صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۷:۱۳  ، 
کد خبر : ۳۱۴۱۹۹

اخبار ویژه روزنامه‌ها 23 اسفند ماه

روزنامه کیهان **

نفوذ بقایای داعش به پایگاه اطلاع‌رسانی دولتی؟!

هم‌زمان با سفر رئیس‌جمهور به عراق که خشم مقامات آمریکایی را برانگیخته، پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، کلیپی مسموم را که هم‌آوایی با رسانه‌های دشمن است، منتشر کرد.

این کلیپ با وقاحت ادعا می‌کند: «نخستین پیام (سفر) به رهبران عراق است که نشان خواهد داد روحانی از قدرت قابل توجهی برخوردار است و لازم نیست با سایر نهادها یا چهره‌های نظامی درباره مصالحه گفت‌وگو کنند‌(!) پیام دوم به سران ایران است و نشان می‌دهد روحانی از سوی یکی از بلندپایه‌ترین و پرنفوذترین مراجع عراق مورد استقبال قرار گرفته است».

این رویکرد مشکوک، ادامه همان خط نفوذ زده و آلوده‌ای است که قصد داشت پوست خربزه زیر پای ظریف بگذارد و برای کشور هزینه تراشی کند. آنها پس از ناکامی در ماجرای مذکور و به نیابت از آمریکایی‌ها که خود را در موضوع عراق، طرف بازنده می‌دانند و از دور زدن تحریم‌ها در روابط تهران-بغداد به شدت عصبانی هستند، مجددا تلاش کرده‌اند حاشیه‌سازی کنند. کاری که درباره سفر مهم و دشمن شکن بشار اسد به تهران کردند و خنده بر لب رژیم سعودی و ترامپ و اسرائیل نشاندند.

واقعیت این است که اگر تلاش بی‌وقفه نیروهای رزمنده مقاومت نبود، اکنون عراق و سوریه در حلقوم اربابان داعش بودند و دیگر نه سفر به عراق موضوعیت داشت و نه امکان دور زدن تحریم ها. بنابراین عقده و عصبانیت آمریکا و اسرائیل و آل‌سعود از بازوی نظامی ضد داعش ایران روشن است؛ اما دست‌اندرکاران سایت دولت چرا؟ آیا داعش به این سایت کمین زده است؟!

از سوی دیگر، آیت‌الله سیستانی (حفظه‌الله تعالی) حامی بزرگ فرزندان مقاومت در سوریه و پشتیبان مهم جمهوری اسلامی ایران در عراق است، چنانکه همواره لزوم اطاعت از رهبری و حمایت همه‌جانبه از نظام جمهوری اسلامی را به هر یک از مسئولان ایرانی که به دیدار ایشان رفته‌اند، متذکر شده است.

یادآور می‌شود گردانندگان پایگاه اطلاع‌رسانی دولت درپی مشاهده اعتراضات، در توجیهی مبهم، انتشار ویدئوی مذکور را با ادعای اینکه اشتباه شده، و «حذف شد»، رفع و رجوع کردند، اما ضرورت دارد مراجع امنیتی و قضایی، این رفتار مشکوک و خیانتکارانه را تا روشن شدن ماهیت عوامل آن مورد پیگرد قرار دهند.

 

الجزیره: سفر روحانی پاسخ قوی به تحریم آمریکاست

سفر رئیس‌جمهور اسلامی ایران به عراق، بازتاب وسیعی در رسانه‌های بین‌المللی و منطقه‌ای داشت. رسانه‌ها اتفاق‌نظر دارند که سفر آقای روحانی به بغداد، ناقض و بی‌اثر کننده تحریم‌های آمریکاست.

شبکه الجزیره در این زمینه گزارش داد: سفر «حسن روحانی» رئیس‌جمهوری ایران به بغداد حامل پیامی قوی به آمریکا و متحدان منطقه‌‌ای آن درباره نفود ایران است.

این رسانه انگلیسی زبان نوشت: عراق، یکی از حوزه‌های کلیدی افزایش تنش بین واشنگتن و تهران است.

این اولین سفر رسمی روحانی به کشوری است که زمانی در جنگی خونین با آن شرکت داشت و سپس از این کشور در جنگ با داعش حمایت کرد.

الجزیره نوشت: از زمان انتخاب روحانی در سال 2013، عراق به حمایت و پشتیبانی شبه نظامیان ایرانی برای جنگ با داعش نیاز داشت به ویژه پس از آن که این گروه موصل و دیگر مناطق خاک عراق و سوریه را به اشغال درآورد.

اکنون در حالی که نیروهای داعش با شکست نهایی در روستای «باغوز» سوریه مواجه هستند، ایران به حمایت مداوم عراق در مواجهه با سیاست حداکثر فشار از سوی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا امیدوار است.

الجزیره افزود: عراق، کانال دیگری برای ایران برای دور زدن تحریم‌های آمریکا است. ایران پس از لغو برجام توسط آمریکا، متوجه روابط بیشتر با همسایگان شده و این در حالی است که آمریکا، اروپایی‌ها را از تجارت با ایران نرسانده است.

الجزیره نوشت: بعد از ترکیه، ایران اصلی‌ترین تامین‌کننده کالاهای وارداتی به عراق است و روحانی گفته که مذاکراتش با وزیر خارجه عراق همه بخش‌ها از جمله بخش‌های تجاری و سلامت را شامل شده است.

ایران و عراق قصد دارند روابط تجاری دو جانبه را از سطح کنونی 12 میلیارد دلار به 20 میلیارد دلار در سال افزایش دهند.

تراز تجاری  ایران با عراق با توجه به صادرات گاز و انرژی ایران مثبت است.

الجزیره در گزارش دیگری با موضوع «تحریم‌های آمریکا چه تاثیری بر روابط اقتصادی ایران و عراق خواهد داشت؟» تصاویری را از یک فروشگاه در عراق به تصویر کشیده و گفت: حضور ایران را می‌توان از مواد شوینده در قفسه‌های فروشگاه‌های عراقی تا برقی که خانه‌ها و اماکن تجاری در عراق را روشن می‌کند، مشاهده کرد.

این گزارش روابط مذهبی، اقتصادی و سیاسی ایران و عراق را دارای قدمتی چند صد ساله توصیف کرده و افزود: روسای‌جمهوری ایران وعراق آخرین بار نوامبر گذشته و چند هفته بعد از اعمال دوباره تحریم‌های آمریکا علیه ایران دیدار کردند. آنها درباره ایجاد یک منطقه آزاد تجاری در مرزهای مشترک گفت‌وگو کردند. عراق به همسایه خود برای تامین مایحتاج نفتی و برق نیاز دارد.

در همین حال، خبرگزاری انگلیسی رویتر در گزارشی نوشت: عراق کانال دیگری برای دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران است و می‌تواند از این طریق فرصت‌هایی را برای اقتصاد ایران فراهم سازد. ایران مصمم است تا روابط برادرانه خود با کشور برادر و همسایه عراق را تحکیم بخشد.

این سفر فرصت‌هایی را برای اقتصاد ایران فراهم می‌سازد.

رسانه‌های سعودی نیز با وجود عقده‌گشایی علیه سفر رئیس‌جمهور کشورمان به عراق تصریح کردند عراق راه در رو در مقابل تحریم‌های آمریکاست.

روزنامه الشرق‌الاوسط  نوشت: پیام مهم روحانی برای آمریکا این است که ایران قادر است از طریق متحدان خود از جمله عراق، تحریم‌ها را دور بزند.

شبکه العربیه  نیز گزارش داد سفر روحانی، به منزله ایجاد گریزگاه در مقابل تحریم‌های آمریکاست.

در همین حال روزنامه رأی‌الیوم با اشاره به سفر روحانی به عراق نوشت: مقایسه سفر پنهانی و شبانه رئیس‌جمهور آمریکا به عراق با سفر علنی رئیس جمهور ایران به مرکز بغداد آن هم در روز روشن نشان می‌دهد، آمریکا دیگر هیچ جایی در عراق ندارد و این سفر به منزله سیلی دردناکی به همه تلاش‌های واشنگتن برای ایجاد ائتلافی عربی صهیونیستی آمریکایی علیه ایران است.

حضور روحانی و ظریف در بغداد سیلی دردناکی به همه تلاش‌های سیاسی و نظامی آمریکا طی دو سال گذشته علیه جمهوری ایران است؛ تلاش‌هایی که تازه‌ترین آن کنفرانس ورشو بود.

خودتان میان دو سفر مقایسه کنید. سفر پنهانی رئيس ‌جمهور کشوری ابرقدرت در جهان یعنی ترامپ به یک پایگاه نظامی آمریکا در عراق بدون اطلاع دولت عراق در تاریکی همانند دزدی نابلد در مدتی کوتاه و بعد از آن هم پا به فرار گذاشتن آن و سفر علنی و رسمی رئیس‌جمهور ایران در روز روشن به بغداد.

شبکه خبری بلومبرگ نیز در گزارشی تصریح کرد: با تصویب روابط اقتصادی ایران و عراق، آمریکا به حاشیه رانده شده است.

 

لاف نزن آقای اطلاعات فروش!

متهم فروش اطلاعات به بیگانگان مدعی شد دختر آیت‌الله آملی لاریجانی، یا خود را جاسوس می‌دانسته که از تهمت زنندگان شکایت نکرده و یا از دستگاه قضایی ناامید بوده است.

عباس عبدی در دوره اصلاحات به همراه حسین قاضیان، به خاطر فروش اطلاعات به بیگانگان به 8 سال زندان محکوم شد. او همچنین ملاقاتی با باری روزن جاسوس آمریکایی در پاریس داشت.

وی دیروز ضمن مقاله‌ای در روزنامه اعتماد که دست بر قضا، برخی همکاران این روزنامه نیز پس از جاسوسی، به کشورهای اروپایی پناهنده شدند- اظهار گلایه آیت‌الله لاریجانی در روز معارفه رئیس جدید دستگاه قضایی پرداخت. آیت‌الله آملی گفته بود وارد کنندگان تهمت جاسوسی به دخترش را حلال نمی‌کند.

عبدی می‌نویسد: طبق قانون هنگامی که به یک نفر تهمت جاسوسی یا هر تهمت دیگری زده می‌شود. وی می‌تواند به دستگاه قضایی شکایت کند و تهمت زننده را به پای میز محاکمه بکشاند. اگر شکایت نکند، از دو حال خارج نیست، یا آن اتهام را وارد دانسته است و می‌ترسد که شکایت کند و در دادگاه اتهام مزبور ثابت شود یا آنکه عرفاً همه می‌دانند که دستگاه رسیدگی کننده جانبدارانه عمل می‌کند و اراده‌ای برای رسیدگی ندارد. پرسش اول اینکه دختر آقای رئیس قوه قضائیه چرا شکایت نکرده است؟ آیا اتهام را وارد می‌دانسته یا امیدی به رسیدگی نداشته است؟ طبعاً آن طور که گفته شده، اتهام را قبول ندارد، ولی چرا او امیدی به رسیدگی نداشته است؟

وی می‌افزاید: مشکل دختر خانم ایشان این است که پدرشان رئیس قوه بوده‌اند و اگر شکایت می‌کردند، به دلیل احساس و تصور عمومی از سوءگیری‌های قبلی، اعتبار حکم صادره به نفع او پیشاپیش با ابهام مواجه می‌شده است. بنابراین طرف اتهام زننده هم از این نقطه ضعف، مهم‌ترین بهره‌برداری را کرده و اتهام می‌زند. هر چند اگر ادله‌ای ندارد کاری به غایت غیراخلاقی کرده است.

از قرائن مشخص است که امثال عباس عبدی قصد فهم حقیقت و رعایت انصاف و حق را ندارد وگرنه روشن است که اولاً؛ ملاک دروغ بودن یک تهمت، صرفاً این نیست که فرد شکایت کند و اگر نکرد، پس ادعای تهمت زننده درست است! عبدی مدعی «حقوق» خواندگی است و می‌داند که مدعی باید بینه و سند اضافه کند و نه آنکس که به دروغ متهم شده است.

ثانیاً فرض کنیم دختر آیت‌الله آملی به دستگاه قضایی شکایت می‌کرد؛ تهمت زنندگان شبه اصلاح‌طلب یا برخی اعضای حلقه انحرافی را هم احضار می‌کردند و معلوم می‌شد این جماعت دروغ‌ قطعی و بیّن گفته‌اند (چنان که هیچ یک کوچک‌ترین سندی ارائه نکردند). خب! در آن صورت این جماعت، می‌پذیرفتند که بی‌اخلاقی و ظلم کرده، و از فردی که حق او را ضایع کرده‌اند و نیز مردم، عذرخواهی می‌کردند؟! ویژگی مشترک هر دو طیف تهمت زننده به شهادت تاریخ دو دهه اخیر، عدم تمکین در برابر قانون و حکم و قلم دادگاه است.

ثالثاً، وزارت اطلاعات به عنوان مرجع حقوقی ذی‌صلاح درباره جاسوسی، درباره ادعای مذکور رسماً موضع گرفته و ادعای تهمت زنندگان را دروغ دانسته است.

وزیر اطلاعات نشست اردیبهشت ماه با کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس (و در پاسخ سؤال محمود صادقی) تصریح کرد: درباره دختر خانم آیت‌الله آملی لاریجانی بررسی کارشناسی کردیم و دیدیم همه ادعاها دروغ و کذب محض است.

بنابر اعلام سخنگوی کمیسیون، محمد صادقی نیز از این پاسخ قانع شده است. یعنی افکار عمومی باید موضع رسمی وزارت اطلاعات را کنار بگذارند، اصل حقوقی «البینهًْ علی المدعی» را نیز نادیده بگیرند، و به عقده‌گشایی افراطیون مدعی اصلاحات و متهمان جاسوسی و فروش اطلاعات به بیگانگان گوش بسپارند؟! جالب اینکه عباس عبدی با وجود روشن شدن حقیقت و فقدان کوچک‌ترین سندی برای اتهام مذکور، در روزنامه زنجیره‌ای و اجاره‌ای الیاس حضرتی (از آلودگان به مفاسد پولشو و مفسد معروف دوره اصلاحات، شهرام جزایری) می‌نویسد: هر چند (اتهام زننده) اگر ادله‌ای ندارد، کاری به غایت غیراخلاقی کرده است(!)

خب! شما چرا در این کار غیر اخلاقی، شریک شده‌اید؟! مأموریت است یا عقده‌گشایی محفلی؟!

 

شرق: تکلیف ما را معلوم کنید بالاخره از روحانی حمایت کردیم یا نه؟!

یک روزنامه اصلاح‌طلب اذعان کرد طیف متبوعش درباره حمایت از دولت روحانی و از دست دادن مردم، دچار سرگیجه شده‌اند.

روزنامه شرق نوشت: دیدار اخیر فراکسیون امید با محمد خاتمی حواشی و نتایج جالبی به همراه داشت. رئیس‌دولت اصلاحات در آن دیدار صریحا گفته است که «دیگر خیلی سخت است به مردم بگوییم در انتخابات شرکت کنید». این سخن شاید به مذاق برخی از اصلاح‌طلبانی که در سال‌های اخیر هدف اصلاحات را صرفا پیروزی انتخاباتی می‌دانند، خوش نیاید؛ شاهد مثال این مدعا اظهاراتی است که به‌ تازگی تعدادی از اصلاح‌طلبان مبنی بر برائت از دولت روحانی اظهار می‌کنند.

اصلاح‌طلبان نمی‌توانند و نباید از پذیرش حمایت خود از روحانی سر باز بزنند و دیگر آنکه اصلاحات اکنون پایگاه روزگار گذشته را ندارد؛ مشکل دیگر این است که اصلاح‌طلبان از یک‌سو به واعظی انتقاد می‌کنند که چرا می‌گوید دولت روحانی نتیجه ائتلاف اصلاح‌طلبان است و از سوی دیگر، وقتی بحث حضور مردم در انتخابات آتی می‌شود، برای جلوگیری از تضعیف سبد رأی خود مشکلات موجود در دولت را بی‌ارتباط به حمایت اصلاح‌طلبان می‌دانند؛ به همین دلیل است که خاتمی گفته است در مواجهه با پرسش مردم مبنی بر اینکه چه اصلاحی رخ داده است، نمی‌توان پاسخ داد. حتی می‌توان پا را فراتر از این موضوع نهاد و به سخن محمدرضا خاتمی در سال ۹۶‌ اشاره کرد. او در پاسخ روزنامه «اعتماد» مبنی بر اینکه چه تضمینی برای همراهی دولت دوم روحانی و اصلاح‌طلبان وجود دارد، گفته بود: «تضمین این مسئله، خود ما هستیم». او ادامه داده بود: «اگر روحانی ابقا نشود، وضعیت کشور از دوران احمدی‌نژاد هم بدتر خواهد شد». اما محمدرضا خاتمی نگفته بود که برای بهتر یا بدترشدن وضعیت نسبت به دوران فاجعه‌بار احمدی‌نژاد چه سازوکاری وجود دارد.

در حقیقت اصلاح‌طلبان چه در سال ۹۲، چه در سال ۹۶ و چه در دوران کنونی به یک سیاست نخ‌نما یعنی ایجاد ترس از وضعیت بدتر تمسک می‌جویند.

*********************************

روزنامه جمهوری اسلامی **

* کنگره آمریکا بار دیگر موضوع ناپدید شدن جاسوس سیا را به دستاویزی برای تحت فشار قرار دادن ایران تبدیل کرده است. به گزارش بریت‎‎بارت، «تد دوچ» عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا و «مارکو روبیو» سناتور جمهوریخواه ایالت فلوریدا، با ارائه مصوبه‏‌ای خواستار همکاری ایران در پیدا کردن باب لوینسون که آمریکا ادعا می‌کند 12 سال قبل در جزیره کیش ناپدید شده است شدند. لوینسون از کارکنان بازنشسته پلیس فدرال آمریکا بوده که رسانه‌های غربی مدعی هستند در سال 1386 در سفر به جزیره کیش مفقود شده است. قبلاً اعلام می‌شد لوینسون برای امر تجارت و کار شخصی به کیش سفر کرده، اما آسوشیتدپرس در گزارشی اعلام کرد که وی به طور محرمانه برای سازمان سیا (سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا) کار می‌کرده و برای جمع آوری اطلاعات به ایران سفر کرده بود. براساس گزارش‌ها، سفر تجاری برای پوشاندن اصل ماجرا بوده و سازمان سیا مبلغ 2 میلیون و 500 هزار دلار به خانواده لوینسون پرداخت کرده تا از تشکیل پرونده در خصوص وی خودداری کنند.

* سرپرست نمایندگی آمریکا در سازمان ملل به ادعای ساختگی بمب‌گذاری در اروپا توسط ایران متوسل شد تا شاید بتواند بر انزوای کشور خود در شورای امنیت سرپوش بگذارد. جاناتان کوهن روز سه شنبه در نشست شورای امنیت که با موضوع سازمان ملل و سازمان‌های محلی و منطقه‌ای با حضور فدریکا موگرینی هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار شد، این مطلب را در پاسخ به موگرینی که آمریکا را به دلیل رفتارهای یکجانبه‌گرایانه مورد نکوهش قرار داد و بار دیگر تاکید کرد که تحریم‌های هسته‌ای ایران باید برداشته شود، گفت. موگرینی تاکید کرد لغو تحریم‌ها اساس توافق هسته‌ای ایران است و آنها برای بهره‌مندی ایران از منافع اقتصادی ناشی از برداشته شدن تحریم‌ها، تلاش می‌کنند.

*********************************

روزنامه خراسان**

موافقت هیئت دولت با اصلاح تغییرات تقسیماتی در ۱۲ استان

ایلنا - هیئت وزیران با تغییر و اصلاحات تقسیماتی در استان‌‌‌های فارس، اصفهان، خوزستان، آذربایجان غربی، اردبیل، بوشهر، سیستان و بلوچستان، قم، لرستان، مازندران، مرکزی و هرمزگان موافقت کرد.به موجب این تصمیمات، ایجاد سه بخش، تبدیل دو روستا به شهر و تغییر نام ۱۲ روستا، چهار بخش، پنج شهر و یک شهرستان در استان‌‌‌‌های مذکور، به تصویب دولت رسید.

جزئیات دیگری از این تغییرات احتمالی منتشر نشده است.

*********************************

روزنامه ایران**

کنگره امریکا خواستار همکاری ایران

در پرونده ناپدید شدن لوینسون شد

 خبر اول اینکه،کنگره امریکا روز گذشته با ارائه لایحه جدیدی، بر ادعای امریکا مبنی بر مفقود شدن باب لوینسون مأمور «اف.‌بی‌.آی» در ایران تأکید کرد و از ایران خواست تا برای پیدا کردن و بازگرداندن آن همکاری کند. به گزارش ایسنا به نقل از وب‌سایت روزنامه امریکایی «سان سنتینل» این لایحه از سوی «تد دوچ» نماینده دموکرات کنگره و سناتور «مارکو روبیو» تهیه و در آن از ایران خواسته شد آنچه به زعم آنان، تعهدات برای همکاری درباره باب لوینسون است، همکاری کند. دوچ در بیانیه‌ای که از دفتر وی منتشر شد، گفت: «ما به معطوف ساختن توجه‌ها به پرونده او ادامه داده و از دولت (ترامپ) می‌خواهیم تا بازگشت باب لوینسون را در اولویت قرار دهد. برگرداندن امریکایی‌ها به خانه باید برای ما در اولویت باشد و با این هدف، دوباره از جهانیان می‌خواهیم تا باب را به یاد آورده و کمک کنند او را به خانه بازگردانیم.» این درحالی است که بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان اعلام کرد که همان طور که در گذشته بارها اعلام شده، این فرد در زمانی به ایران سفر کرد و سپس از ایران خارج شد و پس از ترک خاک ایران نیز دیگر هیچ‌گونه اطلاعی از سرنوشت وی ندارد.

 

نزار زاکا از اوین نامزد انتخابات لبنان شد

خبر دیگر اینکه،نزار زاکا، شهروند لبنانی که به اتهام جاسوسی در تهران بازداشت و اکنون دوران محکومیت خود را در زندان اوین سپری می‌کند، در نامه‌ای نامزدی خود را برای انتخابات پارلمانی کشورش اعلام کرد. به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه الحیات، وی که شعار «آزادی لبنان» را برای کمپین انتخاباتی خود انتخاب کرده است، اعلام کرد که نامزد کرسی اهل سنت منطقه طرابلس در پارلمان لبنان شده است. «مهی زاکا الیافی» خواهر نزار زاکا که ریاست کمپین انتخاباتی او را برعهده دارد، قرار است دوشنبه آینده یک نشست خبری در این باره برگزار کند. زاکا شهریور 94 در فرودگاه امام خمینی(ره) بازداشت و در دادگاه به اتهام «همکاری با دولت بیگانه علیه منافع ملی ایران» به ۱۰ سال حبس و پرداخت ۴ میلیون دلار جزای نقدی محکوم شد.

 

درخواست مادورو از ایران برای کمک به ونزوئلا

دست آخر اینکه، رئیس ‌جمهوری ونزوئلا از ایران، کوبا، روسیه، چین و سازمان ملل خواهد خواست تا درباره حمله اخیر به شبکه‌های برق‌رسانی این کشور تحقیق کنند. به گزارش ایسنا، نیکولاس مادورو این درخواست را پس از حمله اخیر به شبکه برق‌رسانی این کشور مطرح کرد که باعث شد بخش‌های گسترده‌ای از ونزوئلا چند روز را بدون برق سپری کنند. وی افزود: من یک کمیسیون ویژه برای تحقیق درباره این حمله سایبری ایجاد کرده و از کارشناسان بین‌المللی درخواست کمک کرده‌ام. من همچنین می‌خواهم از سازمان ملل، ایران، چین، روسیه و کوبا کمک بخواهم، چراکه این کشورها تجربه زیادی در مقابله با حملات سایبری دارند.

*********************************

روزنامه وطن امروز **

انتشار بیانیه پایانی ششمین اجلاسیه رسمی دوره پنجم مجلس خبرگان رهبری

خبرگان: دیپلماسی اقتصادی با همسایگان فعال شود

 بیانیه پایانی اجلاسیه ششم از دوره پنجم مجلس خبرگان رهبری، بعدازظهر دیروز منتشر شد. در این بیانیه، خبرگان ملت خواستار فعال‌سازی دیپلماسی اقتصادی با همسایگان برای مقابله با تحریم‌ها شدند. به گزارش «وطن‌‌امروز»، در بخشی از این بیانیه آمده است: «هم‌اکنون در اقتصاد ایران مشکلاتی وجود دارد که با تقویت نگاه به درون، مدیریت جهادی و خودباوری، همسو با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، بدون داشتن رویکرد برون‌گرایی، می‌توانیم آنها را حل کنیم و با مدیریت صحیح نظام توزیع و نظارت و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و بنگاه‌های اقتصادی و تولیدی متوسط و خُرد، تقویت بخش تعاون و مهم‌تر از همه فعال‌سازی دیپلماسی اقتصادی علی‌الخصوص نسبت به همسایگان، باید کشور را در برابر تحریم‌ها مقاوم‌تر نموده و جایگاه منطقه‌ای جمهوری اسلامی را ارتقا بخشیم». این بیانیه همچنین درباره مساله لوایحFATF تصریح کرده است: «پیوستن جمهوری اسلامی به کنوانسیون‌های بین‌المللی مانند پالرمو، CFT و غیره اگر به قصد گرفتن بهانه از دشمن باشد، خطای استراتژیک محسوب می‌شود؛ مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر لزوم عدم انفعال و رعایت اصول عزت، حکمت، مصلحت و تهدیدزدایی در عرصه تعامل بین‌المللی، از قوای سه‌گانه و مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌خواهد نسبت به نفی سلطه و خطر نفوذ بیگانگان در حوزه تعاملات استراتژیک مالی و غیرمالی جمهوری اسلامی با همپیمانان خود دقت لازم را مبذول دارند و مراقب توطئه‌های دشمنان انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران باشند». در بند 4 این بیانیه نیز درباره تغییرات اخیر در قوه‌قضائیه آمده است: «مجلس خبرگان رهبری، با قدردانی از تلاش‌های آیت‌الله آملی‌لاریجانی در دوران تصدی ریاست قوه‌قضائیه بویژه مبارزه با مفسدان و اخلالگران دانه‌درشت اقتصادی در ماه‌های اخیر؛ ضمن تبریک به آیت‌الله رئیسی مسؤول جدید این قوه؛ از ایشان می‌خواهد با تکیه بر تجارب 40 سال گذشته و اهتمام ویژه به توصیه‌های هشتگانه مقام معظم رهبری در حکم انتصاب ایشان، تلاش کنند دستگاه عدالت با نظم و تدبیری حکمت‌آمیز، و صلابت و قاطعیت بیشتر دوران جدیدی را که زیبنده‌ گام دوم انقلاب است، آغاز کند تا زمینه تحقق عدالت فراگیر و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و فساد در اشکال گوناگون آن بیش از پیش فراهم گردد».

 

محسن قمی کارپرداز هیأت‌رئیسه مجلس خبرگان شد

حجت‌الاسلام محسن قمی با رأی اعضای خبرگان رهبری به عنوان کارپرداز اداری - مالی هیأت‌رئیسه مجلس خبرگان انتخاب شد. به گزارش مهر، پس از انتخاب حجت‌الاسلام رئیسی به سمت نایب‌رئیسی مجلس خبرگان رهبری، تصدی جایگاه کارپرداز اداری - مالی هیأت‌رئیسه خبرگان که تا پیش از این بر عهده وی بود با رأی نمایندگان این مجلس به حجت‌الاسلام قمی محول شد.

 

درخواست کمک مادورو از چین، روسیه و ایران

رئیس‌جمهوری ونزوئلا از سازمان ملل متحد و کشورهایی همچون چین‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، روسیه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، ایران و کوبا که در زمینه مقابله با حملات سایبری تجربه دارند، درخواست کرد به کاراکاس در تحقیقات درباره حمله به تاسیسات برق ونزوئلا کمک کنند. به گزارش ایرنا ،«نیکلاس مادورو» همچنین از تشکیل یک کمیسیون ویژه برای تحقیقات درباره حمله سایبری به سیستم برق‌رسانی ونزوئلا و کمک متخصصان بین‌المللی خبر داد. وی همچنین گفت به دنبال ارائه درخواست کمک از سوی سازمان ملل و کشورهای باتجربه در زمینه مقابله با حملات سایبری همچون چین‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، روسیه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، ایران و کوبا برای روشن شدن مسائل مربوط به حمله به سیستم برق‌رسانی ونزوئلا است. مادورو تصریح کرد این حمله سایبری از 2 شهر در آمریکا (هیوستون و شیکاگو) انجام شده است. از سوی دیگر خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه گزارش داد چین به ونزوئلا پیشنهاد داد که به این کشور در از سرگیری برق‌رسانی به نقاط مختلف کمک کند.

***************************************

 

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات