خراسان رضوی >>  عمومی >> یادداشت مخاطبین
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۱  ، 
کد خبر : ۳۱۴۱۱۸

اندر حکایت یک استعفا

پایگاه بصیرت / موسی سلیمانی
استعفای دکتر ظریف از خبرهای مهم روزهای اخیر است. این استعفا بازتاب گسترده ای در رسانه های داخلی و خارجی داشت. رفتارهای انسان ها بر اساس معیارهای متعددی ارزش گذاری می شود؛ بر اساس بیان حضرت علی علیه السلام « قیمة کل امرء ما یحسنه» و آیه شریفه «کل یعمل علی شاکلته» می توان معیارهایی را برای ارزش گذاری رفتارهای انسان ها پیدا کرد:
عده ای در رفتارهایشان دغدغه خود را دارند. همه تلاش این گروه کشیدن گلیم خود از آب است. دیگران برایشان مهم نیست.
دغدغه گروهی خانواده است. همسایگان و شهروندان دیگر در قاموس ذهنی آن ها جایگاهی ندارد.
برای گروهی جایگاه مدیریتی خود و زیر مجموعه خودشان مهم است. چنانچه احساس کنند عمداً یا سهواً جایگاهشان در خطر قرار گرفته است، بلافاصله بدون بررسی عواقب ناشی از رفتارهایشان، واکنش نشان می دهند. هدف از واکنش در این شرایط نیز پوشش شکست ها یا بازگشت به اقتدار گذشته است.
دغدغه برخی حفظ نظام حاکم است. این گروه حفظ جایگاه خود را در بقای نظام خاصی می بینند. رفتار این گروه تاجرانه است. این گروه چنانچه بقای ایده ها و جایگاه خود را در نظام متضاد با نظام موجود ببینند شاید از نظام فعلی دست بردارند.
دغدغه برخی عقیده اشان است. این گروه تا پای جان در راه عقیده و مذهبشان می ایستند. دفاع این گروه از نظام خاص به دلیل همخوانی این نظام با آمال و عقیده های آنان یعنی اسلام اصیل است. این عده به خاطر چنین نظامی و حفظ جایگاه آن از خانواده، بستگان و جایگاه خودشان می گذرند.
بر اساس آیه شریفه «کل یعمل علی شاکلته» رفتارهای آدمیان حکایت از شخصیت و انگیزه درونی افراد دارد. دغدغه ها ودردهای افراد را می توان بر اساس رفتارهایشان در موقعیت های مختلف ارزشگذاری کرد.
استعفای دکتر ظریف از خبرهای مهم روزهای اخیر است. این استعفا بازتاب های گسترده ای در رسانه های داخلی و خارجی داشته است. مهمترین عامل بر اساس اعلام رسانه ها، نامه پخش شده از دکتر ظریف و پیام سردار سلیمانی، احساس تحقیر جایگاه وزارت خارجه در معادلات دیپلماتیک است.
این استعفا با این انگیزه در بدترین زمان ممکن و متأسفانه بدون بررسی پیامدهای آن رخ داد. استعفای دکتر ظریف، خبر حضور بشار اسد در محضر مقام معظم رهبری، و اقتدار جبهه مقاومت را تحت الشعاع خود قرار داد و چهره ناهماهنگی از ایران اسلامی را به جهانیان نشان داد.
استعفای دکتر ظریف بر اساس عوامل اعلامی، در خوشبینانه‌ترین حالت حکایت از نهایت دغدغه دکتر ظریف در خصوص جایگاه وزارت امور خارجه دارد. در این رفتار هیچ نشانه ای از دغدغه نسبت به نظام اسلامی  و موفقیت های آن دیده نمی شود.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات