صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۸  ، 
کد خبر : ۳۱۳۹۶۹

از رانت واردات تا افزایش صادرات

1ـ افزایش صادرات نفت ایران با وجود تحریم‌ها
خبرگزاری «رویترز» به نقل از منابع آگاه نوشت، با وجود تحریم‌های نفتی آمریکا، صادرات نفت این کشور در ماه نخست (ژانویه) 2019 بیش از انتظار افزایش یافته و در ماه دوم (فوریه) نیز حداقل همین سطح را حفظ می‌کند. بر اساس آمار نفتکش‌ها و به گفته منابع صنعتی، صادرات نفت ایران در ماه ژانویه بیش از انتظار بوده و حداقل در ماه جاری میلادی، یعنی فوریه ثابت می‌ماند؛ زیرا برخی از مشتریان به علت معافیت‌های آمریکا از تحریم‌ها، میزان خرید خود را افزایش داده‌اند. بر اساس آمارهای ریفینیتیو ایکون و گفته یک منبع در شرکتی که صادرات نفت ایران را دنبال می‌کند، محموله‌های ایران در ماه فوریه به طور متوسط به 1/25 میلیون بشکه در روز است. این رقم در ماه ژانویه 1/1 تا 1/3 میلیون بشکه در روز بوده که بیش از تصور است. یک منبع صنعتی که صادرات نفت ایران را دنبال می‌کند، با اشاره به زمان پایان معافیت از تحریم‌های آمریکا در ماه می، گفت: «ما فکر می‌کنیم در آستانه پایان یافتن مهلت معافیت از تحریم‌ها، نفت بیشتری از ایران بخرند.»

2ـ اتهام جنگ‌طلبی به نظام اسلامی در یک روزنامه اصلاح‌طلب!
«فریدون مجلسی» از حامیان برجام در مصاحبه با روزنامه «همدلی» با اشاره به اظهارات ظریف در مونیخ، گفت: «به‌جای اینکه دنبال این باشیم که دنیا خود را با ما تطبیق دهد، سعی کنیم خود را با استانداردهای جهانی تطبیق دهیم... اروپایی‌ها منتظر هستند تغییر رفتار و پایان دادن به شعارهای جنگ‌طلبانه را ببینند تا بعد از آن وارد روابط دیپلماتیک شوند. به نظر من، برخوردها و سیاست‌هایی که ما در پیش گرفتیم، تنها نشان از جنگ دارد. در وضعیت کنونی مهم‌ترین بهانه جنگ‌طلبی دنیا با ما، تهدیدات علیه اسرائیل است.» اصلاح‌طلبان در هفته‌ها و روزهای اخیر با هراس‌افکنی و ایجاد دوگانه‌های دروغین، همچون «یا FATF یا جنگ»، «یا ماندن در برجام یا جنگ»، «یا مذاکره موشکی یا جنگ»، «یا عدم تهدید اسرائیل یا جنگ» این‌گونه وانمود می‌کنند که اوضاع بسیار بحرانی است و ایران در آستانه یک جنگ تمام‌عیار است و باید برای پرهیز از جنگ، به همه خواسته‌های طرف غربی تن دهیم!

3ـ مشکلات راه حل ندارد، مردم صبوری کنند!
فیض‌الله عرب‌سرخی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و از دستگیرشدگان فتنه سال 88 به تازگی در بخشی از یک مصاحبه که پایگاه اعتماد آنلاین آن را منتشر کرده است، درباره مشکلات اقتصادی ایجاد شده در کشور اظهار داشت: «امروزه مردم گرفتار مشکلات اقتصادی هستند و مشکل این است که ما در مجموع به مسائل اقتصادی کمتر از مسائل سیاسی پرداخته‌ایم. باید راهکارهای خروج برخی از این مشکلات را به دولت متذکر شویم و در کنار آن طبیعتاً از مردم هم بخواهیم که یک جاهایی صبوری کنند. همان‌طور که یک جاهایی حق دارند و باید اعتراض کنند، بدانند که یک جاهایی هم واقعاً مشکلات، مشکلاتی است که ممکن است راهکارهای صد درصدی نداشته باشد و صبوری بیشتری می‌طلبد.»

4ـ رانت 50 هزار میلیاردی واردات کالای اساسی!
علی‌اکبر کریمی، عضو کمیسیون اقتصادی، با بیان اینکه رانت واردات کالای اساسی بیش از 50 هزار میلیارد تومان است، گفت: متأسفانه این رانت گسترده در جایی توزیع می‌شود که استحقاق دریافت این رانت وجود ندارد؛ چرا که مردم کالاها را گران می‌خرند. وی افزود: به تازگی اخباری از دپو گوشت در سردخانه‌ها و کانتینرهای یخچال‌دار و در نهایت انتقال آنها به رستوران‌ها شنیده شده است. از سوی دیگر، بحث دپو 17 هزار تن گوشت وارداتی در منطقه ویژه اقتصادی و انبارهای بنادر مطرح شده است. معلوم نیست چرا این گوشت‌ها آنجا دپو شده و صاحبان کالا حاضرند هزینه انبارداری را بپردازند؛ اما محموله‌های خود را ترخیص نکنند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات