صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۷:۵۲  ، 
کد خبر : ۳۱۴۱۵۵

راه شکستن تحریم‌ها باز است

پایگاه بصیرت / دکتر یدالله جوانی

پیشرفت و ساختن ایرانی آباد در وضعیت تحریم، از امتیازات جمهوری اسلامی در دهه‌های گذشته است. تصور و پنداشت کارتر، رئیس‌جمهور آمریکا در چهل سال گذشته، آن بود که اعمال تحریم‌ها علیه ایران انقلابی و جمهوری اسلامی،‌ ملت به پاخاسته ما را سر جایش نشانده و به تسلیم می‌کشاند! همه رؤسای‌جمهور ایالات متحده با همین پنداشت و خیال خام طی چهل سال، ‌سال به سال بر کمیت و کیفیت تحریم‌های خود افزودند. اکنون از افتخارات مقامات آمریکایی آن است که می‌گویند ‌ما سخت‌ترین، ‌بی‌نظیرترین و فلج‌کننده‌ترین تحریم‌‌ها را علیه جمهوری اسلامی اعمال کرده و همچنان در پی تشدید فشارها هستیم.‌ آنان بر این تصور خود که با تشدید فشارها و تحریم‌ها، ‌روزی به نتیجه خواهند رسید، اصرار دارند. در یک دوره زمانی، 13 آبان سال 1397 را برای به اوج رساندن تحریم‌ها و صفر کردن صادرات نفت ایران نشانه گرفته و هیاهو به راه انداختند. اکنون اردیبهشت ماه 1398 را نشانه‌گذاری کرده،‌ اعلام می‌‌دارند با پایان معافیت چند کشور برای خرید نفت از ایران، ‌عرصه را بر ملت ایران و جمهوری اسلامی سخت خواهند کرد. با نگاهی به گذشته و دوران چله کوچک و اول انقلاب اسلامی،‌ این نکته قابل دریافت است که جبهه استکبار در این چهل سال، ‌هر کاری توانسته است علیه جمهوری اسلامی و مردم انقلابی ایران انجام داده است؛ اما واقعیت آن است که برخلاف تصور دشمن در این چهل سال، ‌نه تنها انقلاب و مردم ایران از حرکت باز نماندند؛‌ بلکه در پرتو پیشبرد انقلاب در همه عرصه‌ها، اکنون جمهوری اسلامی افزون بر تبدیل شدن به یک قدرت راهبردی تعیین‌کننده در منطقه غرب آسیا،‌ در بسیاری از حوزه‌های علوم و فنون نوین،‌ صاحب رتبه و عنوان شده است. همه شاخصه‌ها از آینده درخشان ایران اسلامی خبر می‌دهد؛ اما در منطقه مقابل،‌ آمریکایی‌ها طی چهل سال گذشته، برخلاف تصورشان یک سیر نزولی،‌ افول قدرت و زوال را طی کرده‌اند. 
این دو واقعیت متضاد و انکارناپذیر، حقیقتی را آشکار می‌کند و آن، اینکه ‌ایران اسلامی و مردم انقلابی آن به دلایل متعددی تحریم‌ناپذیر و محاصره‌‌ناپذیرند. بن‌بست برای چنین کشور،‌ نظام و مردمی معنا ندارد. در صدر این دلایل، اتصال ملت ایران به قدرت مطلق و شکست‌ناپذیر الهی است. آری، ملت ایران در راه خدا قیام کرد و به امر خدای متعال با آمریکا به منزله طاغوت اعظم و شیطان بزرگ وارد مبارزه شد. بدیهی است، برای این ملت در مسیر این مبارزه، هیچ بن‌بست و شکستی وجود ندارد که هم او فرمود: «... وَالَّذِینَ جَاهدَوا فِینَا لَنَهدِیَنَّهُم سُبُلَنَا وَإنَّ اللهَ لَمَعَ اَلمُحسِنِینَ». (عنکبوت/ 69)
خداوند به صراحت در قرآن می‌فرماید، ‌هرگز راهی برای سلطه کفار بر مؤمنین قرار نداده‌ است. اگر مؤمنان در مقابل کفار و مشرکان و دشمنان‌شان بایستند و به مقاومت دست بزنند، ‌با نصرت الهی پیروز میدان خواهند بود. اکنون ما هستیم و تجربه چهل ساله گذشته، که همگی بر صدق وعده‌های الهی دلالت دارند. اگر جز این بود، ‌انقلاب اسلامی و نظام ولایی برآمده از این انقلاب الهی چهل ساله نمی‌شد. بر اساس این تجربه شکل گرفته و سنت الهی، ‌باید بر این نکته تصریح و تأکید داشته باشیم که راه شکستن تحریم‌ها باز است. واقعیت‌های جهان امروز، ‌شرایط منطقه، موقعیت جمهوری اسلامی، ‌وضعیت بحرانی غرب اعم از آمریکا و اروپا، نوع نگاه‌ها در شرق و کشورهایی چون روسیه، چین و هند به ایران و موقعیتش در منطقه و جهان اسلام، ‌همگی از یک واقعیت حکایت دارد و آن اینکه، راه شکستن تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ملت ایران، ‌برای جمهوری اسلامی باز است. برای فروریختن تحریم‌های و خنثی‌سازی آثار آن از اقتصاد ایران، تنها یک شرط لازم است و آن، اراده و عزم جدی دولتمردان است. پدیدآیی این اراده و عزم با دو نشانه قابل فهم است: 1ـ قطع امید کامل از غرب؛ 2ـ جدی گرفتن اقتصاد مقاومتی با توجه به ظرفیت‌های داخلی و نگاهی نو به شرق.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات