سیاسی >>  سایر >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۶  ، 
کد خبر : ۳۱۴۱۶۰
نگاهي به حاشيه هاي انتشار يک سرود انقلابي

دلسوزي دروغين براي يک سرود خاطره انگيز

استفاده از ملودي هاي معروف در بين گروه هاي سرود و حتي مداحان امري متداول است. بسياري از خواننده‌ها و حتي برخي از خواننده‌هاي معروف نيز سابقه استفاده از ملودي‌هاي کشورهاي ديگر آن هم بدون ذکر نام آهنگساز را در کارنامه خود دارند.
پایگاه بصیرت / گروه سیاسی / علي حسيني

در روزهاي اخير انتشار سرودي با مضموني انقلابي با حاشيه‌هاي زيادي همراه بوده است. شعر اين سرود بر روي ملودي سرود معروف "اي ايران" نوشته شده و در آن از مضامين اسلامي و انقلابي استفاده شده است. «اي ايران» سرود ملي غيررسمي ايران در زمان پهلوي بود و پس از پيروزي انقلاب اسلامي نيز مدت کوتاهي به عنوان سرود ملي معرفي شد. هر چند جريان ضدانقلاب همواره سعي کرده است که اين سرود ملي را مصادره کند و از آن براي نشان دادن مخالفت با سرود رسمي جمهوري اسلامي استفاده کند، ولي مسئولين مربوطه بدون توجه به توهمات ضدانقلاب براي اين اثر فاخر احترام ويژه‌اي قائل هستند، به طوري که اين سرود تاکنون بارها از رسانه ملي پخش شده است و حتي برخي از خواننده‌هاي انقلابي نيز آن را بازخواني کرده اند. اما اين روزها بازخواني سرود"اي ايران" آن هم با تغيير محتواي آن باعث خشم شديد جريان ضدانقلاب که خود را به دروغ صاحب اين سرود مي داند شده است.

استفاده از ملودي هاي معروف در بين گروه هاي سرود و حتي مداحان امري متداول است. بسياري از خواننده‌ها و حتي برخي از خواننده‌هاي معروف نيز سابقه استفاده از ملودي‌هاي کشورهاي ديگر آن هم بدون ذکر نام آهنگساز را در کارنامه خود دارند.

هرچند استفاده از ملودي‌هاي مطرح داخلي يا خارجي امر شايسته‌اي نيست، چرا که مخاطب در صورتي که نسخه اصلي آن آهنگ را شنيده باشد، با شنيدن اين آثار بيش از آنکه به محتواي اثر توجه کند. به آهنگ اصلي که شعر بر روي آن نوشته شده است توجه مي کند. با اين حال علت خشم ضد انقلاب از اين سرود انقلابي مشخص است، اما علت عصبانيت يک جريان سياسي از اين سرود اسلامي انقلابي چيست؟!

در پايان نماهنگي که براي اين سرود انقلابي ساخته شده نام "معاونت تبليغات اسلامي آستان قدس رضوي" آمده است. همين نام کافي است که يک جريان سياسي به اين سرود انقلابي نگاه جناحي داشته باشد و با عوام فريبي مردم و موسيقي‌دانان را به مخالفت با اين اثر ترغيب کند. متاسفانه برخي از موسيقي دانان نيز تحت تاثير فضاسازي رسانه‌اي ايجادشده، واکنش‌هاي تندي به انتشار اين سرود داشته اند. بدون شک اگر پاي آستان قدس براي توليد اين اثر در ميان نبود شاهد اين حجم از واکنش‌ها نبوديم!

هر چند اگر منصفانه به موضوع نگاه شود بايد گفت در شرايطي که در جنگ رسانه‌اي قرار داريم و دشمن، باطل خود را به شکلي زيبا و حرفه اي ارائه مي‌کند، شايسته نيست که آثاري با سطح کيفي ضعيف توليد شود. متاسفانه بسياري از آثار موسيقيايي انقلابي که داراي تهيه کننده حقوقي هستند از سطح کيفي نازل رنج مي‌برند. علت اصلي آن هم اين است که اين آثار با کمترين هزينه توليد مي‌شوند. بدون شک وقتي يک مضمون ناب، ساخت ضعيفي داشته باشد، نه تنها از تاثيرگذاري آن کاسته مي‌شود، بلکه حتي ممکن است اثر به ضدخودش تبديل شود. با اين اوصاف در سال‌هاي اخير سرودهايي با ساختار قوي نيز ساخته شده‌اند همانند سرود زيباي "ارغوان" از گروه سرود نسيم قدرکه درباره شهداي مدافع حرم است. اثري که تحسين رهبر معظم انقلاب را نيز برانگيخت. ولي کماکان جاي کار زيادي براي ساخت سرودهاي قوي و موثر وجود دارد.

مقام معظم رهبري در ديدار با جمعي از شاعران در خرداد ماه امسال مي فرمايند: «ترانه و سرود بخش لازم و يک شعبه ي لازم در زمينه هنر شعري است و خيلي هم تاثير مي‌گذارد؛ مثلا يک شعري در زبان جوان، نوجوان و افراد مختلف - دانشجو، دانش آموز و غيره، جريان دارد که خود اين شعر موجب حرکت، نشان و جهت‌دهي است. الان در اين زمينه انصافا کم گذاشته‌ايم.»

پس از سخنان رهبر انقلاب، شاهد اقدامات خوبي براي توليد سرودهاي تاثيرگذار و حرفه‌اي هستيم که اميد است اين حرکت به صورت جدي ادامه داشته باشد. چرا که ساخت آثار هنري ضعيف و انتشار آن در فضاي مجازي نه تنها کمکي به گسترش فرهنگ انقلاب اسلامي نمي کند، بلکه به سوژه اي براي جنگ نرم دشمن عليه فرهنگ اسلامي کشورمان تبديل مي شود.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات