صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۵  ، 
کد خبر : ۳۱۳۹۶۵

نشریه اخبار و تحلیل‌ها چهارشنبه 1 اسفند

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): دشمنی آمریکا که آشکار است؛ اروپایی‌ها هم امروز خدعه می‌کنند. مسئولان مواظب باشند فریب نخورند. به ‌نام اینکه حالا یک کاری بکنیم، کشور را دچار مشکل نکنند؛ بدانند دست خدا بالای دست‌هاست.(1397/11/29)

▼ حرف روز
گام دوم با توان جوانی
بيانيه گام دوم انقلاب اسلامي را مي‌توان مانيفست انقلاب اسلامي در آستانه ورود به دهه پنجم انقلاب اسلامي دانست که نقشه راه انقلاب اسلامي به حساب مي‌آيد و تمسک به آن مي‌تواند چراغ راه آينده کشور باشد. مخاطبان اصلي اين بيانيه همان‌طور که با صراحت در آن اشاره شده، جوانان ايران‌زمين‌ هستند که آينده روشن نظام اسلامي به دست آنان محقق شده و تداوم راه طي شده به سوي آرمان‌هاي بلند نظام جمهوري اسلامي از سوی ايشان دنبال خواهد شد.
اعتماد به جوانان را بايد در مباني نظري و نگاه رهبر معظم انقلاب اسلامي به جوانان دنبال کرد. نگاهی که جوانان را شايسته پرچمداري تحقق آرمان‌هاي انقلاب اسلامي در دهه‌هاي آتي مي‌داند. اين اعتماد محصول تفکري نو در معظم‌له نيست و ايشان ساليان متمادي است که به روش‌های گوناگون بر اين حقيقت تأکيد دارند. به واقع، رهبر معظم انقلاب اسلامي را مي‌توان يکي از مناديان شعار جوان‌گرايي در مديريت کشور دانست. معظم‌له در اين عرصه پيشگام بوده و اين رويکرد را مي‌توان در انتصابات سالهاي اخير ايشان نيز مشاهده کرد.
اعتماد به جوانان برآمده از ويژگي‌هايي است که در ذات جواني نهفته است و اين تنها مختص جوانان مؤمن انقلابي مسلمان نيست. به همين دلیل،‌ رهبر حکيم انقلاب اسلامي حتي در تحولات جهاني نيز نگاه به جوانان دارند و آنان را مبدأ تحول و تکاپو در سطح بين‌المللي مي‌بينند. نامه‌نگاري تاريخي رهبر معظم انقلاب اسلامي به عموم جوانان در کشورهاي غربي برآمده از همين نگاه است.
يکي از مهم‌ترين شاخصه‌هاي جواني نشاطي است که محصول انرژي بالا، سلامت جسم و روح، قدرت و شجاعت، جرئت و ريسک‌پذيري و اميد به آينده در دوران جواني است. همين ويژگي و خصلت است که در عرصه پيشرفت و آباداني کشور مي‌تواند به کار آيد و کشور را چند گام به جلو براند.
ملاحظه ديگر در زمینه جواني، نسبت ميان جواني و خلاقيت و نوآوري است. جوانان در اوج آمادگي براي نوآوري و ابتکار به سر مي‌برند و اين همان مؤلفه ارزشمندي است که نظام اسلامي در دهه پنجم حيات خود به آن نيازمند است. خلاقيت در جواني آنگاه که با پشتکار و تلاش همه‌جانبه که آن هم در جوانان بيش از ديگران يافت مي‌شود، همراه شود و آنگاه که علم و دانش و تفکر نيز به کمک آيد، مي‌تواند به مثابه موتور محرکي براي تحول کشور عمل کرده و عقب‌ماندگي‌هاي چندين دههاي کشور را جبران کند.

▼ گزارش روز
دو سوی یک بی‌ثباتی!
هر چقدر ابعاد ماجرای بازار خودرو را نگاه می‌کنیم، هیچ نسبت عقلانی‌ای وجود ندارد. چطور ممکن است قیمت خودرویی مانند پراید با این کیفیت طی 10 ماه به بیش از دو برابر خود برسد! قیمت‌ها را چه کسی تعیین می‌کند؟! دستگاه‌های نظارتی کجا هستند؟! آیا دولت عزمی برای مدیریت بازار ندارد؟ نقش خود دولت در این بی‌ثباتی‌ها چیست؟ اینها پرسش‌‌های بی‌پاسخی است که نه تنها به اقتصاد خانواده‌های ایرانی آسیب ‌زده؛ بلکه اعتماد به دولت را نیز با آسیب‌های جدی مواجه کرده است! مردم وقتی می‌بینند شرکت‌های خودروسازی که با مدیریت دولت اداره می‌شوند، به جای آنکه به فکر افزایش کیفیت محصولات و عرضه منصفانه و معقول در بازار باشند، بیشتر به یک دلال بزرگ تبدیل شده‌اند، به طور قطعی اعتمادشان از دست خواهد رفت! تنها در یک نمونه به جز اینکه افزایش نزدیک به 10 میلیونی بیشتر خودروها آن هم درست چند روز پیش از آغاز پیش‌فروش سایپا و ایران‌خودرو در بهمن ماه غیر طبیعی و مشکوک بود و این ظن را تقویت می‌کرد که شاید خودروسازان پشت این افزایش هستند تا بتوانند با قیمت‌های عجیب ماه گذشته محصولات‌شان را به فروش برسانند؛ اما آنها همین مسئله را نیز رعایت نکردند! ایران‌خودرو که اعلام کرده بود، فروش فوری محصولاتش را 5 درصد زیر قیمت بازار هفته اول بهمن ماه آغاز خواهد کرد، اما در کمال تعجب قیمت‌های عرضه شده در پایگاه اینترنتی این شرکت بالاتر از قیمت بازار خودرو در هفته اول بهمن بود! به عبارت دقیق‌تر، همان قیمت خودرو در بازار آزاد این روزهاست! چنانکه ایران‌خودرو قیمت پژو 206 تیپ 2 را که در اول بهمن ماه 60 میلیون و 500 هزار تومان بود، 72 میلیون تومان، پژو پارس سال را که در اول بهمن ماه 71/5 میلیون تومان بود، 81 میلیون تومان و پژو 405 مدل GLX را 72 میلیون تومان اعلام کرد، در حالی که اول بهمن 58 میلیون و 500 هزار تومان بود و...؛ البته نباید از یک نکته تأسف‌بار هم گذشت و آن، فقدان عمل جمعی و معقولانه از سوی جامعه است! چنانکه شاهدیم همه پرایدهای عرضه شده در این فروش با قیمتی بالاتر از 45 میلیون در کمتر از 45 دقیقه به فروش می‌رسد و زمینه را برای ادامه این سودجویی‌ها هموار می‌کند.

▼ خبر ویژه     
مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی امضا نمی‌شود!
حسن رحیم‌پورازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفته است: نقدی که در این دوره ریاست‌جمهوری بر عملکرد شورا وارد است، این است که ما عملاً جلسات خیلی کمی را برگزار کرده‌ایم و کمترین مصوبات را نسبت به سال‌های قبل داشته‌ایم. یکی از مشکلاتی که با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم، این است که مصوبات به دفتر رئیس‌جمهور برای امضا می‌رود، اما دیگر بیرون نمی‌آید و ابلاغ و اجرا نمی‌شود. وی با بیان اینکه رئیس‌جمهور انتقادپذیر نیست، گفت: ما در شورای عالی انقلاب فرهنگی هم به رئیس دولت اصلاحات و هم به آقای احمدی‌نژاد انتقاد می‌کردیم و آنها گوش می‌دادند، اما آقای روحانی وقتی صحبت‌ها در جلسه برخلاف میل‌شان باشد، عصبانی می‌شود؛ نکته جالب اینجاست که در همان موضوعات، مصوباتی که مربوط به شورای عالی انقلاب فرهنگی نیست و از کشور‌های غربی آمده است، با سرعت بیشتری دستور اجرایی داده می‌شود و دولت برای آن بودجه قرار می‌دهد تا اجرا شود؛ بعد هم مثل داستان سند ۲۰۳۰ می‌گویند ما پی‌نوشت به شورای عالی انقلاب فرهنگی کرده بودیم! رحیم‌پورازغدی با اشاره به مطرح شدن ناگهانی سند ۲۰۳۰ و دستور اجرایی شدن آن از سوی دولت، گفت: مسئله سند ۲۰۳۰ بدون اینکه به شورای عالی انقلاب فرهنگی بیاید، محکم‌تر از مصوبات مجلس با بودجه مخصوص دستور اجرایش داده شد، اما مصوبات شورا در بسیاری از موارد ابلاغ و اجرا نمی‌شود.

▼ اخبار
1ـ افزایش صادرات نفت ایران با وجود تحریم‌ها
خبرگزاری «رویترز» به نقل از منابع آگاه نوشت، با وجود تحریم‌های نفتی آمریکا، صادرات نفت این کشور در ماه نخست (ژانویه) 2019 بیش از انتظار افزایش یافته و در ماه دوم (فوریه) نیز حداقل همین سطح را حفظ می‌کند. بر اساس آمار نفتکش‌ها و به گفته منابع صنعتی، صادرات نفت ایران در ماه ژانویه بیش از انتظار بوده و حداقل در ماه جاری میلادی، یعنی فوریه ثابت می‌ماند؛ زیرا برخی از مشتریان به علت معافیت‌های آمریکا از تحریم‌ها، میزان خرید خود را افزایش داده‌اند. بر اساس آمارهای ریفینیتیو ایکون و گفته یک منبع در شرکتی که صادرات نفت ایران را دنبال می‌کند، محموله‌های ایران در ماه فوریه به طور متوسط به 1/25 میلیون بشکه در روز است. این رقم در ماه ژانویه 1/1 تا 1/3 میلیون بشکه در روز بوده که بیش از تصور است. یک منبع صنعتی که صادرات نفت ایران را دنبال می‌کند، با اشاره به زمان پایان معافیت از تحریم‌های آمریکا در ماه می، گفت: «ما فکر می‌کنیم در آستانه پایان یافتن مهلت معافیت از تحریم‌ها، نفت بیشتری از ایران بخرند.»

2ـ اتهام جنگ‌طلبی به نظام اسلامی در یک روزنامه اصلاح‌طلب!
«فریدون مجلسی» از حامیان برجام در مصاحبه با روزنامه «همدلی» با اشاره به اظهارات ظریف در مونیخ، گفت: «به‌جای اینکه دنبال این باشیم که دنیا خود را با ما تطبیق دهد، سعی کنیم خود را با استانداردهای جهانی تطبیق دهیم... اروپایی‌ها منتظر هستند تغییر رفتار و پایان دادن به شعارهای جنگ‌طلبانه را ببینند تا بعد از آن وارد روابط دیپلماتیک شوند. به نظر من، برخوردها و سیاست‌هایی که ما در پیش گرفتیم، تنها نشان از جنگ دارد. در وضعیت کنونی مهم‌ترین بهانه جنگ‌طلبی دنیا با ما، تهدیدات علیه اسرائیل است.» اصلاح‌طلبان در هفته‌ها و روزهای اخیر با هراس‌افکنی و ایجاد دوگانه‌های دروغین، همچون «یا FATF یا جنگ»، «یا ماندن در برجام یا جنگ»، «یا مذاکره موشکی یا جنگ»، «یا عدم تهدید اسرائیل یا جنگ» این‌گونه وانمود می‌کنند که اوضاع بسیار بحرانی است و ایران در آستانه یک جنگ تمام‌عیار است و باید برای پرهیز از جنگ، به همه خواسته‌های طرف غربی تن دهیم!

3ـ مشکلات راه حل ندارد، مردم صبوری کنند!
فیض‌الله عرب‌سرخی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و از دستگیرشدگان فتنه سال 88 به تازگی در بخشی از یک مصاحبه که پایگاه اعتماد آنلاین آن را منتشر کرده است، درباره مشکلات اقتصادی ایجاد شده در کشور اظهار داشت: «امروزه مردم گرفتار مشکلات اقتصادی هستند و مشکل این است که ما در مجموع به مسائل اقتصادی کمتر از مسائل سیاسی پرداخته‌ایم. باید راهکارهای خروج برخی از این مشکلات را به دولت متذکر شویم و در کنار آن طبیعتاً از مردم هم بخواهیم که یک جاهایی صبوری کنند. همان‌طور که یک جاهایی حق دارند و باید اعتراض کنند، بدانند که یک جاهایی هم واقعاً مشکلات، مشکلاتی است که ممکن است راهکارهای صد درصدی نداشته باشد و صبوری بیشتری می‌طلبد.»

4ـ رانت 50 هزار میلیاردی واردات کالای اساسی!
علی‌اکبر کریمی، عضو کمیسیون اقتصادی، با بیان اینکه رانت واردات کالای اساسی بیش از 50 هزار میلیارد تومان است، گفت: متأسفانه این رانت گسترده در جایی توزیع می‌شود که استحقاق دریافت این رانت وجود ندارد؛ چرا که مردم کالاها را گران می‌خرند. وی افزود: به تازگی اخباری از دپو گوشت در سردخانه‌ها و کانتینرهای یخچال‌دار و در نهایت انتقال آنها به رستوران‌ها شنیده شده است. از سوی دیگر، بحث دپو 17 هزار تن گوشت وارداتی در منطقه ویژه اقتصادی و انبارهای بنادر مطرح شده است. معلوم نیست چرا این گوشت‌ها آنجا دپو شده و صاحبان کالا حاضرند هزینه انبارداری را بپردازند؛ اما محموله‌های خود را ترخیص نکنند.

▼ اخبار کوتاه
«برنی سندرز» سناتور دموکرات در توئیتی در صفحه شخصی خود نوشت: «من اعلام کاندیداتوری می‌کنم. من از شما می‌خواهم که امروز به من به عنوان جزئی از کمپین مردمی و تاریخی بپیوندید.» او در پیام نامزدی خود از همه آمریکایی‌ها دعوت کرده است تا با ایجاد جنبش مردمی، دونالد ترامپ را در انتخابات بعدی شکست دهند و زمینه را برای سیاست‌هایی که «به نفع همه مردم است» فراهم کنند. سندرز یکی از صریح‌ترین منتقدان رئیس‌جمهور آمریکا است و دونالد ترامپ را به دروغگویی و نژادپرستی متهم می‌کند.
«جوی هود» کاردار سفارت آمریکا در بغداد در گفت‌وگو با تعدادی از رسانه‌های عراقی، از جمله «السومریه نیوز» گفت: «نیروهای آمریکایی از اراضی عراق یا آسمان آن برای حمله به هیچ کشوری استفاده نخواهند کرد.» جودی هود اظهار داشت: بیشتر تصاویر منتشر شده مربوط به وجود تحرکات نظامی آمریکا قدیمی است و به سال ۲۰۰۶ و دیگر سال‌ها بر می‌گردد و همه این اطلاعات، بی‌پایه و اساس است که در راستای جنگ روانی صورت می‌گیرد.
«علیرضا بهشتی» فرزند مرحوم آیت‌الله شهید بهشتی با تکذیب ‌نامه منتسب به وی خطاب به رهبر معظم انقلاب که در فضای مجازی منتشر شده، گفت: «آنها که نوشته‌های گاه و بی‌گاه من را می‌خوانند، می‌دانند که ادبیات به‌کار گرفته شده در متن مذکور فرسنگ‌ها با قلم من فاصله دارد و من اگر هم بخواهم مطلبی در این زمینه‌ها بنویسم، برای انتشار آن از مطبوعات دارای مجوز رسمی استفاده می‌کنم.»
حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور، نماینده قم در مجلس شورای اسلامی گفت: برخی از نمایندگان اصلاح‌طلب به من می‌گویند «آقای ذوالنور دل ما با شماست، اما امضا نمی‌کنیم چون مشکل پیدا می‌کنیم؛ ولی اگر رئیس‌جمهور را به مجلس کشاندید، به استیضاح رأی مثبت می‌دهیم.»
نشریه ایتالیایی «د مدی تلگراف» با اشاره به حمله انتحاری اخیر گروه جیش‌الظلم در جاده خاش‌ـ زاهدان و سفر بن سلمان به پاکستان، نوشت: «این احتمال وجود دارد که پاکستان به دلیل نادیده گرفتن فعالیت‌های جیش‌العدل (جیش‌الظلم) از عربستان جایزه گرفته باشد.»
روزنامه «وال‌استریت ژورنال» نوشت: مقامات آمریکایی و عربی می‌گویند دولت ترامپ از تشکیل ائتلافی مشابه ائتلاف ناتو میان کشورهای عربی ناامید شده و اکنون تلاش‌های خود را بر گسترش روابط تجاری و آموزش‌های مشترک نظامی میان این کشورها متمرکز کرده است.

خوانندگان محترم! نظرها، پیشنهادها و انتقادهای خود را درباره مطالب نشریه روزانه «اخبار و تحلیل‌ها» به سامانه 3000990033 پیامک کنید.





نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات