صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۰  ، 
کد خبر : ۳۱۴۰۶۹
گزیده تحلیل های روزنامه ها

تردیدها درباره تصمیم سرنوشت ساز معیشتی-کره‌ای‌ها آن‌قدر هم خوش‌باور نیستند!- قیاس تاکتیک‌های اقناعی موافقان و مخالفان برجام و ...

تردیدها درباره تصمیم سرنوشت ساز معیشتی
خراسان: مجلس امروز بررسی لایحه بودجه 98 را با تصمیم گیری درباره نحوه اختصاص یارانه ارزی به اتمام خواهد رساند. تصمیمی که به دلیل حساسیت فراوان آن، مجدد از سوی رئیس مجلس به کمیسیون تلفیق بازگردانده شد تا با مصوبه این کمیسیون و طرح آن در جلسه علنی امروز مجلس، تکلیف اختصاص ارز برای کالاهای اساسی مشخص شود. دولت در لایحه بودجه، تداوم روند فعلی در اختصاص ارز 4200 تومانی برای واردات کالاهای اساسی را پیش بینی کرده است و در مقابل، برخی نمایندگان مجلس معتقدند که اختصاص ارز 4200 تومانی به شکل فعلی، در عمل تاثیری نداشته و شاهد مثال تورم نقطه به نقطه خوراکی هاست که حتی رکورد تورم نقطه به نقطه سال 91 را نیز شکسته و از 60 درصد فراتر رفته است. این در حالی است که اختصاص ارز 4200 تومانی به واردات کالاهای اساسی با هدف مهار تورم بود ولی عملا تورم کالاهای اساسی حتی بیشتر از دیگر کالاها بوده است. در این میان طرح برخی نمایندگان، حذف اختصاص ارز 4200 تومانی و تامین ارز کالاهای اساسی با نرخ سامانه نیما (هم اکنون حدود 8700 تومان) و اختصاص مابه التفاوت این یارانه به مردم است. البته در این طرح مابه التفاوت نه به شکل نقدی، بلکه در قالب کارت اعتباری برای سبدی از کالاها به افراد نیازمند اختصاص می یابد و امکان هدررفت آن وجود ندارد.
معضل دیگر ارز 4200 تومانی، تداوم قاچاق کالاست. واردات کالا با نرخ ارز ارزان، در شرایطی که نرخ ارز بازار آزاد سه برابر این رقم است، موجب می شود تا خریداران کالاها به ویژه در مناطق ارزی هر تلاشی را برای فروختن این کالا در آن سوی مرزها به خرج دهند که نمونه اسفبار این اتفاق در زمینه گوشت مشهود است.
کره‌ای‌ها آن‌قدر هم خوش‌باور نیستند!
جوان: یکی از اقدامات مهم ترامپ پیشنهاد مذاکرات مستقیم با کیم‌جونگ‌اون، رهبر کره‌شمالی به منظور حل و فصل بحران هسته‌ای و موشکی شبه‌جزیره کره بود. اولین دیدار این دو در ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ (۱۲ ژوئن ۲۰۱۸) در سنگاپور صورت گرفت و در پایان این دیدار ترامپ و اون سندی را امضا کردند که بر اساس آن پیونگ‌یانگ را به خلع سلاح هسته‌ای و امریکا را به ارائه تضمین‌های امنیتی برای کره‌شمالی متعهد می‌کرد. با این حال، همان‌گونه که انتظار می‌رفت، عملاً به دلیل عدم انجام تعهدات امریکا و تأکید واشنگتن بر اجرای یک‌طرفه تعهدات از سوی کره‌شمالی، روند اجرای توافق دچار مشکل شد.
دیدار دوم رؤسای امریکا و کره‌شمالی روز‌های چهارشنبه و پنج شنبه ۸ و ۹ اسفند ۱۳۹۷ در هانوی پایتخت ویتنام برگزار شد. درخواست‌های زیاده‌طلبانه امریکا از پیونگ‌یانگ یعنی تعطیلی مراکز هسته‌ای این کشور بدون امتیاز مد نظر رهبر کره‌شمالی یعنی لغو تحریم‌های گسترده علیه این کشور را می‌توان دلیل اصلی شکست دومین دور مذاکرات سران دو کشور دانست. در واقع این نشست به دلیل فاصله و شکاف بین «آنچه ترامپ می‌خواست با آنچه کیم می‌پنداشت» به نتیجه نرسید.
امریکا تمایل ندارد که در شرایط فعلی و بدون تعطیلی و تخریب تأسیسات هسته‌ای کره‌شمالی از تحریم‌ها بکاهد، به همین دلیل بیشترین امتیازی که ترامپ حاضر شد در این مرحله به کیم بدهد، اعلام رسمی پایان جنگ کره بود، جنگی که در سال ۱۹۵۳ با اعلام آتش‌بس و بدون امضای توافقنامه صلح پایان یافت. دولت ترامپ می‌خواهد با روشی منعطف‌تر در عرصه دیپلماسی و سخت‌تر در قلمرو اقتصادی، کره‌شمالی را وادار کند تا فهرستی از زرادخانه‌های تسلیحاتی هسته‌ای خود ارائه کرده و سپس آن‌ها را یا تحویل دهد یا به صورت قابل وارسی از بین ببرد و به شکلی غیرقابل بازگشت از مسیر تجهیز خود به زرادخانه هسته‌ای فاصله بگیرد و همزمان راستی‌آزمایی بسیار دقیقی را قبول کند. نشست هانوی نشان داد که کره‌شمالی آنقدر هم که امریکایی‌ها تصور می‌کردند ساده و خوش‌باور نیست که به صرف وعده‌های توخالی واشنگتن، از دستاورد‌ها و برگ برنده اصلی خود یعنی زرادخانه هسته‌ای دست بردارد. ملاحظات امنیتی موجب شد سفر اسد به تهران محرمانه باشد
قیاس تاکتیک‌های اقناعی موافقان و مخالفان برجام
فارس: واکاوی واکنش جریان انقلابی به مذاکرات هسته‌ای، برجام و ... نشان دهنده یک راهبرد جدی است و آن ورود به متن، تبیین دقیق و خط به خط تمام مفاد برجام و سایر اسناد مرتبط با این مذاکرات است. چه اینکه در تمام مناظره‌های صداوسیما شاهد این بودیم که تمام منتقدان برجام سند به دست و گاهی با متون علامت‌گذاری شده در مقابل مدافعان برجام می‌ایستادند و خط به خط آنچه امضاء شده بود را قرائت می‌کردند و سعی در نشان دادن تبعات سنگین چنین مفادی برای مخاطبان داشتند. در حالی که طرف مقابل راهبردی دیگر داشت؛ تمام تلاش جریان مقابل تمرکز بر روی چند اصل زیر بود:به آمریکا می‌شود اعتماد کرد، در صورت عدم توافق جنگ می‌شود، جریان انقلابی جنگ طلب است، توافق موجود بهترین توافق ممکن است.
جریان انقلابی در فضای سیاسی آن روزهای کشور نتوانست اقبال عمومی را به خود جلب کند و در نهایت برجام با کمترین هزینه‌ای ابتدا به امضاء دولت و سپس به تصویب مجلس رسید. این جریان تمرکز بر روی متنی داشت که برای مردم چنین جزئیاتی قابل درک نبود در مقابل مدافعان برجام تمرکز بر کلیاتی داشت که با زندگی مردم گره خورده بود و مردم به راحتی می‌توانستند با این مفاهیم ارتباط برقرار کنند. علاوه بر ناملموس بودن مفاهیم حقوقی و اصطلاحات پیچیده سیاست بین الملل، مشکل دیگر چنین رویکردی این بود که نماینده‌های دولت به روش‌های مختلف می‌توانستند مردم را متقاعد کنند که درک جریان انقلابی از جزئیاتی که مطرح می‌کنند نادرست است.
اتخاذ چنین رویکردهایی از منتقدان و موافقان برجام حاکی از یک واقعیت است و آن اینکه جریان انقلابی در تبیین ماجرا توجه خود را معطوف به مردم نکرد و در مقابل تمام تلاش خود را متمرکز به نخبگان سیاسی کرد؛ چرا که تنها مخاطب محتوای فنی و تخصصی همین نخبگان هستند. به تعبیر دیگر خطاب موافقان به سمت مردم بود و خطاب جریان انقلابی به سمت نخبگان سیاسی و طبیعی است چنین روندی نمی‌تواند بر تصمیمات مردم تاثیر جدی داشته باشد و افکار عمومی را جهت دهی کند. نیروهای شاخصی که در حال حاضر نیز به بررسی متون پیچیده اینستکس و امثالهم می پردازند توجهی به این معنا ندارند که مردم آنچه درک می‌کنند با آنچه این آقایان به زبان و قلم می‌رانند متفاوت است. برای تاثیرگذاری و جهت دهنده بودن باید زبان خود را با درک و اندیشه مردم همسان کرد.در نهایت باید توجه داشت با تمام دقت و ویژه نگری مردم ایران، اقناع افکار عمومی کاری بس دشوار و پیچیده است و نباید به سادگی تصور کرد که می‌توان با تحلیل متن‌های تخصصی چنین اتفاقی را رقم زد.
سفر اسد به تهران
رأی‌الیوم: اینکه بشار اسد شخصا برای تبریک سالروز پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری ایران، به این کشور سفر کند، منعکس‌کننده یک تحول راهبردی بی‌سابقه است. این اولین بار است که از زمان آغاز بحران سوریه، اسد به پایتختی غیر از مسکو می‌رود؛ امری که منعکس‌کننده حالتی از اعتماد، اقدامات امنیتی دقیق و بهبود اوضاع سوریه در سطوح مختلف است.
انتخاب تهران از سوی بشار اسد، برای اینکه اولین مقصد او باشد، نشان‌دهنده عمق روابط استراتژیک بین دو کشور و ایستادگی آنها در یک جبهه واحد در برابر تروریسم و طرح غربی آمریکایی در منطقه است که به معنای ارسال پیامی برای آمریکا و اسرائیل است، مبنی بر اینکه نیروهای ایرانی در سوریه باقی می‌مانند. قطعا این سفر برای هماهنگی در خصوص چگونگی برخورد با تهدیدات اسرائیل و آمریکا انجام شد؛ این سفر همچنین پاسخی به تمام ادعاهایی بود که در برخی رسانه‌ها در خصوص محاصره اسد در کاخش مطرح می‌شد.
نکته مهم در این سفر، دیدار اسد با حسن روحانی بود که در جریان آن، رئیس‌جمهور ایران، اسد را از نتایج نشست سه جانبه سوچی، با حضور ایران، روسیه و ترکیه آگاه کرد. اینکه رئیس‌جمهور سوریه به‌صورت مستقیم و از همتای ایرانی خود آنچه در سوچی گذشته را بشنود، تفاوت زیادی دارد با دریافت پیام‌های کتبی یا شفاهی نمایندگانش در این باره. مسئله دیگری که نمی‌توان از آن گذشت، صحبت‌های دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، علی شمخانی بود که طی آن تصریح کرد محور مقاومت بیش از 90 درصد اهدافش در سوریه را محقق کرده است.
سفر اسد مهمتر از استعفای ظریف
سیاست روز: سوریه یک جنگ ۸ ساله ویرانگر را پشت سر گذاشت، در حالی که دشمنان وعده داده بودند این کشور ظرف ۶ ماه سقوط می‌کند، عصبانیت آمریکا و رژیم صهیونیستی از شکست بزرگی است که در میدان نبرد سوریه خوردند. توطئه‌ها و دسیسه‌های آمریکا و اسرائیل در منطقه به ویژه سوریه و عراق پایان نیافته هر چند در نبرد سوریه و عراق شکست را متحمل شده‌اند، اما برای آینده منطقه، برنامه‌های تازه‌ای دارند که آرام در حال شکل‌گیری است.
سقوط سوریه به دست آمریکا، اسرائیل و برخی سران رژیم‌های عربی منطقه همچون عربستان، بازوی مقاومت را در منطقه نابود می‌کرد، سوریه علاوه بر اینکه در خط مقدم جبهه مقاومت مقابل رژیم صهیونیستی است، پل ارتباطی میان ایران با حزب‌الله لبنان است. اگر این پل ارتباطی ویران می‌شد و به دست دشمن می‌افتاد، حزب‌الله لبنان نیز تحت تأثیر این اتفاق قرار می‌گرفت. سران رژیم اسرائیل بارها در سخنانشان گفته‌اند که سوریه و حزب‌الله لبنان بازو و دست ایران در منطقه غرب آسیا و در کنار مرزهای رژیم جعلی اسرائیل هستند و باید این دو نابود شوند تا به ایران که «تن» جریان مقاومت اسلامی در منطقه است، رسید.
به هر حال با وجود انتشار خبر استعفای آقای ظریف از وزارت خارجه دولت تدبیر و امید، سفر بشار اسد به تهران و دیدارهای او با رهبر انقلاب و رئیس‌جمهور تحت الشعاع آن قرار نگرفت و در جهان با بازتاب گسترده‌ای همراه شد، ‌تا جایی که رسانه‌های غربی تحلیل کردند سفر اسد به تهران پیام روشنی به آمریکا بود.
آقای ظریف وزیر خارجه‌ای که بیش از ۵ سال است در این مسئولیت قرار دارد و سال‌های زیادی را در دستگاه دیپلماسی کشور فعالیت کرده و مدت طولانی در آمریکا نماینده ایران در سازمان ملل بوده، انتظار نمی‌رفت از این دیپلمات کارکشته! چنین رفتاری سربزند؟!
آمریکا ظرف پنج سال آینده از افغانستان می‌رود
دنیای اقتصاد: نظامیان عضو نیروی حمایت قاطع ناتو در افغانستان پس از برقراری ثبات در این کشور همزمان با نیروهای آمریکایی خاک افغانستان را ترک خواهند کرد. خروج نیمی از ۱۴ هزار نظامی آمریکایی از خاک افغانستان طی ماه‌های آینده بخشی از این طرح به‌شمار می‌رود که خبرهای مربوط به آن پیش‌تر از سوی کاخ سفید رسانه‌ای شده بود. بر این اساس حدود هشت هزار و ۶۰۰ سرباز اروپایی و استرالیایی عضو نیروی حمایت قاطع ناتو وظیفه خواهند داشت ضمن تربیت و آموزش نیروهای عضو ارتش افغانستان مسوولیت بخش عمده‌ای از عملیات محول شده به نظامیان آمریکایی بر ضد حملات تروریستی را برعهده گیرند. این خبر در زمانی منتشر می‌شود که گفت‌وگوهای آمریکا و طالبان قرار است از امروز شنبه (۱۱ اسفندماه) از سر گرفته شود. زلمای خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان روز پنج‌شنبه در صفحه توییتر خود نوشت که با هدف مشورت بیشتر، روزهای پنج‌شنبه و جمعه هیچ گفت‌وگویی صورت نخواهد گرفت، اما شنبه ۱۱ اسفند، این گفت‌وگوها دوباره از سر گرفته خواهد شد. گفت‌وگوهای نمایندگان طالبان و آمریکا که از دوشنبه گذشته در قطر آغاز شده بود، برای دو روز متوقف شد تا طالبان بتوانند درباره روند گفت‌وگوها با رهبری‌شان مشورت کنند. این گفت‌وگو‌ها روز شنبه ۱۱ اسفند از سر گرفته می‌شود. زلمای خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان این گفت‌وگوها را نتیجه‌بخش دانست و گفت که قدم‌های آهسته، ولی محکم برای درک متقابل و رسیدن به صلح بر‌می‌دارند. طالبان نیز گفته‌اند که در این سه روز، روی چگونگی خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان گفت‌وگو شده است.
 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات