صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۶  ، 
کد خبر : ۳۱۴۰۶۶

از فشار اصلاح‌طلبان تا حذف دلار

1ـ تا زمانی که منتظر خارج مرزها باشیم اتفاقی نمی‌افتد
ابراهیم اصغرزاده یکی از چهره‌های اصلاح‌طلب در روزنامه «شرق» نوشت: مهم‌ترين دستاورد دولت که قابل دفاع بود، مسئله برجام بود که الآن به يک وصله ناجور بدل شده است. دولت روحاني اولويت خود را حل مسئله هسته‌اي و برجام گذاشت و در سال 95 هم به موفقيتي دست پيدا کرد، اما این موضوع سبب شد در ساير حوزه‌ها دست پايين‌تر داشته و انگيزه‌اي هم براي برنامه‌ريزي نداشته باشد. او اضافه مي‌کند: بر همين اساس، با خروج آمريکا اقتصاد و سياست خارجي متلاطم شده و دولت از نظر سياست داخلي و خارجي براي تحقق اهداف خود پشتوانه کافي ندارد و سبب مي‌شود يا وزراي قدرتمند از کابينه خارج شوند یا اعتراض‌هاي تندروها بيشتر شود. اصغرزاده مي‌گويد: بازگشت نيروهاي قدرتمند به دولت تا زماني که دولت تصميم نگيرد مسئوليت کلي اجرایي کشور را به دست بگيرد، فايده ندارد و تداوم اين شرايط موجب فرسايش دولت شده و سبب مي‌شود هر فردي خود را صاحب نظر بداند؛ بنابراین دولت بايد تصميم جدي بگيرد. اينکه منتظر باشد تا اتفاقي در خارج از کشور بيفتد، مثلاً ترامپ از رياست‌جمهوري کنار برود و امثالهم، پديده خوبي نيست.

2ـ فشار اصلاح‌طلبان به مجمع تشخیص مصلحت نظام!
در حالی که قرار است امروز مجمع تشخیص مصلحت نظام تصمیم خود را درباره تصویب پالرمو اعلام کند، جمعی از فعالان اصلاح‌طلب در نامه‌ای سرگشاده خطاب به اعضای این مجمع، آنها را در قبال تصویب نکردن لوایح مربوط به FATF به طور ضمنی تهدید کردند. در این نامه که به امضای افرادی مانند سعید حجاریان، مصطفی تاج‌زاده، شهیندخت مولاوردی و چند اصلاح‌طلب دیگر رسیده، آمده است: کنوانسیون پالرمو، از لوایح چهارگانه FATF درباره مبارزه جهانی با جرایم سازمان‌یافته، تاکنون به تصویب ۱۸۰ کشور جهان رسیده است. عضو نشدن در آن به معنای منزوی کردن ایران و پذیرش اختلال در مناسبات جمهوری اسلامی با ۱۸۰ کشور جهان، ‌از جمله چین، روسیه، هند، همسایگان و سایر کشورهای دوست خواهد بود. در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: انزوای خودخواسته ایران به‌دلیل کناره‌گیری از پیمان‌های مورد قبول تقریباً همه کشورهای جهان، می‌تواند مایه تحقیر ملی شود و مصالح و منافع کشور را بازیچه دولت‌های مخالف ایران به ویژه آمریکا و رژیم صهیونیستی کند.

3ـ گامی دیگر برای حذف دلار
سال گذشته میلادی، بسیاری از کشور‌ها به دلیل اقدامات خصمانه آمریکا و استفاده ابزاری این کشور از دلار به سمت تدابیری در راستای کاهش وابستگی به این ارز در مبادلات تجاری خود رفتند. هند و ژاپن با امضای یک قرارداد سوآپ ارزی دوجانبه جدید میان بانک‌های مرکزی دو کشور توافق سال گذشته سوآپ ارزی ۷۵ میلیارد دلاری را رسماً فعال کردند. این توافق در سفر نخست‌وزیر هند به ژاپن در اکتبر سال ۲۰۱۸ به عنوان سازوکار پرداخت مبادلات خارجی بین دو کشور ایجاد شد. وزارت اقتصاد هند طی بیانیه‌ای اعلام کرد: توافق سوآپ ارزی به طور رسمی اجرایی می‌شود.

4ـ جمع‌آوری امضا برای اخراج نظامیان آمریکا از عراق
به گزارش منابع خبری، «مهدی تقی» عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق اعلام کرد، شمار موافقان اخراج نظامیان آمریکایی از خاک عراق افزایش یافته است. وی در ادامه افزود: تاکنون بیش از 70 نماینده عراقی نامه به جریان انداختن پیش‌نویس طرح قانونی اخراج نیروهای بیگانه و به ویژه نظامیان آمریکا از خاک عراق را امضا کرده‌اند. طبق اعلام این عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق، قرار است ستاد مشترک ارتش این کشور طی روزهای آینده گزارش جامعی درباره تعداد پایگاه‌های آمریکا و میزان نیروهای مستقر در آن به این کمیسیون ارائه کند.
نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات