تهران بزرگ >>  عمومی >> اخبار برگزیده
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۹  ، 
کد خبر : ۳۱۴۱۷۱

بایدهایی برای مهاجرت معکوس به روستاها

با توزیع عادلانه ثروت در نقاط مختلف کشور و توجه بیشتر به روستاها، نه ‌تنها روند مهاجرت از روستا به شهرها معکوس خواهد شد، بلکه این اقدام رونق روستاها و شهرهای کوچک و همچنین، کارآفرینی و اشتغالزایی و حفظ امنیت اجتماعی و افزایش رضایت عمومی را در پی خواهد داشت.
پایگاه بصیرت / احمدرضا هدایتی
بخش کشاورزی در روستاها، بزرگترین بخش تولیدی در کشور محسوب می‌شود، اما به‌رغم تمام تلاش‌های گسترده و اقدامات عظیمی که طی عمر پر برکت انقلاب اسلامی در زمینه ایجاد راه‌های روستایی، انتقال شبکه‌های برق، گاز، تلفن و آب شرب و کشاورزی، بهداشت و درمان، مدرسه‌سازی و سایر امور در جهت عمران و آبادانی روستاها صورت گرفته است، اما این نقاط عمدتاً همچنان در ردیف مناطق محروم کشور قرار دارند.
بنابراین رونق بیش از پیش مناطق روستایی و افزایش میزان تولید در بخش کشاورزی، مستلزم اقدامات گسترده‌تر و اجرای طرح‌های فراگیرتری است که دستیابی به هدف عالی انقلاب اسلامی مبنی بر توزیع عادلانه ثروت (امکانات، خدمات و تسهیلات) را متناسب با شرایط در روستاها نیز تسهیل و تسریع نماید.
بدیهی است که توجه به این نکته مهم نه‌ تنها اشتغالزایی را به همراه دارد و می‌تواند مانع از مهاجرت بی‌رویه از روستاها به شهرها بشود، بلکه متضمن افزایش تولید محصولات کشاورزی و تأمین قطعی، دائمی و درازمدت ضروری‌ترین نیازهای کشور در بخش مواد غذایی و تا حدود زیادی در زمینه پوشاک و مسکن نیز خواهد بود.
ایجاد شبکه تلویزیونی کشاورزی یکی از اقداماتی است که می‌تواند، نقش مؤثری در این زمینه داشته باشد، اما همزمان با راه‌اندازی این شبکه تلویزیونی و همگام با تهیه و اجرای طرح جامع روستاها، باید سایر شرایط و زیرساخت‌های لازم برای ارائه خدمات ضروری به به این مناطق نیز فراهم و ایجاد شود.
در این راستا به ‌نظر می‌رسد، ایجاد و استقرار شعبه یا نمایندگی برخی از مراکز دولتی، عمومی و فرهنگی در روستاها، اجتناب ناپذیر بوده و نقش اساسی در تأمین این هدف و توسعه و گسترش روستاها داشته باشد.
این اقدام می‌تواند در قالب طرح «خانه‌هایی برای روستاها» و به شکل مجتمع‌های اداری، خدماتی، فرهنگی و مسکونی، از روستاهای بزرگتر آغاز و در نهایت طی یک برنامه ده‌ساله به روستاهای کوچک‌تر ختم شود. 
مهمترین تأسیسات اداری، خدماتی و فرهنگی که باید در قالب این طرح به شکل یکسان و البته متناسب با گستردگی جغرافیایی و جمعیت در همه روستاهای واجد شرایط احداث و راه‌اندازی شوند، عبارتند از: 
  • محل اسکان برای متولیان امور فرهنگی و خدماتی روستاها مانند؛ خانه عالم، خانه معلم و خانه طبیب، که البته بهتر است در قالب یک مجتمع مسکونی و حتی‌المقدور در مجاورت محل فعالیت آن‌ها احداث شود.
  • انبارهای چند منظوره برای استفاده به عنوان؛ انبار نگهداری موقت محصولات کشاورزی به هنگام برداشت، ورزشگاه و مرکز فرهنگی و نیز محل برگزاری نمایشگاه و جشنواره‌های روستایی و سایر امور مشابه و تأسیس مرکز امدادی و اسکان موقت در حوادث غیرمترقبه احتمالی.
  • تأسیسات خدماتی و امنیتی مانند؛ دهیاری، پایگاه مقاومت بسیج، خانه بهداشت، حمام عمومی و غسالخانه که از میان آن‌ها خانه بهداشت تقرباً در تمامی روستاهای با جمعیت خانوار بیش از 50 خانواده به همت دولت ایجاد شده است.
  • تأسیسات فرهنگی مانند؛ مدرسه، مسجد و در صورت امکان، خانه فرهنگ و هنر و خانه ورزش مجزا.
  • کمک به ایجاد و توسعه دفاتر و تأسیسات مورد نیاز تعاونی‌های روستایی در زمینه‌های مختلف مثل؛ کشاورزی، صنایع دستی، کارگاه‌های کوچک و بنگاه‌های زود بازده صنعتی، مواد غذایی سنتی، گردشگری، روستایی، نگهداری، بازاریابی و توزیع محصولات کشاورزی و سایر موارد مشابه.
  • ایجاد سردخانه صنعتی برای نگهداری میوه و سایر محصولات باغی، دامی و کشاورزی در مراکز بخش‌ها و روستاهای واجد شرایط در جهت کوتاه کردن دست واسطه‌ها و توزیع به هنگام محصولات تولیدی روستا توسط تولیدکننده اصلی یعنی کشاورزان.
کلام آخر این‌ که؛ همان‌گونه که اشاره شد، با توزیع عادلانه ثروت در نقاط مختلف کشور و توجه بیشتر به روستاها، نه ‌تنها روند مهاجرت از روستا به شهرها معکوس خواهد شد، بلکه این اقدام رونق روستاها و شهرهای کوچک و همچنین، کارآفرینی و اشتغالزایی و حفظ امنیت اجتماعی و افزایش رضایت عمومی را در پی خواهد داشت.
البته بدیهی است که برای اجرای این طرح باید تمام جوانب و پیامدهای کوتاه‌مدت و بلندمدت کار مورد توجه قرار گرفته و به هنگام تهیه یا اصلاح نقشه جامع روستاها، دقت لازم در مورد مکان‌یابیِ محل احداث این مجموعه‌ها و به ‌ویژه در خصوص زمان‌بندی و نحوه اجرای طرح‌های مورد اشاره به عمل آید تا امکان دسترسی و استفاده بهینه از خدمات آن‌ها برای همه اهالی به راحتی میسر باشد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات