صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۳  ، 
کد خبر : ۳۱۴۱۲۷

نشریه اخبار و تحلیل‌ها چهارشنبه 15 اسفند

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): دشمنی، دشمنیِ عمیق است، دشمنیِ سطحی نیست. بحث این است که اینها با نظامی که در این منطقه‌ حسّاس سر بلند کرده، ایستاده، قد برافراشته، رشد کرده، با ظلم‌های آمریکا مخالفت می‌کند، دشمنی دارند.(1397/3/2) ***فرا رسیدن سالروز میلاد با سعادت امام محمد باقر(ع) مبارک باد***

▼ حرف روز
مسئولان و سفره‌هاي شب عيد
سال 1397 رو به پايان است و شوق و شور خريد شب عيد و آماده شدن براي بهره بردن از تعطيلات عيد نوروز فراگير شده است؛ اما اين روزها افزايش چند برابري قيمت بخش عمده‌ کالاها براي مردمي که از دستمزد ثابتي برخوردارند، امرار معاش را براي بیشتر مردم، به ویژه اقشار کم‌درآمد دشوار کرده است؛ به گونه‌ای که مي‌توان گفت «سفره‌هاي شب عيد مردم کوچک‌تر شده است»!
در اين شرايط، مهم‌ترين وظيفه بر عهده مسئولان جامعه اسلامي است. تدابير درست ايشان مي‌تواند در اين روزها تا حدي از مشکلات طبقات محروم و مستضعف جامعه بکاهد. تلاش براي کنترل قيمت‌ها که معمولاً در اين ايام به دليل افزايش تقاضا، روندي صعودي در پيش مي‌گيرد، بخشي از انتظاراتي است که از مسئولان مي‌رود. اين کنترل هم از طريق مديريت توزيع مناسب کالا ممکن خواهد بود و هم از طريق افزايش نظارت‌ها. برخورد قاطع با متخلفان، گران‌فروشان و شياداني که تنها به منافع خود مي‌انديشند و بازار را براي کسب منفعت فردي بر هم مي‌ريزند، مي‌‌تواند اميدآفرين باشد.
برنامه‌هاي حمايتي نيز در ايام بايد با نگاه حداکثري طرح‌ريزي و اجرا شود تا بتوان بخشي از فشارها را تحمل کرد. اين حمايت‌ها بايد هدفمند و با محوريت طبقات محروم جامعه صورت گيرد و با تدبير لازم همراه باشد؛ به گونه‌ای که شأن و منزلت افراد حفظ شود و به شکل‌گیری صف‌هاي طولاني و اتلاف وقت مردم نينجامد.
سلوک و مرام مسئولان و همراهي با طبقات متوسط جامعه وظيفه ديگري است که از مسئولان جامعه اسلامی انتظار مي‌رود. متأسفانه، ملت به ياد دارند که در سال‌هاي گذشته چطور انتشار اخباري مبني بر سفرهاي پرهزينه برخي مسئولان در تعطيلات نوروزي، واکنش‌هاي منفي افکار عمومي را به همراه داشت و موجب تخريب چهره نظام اسلامي و بي‌اعتمادي به آنان شد! امسال با توجه به اوضاع دشوار اقتصادي چنين سفرهایی به هيچ وجه قابل تحمل نيست.
بدون شک، اگر مردم احساس کنند مسئولان‌شان با آنان همراه و همدل بوده و در برخورد با مشکلات شريکند، تحمل وضعیت سخت براي‌شان آسان خواهد شد و برآيند اين اقدامات خواهد توانست عيد نوروز 1398 را به نوروزي متفاوت از گذشته تبديل کند.

▼ گزارش روز 
غیر قابل جمع!
فشارهای رسانه‌ای و تیترهای درشت بر صفحه اول روزنامه‌ها و صفحات پایگاه‌ها و کانال‌های نزدیک به اصلاح‌طلب و دولت که تقریباً در هفته‌های اخیر هر روز تکرار می‌شوند؛ تهدید مراجع قانونی و تصمیم‌گیر کشور از سوی برخی چهره‌های نزدیک و عضو دولت و حتی کنایه و تمسخر و به استهزا گرفتن نهادهای قانونی کشور! طرح موضوع همه‌پرسی برای تصویب این لوایح، حمله به منتقدان و متهم کردن منتقدان تصویب این لوایح به پولشویی و قاچاق و... برای به تصویب رساندن پالرمو، CFT و... .
رویکردهایی از این دست را که هر روز بیشتر و بیشتر می‌شود، بگذارید کنار این جملات اسحاق جهانگیری، معاون اول حسن روحانی که گفته است: «ممكن است تصويب اين لوايح مانند هر لايحه ديگري عوارضي به همراه داشته باشد كه بايد براي رفع عوارض و دغدغه‌هايي كه نسبت به آن وجود دارد، چاره‌انديشي كنيم، ‌اما اينكه اصل آن را زير سؤال ببريم، كاري نادرست است.» یا بگذارید کنار سخنان محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در مجلس شورای اسلامی در روزی که برای دفاع از تصویب لوایح مذکور به صحن علنی بهارستان رفته و در این باره گفته بود: «نه بنده و نه آقای رئیس‌جمهور نمی‌توانیم تضمین دهیم که با پیوستن به لایحه حمایت مالی از تروریسم مشکلات‌مان حل خواهد شد.» چطور ممکن است از یک سو این حد از فشار و تلاش برای تصویب این لوایح وجود داشته باشد و از سوی دیگر نه تنها ضمانتی در زمینه تأثیر تصویب این لوایح برای حل برخی مشکلات یا کاستن از آنها داده نمی‌شود، بلکه به وارد شدن برخی صدمات و آفات به کشور در پی تصویب این لوایح تأکید می‌شود! با چه منطقی می‌توان این دو را با هم جمع کرد! چرا ما باید ضوابط و قوانینی را بپذیریم که نفعی برای ما ندارد؟!

▼ اخبار ویژه
سامانه موشکی ایران در کمین جنگنده‌های صهیونیستی
خبرگزاری «اسپوتنیک» روسیه در گزارشی مدعی شد، به دنبال تکرار حملات هوایی اسرائیل علیه مواضع ایران در سوریه، شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه ایران به طور مخفیانه سامانه دفاع هوایی خود را به سوریه انتقال می‌دهد. بنا بر این گزارش، مشخص است سامانه دفاع موشکی ایرانی «باور‌ـ 373»  توانسته است جایگاهی مناسب را در میان سامانه‌های دفاع موشکی همچون «اس 200» و «اس 300» به دست آورد. این گزارش به استناد اخبار نظامی منتشر شده در رسانه‌های ایرانی درباره این سامانه، می‌افزاید: فاصله پرواز راکت‌های ضد هوایی «باورـ 373» حدود 200 کیلومتر است، در حالی که اثربخشی اهداف هوایی این مجموعه حدود 85 درصد است. کارشناسان نظامی معتقدند، اگر ایران واقعاً سلاح‌های دفاع هوایی خود را به سوریه تحویل دهد، نیروی هوایی اسرائیل با مشکلات جدی مواجه می‌شود. به گفته این رسانه روسی، از آنجا که ایران آماده حمله به جنگنده‌های اسرائیلی است، تا زمانی که این جنگنده‌ها در شعاع نابودی قرار داشته باشند، مورد حمله قرار خواهند گرفت.

روزنامه «سازندگی» در گزارشی نوشت: «دولت روحانی با همه ضعف‌ها و ناتوانی‌ها و ملاحظه‌ها و گیر افتادن بین تهدیدات و تضییقات ترامپ و فشارهای داخلی، دو تا «جواد» دارد که به خواست‌های رأی‌دهندگان نزدیکند و دو بال روحانی (برجام و تلگرام) را نمایندگی می‌کنند؛ جواد ظریف و جواد آذری‌جهرمی». متأسفانه در نگاه طیف اصلاح‌طلب، مردم چیزی فراتر از «ماشین رأی» و جوانان نیز چیزی فراتر از «سیاهی ‌لشکر میتینگ‌ها» نیستند. بر همین اساس، تلگرام و برجام دو برگ برنده و دو بال روحانی نامیده می‌شوند!

▼ اخبار
1ـ تحلیل ابطحی از رفتار پساانتخاباتی روحانی!

محمدعلی ابطحی، رئیس دفتر رئیس دولت اصلاحات گفت: «من قبول ندارم که روحانی مظلوم‌ترین رئیس‌جمهور است، اما تنها‌ترین است. این را نیز خود ترجیح داده است.» وی افزود: «من برای این رویکرد می‌توانم سه دلیل مطرح کنم؛ اول اینکه، او تصور می‌کرد با فاصله گرفتن از جریان حامی خود برای آینده سیاسی خود نقش جدی‌تری قائل می‌شود و در اردوگاه رؤسای‌جمهور قبلی که هر یک به نحوی از قدرت طرد شده‌اند؛ قرار نمی‌گیرد که به اعتقاد من به این نتیجه هم نرسید. دومین دلیل این بود که نزدیکان متوهم روحانی تصور می‌کردند صرفاً با در اختیار داشتن قدرت می‌توانند برای خود عقبه‌ای درست کنند که بتواند آینده قدرت را برای‌شان تضمین کند... دلیل سوم نیز این بود که سیاست‌های روحانی مقبول هیچ یک از جریان‌های سیاسی کشور نبود.» این فعال سیاسی اصلاح‌طلب خاطرنشان کرد: «مشکلات مردم و به نوعی ول بودن مردم در دوران ریاست‌جمهوری روحانی به دلایلی که گفتم اضافه و موجب شد او تنها‌ترین رئیس‌جمهور باشد.»

2ـ تحقق اهداف با فضاسازی و سیاسی‌کاری!
عباس سلیمی‌نمین در گفت‌وگویی درباره علت حاضر نشدن روحانی در جلسات مجمع گفت: «دولت و آقای روحانی راه خود را انتخاب کرده و ترجیح می‌دهند با فضاسازی سیاسی به نتیجه مورد نظر خود برسند. کار‌های عوام‌پسندانه را در دستور کار قرار داده و تصور می‌کنند به این نحو کار سهل می‌شود. با این شیوه دولت هیچ تعهدی به جامعه نمی‌دهد. اگر قرار به بحث کارشناسی باشد، مردم بعد از مدتی انتظار دارند دولت در قبال امضای این پیمان بین‌المللی به نتیجه‌ای برسد و اگر نرسد، زیر سؤال می‌رود. همان طور که در مورد برجام زیر سؤال رفت. آن زمان به جامعه قول داد که با امضای برجام تحریم‌ها حذف می‌شود و دولت بعدی آمریکا نیز به هیچ وجه نمی‌تواند از پیمان خارج شود. نتیجه کار را دیدیم و امروز دولت نمی‌خواهد تجربه مشابهی داشته باشد. دولت صرفاً می‌خواهد مسئله را در کانالی قرار دهد که مبنای آن آگاهی جامعه نیست. این بسیار خطرناک است و اگر قرار باشد با جوسازی مسائل را پیگیری کنیم، به نتیجه خوبی نخواهیم رسید.»

3ـ هیچ عزمی برای اصلاح فضای مجازی وجود ندارد!
آیت‌الله مکارم‌شیرازی، از مراجع تقلید گفت: دشمن دیگر از راه نظامی عاجز شده و از دو راه اقتصادی و فرهنگی ضربه می‌زند. خارج‌نشینانی که در خدمت عمال بیگانه‌اند، منافقان داخلی و از همه مهم‌تر فضاهای مجازی سه عنصری هستند که به فرهنگ ما حمله‌ور می‌شوند. وی اظهار داشت: ما منکر اینکه با جمع شدن فضای مجازی برخی تجارت‌ها از بین می‌رود، نیستیم. ما می‌گوییم در کنار این مزایا زهرهایی وجود دارد و مسئولان باید آن را اصلاح کنند. آیت‌الله مکارم‌شیرازی خاطرنشان کرد: فضای مجازی راه اصلاح داشته و می‌توان از مزایای آن استفاده کرد و آفات آن را کم کرد، اما هیچ عزمی برای اصلاح فضای مجازی در بین مسئولان وجود ندارد.

4ـ گذر از تهدیدات و رسیدن به فرصت‌های آینده
سرلشکر محمد باقری با بیان اینکه در گام دوم انقلاب با دارا بودن تجربه گرانبهای چهل ساله، نگاه جدید و آرمانی نسبت به علم داریم، گفت: ما با تهدیدات جدید و متنوعی روبه‌رو هستیم؛ چرا که ایران اسلامی قلدری کشورهای مستکبر را برنمی‌تابد و پیامش استقلال است. رئیس ستاد کل نیروهای مسلح تصریح کرد: اکنون از سوی قدرت‌های بزرگ با یک تهدیدات ناهم‌تراز و از سوی ایادی‌‌شان با تهدیدات هم‌تراز و با گروهک‌های تروریستی با جنگ‌های نیابتی و ناامنی روبه‌رو هستیم که باید خود را برای مقابله با این تهدیدات آماده کنیم. وی اضافه کرد: گذر از تهدیدات و رسیدن به فرصت‌های آینده مسئولیت همه ماست.

▼ اخبار کوتاه
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در مصاحبه اختصاصی با شبکه تلویزیونی «الفرات» عراق با اشاره به روابط استراتژیک ایران و عراق تأکید کرد، این روابط علیه هیچ کس نخواهد بود. ظریف در این مصاحبه تلویزیونی گفت: من پنج سال پیش آماده سفر به عربستان بودم و ایران هم‌اکنون نیز در هر زمانی که برای آنها (عربستان) مناسب باشد، آماده تعامل است. وی در ادامه تأکید کرد، ایران هرگز برای حذف عربستان از منطقه تلاش نخواهد کرد.
گزارش رسانه‌های خارجی حاکی از آن است که صادرات نفت ایران با وجود تحریم‌های آمریکا، به دلیل افزایش خرید برخی از مشتریان، در ژانویه بالاتر از حد انتظار بود و ماه میلادی جاری نیز ثابت خواهد ماند. آمار «رفینیتیو آیکان» نشان داد، صادرات نفت ایران در فوریه به 1/25 میلیون بشکه در روز می‌رسد. گفتنی است، میزان صادرات ایران در ژانویه بین 1/1 تا 1/3 میلیون بشکه در روز بود که بالاتر از حد انتظار بود.
یک مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی از صدور مجوز برای واردات ۴۰۰ تا 600 هزار تن شکر در سال 1398 از سوی کارخانجات چغندر قند خبر داد و گفت: به دلیل تأمین نشدن حق‌آبه کشاورزان خوزستانی، تولید نیشکر از ٩٠٠ هزار تن به ۶۰۰ هزار تن کاهش یافته که این میزان تولید، نیاز سه ماهه اول سال ٩٨ را تأمین می‌کند؛ اما برای سه ماهه دوم باید واردات انجام شود تا نیاز بازار تأمین شود.
آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در واشنگتن گفت: «وقتی آمریکا تصمیم گرفت از این توافق خارج شود، من بسیار متأسف شدم. من چندین سال در مذاکرات بر سر این توافق شرکت داشتم، چون در مسکو مسئول پرونده کنترل تسلیحاتی و خلع سلاح بودم.» او در ادامه گفت: «خراب کردن چیزها خیلی آسان است، اما ساختن دشوار است.»
سیدحمید حسینی، دبیرکل اتاق مشترک ایران و عراق با اعلام آمادگی کشور عراق برای راه‌اندازی بانک مشترک ایران و عراق، گفت: در مذاکرات آقای ظریف با طرف عراقی بحث بانک مشترک ایران و عراق مطرح شد و بانک «رافدین عراق» اعلام آمادگی کرد تا شعبه‌ای در ایران تأسیس کند.
سیدکمال سیدعلی، معاون اسبق ارزی بانک مرکزی با اشاره به مزایای متعدد حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات کالاهای اساسی، گفت: بهترین روش بازپرداخت درآمد ۵۶ هزار میلیارد تومانی این سیاست، کارت الکترونیکی خرید کالاهای اساسی برای ۴۰ تا ۵۰ میلیون نفر است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات