صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۷  ، 
کد خبر : ۳۱۴۰۰۷

از شایعه‌سازی تا تهدید

1ـ گروگان گرفتن معیشت مردم برای امضای معاهدات استعماری
«احمد شیرزاد»، از نمایندگان مستعفی مجلس ششم طی یادداشتی در روزنامه آرمان امروز با تأکید بر ضرورت امضای لوایح مالی غرب از سوی ایران نوشته است: «قدر مسلم احتیاج داریم، بتوانیم مبادلات پولی و بانکی با نهادهای بین‌المللی داشته باشیم و بدون این مبادلات اصلاً امکان حیات اقتصادی وجود ندارد.» او می‌افزاید: «ما نمی‌توانیم دور ایران دیوار بکشیم و مبادلات را محصور و محدود به دامنه داخل مرزهای‌مان کنیم. حتماً به مبادلات گسترده اقتصادی با خارج کشور نیاز داریم، چه از حیث واردات کالاهای مختلف مورد نیازمان و چه از حیث صادرات کالاهای مازاد؛ نفت و محصولات پتروشیمی که داریم. همین الآن مورد گوشت را نگاه کنید که اگر نتوانیم وارد کشور کنیم، مردم دچار فقر غذایی می‌شوند.» گفتنی است، صحبت‌های شیرزاد که مصداقی از نظریه «گروگان گرفتن معیشت مردم برای امضای معاهدات استعماری» محسوب می‌شود، در حالی است که تجربه جهانی چنین سخنانی را تأیید نمی‌کند.

2ـ دهه‌ها جلوتر از کارشناسان اقتصادی
رئیس اسبق اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران با بیان اینکه، کارنامه اقتصادی دولت مطلقاً قابل دفاع نیست، گفت: اصلاح وضع فعلی به دگرگونی در برخی تفکرات، مدیران اقتصادی و ساختارها نیازمند است. علی‌نقی‌ خاموشی اظهار داشت: بنده معتقدم رهبر معظم انقلاب نسنجیده و بدون توجه به واقعیات صحبت نمی‌کنند. بنده به کرات دیده‌ام که ایشان فهمی متفاوت از بقیه دارند و چیزهایی را می‌بینند که امثال ماها نمی‌بینیم. وقتی می‌فرمایند اقتصاد مقاومتی راهکار عبور از مشکلات است، بنده به فرمایش ایشان باور دارم. برای ناباوران هم دلایل فنی و اقتصادی دارم. اینکه در چهل سالگی انقلاب به دنبال تغییر ساختار اقتصادی و خوشبین به آینده هستند هم نشان می‌دهد که ایشان به وجود راهکارهای فوری باور دارند. گذشت زمان برای امثال بنده که عمری در اقتصاد بوده‌ایم نشان می‌دهد که معظم‌له، دهه‌ها جلوتر از بقیه می‌اندیشند.

3ـ شایعه‌سازی مجدد درباره حصر
«علی یونسی»، فعال اصلاح‌طلب و دستیار سابق رئیس‌جمهور گفته است: «موضوع حصر قدم ‌به ‌قدم به سمت حل شدن پیش می‌رود. الآن در مورد شخص آقای کروبی این اتفاق به ‌صورت آرام در حال وقوع است و پیش‌بینی من این است که مسئله حصر بعد از چند ماه شکسته شده و تقریباً رفع می‌شود.» پیش از یونسی نیز حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس‌جمهور این‌طور گفته بود که از حصر فقط یک پوسته مانده است! این درحالی است که پیش از این بارها اعلام شده است، حصر به دلیل دفاع از حق و رأی مردم در سال ۸۸؛ مادام که فتنه‌گران محصور «عذرخواهی رسمی» نکنند، برداشته نخواهد شد؛ چراکه پر واضح است اگر عذرخواهی رسمی اشاره شده صورت نگیرد و حصر برداشته شود؛ به این معنا خواهد بود که نظام اسلامی تهمت سال ۸۸ مبنی بر تقلّب در آرای مردم را پذیرفته است.

4ـ فشار تهدید و اولتیماتوم برای چیست؟!
محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در واکنش به تمدید مهلت FATF به ایران نوشت: «مجمع عمومی FATF چهار ماه دیگر به ایران برای تکمیل توصیه‌های چهل‌گانه‌اش فرصت داد. دو سال است این سیاست‌ها را در پیش گرفته‌اند. در دو ماه گذشته به جای بحث فنی و استدلال فشارهای سیاسی و رسانه‌ای بسیاری به مجمع تشخیص مصلحت وارد کردند، تا تصمیم عجولانه‌ای گرفته شود. مرتب گفته می‌شد آخر بهمن ما را در لیست سیاه قرار می‌دهند، در حالی که سؤالات و ابهامات فراوانی درباره توصیه‌های ‌FATF وجود دارد. از دولت انتظار می‌رود با دیپلماسی قوی، کشور را از فرو غلتیدن در باتلاقی جدید بازدارد. وقتی می‌توان با کوشش برای رفع ابهام و ایجاد شفافیت پیش رفت، این حجم از فشار تهدید و اولتیماتوم چه هدفی را دنبال می‌کند؟»
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات