صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۷:۲۷  ، 
کد خبر : ۳۱۴۱۳۷

اخبار ویژه روزنامه‌ها 19 اسفند ماه

روزنامه کیهان **

چاره دور زدن تحریم‌ها نپیوستن به FATF است

چرا لوایح باقیمانده مربوط به FATF یعنی لایحه الحاق ایران به کنوانسیون بین‌المللی مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فراملی موسوم به پالرمو و لایحه الحاق ایران به کنوانسیون بین‌المللی مبارزه با تامین مالی تروریسم موسوم به CFT در مجمع تشخیص مصلحت نظام به مصلحت کشور و مردم تشخیص داده نشده‌اند؟ و چرا محمدجواد ظریف تا الان نتوانسته است سؤالات بیشتر اعضای مجمع تشخیص مصلحت را درباره ایرادات و‌ اشکالات این لوایح پاسخ دهد؟

روزنامه وطن امروز ضمن طرح این سؤالات نوشت: پاسخ روشن است؛ نمی‌تواند. ظریف نمی‌تواند به سؤالات پاسخ بدهد، چون پاسخی ندارد.

اما در مجمع تشخیص از ظریف چه سؤال یا سؤالاتی پرسیده شده که او نتوانسته آنها را جواب دهد؟ مهم‌ترین سؤال درباره مقابله ایران با تحریم‌هاست. یکی از مهم‌ترین سؤالاتی که معتمدان نظام در مجمع تشخیص مصلحت نظام از ظریف پرسیده‌‌اند، با این مضمون بوده است: «با تصویب لوایح پالرمو و CFT و ‌اشراف کامل نهادهای نظارتی خارجی مانند وزارت خزانه‌داری آمریکا بر جریان پولی و مالی کشور، آیا مجاری دور زدن تحریم‌ها مسدود نمی‌شود؟ و آیا دست ایران برای مقابله با تحریم‌ها کاملا بسته نخواهد شد؟» ظریف تاکنون نتوانسته است به این سؤال کلیدی، پاسخ قانع‌کننده‌ای بدهد.

آنچه ظریف در تمام جلسات مجمع تشخیص مصلحت و در دفاع از تصویب پالرمو و CFT گفته است، تنها و تنها بر پایه یک حرف بوده است: «برای اینکه اوضاع بدتر نشود، باید این لوایح تصویب شود». ظریف قبل از این و هنگام بررسی این لوایح در مجلس شورای اسلامی نیز صراحتا اعلام کرد تصویب پالرمو و CFT به هیچ‌وجه موجب بهبود اوضاع اقتصادی و معیشت مردم نمی‌شود، بلکه تنها بهانه را از آمریکایی‌ها برای بدتر کردن اوضاع خواهد گرفت. این تمام استدلال ظریف برای این است که نهادهای تصمیم‌گیر چه در سطح مجلس شورای اسلامی و چه در تراز مجمع تشخیص مصلحت نظام را برای تصویب این لوایح متقاعد کند. آیا این استدلال قانع‌کننده‌ای است؟ آیا این حرف‌ها، جواب آن سؤال کلیدی اعضای مجمع تشخیص مصلحت است؟ کاملا واضح است که خیر! و این ناتوانی در پاسخ دادن به آن سؤال کلیدی به معنای این است که ظریف خودش هم می‌داند تصویب لوایح باقیمانده FATF دست‌‌ ایران را برای مقابله با تحریم‌ها کاملا خواهد بست.

حالا یک سؤال کلیدی‌‌‌‌‌‌تر مطرح است که مبنای تصمیم مجمع تشخیص در قبال این لوایح را روشن‌‌‌‌‌‌تر می‌کند. تصویب لوایح FATF با هزینه‌‌‌هایی مانند عدم پذیرش حقوق تحفظ و جلوگیری از بهانه‌جویی‌‌های بیشتر آمریکا برای کشور به صرفه‌‌‌‌‌‌تر است یا تکیه بر توان و قدرت انتخاب و اختیار داخلی و مقابله با تحریم‌ها و به‌ویژه استفاده از مجاری دور زدن تحریم‌ها (یعنی آنچه اکثریت اعضای مجمع تشخیص معتقدند).

در روزهایی که تحریم‌ها به‌شدت افزایش یافته و به واسطه تبعیت اروپا از آمریکا، مراودات بانکی ایران تقریبا به صفر نزدیک خواهد شد، حضور یا عدم حضور ایران در شبکه بانکی بین‌المللی بیشتر به مصلحت کشور است یا وابسته نکردن وضعیت کشور به تصمیمات و توافقات خارجی و حفظ راه‌‌های دور زدن تحریم‌ها و تکیه بر توان داخلی برای جلوگیری از تشدید بحران اقتصادی فعلی؟

این سؤال را می‌شود باز هم ساده‌‌‌‌‌‌تر کرد: برای اینکه اوضاع اقتصادی مردم از این بدتر نشود، بهتر است باز هم به توافقات خارجی دل‌خوش کرد که آخرین راه‌‌های مقابله ایران با تحریم را هم مسدود می‌کند یا اینکه راه‌‌های مقابله با تحریم‌ها را حفظ کرد و با توجه به بدعهدی خارجی‌ها در برجام، یک بار دیگر سکان کشور را به دست خارجی‌ها نداد؟

بنابراین واضح است اختلاف درباره شیوه‌‌های بدتر نشدن اوضاعی است که به‌خاطر سیاست‌‌های مدیریتی دولت روحانی بر کشور تحمیل شده است.

هر آدم عاقلی جواب این انتخاب را می‌داند، آن هم حالا که بیش از 3 سال از توافق هسته‌ای گذشته و مردم و به‌ویژه نسل جوان ایرانی درک واقع‌بینانه‌تری نسبت به معادلات جهانی و سیاست خارجی پیدا کرده‌‌‌اند.

آقای عراقچی! منافع ملی از همین «نمی‌دانیم»ها ضربه خورد

همین نمی‌دانم‌های شما در دولت و وزارت خارجه طی این چند سال، به منافع ملی ضربه زده است.

جهان‌نیوز در واکنش به سخنان اخیر عباس عراقچی نوشت: چند ماهی است که فضای سیاسی کشور دچار کشمکش درونی میان طرفداران FATF و منتقدان این سازمان است. طرفداران مطرح می‌کنند که برای اینکه مشکلات اقتصادی کشور حل شود حتما ایران بایستی به این سازمان بپیوندد. البته وزیر خارجه در صحن علنی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این موضوع که هیچ تضمینی درباره این لایحه نمی‌دهد گفت: « نه من و نه رئیس‌جمهور تضمین نمی‌دهیم که با تصویب CFT مشکلات حل شود.»

این درحالی است که «عباس عراقچی» معاون سیاسی وزارت امور خارجه نیز- ۵ اسفند ۹۷- در جلسه با فراکسیون مستقلین مجلس گفته بود: «برای عبور از تحریم‌ها، باید به FATF بپیوندیم»! عراقچی پیش از این- فروردین ۹۴- هم گفته بود: «با برجام تمامی تحریم‌ها لغو می‌شود و نه تعلیق».

دولتمردان از یکسو تاکید دارند که «تضمینی برای حل مشکلات اقتصادی به واسطه تصویب FATF وجود ندارد» و «از FATF انتظار معجزه نداشته باشید» و از سوی دیگر مدعی هستند که برای رفع مشکلات اقتصادی باید FATF را تصویب کنیم!

اخیرا معاون وزیر امور خارجه کشورمان که برای حضور در نشست کمیسیون مشترک برجام به وین رفته بود، اظهار داشت: «مکانیسم مالی اینستکس در ابتدای راه خودش است و ما هنوز نمی‌دانیم که این ساز و کار چگونه می‌تواند مشکل‌گشا باشد و چگونه کار کند.»

جالب است که این‌همه فشار و هزینه‌ای که در داخل کشور برای رسیدن به FATF صورت می‌گیرد برای اینستکس و کانال ناقص مالی است که هنوز دیپلمات‌های تراز اول کشورمان هم نمی‌دانند، چیست؟ البته در جریان برجام هم که عایدی کشور از آن «تقریبا هیچ» بود نیز همین اتفاق افتاد و ما هنوز با توجه به سخنان مسئولان که یک روز لغو تحریم‌ها و یک روز سایه جنگ و ... را دستاورد برجام قلمداد می‌کردند و می‌کنند به دستاورد ملموسی در این عرصه نرسیده‌ایم. حتی بیم آن می‌رود که برجام کنار گذاشته شود و کشورمان را به کانال‌های ناقصی مانند اینستکس مشغول کنند.

معاون تامین اجتماعی: مدیر شستا در دوره روحانی 9 بار تغییر کرد!

یک روزنامه اصلاح‌طلب در گزارشی اذعان کرد «شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا)» ظرف 5 سال دولت روحانی، 9 بار مدیرعامل جدید به خود دیده است.

روزنامه تعادل نوشت: رئیس‌جمهور اخیرا سخنانی درباره شرکت‌های زیرمجموعه شستا مطرح کرد. محتوای سخنان حسن روحانی این بود که باید سریع‌تر برای واگذاری این شرکت‌ها اقدام شود. شرکت‌هایی که در دهه شصت وقتی ایجاد آنها آغاز شد هدف سرمایه‌گذاری از محل منابع مردمی و بهره‌مندی از عواید آن برای تامین هزینه‌های آینده این صندوق بیمه‌ای بود ولی در عمل اکنون به باری به دوش تامین اجتماعی تبدیل شده. حالا ولی رئیس‌جمهوری می‌گوید باید مراتبی را فراهم کرد که به هر ترتیب شرکت‌ها واگذار شود، ولو رایگان!

این البته سخنانی بود که برخی واکنش‌ها را برانگیخت. عمدتاً ناظر بر اینکه تجربه خصوصی‌سازی‌های گذشته درباره شرکت‌های دولتی چندان کارنامه موفقی نداشته‌اند که دولت بار دیگر به همان راه رود و مواردی دیگر از این دست که راهکارهای بهتری هم برای نجات تامین اجتماعی از ضرر و زیان شستا وجود دارد و آن اصلاح نظام مدیریتی است.

معاون امور استان‌های سازمان تامین اجتماعی با مطرح کردن سه انتقاد به سخنان اخیر رئیس‌جمهور معتقد است دولت اگر به فکر اصلاح وضعیت موجود باشد راهکار کاهش مداخله‌اش در تامین اجتماعی است. مداخله‌ای که می‌توان امروز آن را متهم اصلی بهم ریختن اوضاع شرکت‌های زیرمجموعه شستا دانست.

فرشید یزدانی می‌گوید: به نظر من رئیس‌جمهوری با ورود به این بحث دچار حداقل سه خطای اساسی شد. ابتدا اینکه رئیس‌جمهوری با بیان این موضوع از حوزه حاکمیتی به عرصه مدنی وارد شد. به این معنی به عرصه مدنی از سوی دولت تعرضی صورت گرفت. همانطور که می‌دانید بیمه‌های اجتماعی به واسطه سه جانبه‌گرایی آنها، نوعی عرصه مدنی به حساب می‌آیند.

خطای دوم رئیس‌جمهوری این بود که به سازوکار آن مجموعه مشخص توجه نکرد. به این ترتیب پیشنهادی که از سوی وی مطرح شد غیرکارشناسی است. باید بحث شود که چرا چنین اتفاقی برای سرمایه‌گذاری‌ها در شستا افتاده است؟ نقش دولت در این جریان چه بوده است؟ واقعیت این است که دولت در وضعیت نابسامان امروزی صندوق‌ها نقش مهمی دارد. از جمله تاثیرات منفی دولت می‌توان به عدم پرداخت به موقع ‌اشاره کرد و مهم‌تر اینکه اهالی قدرت چه نمایندگان مجلس و چه دولتیان به صورت غیررسمی در اداره صندوق‌ها دخالت می‌کنند. این دخالت‌ها را می‌توان در عزل و نصب‌ها و مداخله مدیریتی و.... جست‌وجو کرد. این مداخلات به‌طورکلی سیستم اداری و سیستم هدایت صندوق‌ها را دچار مشکل کرده است.

اغلب دخالت‌ها بستر قانونی ندارد. وقتی فلان مدیرکل و فلان معاون با سفارش مقام مسئولی بر سر کار می‌آید دیگر این مسئله وجه غیررسمی دارد و نمی‌توان آن را در خلل‌های قانونی جست‌وجو کرد.

این دولت مدعی بود و منشور حقوق شهروندی ارایه داد. بنابراین انتظار می‌رفت که این حق را به حوزه مدنی برگرداند. با این حال دیدید که در دوره حسن روحانی شستا ۹ مدیرعامل عوض کرد و حالا باید دید که چرا این تعداد مدیرعامل عوض شد؟ به نظر من واسطه مناسبات قدرتی که در آنجا وجود داشت. به این ترتیب می‌دیدیم که هر یک از اهالی قدرت در دولت که زورشان می‌رسید، هر دوره مدیرعامل را عوض می‌کردند. به این ترتیب دچار یک بازی شدیم و این بازی نظام مدیریتی آنجا را بهم ریخت. متاسفانه دیدیم که هر مدیری هم که بر سر کار می‌آمد سریع به دنبال آن بود که نیروهای خود را بر کار گمارد.

آفتاب یزد: اینستکس مبادله غذا و دارو است؛ اما در هوا

یک روزنامه بزک‌کننده برجام اذعان کرد کانال پیشنهادی موسوم به اینستکس همان نفت مبادله غذاست.

آفتاب‌یزد نوشت: اگر اینستکس عملی هم شود نباید انتظار خاصی از آن داشت. چرا که اولاً اینستکس بیانگر نفت در برابر غذا و دارو و اقلام کشاورزی و پزشکی است. ثانیاً مگر ایران با اتحادیه اروپا چه قدر رابطه تجاری دارد که این ارتباط باعث شود که شما بگویید اروپا با اینستکس خود را به نفع ایران در برابر آمریکا قرارمی‌دهد.

در تحلیل نهایی اروپا زیر چتر آمریکاست. بنابراین اینکه تصور کنیم اینستکس راه بیافتد وضع مملکت خوب خواهد شد چنین نیست.

از سویی در بحث فنی اینستکس هم خود آقای عراقچی اظهار نظر کرده و گفته است ما خودمان نیز نمی‌دانیم که این چی است؟ وقتی مذاکره‌کننده ایرانی می‌گوید نمی‌دانیم سازوکار اینستکس چیست تکلیف مشخص است.

فرانسه، انگلیس و آلمان اکنون نزدیک به وزارت دارایی فرانسه یک مکانی با هزینه سه هزار یورو سرمایه تأسیس کرده‌اند و نام آن را دفتر اینستکس پاریس گذاشته‌اند و یک بازنشسته وزارت دارایی فرانسه و چند نفر کارمند نیز استخدام کرده‌اند تا اینستکس را راه بیاندازد. از این طرف هم باید بانک مرکزی ایران سازو کاری دراین زمینه راه بیاندازد که معلوم نیست چه زمانی این اتفاق بیافتد. اینستکس هم چیزی نیست که امروز فردا راه بیافتد واگر راه بیافتد قرارنیست کاری کند. فراموش نکنیم در حال حاضر ایتالیا و یونان هم که معافیت داشتند دیگر از ایران نفت نمی‌خرند.

یادآور می‌شود کانال موسوم به ‌SPV، مدعی مبادله غذا و دارو با نفت بود. اما در اینستکس، خرید نفت ایران توسط اروپا نیز حذف و استثنا شده است!

وقتی حرفی برای گفتن به مردم نیست سخنگو می‌خواهید چه کار؟!

بیش از هفت ماه است که دولت سخنگو ندارد و گویا انتظارها برای انتخاب سخنگو نیز لابه‌لای خیلی از اتفاقات ریز و درشت مربوط به دولت گم شده است.

رجانیوز ضمن انتشار این خبر نوشت: سخنگوی دولت می‌توانست در اوج کش‌مکش‌های اقتصادی نقش روشنگری ایفا کند اما جای خالی او سوال و پرسش‌های متعددی را در ذهن‌ها تلنبار کرد و مشخص نیست که چه زمانی قرار است پاسخگویی دولت از طریق سخنگو مجدد برقرار شود. اما به‌نظر می‌رسد در توجیه ضعف‌ها، دیگر استدلالی باقی نمانده است تا سخنگویی برای این کار برگزیده شود و دولت هم علاقه‌ای برای این مسئله نشان نمی‌دهد؛ موضوعی که حتی انتقاد تندترین موافقان دولت روحانی را نیز به‌همراه داشته است. به‌طور مثال غلامحسین کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران و از حامیان دولت روحانی نیز در این باره چندی پیش گفته بود: «خب این یعنی اینکه دولت سخنی ندارد که بگوید به‌خاطر همین سخنگو ندارد. اگر سخنی برای گفتن داشته باشد حتماً سخنگوی خود را پیدا می‌کند. تبعات آن هم همین است که رابطه مردم با دولتشان قطع است».

از سوی دیگر ابوالفضل شکوری از چهره‌های اصلاح‌طلب در این باره می‌گوید: « صرف‌نظر از بحث انتقاد اصلاح‌طلبان از سخنگو نداشتن دولت باید بگویم که دولت بدون سخنگو به مانند خودرویِ بدون چراغ می‌ماند که در آن مردم از آینده و پیش‌آمدهای مسیرش خبری ندارند».

البته برخی از حامیان روحانی نیز با اعتماد به‌نفسی عجیب مدعی شده‌اند «ما اساسا اعتقادی به اینکه دولت لزوما باید سخنگو داشته باشد، نداریم». این را محمد مهاجری گفته است. او گفته بود: «به‌نظر من نبود سخنگو در دولت خلأ‌ای ایجاد نمی‌کند حالا چه این مدت بدون سخنگویی ۱۰۷ روز باشد چه ۱۵۰۰ روز»! اگرچه بیش از 7 ماه از آخرین جلسه سخنگوی دولت با رسانه‌ها می‌گذرد، اما دولت همچنان انتخاب سخنگو را وعده می‌دهد. در همین راستا محمود واعظی آبان‌ماه امسال درباره علت عدم معرفی سخنگو از سوی دولت اظهار کرده بود: «علت تاخیر در معرفی سخنگو این است که می‌خواهیم این فرد از داخل دولت انتخاب شود». وی همچنین 10 بهمن درباره انتخاب سخنگو گفته بود: «رئیس‌جمهور روی سه گزینه در حال کاراند».

در این مدت آخوندی و قاضی‌زاده هاشمی و شریعتمداری از ادامه همراهی با روحانی پشیمان شده و استعفا داده‌اند ولی هنوز هیئت دولت نتوانسته یک سخنگو از میان خود انتخاب کند. بدون سخنگو ماندن دولت حاکی از ریشه‌دار بودن اختلافات داخلی و سردرگمی دولتمردان در اتخاذ و اجرای سیاست کلان است که مانعی برای انتخاب یک نفر به عنوان سخنگو شده و یا اینکه هیچ کدام از وزرا حاضر نیستند در این شرایط سمت سخنگویی را بپذیرند.

*********************************

روزنامه جمهوری اسلامی **

* الهان عمر، نماینده کنگره آمریکا بطور مستقیم لابی صهیونیستی را در سیاست‌های دولت آمریکا موثر دانسته است. این برای اولین بار است که یک نماینده کنگره آشکارا از تاثیرگذاری لابی صهیونیستی بر سیاست‌های آمریکا سخن می‌گوید. به گزارش قدسنا همین صراحت باعث شده، رسانه‌ها «الهان عمر» را شایسته دریافت عنوان «زن شایسته جهان» بدانند.

* گروه طالبان در جدیدترین خبرنامه خود نوشت: مذاکرات این گروه با آمریکا در قطر در مورد ابعاد خارجی و داخلی مسائل افغانستان ادامه خواهد یافت. این خبرنامه در توضیح جزئیات مسائل داخلی و خارجی نوشت: موضوعاتی که درباره آنها توافق شده، خروج نیروهای خارجی از افغانستان و عدم استفاده از خاک افغانستان علیه دیگران هستند، محمد کریم خلیلی رئیس شورای عالی صلح افغانستان نیز گفته است صلح به مرحله حساس رسیده و حکومت، مردم و احزاب سیاسی باید از هرگونه تلاش برای حذف همدیگر خودداری کنند.

*********************************

روزنامه خراسان**

لغو دستور مهم ارزی دولت پس از 7 ماه

در حالی که طبق بخشنامه 16 مردادماه امسال کابینه، واردکنندگان برخی اقلام مهم به کشور موظف شده بودند ظرف سه ماه در زمینه ارائه اسناد حمل به بانک عامل و متعاقب آن، ظرف دو ماه برای ترخیص کالا و ارائه پروانه گمرکی اقدام کنند، یک مسئول ارشد اجرایی در نامه روزهای اخیر خود به مسئولان ارشد اقتصادی دولت و وزارت اطلاعات، اعلام کرده حسب تصمیمات جدید اتخاذ شده، این دستور به پیشنهاد بانک مرکزی لغو می شود.

مجوز روحانی برای بده بستان 2 سازمان دولتی

بر اساس مصوبه وزیران عضو کمیسیون لوایح دولت که طی روزهای اخیر به تایید رئیس جمهور نیز رسیده، مقرر شده حق بهره برداری از یک پلاک ثبتی در تهران از سازمان اداری و استخدامی کشور به سازمان امور مالیاتی و در عین حال، یک پلاک ثبتی نیز از سازمان امور مالیاتی به سازمان اداری و استخدامی واگذار شود. در این مجوز تاکید شده هرگونه تغییر بهره بردار و واگذاری ملک ها، منوط به تصویب هیئت وزیران خواهد بود.

*********************************

روزنامه ایران**

هیأت صلح امریکایی: به خاطر تحریم‌ها علیه ایران شرمنده‌ایم

خبر اول اینکه،گروهی از فعالان صلح‌طلب و مخالفان نظام حاکم امریکا پس از سفری 9 روزه به ایران و دیدار با وزیر خارجه کشورمان و بازدید از موزه صلح، در یادداشتی ضمن شرح دستاوردهای این سفر، از نقش واشنگتن در جنگ تحمیلی و تحریم‌ها علیه ایران عذرخواهی کردند. به گزارش ایرنا، نویسندگان خواسته‌های مردم ایران را «احترام به استقلال و حاکمیت ملی» و «صلح با امریکا بدون تهدید جنگ یا تحریم اقتصادی برای سلطه به ایرانیان» دانستند که بدون تغییر سیاست واشنگتن در قبال ایران امکانپذیر نیست. در این یادداشت با اشاره به بازدید این هیأت از موزه صلح در ایران و اینکه راهنمای بازدیدکنندگان از این موزه دو تن از جانبازان جنگ تحمیلی بوده‌اند که هنوز از صدمات حملات شیمیایی ارتش بعث عراق رنج می‌برند و نیاز به داروهایی دارند که اکنون به دلیل تحریم‌های امریکا در دسترس نیستند، آمده است: با شنیدن صدای سرفه‌های ممتد این جانبازان شیمیایی، از اینکه امریکا برای عراق تجهیزات سلاح‌های شیمیایی تأمین کرده بود و اکنون با تحریم‌ها داروهای اساسی را نایاب کرده، احساس شرمندگی کردیم.

تکرار ادعاهای واشنگتن درباره لوینسون

خبر دیگر اینکه،وزیر خارجه امریکا و مشاور امنیت ملی کاخ سفید این کشور، در اظهاراتی جداگانه ادعاهای واشنگتن درباره پرونده مفقود شدن «رابرت لوینسون» عامل سیا و اف‌بی‌آی در ایران را تکرار کردند. به گزارش فارس، ساعتی بعد از انتشار بیانیه وزیر خارجه امریکا تحت عنوان «دوازدهمین سالگرد ناپدید شدن «رابرت لوینسون»، «جان بولتون» مشاور امنیت ملی کاخ سفید هم ادعاهای امریکایی‌ها علیه ایران درباره سرنوشت این عامل سیا و اف‌بی‌‍آی را تکرار کرد. «مایک پمپئو» وزیر خارجه امریکا هم ادعا کرد: «ما بار دیگر از رژیم ایران می‌خواهیم که آقای لوینسون را به خانواده‌اش برگرداند. ما به بازگرداندن ایمن همه گروگان‌های امریکایی مصمم هستیم.» طبق برخی گزارش‌ها، «رابرت لوینسون» کارمند سابق اف‌بی‌آی در سال ۲۰۰۷ برای انجام یک مأموریت به سفارش سیا (سازمان اطلاعات مرکزی امریکا) راهی ایران شده بود. مقامات امریکایی مدعی‌اند که او به جزیره کیش سفر کرده و در آنجا مفقود شده است. هرچند مقام‌های ایران بارها اعلام کردند که اطلاعی از سرنوشت رابرت لوینسون ندارند، اما طی سال‌های گذشته ادعاهای ضد ایرانی امریکایی‌ها در این باره همچنان ادامه داشته است.

دادگاه محمدرضا خاتمی برگزار نشد

دست آخر اینکه، وکیل محمدرضا خاتمی از برگزار نشدن نخستین جلسه دادگاه وی خبر داد و گفت: صبح دیروز در وقت مقرر در دادگاه حاضر شدیم که به دلیل بلاتصدی بودن دادگاه، نخستین جلسه رسیدگی برگزار نشد و مقرر شد که وقت دادگاه در آینده ابلاغ شود. به گزارش ایرنا، حجت کرمانی درباره اتهامات اعلام شده علیه موکل خود و جلسه رسیدگی به این اتهامات اظهار داشت: پیرو مصاحبه موکلم با برنامه اینترنتی رودررو درباره تخلفات انتخاباتی ریاست جمهوری دهم، وی متهم به نشر اکاذیب شد.

*********************************

روزنامه وطن امروز **

رئیس قوه‌قضائیه در حرم مطهر امام خمینی(ره)

رئیس قوه‌قضائیه با حضور در حرم مطهر امام خمینی(ره) از روح بلند امام راحل برای اجرای ماموریت جدید خود استمداد کرد. به گزارش میزان، سیدابراهیم رئیسی بعدازظهر دیروز با حضور در حرم مطهر امام خمینی(ره)، از روح بلند امام راحل برای اجرای ماموریت جدید خود استمداد کرد. شانزدهم اسفندماه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در حکمی حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی را به ریاست قوه‌قضائیه منصوب کردند.

پیام تبریک روحانی به رئیس جدید قوه قضائیه

این انتصاب نشان از مدیریت شایسته شما در مسؤولیت‌های پیشین است

حسن روحانی، رئیس جمهور در پیامی با تبریک انتصاب حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی به ریاست قوه قضائیه، تاکید کرد دولت تدبیر و امید برای همکاری و تعامل با آن قوه در جهت تحقق آرمان‌های بلند نظام اسلامی و اجرای دقیق قانون اساسی آماده است. در بخشی از پیام تبریک روحانی آمده است: اینجانب ضمن اعلام آمادگی دولت تدبیر و امید برای همکاری و تعامل با آن قوه در جهت تحقق آرمان‌های بلند نظام اسلامی و اجرای دقیق قانون اساسی، امیدوارم با حضور جنابعالی در رأس دستگاه قضایی کشور، شاهد تحولات مورد انتظار مردم در گسترش عدالت اجتماعی، احقاق حقوق عمومی و شهروندی، مبارزه جدی و همه‌جانبه با فساد و تحکیم امنیت در همه ابعاد آن از جمله امنیت سرمایه‌گذاری و صیانت از فعالیت‌های سالم اقتصادی در کشور باشیم.

فرمانده کل سپاه انتصاب رئیس جدید قوه‌قضائیه را تبریک گفت

در پی انتصاب حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیم رئیسی به ریاست قوه‌قضائیه از سوی مقام معظم رهبری، سردار محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پیام تبریکی صادر کرد. در این پیام خطاب به رئیس جدید دستگاه قضا آمده است: انتصاب حضرتعالی به ریاست قوه‌قضائیه از سوی مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌الله‌العظمی امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) را که نشان از حسن اعتماد معظم‌له به آن فقیه و روحانی وارسته و انقلابی دارد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، تبریک عرض می‌نمایم. بی‌شک روحیه انقلابی، برخورداری از صدق، انگیزه و تقوای الهی و نیز تجارب ارزنده شما در مسؤولیت‌‌های گوناگون در حوزه قضا از مولفه‌‌های ارزشمندی است که یاری‌بخش آن برادر عزیز در این مسؤولیت خطیر خواهد بود. در بخش دیگری از این پیام تاکید شده است: اینجانب ضمن اعلام آمادگی همه‌جانبه سپاه در جهت تعمیق همکاری و هم‌افزایی در راستای ماموریت‌های آن قوه، از قادر متعال دوام سلامت و توفیقات روزافزون‌تان را در خدمت به نظام مقدس جمهوری اسلامی مسألت می‌نمایم.

عراق به زیباترین شکل از سفر حسن روحانی به بغداد استقبال می‌کند

هادی العامری، رئیس ائتلاف الفتح اظهار داشت: عراق به زیباترین شکل به سفر حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران به بغداد خوشامد می‌گوید و از آن استقبال می‌کند. به گزارش تسنیم، وی که در حاشیه مراسم روز شهید عراق (سالگرد شهادت آیت‌الله سید محمدباقر حکیم) در دفتر جریان حکمت سخن می‌گفت، تصریح کرد: ما با هر گونه حضور زمینی یا پایگاه‌های آمریکایی در عراق مخالفیم. العامری افزود: حتی اگر حضور نظامیان آمریکایی برای اهداف آموزشی و امور فنی است، این مساله باید بنا به درخواست دولت عراق باشد و اگر با درخواست دولت عراق باشد، قطعا این درخواست را بررسی کرده و تصمیم مناسب را اتخاذ می‌کنیم. وی درباره حضور مستشاران ایرانی در عراق تصریح کرد: بسیاری از مستشاران ایرانی در کنار نیروهای عراقی با داعش جنگیدند و خدا بهترین پاداش را به آنها عنایت فرماید. العامری همچنین درباره سفر پیش روی حسن روحانی به عراق گفت: ما از سفر تمام روسای کشورهایی که برای همکاری اقتصادی و سیاسی به عراق می‌آیند، بویژه ایران استقبال می‌کنیم و بهترین خوشامدگویی و استقبال را برای آقای روحانی به عمل خواهیم آورد.

***************************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات