صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۰  ، 
کد خبر : ۳۱۴۰۸۱

نشریه اخبار و تحلیل‌ها یک‌شنبه 12 اسفند

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): مقابل یاوه‌گویی آمریکا، شجاعت و عقلانیت داشته باشید که نه تهدیدشان، نه قول‌شان و نه امضای‌شان اعتباری ندارد... به معیشت مردم هم توجه ویژه‌ای کنید، حل مشکلات طبقه ضعیف باید اساسی‌ترین کار دولت باشد.(1397/10/19)

▼ حرف روز
اثرگذارتر از فیلترینگ
مستند «ایستگاه پایانی دروغ» یکی از موفقیت‌های اطلاعاتی ایران را نشان می‌دهد که مأموران امنیتی در آن توانسته‌اند با نفوذ به عمق راهبردی دستگاه‌های دشمن در زمینه جنگ روانی، به نتایج بسیار خوبی دست یابند. در سال‌های اخیر گسترش شبکه‌های اجتماعی، فراگیری امواج جنگ روانی و... تأثیرات مخربی بر افکار عمومی گذاشته است؛ لذا درباره اهمیت این شگرد اطلاعاتی باید گفت؛
۱ـ دستگاه‌های تبلیغی دشمن در شبکه‌های اجتماعی در عملیات‌های گسترده بازی سیاسی علیه نظام را تا جایی برده‌اند که بتوانند از افراد و سازمان‌ها نیز  برای فعالیت خود استفاده کرده و نظام را با چالش‌هایی مواجه کنند. در جریان اغتشاشات سال 96 شاهد بوده‌ایم چگونه شبکه‌های دروغگو منبع مهم خبرها و تحلیل‌های مردم، نهادهای اطلاعاتی و نظام‌های سیاسی ایفای نقش کرده‌اند. ۲ـ شبکه‌های اجتماعی توانسته‌اند همه سرویس‌های جاسوسی دشمنان را به کار بگیرند. 3ـ به منظور ساماندهی فضای مجازی جلسات متعددی در سطح سران قوا، شورای عالی انقلاب فرهنگی و فضای مجازی برگزار شد که متأسفانه به نتیجه اثرگذاری منتهی نشده است. 4ـ برای مقابله با فضاسازی‌های این جریان‌ها هزینه‌های متعددی برای فیلترینگ و تقابل صورت گرفته است که اثرگذاری نداشته است، ضمن اینکه نظام به محدود کردن آزادی مردم هم متهم شده است!
درباره این مستند نیز چند نکته مهم وجود دارد:
1ـ مطالب شبکه‌های معاندی چون «آمد نیوز» صرفاً یک نوع جنگ روانی علیه نظام است که بدون توجه به واقعیات اجتماعی و جغرافیایی ایران منتشر می‌شود. 2ـ این جریان‌های خبری صرفاً به دنبال انتشار مطالب داغ و جنجالی هستند که بتواند فضا را به گونه‌ای تغییر دهد که انقلاب اسلامی را یک گام به براندازی نزدیک کنند. 3ـ با وجود اینکه جریان رسانه‌ای نفاق و ضد انقلاب با پوشش خبرهای بد و بدتر به دنبال بدبین‌سازی نسبت به نظام است؛ اما در درون دچار یک انشقاق و شکاف هستند. 4ـ نشان دادن پشت پرده این جریان‌های رسانه‌ای به افکار عمومی کمک می‌کند که سواد رسانه‌ای خود را بالا ببرند و ارائه‌کنندگان تصویر وارونه از نظام اسلامی را بهتر و از زبان خودشان بشناسند.
اگر چه فیلترینگ رسانه‌های مخرب یک رفتار اثرگذار برای مقابله است؛ اما نشان دادن دروغگویی این رسانه ده‌ها برابر قوی‌تر از فیلترینگ و مسدود کردن آنها است.

▼ گزارش روز 
تنها راه
«دولت و مجموعه حکومت مشکلاتی دارد که گره آن در منطقه و نظام بین‌الملل است و تا زمانی که وزارت خارجه با دست باز و اختیارات کامل اینها را حل نکند، مشکلات اقتصادی، معیشتی و داخل کشور حل نخواهد شد. جریان دلواپس یا این مفهوم را نمی‌داند یا به روی خود نمی‌آورد که تا مسائل بین‌المللی را حل نکنیم نمی‌توان مشکلات داخلی و اقتصادی را حل کرد. البته تجربه نشان داده که دلواپسان در سایه تحریم و به‌هم‌ریختگی اوضاع بهتر می‌توانند منافع اقتصادی خود را تضمین کنند.» جملاتی که مشابه آن چندین و چند سال است در رسانه‌های اصلاح‌طلب و تریبون‌های در اختیار جریان اعتدال در کشور تکرار شده و در «شرق»، «اعتماد» و «سازندگی» و... به چاپ رسیده است! جملاتی که معنای ساده آن می‌شود راهبرد «جلب نظر غرب برای هموار کردن مسیر پیشرفت»؛ می‌شود «عدول از آرمان‌ها و مواضع به حق جمهوری اسلامی برای کاستن فشارها»؛ اما آیا واقعاً چنین چیزی ممکن است؟ یعنی اگر ایران پالرمو و دیگر کنوانسیون‌ها را بپذیرد، دشمنی‌ها با ملت ایران کم می‌شود و تحریم‌ها تمام می‌شود؟
عقل و منطق می‌گوید هرگز چنین نیست؛ همان‌گونه که همه دشمنی آمریکایی‌ها با ملت ایران با انقلاب اسلامی آغاز نشد، کنار گذاشتن آرمان‌های انقلاب اسلامی نیز دشمنی‌ها را پایان نخواهد داد! اگرچه انقلاب اسلامی به عنوان گفتمان ملت‌ساز و بیدارکننده و قدرت‌بخشی روزافزون به ایران اسلامی موجب تشدید دشمنی‌ها با ما شده است! اما غرب و آمریکا در حقیقت با قدرت گرفتن و پیشرفت ملت ایران، با استقلال ایران به منزله مهم‌ترین کشور و مهم‌ترین منطقه جهان، با منابع و امکانات و استعدادهای فراوان، با تاریخ و تمدن کهن مشکل دارند و تنها زمانی دست از دشمنی برخواهند داشت که توان دشمنی نداشته باشند و ملت ایران آنقدر قدرتمند بشود که اراده خود را بر آنان تحمیل کند؛ کما اینکه در بسیاری از حوزه‌ها اتفاق افتاده است و به مدد الهی در مسئله اقتصاد نیز موضوع محقق خواهد شد. ان‌شاءالله

▼ خبر ویژه
سخنان مغالطه‌آمیز!
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت:‌ رئیس‌جمهور محترم اخیراً در خصوص مجمع تشخیص مصلحت نظام مطالبی را به تعریض بیان کرده‌اند که لحن ایشان قابل قبول نیست و این تعبیر که «۱۰، ۲۰ نفر نشسته‌اند و برای مردم تصمیم می‌گیرند» هم سخنی هضم‌ناپذیر است. آیت‌الله آملی لاریجانی با اشاره به جایگاه مجمع تشخیص مصلحت نظام‌ به منزله یک نهاد مهم برخاسته از قانون اساسی که انتخاب اعضا و نحوه اداره جلسات آن بر اساس اصل 112 همان قانون است، گفت: چرا مسئول عالی نظام جمهوری اسلامی، که سوگند خورده پاسدار قانون اساسی باشد، باید این طور صحبت کند؟ اولاً، اعضای مجمع، ده بیست نفر نیستند و این یک سخن خلاف است، ثانیاً، اگر یک نفر در قانون اساسی اختیارات و مسئولیت‌هایی دارد مانند خود رئیس‌جمهور، آیا در هر موردی به آرای عمومی مراجعه می‌کند؟ اعضای دولت و وزرا که با رأی مستقیم مردم انتخاب نشده‌اند، آیا در هر مورد که می‌خواهند تصمیم بگیرند به آرای عمومی مراجعه می‌کنند؟ این در حالی است که در بسیاری از موارد تصمیماتی هم که می‌گیرند به اتفاق آرا نیست، پس باید گفت ده، بیست نفر در دولت برای یک ملت تصمیم می‌گیرند؟ وی تصریح کرد: این سخن واقعاً سخن مغالطه‌آمیز است و تعجب می‌کنم از آقای رئیس‌جمهور که از مسائل حقوقی هم مطلع است، چرا این‌گونه سخن می‌گوید؟

▼ اخبار
1ـ ادغام پنج بانک نیروهای مسلح تا چهار ماه آینده

رئیس کل بانک مرکزی گفت: مدتی است تحول در نظام بانکی را دنبال می‌کنیم و یکی از اقدامات مهم در این زمینه ادغام بانک‌های نیروهای مسلح بود که در شورای پول و اعتبار و ستاد اقتصادی سران قوا بحث و در نهایت به این نتیجه رسیدیم که پنج بانک و مؤسسه در بانک سپه ادغام شوند. عبدالناصر همتی با اشاره به اطلاعیه بانک مرکزی گفت: این پنج مؤسسه بانکی نزدیک به ۲۱۵ هزار میلیارد تومان سپرده دارند و تمهیدات خوبی نیز اندیشیده شده است. سپرده‌ها نیز با سودهایی که تاکنون پرداخت می‌شد، ادامه می‌یابد. همتی رقم تسهیلات این بانک‌ها را ۱۳۰ هزار میلیارد تومان و تعداد سپرده‌گذاران را ۲۴ میلیون سپرده‌گذار اعلام کرد و اظهار داشت: این تسهیلات بر اساس قرارداد ادامه دارد و کارکنان هم بر اساس قراردادها به کار خود ادامه می‌دهند. وی در باره سهامداران نیز گفت: تکلیف سهامداران وابسته به نیروهای مسلح مشخص است و یک میلیون و ۱۳۰ هزار سهامدار جزء نیز مشکلی نخواهند داشت. از حالا تا چهار ماه بانک‌ها می‌توانند مجامع را برگزار کنند و پس از آن در بانک سپه ادغام می‌شوند.

2ـ توهین آشکار به اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام!
«عبدالله ناصری» فعال اصلاح‌طلب و عضو شورای مشورتی اصلاح‌طلبان در مصاحبه با روزنامه «آرمان امروز» گفته است: «حسب اطلاعاتی که ما از برخی اعضای مجمع داریم و گزارش‌هایی که اعضای اصلاح‌طلب مجمع داده‌اند، اتفاقاتی در جلسه اخیر مجمع افتاده و افرادی که قبلاً با امضای این کنوانسیون‌های مالی موافق بودند، تعداد قابل توجه‌شان از جمله آقای توکلی بلافاصله در عرض ۱۵ روز مخالف سرسخت شده‌اند. معلوم است در این ۱۵ روز اتفاقی رخ داده است؛ یعنی جریان قدرتمندی یا اینها را قانع کرده که من بعید می‌دانم اقناع‌سازی صورت گرفته باشد یا موضوعات دیگری در میان است.» جملاتی که توهینی آشکار به اعضای مجمع است و نشان می‌دهد هرکس نظری خلاف نظرات این جریان داشته باشد یا دلواپس است یا فردی ضعیف است که می‌توان با تهدید و تطمیع او را از میدان به در کرد!

3ـ غربی‌ها گفتند آنچه تصویب کرده‌اید به درد ما نمی‌خورد!
حجت‌الاسلام سیّدمحمود نبویان، نماینده سابق تهران در مجلس گفت: ‌زمستان 1394 قانون مبارزه با تروریسم را در مجلس مصوب کردیم و در تبصره ۲ ماده ۱ آوردیم مردمی که دارند برای استقلال خودشان و ضد اشغالگری می‌جنگند، تروریست نیستند؛ از جمله مردم فلسطین، لبنان، سوریه، عراق و یمن. نبویان ادامه داد: غربی‌ها به صراحت گفتند آنچه تصویب کرده‌اید به درد ما نمی‌خورد و بروید تعریف‌تان را از تروریست عوض کنید. اتفاقاً این سری هم که تمدید کردند، باز همین را خواستند. خب ما اگر تعریف‌مان را عوض کنیم، چه کسی تروریست می‌شود؟ حماس و فلسطین و جهاد و سایر ملت‌های مقاوم منطقه. بعد چه کسی مدافع تروریست است؟ ملت ایران و حاج‌قاسم سلیمانی!

4ـ ایران صاحب رتبه نخست ذخایر نفت جهان می‌شود
آمار و ارقام از جایگاه دوم ایران در ذخایر گازی جهان می‌گوید؛ این در حالی است که گفته می‌شود هنوز بخشی از مخازن و میادین نفتی و گازی ایران توسعه نیافته است و حتی برخی پیش‌بینی‌ها حاکی است ایران از نظر ذخایر نفتی نیز در جایگاه نخست جهان می‌ایستد. آخرین چشم‌انداز مجمع کشورهای صادرکننده گاز که در ماه دسامبر ۲۰۱۸ منتشر شده، نشان می‌دهد طی ۲۳ سال آینده آمریکا، روسیه، چین و ایران، چهار عرضه‌کننده اصلی گاز خواهند بود. این ذخایر توسعه‌نیافته در کنار برخی مناطق کشف نشده قرار گرفته و سبب شده است برخی رتبه نخست ذخایر نفتی را برای ایران پیش‌بینی کنند.

▼ اخبار کوتاه
آمارهای «یورو استات» نشان می‌دهد، آلمان در سال قبل میلادی با 2/709 میلیارد یورو، ایتالیا با 1/687 میلیارد یورو و فرانسه با 895 میلیون یورو به ترتیب در رتبه‌های اول تا سوم از نظر میزان صادرات کشورهای اروپایی به ایران در سال 2018 قرار گرفته‌اند. در بخش واردات کالا از ایران نیز، ایتالیا با 2/925 میلیارد یورو در صدر کشورهای اروپایی قرار گرفته است. اسپانیا با 2/025 میلیارد یورو و فرانسه با 1/53 میلیارد یورو به ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم از نظر میزان واردات از ایران در میان کشورهای اروپایی در سال 2018 قرار گرفته‌اند.
جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به تازگی طرحی فوریتی برای برگزاری همه‌پرسی درباره چهار موضوع تدوین کرده‌اند و قرار است پس از جمع‌آوری امضا برای این طرح، آن را تقدیم هیئت‌رئیسه مجلس کنند. این طرح در چهار محور درباره FATF، هر ایرانی روزی یک لیتر بنزین، پرداخت یارانه نقدی ماهیانه 200 هزار تومان به جای دلار 4200 تومانی بابت 14 میلیارد دلار کالای اساسی و تعیین سقف 7 میلیون تومان برای حقوق مدیران تدوین شده است.
محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره اینکه با توجه به اهمیت لایحه الحاق ایران به کنوانسیون پالرمو، آیا مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکنون به شکل رسمی از رئیس‌جمهور دعوت کرده تا در جلسات بررسی این لایحه حضور پیدا کند، گفت:‌ با توجه به اهمیت این موضوع، ما بارها از آقای روحانی برای حضور در جلسات مجمع دعوت کرده‌ایم؛ اما متأسفانه تاکنون ایشان در این جلسات حاضر نشده‌اند!
سردار سرتیپ میراحمدی، جانشین اطلاعات ستاد کل نیرو‌های مسلح گفت: بعد از اقدام تروریستی زاهدان و هشدار جدی که سپاه و دیگر نیروهای مسلح به دولت پاکستان داد، دولت این کشور یا باید وارد عمل شود و تروریست‌ها را از کشور خود خارج کند یا اینکه جمهوری اسلامی ایران برای دفاع از امنیت خود این حق را دارد در هرکجا که لازم باشد، نسبت به آنها اقدام کند.
در صورت تصویب طرح تشکیل وزارت تجارت و خدمات بازرگانی در مجلس، افزون بر تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت و احیای مجدد وزارت بازرگانی، قانون تمرکز وظایف و اختیارات مربوط به بخش کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی لغو می‌شود.

هشتصدوهشتادونهمین شماره صبح صادق منتشر شد؛
در این شماره می‌خوانید:
«پیام‌ها و پیامدهای یک سفر تاریخی/ قهرمان عرب در پایتخت مقاومت/ درس‌ها و عبرت‌های یک استعفا/ بازار را با خرید ایرانی جان ببخشیم/ حماسه‌زدایی از یک دوران طلایی و...»
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات