صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۹  ، 
کد خبر : ۳۱۴۰۲۸

نشریه اخبار و تحلیل‌ها سه‌شنبه 7 اسفند

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): ایران و سوریه عمق راهبردی یکدیگر هستند و هویت و قدرت جریان مقاومت وابسته به این ارتباط مستمر و راهبردی است، بر این اساس دشمنان نخواهند توانست نقشه‌های خود را عملیاتی کنند.(1397/12/6) ***سالروز ولادت با سعادت دخت نبی‌اکرم، حضرت فاطمه زهرا(س) مبارک باد***

▼ حرف روز
دوگانه‌سازی مجدد!
در مقطع کنونی، دشمنان داخلی و خارجی جمهوری اسلامی ایران با بهره‌برداری از وضعیت اقتصادی موجود که عمدتاً ناشی از سوء مدیریت و عملکرد ضعیف دولت است، به دنبال ناکارآمد نشان دادن نظام اسلامی و القای دوگانه معیشت‌ـ نظام هستند. بنابراین آمریکا با اتخاذ سیاست فشار حداکثری و اعمال تحریم‌های به اصطلاح فلج‌کننده، اقتصاد و معیشت مردم را نشانه رفته است. ایالات متحده به کمک فضای مجازی و با عملیات روانی سعی در مهندسی افکار مردم و جوانان دارد تا بتواند مردم را در مقابل نظام قرار دهد؛ از این رو توجه به سه نکته ضروری است؛
۱ـ آمریکا و جامعه غرب با فعال‌سازی همه توان خود در حوزه عملیات روانی، عملاً جنگ سخت و فیزیکی را از دستور خود خارج کرده و تلاش همه‌جانبه‌ای برای محدود کردن اقتصاد ایران آغاز کرده‌اند؛ از این رو صحبت از مذاکره یا اعتماد مجدد به غرب به جای مقاومت در مقابل آنان، جای تعجب دارد.
۲ـ سیاست دوگانه‌سازی که در چند سال گذشته در موضوعاتی، چون هسته‌ای‌ـ معیشت و... مطرح شده است، به طور قطعی برای انحراف افکار عمومی بوده و هیچ نفعی برای ملت ایران ندارد؛ اتفاقی که به عینه در برجام دیده شد. در نتیجه امروز مسئولان کشور نباید دچار اشتباه محاسباتی شده و در مقابل سیاست دوگانه‌سازی حساس باشند.
۳ـ جنگ امروز، جنگ شناختی است. تغییر افکار و ذهن مردم با برجسته‌سازی سوء مدیریت‌ها و نارضایتی‌ها، تغییر نگرش در خواص از جمله سلبریتی‌ها و در نتیجه تغییر در باورها، از جمله اهداف جنگ شناختی است؛ از این رو دشمن با ایجاد جنگ شناختی به دنبال ضربه زدن به آرمان‌های نظام اسلامی در داخل کشور است که به طور قطعی شکست سنگینی نیز خواهد خورد. در پایان باید گفت، دشمن در برابر ملت ایران شکست خورده و رو آوردن به جنگ روانی دلیلی بر همین ضعف است. همه باید هوشیار باشیم که ایجاد ناامیدی در صدر برنامه‌های عملیات روانی غرب علیه کشورمان قرار دارد. ارائه تصویر سیاه از سال آینده از هم اکنون در رسانه‌های معاند و ضد انقلاب شروع شده است که همگی باید هوشیار و حساس باشیم. نباید فراموش کنیم که هنر انقلاب اسلامی عبور از بحران‌هاست و در جنگ اقتصادی نیز ملت بزرگ ایران پیروز خواهند شد و شکست سنگینی در انتظار غرب است.

▼ گزارش روز
وارونه‌انگاری!
«برخی در شرایطی که کشور نیاز به آرامش و اعمال رویکرد صحیح و منطقی در عرصه بین‌المللی دارد، از شعارهای تند علیه آمریکا و متحدان آن به خصوص اسرائیل استفاده می‌کنند. در نتیجه به نظر می‌رسد برخی از اقدامات آمریکا نوعی واکنش به اقدامات عناصر داخلی کشور است. دولتمردان آمریکا هنگامی که این شعارها و اقدامات را مشاهده می‌کنند، نسبت به اعمال فشار بیشتر به ایران ترغیب می‌شوند. به همین دلیل نیز پمپئو، وزیر خارجه آمریکا عنوان می‌کند که به دنبال شدیدترین تحریم‌ها علیه ایران هستیم.» این جملات را فریدون مجلسی از چهره‌های اصلاح‌طلب در روزنامه «آرمان» می‌نویسد تا بار دیگر مشخص شود این جریان همچنان در مسیر وارونه‌انگاری از واقعیت‌های کشور است! در حالی که دشمنی آمریکا در سده گذشته با ملت ایران، نگاه از بالا به پایین، منحرف کردن، از میان برداشتن و ایستادن در برابر هر نهضت و انقلابی که مردم ایران را در مسیر استیفای حقوق خود قرار می‌داد، از نهضت ملی نفت تا انقلاب اسلامی مقدم و علت شعارهای ضد آمریکایی ایرانیان است و این فرایند برعکس نیست! این گونه نیست که دشمنی و خصومت میان دولت آمریکا و ملت ایران را ما آغاز کرده باشیم؛ بلکه در همه این سال‌ها اقدامات ما تنها واکنشی به دشمنی‌های سران کاخ سفید است! حال مشخص نیست با وجود مسلم بودن این واقعیت، برخی جریان‌ها و افراد به جای انتقاد و اعتراض به طرف آمریکایی برای متوقف کردن دشمنی با ایران، از ملت ایران می‌خواهند که به آمریکایی‌ها باج بدهند و دشمنی آنها را نادیده بگیرند! نادیده گرفتنی که نتیجه آن می‌شود نشستن دوباره پای میز مذاکره با آمریکایی‌ها و تکرار آنچه در برجام بر کشور رفت! از دست دادن برتری‌ها و توانایی‌ها و مؤلفه‌های قدرت در مقابل تقریباً هیچ! حقیقت این است که مشکلات نشئت گرفته از تحریم نه به دلیل شعار علیه آمریکا و رژیم صهیونیستی، بلکه به دلیل اعتماد به آمریکا و کوتاه آمدن از شعارهای ضد آمریکایی و دشمن ندانستن آمریکاست!

▼ اخبار ویژه
بیان یک جمله بدون سند!
رئیس‌جمهور در دیدار با مدیران وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: «اینکه مقام معظم رهبری آن همه تأکید دارند و همین‌طور نسبت به نیروهای مسلح نیز همین نظر را دارند و بارها گفته‌اند نیروهای مسلح باید دست از اقتصاد بردارند، باید نیروهای مسلح نیز رها کنند اقتصاد را و به مردم بدهند.» این اظهارات در حالی است که هیچ سندی مبنی بر انتساب جمله «نیروهای مسلح باید از اقتصاد دست بردارند» به رهبر معظم انقلاب وجود ندارد. جدای از این، اظهارات روحانی و کنایه‌های او به نیروهای مسلح کشور در حالی است که هنوز چند روزی بیشتر از افتتاح فازهای جدید پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس از سوی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) که به خودکفایی کشور در تولید بنزین منجر شد، نمی‌گذرد!

تکذیب ادعای یک نماینده درباره سپاه
سردار رمضان شریف، مسئول روابط عمومی کل سپاه اظهارات منتسب به یک نماینده مجلس مبنی بر اقدام سازمان اطلاعات سپاه در نشان دادن شنود تلفنی مکالمه یکی از مقامات عالی کشور با مأمور MI6 (سرویس امنیتی و اطلاعاتی انگلستان) به وی را تکذیب کرد. وی همچنین افزود: سازمان اطلاعات سپاه طی مکاتبه‌ای با کمیسیون امنیت ملی مجلس درخواست تذکر لازم به اعضای کمیسیون و دیگر نمایندگان مجلس در پرهیز از طرح این‌گونه ادعاها و اظهارات را داشته و تأکید کرده است، هر گونه نقل و قول از این سازمان منوط به اطلاعات و گزارش‌های رسمی است که به دستگاه‌های ذی‌ربط منعکس می‌شود.

▼ اخبار
1ـ حمایت از سوریه را حمایت از مقاومت می‌دانیم

رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه رمز پیروزی این کشور و به شکست کشاندن آمریکا و مزدوران منطقه‌ای آن را استقامت رئیس‌جمهور و مردم سوریه و پافشاری آنان بر مقاومت خواندند و با تأکید بر لزوم مراقبت در مقابل توطئه‌های آینده، خاطرنشان کردند: جمهوری اسلامی ایران، کمک به دولت و ملت سوریه را کمک به حرکت و جریان مقاومت می‌داند و از صمیم قلب به آن افتخار می‌کند و همچون گذشته در کنار ملت سوریه خواهد بود؛ زیرا این کار را کمک به جریان و حرکت مقاومت می‌داند و با اعتقادی از صمیم قلب، به حمایت از مقاومت افتخار می‌کند. رهبر معظم انقلاب اسلامی همچنین برای توفیق ملت سوریه و سلامتی آقای اسد و خانواده ایشان دعا کردند. در این دیدار بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه با تجلیل از حمایت‌های بی‌دریغ جمهوری اسلامی ایران از کشورش، گفت: جنگ سوریه مشابه جنگ تحمیلی هشت ساله علیه ایران بود. جمهوری اسلامی در این حادثه فداکارانه در کنار ما بود و لازم است موفقیت کنونی را به جنابعالی و همه ایرانیان تبریک بگویم و از آنان قدردانی کنم.

2ـ توصیه‌هایی برای یک ائتلاف!
بهزاد نبوی، از دستگیرشدگان فتنه ۸۸ در بخشی از یک مصاحبه که «اعتماد آنلاین» آن‌ را منتشر کرده، گفته است: «به شخصه در جریان انتخابات مجلس دهم و پس از آن به شدت معتقد بودم که باید بین اصلاح‌طلبان و اصولگرایان میانه‌رو ائتلاف صورت بگیرد. متأسفانه دوستان قبول نکردند. نظرم این بود که فراکسیون امید و فراکسیون حامی آقای لاریجانی با حفظ هویت خود، یک فراکسیون جدید، مثلاً تحت عنوان «عقلانیت و اعتدال» شکل دهند. درست است که در عمل این دو فراکسیون در مسائل مهمی مانند سیاست خارجی، مسائل اقتصادی یا موضع‌گیری درباره FATF در کنار هم هستند؛ اما هیچ وقت یک ائتلاف رسمی ایجاد نکرده‌اند و این امر سبب شده است تندروها، علی‌رغم داشتن تعدادی حدود ۳۰ تا ۴۰ کرسی در مجلس دهم، نقش قابل ملاحظه‌ای در تصمیم‌گیری‌ها داشته باشند.»

3ـ پیوستن به توافق پاریس مانعی برای پیشرفت!
علی ابراهیمی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس درباره سرنوشت موافقت‌نامه آب و هوایی پاریس در مجلس گفت: در بحث موافقت‌نامه پاریس دولت عجله کرد و مجلس هم با تأیید سریع در کمیسیون، کوتاهی دوم را انجام داد که سبب شد موافقت‌نامه به صحن بیاید و رأی بیاورد. من پیشتر هم گفته‌ام که شانس آوردیم شورای نگهبان ایراداتی به این موافقت‌نامه گرفت؛ زیرا تازه ابعادش آشکار شده است. وی افزود: درحالی‌که ایران جزء کشورهایی با منابع سرشار سوخت فسیلی است، چه منطقی وجود دارد که ما خودتحریمی ‏کنیم. ایجاد گازهای گلخانه‏ای در اثر صنایع گسترده‏ای است که کشورهای توسعه‌یافته ایجاد کرده‌اند، حال کشوری که قرار است به‌ تازگی قدم‌های اولیه مسیر توسعه خود را بردارد و هنوز ابزار و فناوری روز در اختیارش نیست، به دنبال ژست حفاظت از محیط‌زیست است.

4ـ استعفای ناگهانی وزیر امور خارجه!
محمدجواد ظریف، شب گذشته با انتشاری پیامی در صفحه اینستاگرام خود از سمتش استعفا داد. وی در این پیام نوشت: «از بزرگواری مردم عزیز و دلاور ایران و مسئولین محترم در ۶۷ ماه گذشته بسیار سپاسگزارم. از ناتوانی برای ادامه خدمت و تمام کاستی‌ها و کوتاهی‌ها در دوران خدمت صمیمانه پوزش می‌خواهم. شاد و سربلند باشید.» در حالی که گمانه‌زنی‌های گوناگونی در این باره مطرح شده است، حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ‌ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: اختلافات وزیر امور خارجه با برخی از دولتی‌ها مسبوق به سابقه است و پیش از این نیز برخی اتفاقات رخ داده بود. وی تصریح کرد: از شب گذشته چندین‌ بار تلاش کرده‌ام با آقای ظریف به صورت تلفنی صحبت کنم که وی تلفن خود را خاموش کرده است.

▼ اخبار کوتاه
رئیس‌جمهور کشورمان در دیدار با بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه با بیان اینکه ایران آماده مشارکت در روند بازسازی سوریه است، گفت: مسیر توسعه مناسبات و همکاری‌های تهران‌ـ دمشق در ابعاد گوناگون سیاسی، اقتصادی و فرهنگی روشن است و جمهوری اسلامی ایران همچون گذشته در کنار مردم و دولت سوریه خواهد بود. وی تأکید کرد: هدایت‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی پشتوانه محکمی برای استمرار همکاری‌ها و گسترش روزافزون روابط دو دولت ایران و سوریه است.
مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در صفحه شخصی خود در توئیتر به استعفای «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران واکنش نشان داد. پمپئو در این پیام یادآور شد، از استفعای ظریف مطلع شده، اما سیاست آمریکا در قبال ایران تغییر نخواهد کرد و رفتار ایران باید به رفتار یک کشور عادی تغییر یابد. همچنین سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد، واشنگتن از نزدیک اخبار مربوط به استعفای ظریف را دنبال خواهد کرد.
کارلوس رافائل فاریا تورتوسا، سفیر ونزوئلا در روسیه در مصاحبه با روزنامه «ایزوستیا» گفت: «اگر اتحادیه اروپا تا این اندازه نگران مردم ونزوئلا است، پس چرا آنها تحریم‌های اعمال شده علیه ونزوئلا را لغو نمی‌کنند تا ما بتوانیم هر آنچه ملت ما نیاز دارند، خریداری کنیم؟ کشورهای اروپایی قصد ندارند دموکراسی را به کشور ما بازگردانند، آنها به دنبال سرنگونی دولت ما هستند تا بتوانند نفت ونزوئلا را تصاحب کنند.»
حسن رسولی، عضو شورای شهر تهران و فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با روزنامه اصلاح‌طلب «آرمان» گفته است: میزان محبوبیت آقای روحانی که تا پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری 1396 به 72 درصد رسیده بود، امروز به هشت درصد کاهش پیدا کرده است، یعنی بیش از 9 برابر کاهش داشته است. کاهش سرمایه اجتماعی علت‌العلل بسیاری از مشکلات و مسائل امروز کشور است.
پل کرسی، هنرپیشه آمریکایی نوشت: زمانی بدون هیچ شرمساری و ندامتی، آمریکا یک کشور سفیدپوست بوده و حتی ستارگان سینمایی نیز به خوبی این را می‌دانستند؛ اما آمریکای سال ۲۰۱۹ جامعه‌ای از خود منزجر و در حال فروپاشی است. نخبگان آمریکایی در جنگ با گذشته این کشورند.

صدای انقلاب
این صدای یک ملت است، یک ملت انقلابی
پاسخ سؤالات و شبهات خود را در صدای انقلاب بشنوید.
در سروش، ایتا، هورسا، گپ، بیسفون، تلگرام و اینستاگرام صدای انقلاب را بشنوید.
sedayeenghelab_ir@
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات