بین الملل >>  سیاست خارجی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۸  ، 
کد خبر : ۳۱۴۰۵۲
بررسی ابعاد سفر بشار اسد به ایران در گفتگو با دکتر سیدرضا صدرالحسینی

سفری برای ترسیم طلیعه پیروزی‌های بعدی محور مقاومت

سفر بشار اسد به ایران نشان دهنده این است که مردم سوریه قدردان هستند و این قدردانی برای پیوندهای آینده جبهه مقاومت موثر است. بدین مفهوم که نظام سیاسی سوریه با کمک جمهوری اسلامی ایران و مقاومت حزب الله توانسته است در دو عرصه میدانی و سیاسی به موفقیت‌های غیر قابل انکاری دست یابد و دیدار رئیس جمهور کشور سوریه با رهبر جبهه مقاومت اسلامی در سه سطح داخلی سوریه منطقه‌ای و بین المللی بسیار با اهمیت است.
پایگاه بصیرت / گفتگو با دکتر صدرالحسینی

سفری برای ترسیم طلیعه پیروزی‌های بعدی محور مقاومتروز دوشنبه بشار اسد رئیس جمهور قانونی سوریه برای اولین بار از زمان آغاز جنگ یعنی سال 2011 در سوریه، سفری یک روزه و اعلام نشده وارد ایران شد و با امام خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی دیدار کرد، سفر بشار اسد به تهران پیام مهمی برای رژیم صهیونیستی و آمریکا همراه دارد و آن تداوم حضور ایران در سوریه است. در همین رابطه دکتر صدرالحسینی کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا در گفتگو با بصیرت، به تحلیل اهمیت و پیام های مهمی که این سفر داشت پرداخته است:

دکتر سیدرضا صدرالحسینی کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا در گفتگو با خبرنگار بصیرت، با موضوع بررسی سفر رئیس جمهور سوریه به تهران و دیدار وی با رهبر انقلاب و رئیس جمهور کشورمان، اظهار داشت: امروز گروههای مسلح در سوریه توان اندکی دارند، معارضان تا دیروز از حمایت‌های بیرونی برخوردار بودند و به پشتوانه حامیانشان مثل آمریکایی و سعودی‌ها با دولت مذاکره می‌کردند و معتقدند باید خودشان مبتنی بر توان خود در داخل سوریه مذاکرات سوری- سوری کنند. در این شرایط طبیعی است که بشار اسد از خدمات جمهوری اسلامی که باعث بقای سوریه شد، از مردم، ملت و دولت ایران تقدیر و تشکر کند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه سفر بشار اسد در داخل، منطقه و بین‌الملل بازتاب دارد، گفت: بشار اسد بسیار کم از سوریه خارج شده و سفر به ایران نشان دهنده این است که مردم سوریه قدردان هستند و این قدردانی برای پیوندهای آینده جبهه مقاومت موثر است. بدین مفهوم که نظام سیاسی سوریه با کمک جمهوری اسلامی ایران و مقاومت حزب الله و حمایت‌های کشور روسیه توانسته است در دو عرصه میدانی و سیاسی به موفقیت‌های غیر قابل انکاری دست یابد و بر این اساس دیدار رئیس جمهور کشور سوریه با رهبر جبهه مقاومت اسلامی در سه سطح داخلی سوریه منطقه‌ای و بین المللی بسیار با اهمیت است.

صدرالحسینی ادامه داد: بشار اسد از جانب اتحادیه عرب هم دعوت شده و هم دعوت نشده و سفر به ایران نشان‌دهنده پاسخی به قدرت بشاراسد، در برابر تبلیغاتی است که می‌گویند بشار اسد منزوی است.

وی تاکید کرد: این سفر نگاهی به آینده دارد و کسانی که فکر می‌کردند دولت ایران و سوریه با کمک کشورهای لبنان و روسیه نمیتوانند سرنوشت کشورهای خود را تعیین کنند، بعد از گذشت 8 سال و فشار به سوریه، باید در آینده نه چندان دور نه تنها مقاومت خود را تقویت کنند و برای تعیین سرنوشت منطقه تصمیماتی بگیرند.

صدرالحسینی ادامه داد: کشورهای مختلفی در دنیا وجود دارد که در حال مقاومت در مقابل هژمون آمریکا هستند و ضرورت ارائه یک الگوی عملی برای آنان کاملا احساس می‌شود و حضور دکتر بشار اسد به عنوان رئیس جمهور قانونی یک کشور مستقل و مقاوم در ایران می‌تواند الگوی مناسبی برای کشورهای یاد شده قلمداد گردد.

این استاد دانشگاه اظهارداشت: موضوع مهم بازسازی و سازندگی سوریه تخریب شده توسط تروریست‌های تکفیری و حامیان آنان از مسائل بسیار مهم پیش روی این کشور می‌باشد و سفر رئیس دولت سوریه می‌تواند اقدامات انجام شده را سرعت ببخشد و این کشور را هرچه سریعتر به نقطه قابل قبولی در توسعه و پیشرفت و احیای زیر ساخت‌های تخریب شده برساند.

جبهه مقاومت مرز نمی‌شناسد، برای همین بعد از پایان عملیات‌های پاکسازی داعش در عراق، بخشی از حشد به کمک مردم سوریه آمد و یک همگرایی به وجود آورد که برکات زیادی دارد.

وی در مورد برکات این حضور گفت: ناتو بیش از یک سال تلاش می‌کند تا همگرایی در طرح رزمایش را پیاده کند اما ما توانستیم به راحتی این همگرایی را در سرزمین‌های عراق و سوریه انجام دهیم و این نشان دهنده این است که برکات فراوانی از جهت امنیتی و نظامی در قالب چارچوب و زنجیره مقاومت ایجاد کرده‌ایم.

صدرالحسینی درباره آینده سوریه در اتحادیه عرب و پیام باز شدن برخی از سفارت های دمشق، یادآور شد: باز شدن سفارتخانه ها در دمشق به مفهوم عذرخواهی غیر رسمی است، علیرغم اینکه ممکن است لایه های پنهانی وجود داشته باشد؛ به طور مثال برخی ها باور داشتند با بازگشایی برخی سفارت های دمشق رابطه ایران و سوریه را بر هم بزنند، در صورتی که روابط ایران و سوریه یک روابط کاملاً راهبردی است و با باز شدن چند سفارت، این روابط بر هم نمی‌خورد و مدیریت بحران در سوریه هم نشان داد که مدیریت بسیار عاقلانه وجود دارد و با توجه به اقدامات مستشاری که جمهوری اسلامی ایران نشان داد، به نظرم در بازسازی همین اقدام عاقلانه صورت خواهد گرفت چراکه چندین بار آقای بشار اسد و ولید معلم در ایران و سوریه اعلام کردند جمهوری اسلامی حتما در سطح گسترده در بازسازی سوریه حضور دارد؛ ضمن اینکه کمتر از 3 سال گذشته نزدیک به 50 نفر از سرشناسان بخش خصوصی سوریه به ایران آمدند و تصور نمی کردند که چنین ظرفیت در بخش خصوصی کشور ما وجود داشته باشد. بعد از مدت کوتاهی اتاق بازرگانی دو کشور تشکیل شد و در صدد راه اندازی اتاق تعاون مشترک هم هستند.

صدرالحسینی افزود: امروز آقای بشار اسد به طور رسمی این موضوع را بیان کردند که ارتباط دینی و مذهبی ایران با سوریه می تواند موجب کنترل تکفیر در منطقه باشد. جمهوری اسلامی از حضور در سوریه تجربه ای پیدا کرده است که امروز دنیا باید مدال افتخار را به جمهوری اسلامی بدهد، به این خاطر که توانست جلوی ویروس خطرناکی مثل تکفیر را بگیرد.

وی همچنین بیان داشت: در گفت‌وگوهای به عمل آمده فی مابین رهبر معظم انقلاب اسلامی و آقای بشار اسد مسائلی مهمی همچون بهره گیری از آموزه‌های اسلام ناب در سوریه برای جلوگیری از تکثیر تفکر منحط وهابیت تکفیری به عمل آمد که این موضوع می‌تواند دریچه جدیدی برای انتقال آموزه‌های اسلام ناب به این کشور فراهم آورد.

وی خاطرنشان کرد: این سفر در حالی انجام شد که وضعیت رژیم صهیونیستی با توجه به انتخابات زودهنگامی که در آنجا آغاز شده بسیار متزلزل است و به نظر می‌رسد که طلیعه پیروزی‌های بعدی محور مقاومت در این سفر ترسیم شده باشد و گام‌های بعدی را می‌توان بر اساس نتایج و آثار این سفر شاهد باشیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: سفر رئیس جمهور کشوری پیروز در مقابل به اصطلاح اجماع بین المللی که چندین بار برای سرنگونی وی انجام شده بود به جمهوری اسلامی ایران که ملت آن به عنوان مقاوم ترین ملت در مقابل سلطه بین المللی شناخته می‌شود بسبار با اهمیت بوده و پیامدهای متعددی در حوزه‌های مختلف خواهد داشت که به تعدادی از موارد مهم آن اشاره شد اما، نکته کلیدی که می‌تواند در شرایط کنونی پیامدهای معنوی و عملی برای ملت قهرمان داشته باشد آن است که این ملت بر اساس مقاومت منطقی خویش توانست در پایان قرن بیستم انقلاب خود را به پیروزی برساند در دفاع مقدس ۸ساله خود پیروز گردد و در احقاق حقوق ملت سوریه نیز به پیروزی برسد.

مصاحبه از وحید قاسمی


نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات