صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۵  ، 
کد خبر : ۳۱۴۰۹۵

نشریه اخبار و تحلیل‌ها دوشنبه 13 اسفند

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): راز اقتدار یک ملّت همین است که جوانانش، افراد فعّالش، در میدا‌ن‌ها دلیر وارد بشوند. اگر این باشد، ملّت پیروز است، مقتدر است، کسی نمی‌تواند او را زیردست خودش قرار بدهد.(1397/12/6)

▼ حرف روز
فراتر از تبیین!
دیروز شهر مقدس قم و دومین حرم امن اهل بیت(ع) در ایران عزیز شاهد تجمعی بزرگ از روحانیون، طلاب و استادان حوزه‌های علمیه قم و جمعی از مردم در حمایت از بیانیه «گام دوم انقلاب» بود که رهبر معظم انقلاب در 22 بهمن صادر کردند. هدف تجمع‌کنندگان دو نکته اساسی «تبیین» و «اجرایی‌سازی بیانیه» بود.
این دو نکته در وهله اول مورد تأکید رهبر معظم انقلاب در بیانیه نیز هست و اساساً پاسخگویی به نیازهای جامعه نیز به بیان حکیمانه معظم‌له به تحقق عملی این بیانیه و دیگر اسناد بالادستی در عرصه‌های ملموس زندگی مردم وابسته است و الاّ به آفت بازخوانی و تکرار صرف مبتلا شده، مضر و اعتمادزدا نیز خواهد شد. دقیقاً این مهم‌ترین آفتی است که این بیانیه و دیگر صحبت‌های نورانی رهبر معظم انقلاب را تهدید می‌کند؛ چرا که اگر مسئولان در قوای گوناگون کشور، به ویژه مسئولان اجرایی و دولتی به این سیاست‌ها، برنامه‌ها و ابلاغیه‌هایی، مانند اقتصاد مقاومتی و خصوصی‌سازی اصل 44، منشور مبارزه با فساد و... به درستی و کارشناسانه و به دور از مفسده‌هایی، چون خصولتی‌سازی، باندبازی و رانت‌جویی‌ها عمل می‌کردند، اساساً امروز وضعیت به گونه‌ دیگری بود و دشمن نمی‌توانست سوء‌استفاده کند و امید از دست رفته خود برای براندازی نظام و چالش‌سازی‌های جدید برای کشور را در سر بپروراند.
اما برای تبیین و تحقق عملی بیانیه گام دوم که چشم‌انداز انقلاب اسلامی ایران را ترسیم کرده است، همگان با یک سؤال مهم و اساسی مواجه هستند و آن اینکه سهم من برای رسیدن به این هدف چیست؟
حوزه علمیه قم به منزله مادر و منشأ انقلاب و دانشگاهیان عزیزی که دلسوز سرنوشت انقلاب و نظام اسلامی هستند چه کاری می‌توانند بکنند؟ منِ رسانه چگونه می‌توانم اهمیت و کاربردی بودن بیانیه را در ذهن اجتماع جا بیندازم و مطالبه‌گری از مسئولان برای حرکت در مدار تحقق بیانیه را مطالبه کنم؟ و... . بله، تبیین پسندیده و لازم است؛ اما کافی نیست. این گام حداقلی در شروع کار است و باید زود از آن عبور کرد و به لایه‌های عمیق‌تر تبیین پرداخت که وارد حوزه تحلیل دردها و شناخت درمان‌ها و نسخه‌پیچی عملی و راهبردی برای حل مشکلات می‌شود. در این مرحله همراهی و همدلی نخبگان حوزه و دانشگاه و مسئولان ضروری است.

▼ گزارش روز
خبر خوب
«سردار حسین رحیمی در دیدار با افسر پلیس راهور، که در حین انجام وظیفه با مقاومت فرهاد مجیدی (مربی فعلی و بازیکن سابق تیم فوتبال استقلال تهران) برای تست الکل مواجه شده بود، از عملکرد دقیق و مطابق قانون و مؤدبانه این افسر تقدیر و تشکر کرد.» این خبر که عصر روز گذشته بر روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت و تصاویری از دیدار فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ با این افسر وظیفه‌شناس نیز منتشر شد، بی‌تردید یکی از مصادیق «خبر خوب» و امیدبخش و صد البته بهنگام به حساب می‌آید! تقدیر از قانون‌مداری، انجام وظیفه بدون ملاحظات بیهوده، دقت و ادب یک مأمور قانون در مقابل خلاف، گردن‌کشی، طلب‌کاری و خودبرتربینی. واقعیت این است که متأسفانه در سال‌های اخیر با گسترش شبکه‌های اجتماعی در کنار برخی رویکردهای غلط فرهنگی در کشور و توجه بیش از پیش به چهره‌های ورزشی، سینمایی و... برخی از چهره‌های شناخته شده دچار این اشتباه شده‌اند که فراتر از قانون هستند و با دیگر افراد جامعه تفاوت دارند! این افراد دلخوش به تعداد دنبال‌کننده‌های‌شان در فضای مجازی یا طرفداران‌شان در دنیای فوتبال یا سینما این تصور کاذب برای‌شان ایجاد شده‌ که هرطور که دلخواه‌شان هست، می‌توانند رفتار کنند! اما ماجرای فرهاد مجیدی و برخورد درست و دقیق مأمور وظیفه‌شناس راهنمایی و رانندگی همان بزنگاهی است که باید جلوی گسترش چنین نگاه و بزرگ‌تر شدن این توهمات را گرفت! موضوعی که راهنمایی و رانندگی به درستی آن را انجام داد و رسانه‌ها، دستگاه‌های فرهنگی و مردم باید این اقدام را کامل کرده و با تقبیح و سرزنش چنین قلدربازی‌هایی راه را برای قانون‌شکنی، خودبرتربینی و... ببندند که اگر امروز و در ابتدای راه‌ چنین نشود و مانعی جدی بر سر راه آن قرار نگیرد، شاهد ایجاد اخلال در ساختار اجتماعی و نظم اجتماعی جامعه‌ از سوی این چهره‌ها با تکیه بر شهرت‌شان خواهیم بود.

▼ اخبار ویژه                      
برخورد دوگانه غرب!
«ساجد جاوید» وزیر کشور انگلیس با انتشار پیامی توئیتری بدون اشاره به مبارزه بی‌امان مقاومت حزب‌الله با تروریست‌های مصنوع محور غربی‌ـ عبری عربی، در موضعی مضحک این گروه را یک سازمان تروریستی توصیف کرد! وزیر کشور انگلیس در این باره ادعا کرده است: «حزب‌الله یک سازمان تروریستی ممنوعه در انگلیس است. هر فردی که عضو این سازمان باشد یا دعوت به پشتیبانی از آن کند، در حال نقض قانون است! نشان دادن پرچم حزب‌‌الله در اماکن عمومی غیر قانونی است و در قوانین جدید نشان دادن پرچم حزب‌الله جرم شناخته می‌شود!» این برخورد دوگانه با یک گروه مردمی در حالی است که برخی کشورهای غربی با پناه دادن به سرکردگان منافقین که عامل صدها عملیات تروریستی در ایران بوده‌اند، از آنان حمایت کرده و زیر پرچم ساختگی و ننگین آنها سخنرانی می‌کنند!

تصمیم اشرف غنی درباره پیمان استراتژیک با آمریکا
«اشرف غنی» رئیس‌جمهور افغانستان طی نامه‌ای از ترامپ خواسته است در سریع‌ترین زمان ممکن به افغانستان سفر کند تا درباره تجدید نظر در پیمان امنیتی میان دو کشور گفت‌وگو کنند. در این نامه آمده است: «ما بر این باوریم که سیاست‌های ایالات متحده در منطقه و افغانستان،‌ دستخوش تغییر شده و زمان آن رسیده که موافقت‌نامه امنیتی میان دو کشور،‌ بازبینی شود.» تهیه این نامه مصادف شد با سفر آلیس ولز، معاون آسیای وزارت خارجه آمریکا به کابل که پس از ملاقات وی با غنی، رئیس‌جمهور افغانستان به طور موقت از ارسال نامه خودداری کرد. برخی ارزیابی‌ها حاکی از آن است که در مذاکرات صلح، آمریکا در آینده افغانستان نقش بیشتری به طالبان داده و این مسئله جایگاه غنی را متزلزل می‌کند.

▼ اخبار
1ـ اختلاف‌افکنی میان تهران و بغداد به نفع تل‌آویو!
«گلن سگل» تحلیلگر اندیشکده «مطالعات ایران و خلیج‌فارس» در یادداشتی در نشریه «جروزالم‌پست» درباره روابط ایران و عراق نوشت: درگیری میان کشورهای منطقه مورد علاقه تل‌آویو است؛ چراکه این امر موجب می‌شود توجهات از اسرائیل[رژیم صهیونیستی] دور شود. سگل سپس با اشاره به دیدار اخیر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با نمایندگان کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس در نشست «ورشو»، نوشت: این دیدار برخی گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال تلاش تل‌آویو برای ایجاد رابطه با بغداد را به وجود آورد. در ادامه این یادداشت آمده است: «این سیاست «تفرقه بینداز و حکومت کن» به نفع اسرائیل است، چراکه تا وقتی دشمنان اسرائیل درگیر مناقشه با یکدیگر باشند، اسرائیل معمولاً دیگر به عنوان یک هدف مورد توجه قرار نمی‌گیرد. اسرائیل و ایران در تقابل با یکدیگر هستند، بنابراین اینکه اسرائیل برای دوستی با عراق تلاش کند، غافلگیرکننده نیست.» او در پایان دوستی با عراق برای مقابله با ایران را غیر عملی دانسته، اما نوشته است تل‌آویو می‌تواند از درگیری و جنگ میان دولت‌ها و بازیگران غیر دولتی نفع ببرد. گفتنی است، سگل درباره این بازیگران غیر دولتی توضیحی نداده است.

2ـ نشانه کاهش عقلانیت در جامعه!
روزنامه «ایران» در گزارشی با عنوان «سلبریتی نمی‌تواند الگوی کامل برای مردم باشد» نوشت: «رابطه معنادار و محکمی بین عقلانیت و استقبال از سلبریتی‌ها وجود دارد. به این معنا که هر چه کنش‌های جامعه و فردی به سمت احساس و هیجان متمایل باشد، عقلانیت در جامعه کمتر شده و تمایل مردم به سمت سلبریتی‌ها بیشتر خواهد شد. متأسفانه، در جامعه ما آنطور که باید به مسائل فرهنگی توجه نشده و بیشتر به سمت فردگرایی حرکت کرده است.» گفتنی است، روزنامه‌های اصلاح‌طلب این روزها در حالی با حمله به سلبریتی‌ها، این طیف را «مانکن‌های توهم»، «قورباغه»، «فاقد شعور سیاسی» و «نااهل» می‌نامند که در انتخابات ریاست‌جمهوری 1396 به شدت آنها را بزرگ می‌کردند. در آن مقطع تعداد زیادی از سلبریتی‌ها از روحانی حمایت کرده و شعار «با روحانی تا ۱۴۰۰» را در صفحات اجتماعی خود منتشر می‌کردند.

3ـ اگر FATF تصویب نشود، دلار گران می‌شود!
«احمد شیرزاد» از فعالان اصلاح‌طلب در مطلبی با عنوان «ادامه روند بلاتکلیفی به نفع کشور نیست» نوشت: «ادامه روند بلاتکلیفی به نفع کشور نیست و قطعاً موجب تلاطم بازار می‌شود. کما اینکه در هفته‌های اخیر نیز همین اتفاق افتاد. ایران باید تکلیف خود را روشن کند که اگر قرار نیست وارد FATF شود، همه پیامدها و مشکلات آن را به جان بخرد که افزایش ناگهانی نرخ دلار، تورم فزاینده و قرار گرفتن در انزوای اقتصادی شدید از تبعات این مسئله خواهد بود.» این روزنامه اصلاح‌طلب مدعی شده است، اگر FATF تصویب نشود، دلار گران می‌شود. متأسفانه، اصلاح‌طلبان با گروگان گرفتن معیشت مردم، به دنبال جاده صاف‌کنی برای تصویب لوایح و توافقات خسارت‌بار هستند!

4ـ استقبال پاکستان از میانجی‌گری ایران
«آصف غفور» سخنگوی ارتش پاکستان از پیشنهاد اخیر وزیر امور خارجه ایران مبنی بر آمادگی برای کمک به رفع تنش بین اسلام‌آباد و دهلی ‌نو استقبال کرد و گفت: این معنای حقیقی و چیزی است که ما از کشور دوست و برادر خود ایران انتظار داریم. سخنگوی ارتش پاکستان ضمن تشکر از مواضع ایران در زمینه تنش‌های اخیر با هند گفت: کشورهایی مانند چین، ترکیه و ایران کمک بزرگی در وضعیت فعلی هستند. وی در پاسخ به پرسشی دیگر، مبنی بر راه‌های مؤثر برای تقویت امنیت مرزهای ایران و پاکستان و جلوگیری از تحرکات تروریست‌ها، گفت: نیروهای امنیتی و مرزبانی پاکستان همکاری بسیار خوبی با دوستان ایرانی خود در آن طرف مرز دارند.

▼ اخبار کوتاه
برنی سندرز، سناتور برجسته آمریکایی با برگزاری نخستین همایش انتخاباتی به طور رسمی وارد رقابت‌های سیاسی برای مقابله با دونالد ترامپ شد. او در کارزار مقدماتی حزب دموکرات در انتخابات سال ۲۰۱۶ هم رقیبی بسیار جدی برای هیلاری کلینتون بود. او در سخنرانی خود دونالد ترامپ را «خطرناک» خوانده و وعده داده است یک «انقلاب سیاسی» به راه بیندازد و در مقابل «طمع‌کاری نظام سرمایه‌داری» بایستد.
علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان گفت: «جمهوری اسلامی ایران در محور ثبات‌سازی و ثبات‌خواهی به دعوت دولت سوریه و در جهت کمک به مردم سوریه به این کشور رفته و در آنجا مستقر است و تا زمانی که دولت سوریه خواهان این وضعیت باشد، بقا پیدا خواهد کرد و این جلز و ولز و این سفرهای بی‌فایده و حرف‌های بی‌عمل نتانیاهو تأثیری در این بقا نخواهد داشت.»
مرکز آمار اعلام کرد‌: افزایش 79/3 درصدی متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع زمین یا زمین ساختمان کلنگی و 60/3 درصدی متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع زیربنای مسکونی و افزایش 25/4 درصدی متوسط مبلغ اجاره‎ یک مترمربع زیربنای مسکونی در نقاط شهری کشور در پاییز ٩٧ نسبت به پاییز ٩٦ ثبت شد.
عباس پازوکی، مدیرعامل شرکت کی‌اف‌سی حلال ایران با تأیید شکایت شرکت متبوعش از کی‌اف‌سی آمریکا و بی‌بی‌سی فارسی گفت: متأسفانه، آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها با فریب و زورگویی در اقتصاد، کار خود را پیش می‌برند و ما تصمیم گرفتیم برای روشن شدن تکلیف و ممانعت از تخلفات صورت‌گرفته، رسماً شکایت قضایی کنیم.
«برنهارد متیس» رئیس انجمن صنعت خودروسازی آلمان اعلام کرد: صنعت خودروسازی آلمان طی سه سال آینده، بیش از 40 میلیارد یورو در زمینه تولید خودروهای برقی هزینه می‌کند تا تعداد این مدل خودروها را برای جذب خریداران به سه برابر افزایش دهد.
حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چرا دادگاه حسین فریدون علنی برگزار نمی‌شود، گفت: اتهام وی اخلال در نظام اقتصادی نیست و مشمول استجازه رهبری نمی‌شود.

ترنم زندگی
*کودکان خوشحالی، غم، اندوه، افسردگی، کینه، حسادت و عصبانیت را از والدین خود یاد می‌گیرند. مهم نیست چقدر خوب نصیحت می‌کنید، فرزند شما همان خواهد شد که شما هستید.*
*برای مطالعه بیشتر درباره سبک زندگی به پایگاه www.shamim.ir یا نشانی shamimeashena@ در پیام‌رسان ایتا و سروش مراجعه کنید*
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات