صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۴  ، 
کد خبر : ۳۱۴۱۹۷

از تجارت تسلیحات تا وضعیت صادرات

1ـ رژیم سعودی و خریدهای بی‌پایان تسلیحات نظامی
در گزارش جدید مؤسسه تحقیقات صلح استکهلم اعلام شده است طی پنج سال گذشته، تجارت تسلیحات در منطقه خاورمیانه نزدیک ۸۷ درصد بیشتر شده است. در این گزارش آمده است، عربستان سعودی بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸، به بزرگ‌ترین واردکننده تسلیحات جهان تبدیل شده و خرید تسلیحات نظامی از سوی ریاض ۱۹۲ درصد نسبت به پنج سال پیش از آن افزایش یافته است. بر اساس ادعای مؤسسه بین‌المللی تحقیقات صلح استکهلم امارات، عربستان و رژیم صهیونیستی برای یک درگیری بالقوه با ایران آماده می‌شوند. حجم خرید تسلیحاتی و نظامی عربستان هم قابل توجه است و رهبران ریاض طی سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ نزدیک به ۹۴ فروند جنگنده مسلح از آمریکا و انگلیس خریداری کرده‌اند. همچنین قرار است در پنج سال آینده نیز عربستان ۹۸ جنگنده، ۸۳ تانک و سامانه‌های دفاع موشکی از آمریکا، ۷۳۷ خودرو زرهی از کانادا، پنج ناوشکن از اسپانیا و تعدادی موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد از اوکراین خریداری کند.

2ـ سفر به بغداد، پیام برای واشنگتن
روزنامه «العربی الجدید» نوشت: حسن روحانی، رئیس جمهور ایران در سفری که در نوع خود اولین سفر وی محسوب می‌شود، در رأس یک هیئت دولتی و سیاسی عالی به بغداد رفت؛ سفری که به نظر می‌رسد فراتر از یک آمد و شد دیپلماتیک است. سفر رئیس‌جمهور ایران با هدف قدرت‌نمایی این کشور در عراق انجام می‌شود که مخاطب اصلی این قدرت‌نمایی، در وهله اول واشنگتن است. این روزنامه همچنین نوشت: اعلام سفر از سه هفته پیش و حضور مسئولان ایرانی در بغداد برای آماده‌سازی مقدمات و نوع تفاهم‌نامه‌هایی که به امضا خواهد رسید، همگی شاخصه‌هایی است که نشان می‌دهد ایران قصد دارد به دیگر دولت‌ها و به ویژه آمریکا، پیامی را برساند، مبنی بر اینکه این کشور قدرتمندترین طرف حاضر در عراق بوده و از نفوذ سیاسی، اقتصادی و نظامی گسترده‌ای در آن برخوردار است.

3ـ فولاد اولین صنعت در استفاده از اینستکس خواهد بود
احمد دنیانور، عضو انجمن فولاد و مدیرعامل فولاد جنوب درباره آخرین وضعیت صادرات فولاد به اتحادیه اروپا گفت: اتحادیه اروپا یکی از اصلی‌ترین مشتری‌های صنعت فولاد از زمان راه‌اندازی این صنعت در کشور بوده است. هر چند به دلیل تحریم‌ها و مشکل نقل و انتقال پول، بخش عمده‌ای از صادرات ما به این اتحادیه در سال 97 متوقف شد؛ اما به تازگی قراردادهایی بستیم که سبب خواهد شد در سال 98 افزایش خیره‌کننده‌ای در صادرات به کشورهای عضو این اتحادیه داشته باشیم. وی افزود: شرکت‌های فولاد سازوکار جدیدی را برای گرفتن پول صادرات محصولات خود پیشنهاد کرده‌اند که مورد استقبال طرف‌های اروپایی قرار گرفته است؛ ضمن آنکه این صنعت اولین صنعتی خواهد بود که از سازوکار مالی اتحادیه اروپا (اینستکس) برای نقل و انتقال مالی استفاده خواهد کرد.

4ـ همه مقصرند جز دولت!
«غلامرضا ظریفیان» از فعالان اصلاح‌طلب در مصاحبه با روزنامه «آرمان» گفت: «از ابتدای شکل‌گیری این دولت ما با مخالفانی روبه‌رو شدیم که غیرمنصفانه در تلاش بودند ضعف‌ها را بزرگ جلوه دهند و مشکلات بسیاری را فراروی دولت قرار دهند. درست است که این ضعف‌ها هیچ ارتباطی با عملکرد دولت نداشته است؛ اما این دسته درصدد هستند این‌گونه القا کنند که دولت ضعف مدیریتی دارد؛ برای نمونه، می‌توان به اعمال تحریم‌های ظالمانه از سوی آمریکا بر کشورمان اشاره کنیم؛ چرا که این تحریم‌ها هیچ ارتباطی به دولت ندارد و در اصل آمریکا از دیرباز با نظام سیاسی ایران موافق نبوده و نوع برخورد آن با ما تفاوت داشته است.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات