صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۶  ، 
کد خبر : ۳۱۴۲۰۴
گزیده تحلیل های روزنامه ها

فیشر: اینستکس هنوز نوزاد است و تا بزرگ شود، طول می‌کشد!-فرهنگ قاچاق-دست برتر ایران در برابر آمریکاو ...

فیشر: اینستکس هنوز نوزاد است و تا بزرگ شود، طول می‌کشد!
کیهان: دکتر مجید موافق قدیری، رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزی با اشاره به حضورش در دیدار مدیر اینستکس نوشت: «ديشب (پریشب) به افتخار حضور آقاي فيشر مديرعامل اينستكس (كانال مالي ايران و اروپا) در ايران ضيافت شامي در منزل سفير آلمان برپا شد. سفراي كشورهاي مطرح اروپايي به همراه سفراي چين و هند و از ايران نيز آقاي عراقچي معاون وزير امور خارجه و البته ٤-٥ نفر از بازرگانان بخش خصوصي حضور داشتند.
آقاي عراقچي در صحبت‌هاي كوتاهي اظهار گله‌مندي و نااميدي از نحوه شروع و اجراي اين كانال مالي هم كردند و بسيار صريح و شفاف، آب پاكي را روي دست دوستان اروپايي ريخت‌. از آقاي فيشر پرسيدم وقتي تراز تجاري ما با اروپا منفي است، وقتي اين كانال محدود به مواد غذايي و خوراك دام و دارو شده، وقتي اين كانال كالاهاي سرمايه‌اي را شامل نمي‌شود، وقتي قرار نيست نفتي از ايران خريداري شود، وقتي بانك‌هاي درجه اول تمايلي جهت حضور در اين كانال نشان ندادند، وقتي سايه سنگين اختلافات در خصوص سياست‌هاي منطقه‌اي وجود دارد و...‌، چطور اينستكس كارايي و اجرايي خواهد شد؟
ايشان پاسخ درست و درماني نداشتند و البته توضيح دادند؛ اينستكس يك نوزاد تازه متولد شده است و تا بزرگ شود مدت زمان طولاني لازم است!».
اظهارات این مقام آلمانی در حالی است که اروپایی‌ها بالغ بر 9 ماه وقت‌کشی کرده‌اند و اگر کمترین اراده و توانی برای انجام حداقل تعهدات برجامی داشتند، باید تاکنون نشان می‌دادند.
فرهنگ قاچاق
رسالت: تمايلي هست تا هرچه اين روزها بر اقتصاد کشور مي‌گذرد، يا ناشي از تحريم‌ها دانسته شود، يا در سوي مقابل ناشي از بي‌تدبيري دولت محسوب گردد ولي مسير سوم تحليلي هم هست که اغلب، کسي تمايل ندارد، به آن توجه کند؛
زماني “سودجويي” و”جستن سود”، عنواني تحقيرآميز تلقي مي‌شد و حتي هنوز هم قدري آثاري از شماتت در اين تعبير هست، ولي در عمل “سودجويي”، در ديدگاه ما موجه مي‌دارد که وقتي قيمت گوشت در سليمانيه عراق به نحوي است که صدور آن بدان‌جا سودآورتر از ارسال به بازار کشور باشد، سود فردي به قيمت معضل دروني اولويت يابد؛ بماند که همين شهرنشيناني که مي‌خواهند گوشت مصرف کنند، زماني به قيمت راحتي خود، نفع روستانشين دامدار و زارع را به مخاطره افکنده‌اند. همين وضع در مورد آرد گندم صورت گرفته و مي‌گيرد و برخي نانوايان که سهميه آردي که براي تدارک نان مردم دريافت مي‌دارند، به قنادي‌ها يا از آن بدتر، به قاچاق‌چي‌ها مي‌سپارند تا گران‌تر در سليمانيه و افغانستان و پاکستان به فروش برسد. گويا تا وقتي که سال ۹۸ به اتمام برسد، موج از پس موج“قاچاق” رهاوردي براي ما خواهد داشت. قاچاق گازوئيل حل نشده، معضل پتروشيمي و پت شروع مي‌شود و تا پت حل نشده، داستان گوشت شروع مي‌شود؛ گوشت حل نشده، آرد شروع مي‌شود؛ آرد حل نشده، … ؛ ما با يک “فرهنگ قاچاق” مواجهيم! “فرهنگ سودجويي”، به شکل‌گيري“فرهنگ قاچاق” منجر شده است؛ راستي و مهر و محبت افسانه مي‌گردد، و قول و شرافت از ميانه پر مي‌کشد.
دست برتر ایران در برابر آمریکا
دنیای اقتصاد: روزنامه آمریکایی در گزارشی از قول یک مقام عراقی نوشت، برخلاف ایران، آمریکا دارای جثه‌ای بزرگ اما مغزی کوچک است. نیویورک‌تایمز می‌گوید، ایران، برنده واقعی انتخابات پارلمانی سال گذشته در عراق بود: گروه‌های مرتبط با الحشد الشعبی که اکثر آنها با ایران پیوندهایی دارند، به‌عنوان بازیگران تاثیرگذار در صحنه سیاست عراق سر برآوردند.» ترامپ سومین رئیس‌جمهوری آمریکا که ۲۶ دسامبر ۲۰۱۸ و در آستانه سال نو میلادی به‌طور غیرمنتظره و خارج از عرف دیپلماتیک به عراق سفر کرده بود، با اذعان به محرمانه بودن این سفر گفت خیلی غم‌انگیز است، ۷ تریلیون دلار در خاورمیانه هزینه کنی و بعد ناچار باشی در کمال پنهان‌کاری به این منطقه بیایی و هر کاری انجام‌دهی تا سالم به مقصد برسی.
نیویورک‌تایمز با تاکید بر سفرهای مکرر اخیر مقام‌های ایرانی و عراقی به پایتخت‌های یکدیگر می‌نویسد: «در سه ماه اخیر، محمدجواد ظریف وزیرخارجه و همچنین وزیر نفت ایران به عراق سفر کردند و همه آنها برای گفت‌و‌گو درباره پیوندهای تجاری بالقوه بین دو کشور به عراق رفتند. عراقی‌ها هم به این سفرها پاسخ دادند. برهم صالح رئیس‌جمهور (عراق) به تهران رفت تا درباره نحوه تداوم پیوندهای اقتصادی دو کشور به‌رغم وجود تحریم‌های آمریکا صحبت کند.»
همسایگی
صبح نو: همسایه‌های متعدد و عمق راهبردی در منطقه، اصلی‌ترین راه‌حل ایران برای عبور از معضلات اقتصادی کنونی است؛ این را سفر رییس‌جمهوری به عراق نشان داد که چه میزان می‌توان به همسایگان خود اتکا و روی کمک‌شان حساب کرد. این موضوع در مورد ترکیه و پاکستان نیز صادق است و فراتر از همسایگان مرزی، کشورهایی مانند لبنان و سوریه نیز هستند که متأسفانه تاکنون بخش خارجی دولت بدان توجه چندانی نداشته است. این از جمله نقاط ضعف و تذکر متعدد بدان بوده و هست. این روابط کاملاً جنبه دوجانبه و تعاملی دارد و برخلاف آنچه غرب رفتار کرده و از موضعی بالا، خواهان ارتباط با ایران است، در منطقه چنین وضعی وجود ندارد. در جغرافیای فراتر، هند، چین و روسیه نیز در همین جایگاه قرار دارند و اگرچه بازهم کاهلی بخشی از دولت، به این ارتباطات ضربه زده؛ اما همگی آن‌ها می‌توانند شرکایی مطمئن و راهبردی برای ایران باشند. خوشبختانه سفر سه‌روزه رییس‌جمهوری ایران به عراق (در حالی‌که ترامپ شبانه به آنجا می‌رود و از ترس به سرعت بازمی‌گردد) و دیدارها، مذاکرات و توافقات گسترده آن، نشانه‌ای واضح برای غرب‌گرایان است که باید روی پای خودمان بایستیم و توافقات فرامنطقه‌ای را در اولویت دوم قرار دهیم.

توافقات مهم در بغداد
وطن امروز: سفر 3 روزه رئیس‌جمهور ایران به عراق همانطور که انتظار می‌رفت، با بازتاب گسترده رسانه‌های بین‌المللی و منطقه‌ای مواجه شد. روحانی که طی 5 سال گذشته و به واسطه تمرکز بیش از اندازه سیاست خارجی دولتش بر کشورهای غربی و کم‌توجهی به کشورهای منطقه و همسایه ایران همواره مورد انتقاد کارشناسان واقع شده بود، به نظر می‌رسد تصمیم گرفته با سفری 3 روزه و پرفشار بخشی از این خلأ را جبران کند.
در همین راستا «برایان هوک» نماینده رئیس‌جمهور آمریکا در امور ایران روز دوشنبه در واکنشی خشم‌آلود به سفر حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران به عراق، مدعی شد جمهوری اسلامی می‌خواهد عراق را به یکی از استان‌های ایران تبدیل کند! وی که با شبکه عرب‌زبان «الحره» وابسته به دولت آمریکا صحبت می‌کرد، گفت: «فکر می‌کنم هدف نهایی ایران این است که عراق را به یک استان ایران تبدیل کند... اگر بحث امنیت، حاکمیت و ثبات عراق مطرح است، ایران پاسخ آن نیست». دولت آمریکا از ماه‌ها پیش عراق را برای کاهش روابط تجاری و سیاسی با ایران تحت فشار قرار داده بود. واشنگتن همچنین تلاش زیادی کرده تا بغداد را از واردات انرژی از ایران بازدارد اما مقام‌های عراقی این خواسته آمریکا را رد کرده‌اند.
رئیس‌جمهور ایران تصریح کرد: ما همچنین اجازه ندادیم قدرت‌های سلطه‌گر بتوانند خود را منجی منطقه معرفی کنند و اکنون همگان می‌دانند در نابودی تروریست‌ها در منطقه، این قدرت‌های غربی هیچ نقشی نداشتند و تنها با هواپیماها و بالگردهای خودشان عملیات نمایشی انجام دادند و قدرتی که توانست تروریست‌ها را از بین ببرد، ملت، ارتش، مجاهدان عراقی و فتوای مرجعیت بود. وی با تبریک این پیروزی بر تروریست‌ها به ملت و دولت عراق، افزود: البته مساله تروریسم هنوز تمام نشده و ممکن است تروریست‌ها به اشکال مختلف برای مردم منطقه مشکل ایجاد کنند، چرا که آمریکایی‌ها خواب دیگری را برای منطقه دیده‌اند و در حال انتقال تروریست‌ها به افغانستان، آسیای مرکزی و قفقاز هستند. روحانی افزود: ما خواهان عراقی در کنار ایران و ایرانی در کنار عراق هستیم و می‌خواهیم در کنار هم سازنده یک قدرت بزرگ در منطقه باشیم، البته نه علیه کشور دیگر، بلکه می‌خواهیم با وحدت و اتحاد، دیگر کشورهای دوست در منطقه را جذب و جلب کنیم و این دو قدرت هر چه سریع‌تر تبدیل به سه، چهار و پنج قدرت در کنار یکدیگر شوند.
روحانی افزود: ما همچنین تصمیم گرفتیم خطوط راه‌آهن 2 کشور به یکدیگر متصل شود، روابط تجاری را تسهیل و پول ویزا را حذف ‌کنیم و دولت عراق هم اعلام خواهد کرد که این کار را انجام می‌دهد. رئیس‌جمهور با بیان اینکه به طرف عراقی پیشنهاد دادیم که می‌توانیم مبادلات تجاری را با پول ملی و بدون نیاز به ارز خارجی انجام دهیم. قدردانی از کمک‌های بی‌دریغ جمهوری اسلامی به عراق در جنگ با داعش و تاکید بر ضرورت گسترش روابط همه‌جانبه از مهم‌ترین محورهای سخنان این شخصیت‌ها بود.
حیدر العبادی نیز در این دیدار با مهم توصیف کردن سفر رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به عراق، گفت: 2 کشور در سال‌های گذشته روابط و همکاری‌های بسیار نزدیکی بویژه در مبارزه با تروریسم در منطقه داشته‌اند و امروز باید تلاش کنیم مناسبات فی‌مابین در زمینه‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی و تجاری بیش از پیش گسترش یافته و استمرار داشته باشد. نخست‌وزیر سابق عراق افزود: همه احزاب و سیاسیون عراق از گسترش همکاری‌ها و روابط با جمهوری اسلامی ایران حمایت می‌کنند و هیچ عاملی نمی‌تواند در این روابط استراتژیک خدشه‌ای وارد کند.
7 عرصه قدرت افزای ایران در منطقه
خراسان: به روایت تاریخ در چهار دهه گذشته، جمهوری اسلامی هرجا به معادلات منطقه ورود کرده است، توانسته قدرت سخت و نرم خود را تثبیت کند و تحولات منطقه غرب آسیا نشان می دهد که ایران درحال برداشتن گام‌های قدرتمند در منطقه خود است. به این تحولات دقت کنید:
- عبور از بحران پیچیده و امنیتی - سیاسی سوریه و تثبیت جایگاه بشار اسد در دمشق که با حضور و نقش جدی ایران انجام شده است. جایی که سفر بشار اسد به تهران به خوبی قدرت ایران را به رخ جهان کشید.
- شکست داعش در عراق و سوریه که از نمونه های آشکار و قدرتمند پیش بینی های موفق و دقیق دستگاه محاسباتی و قدرت نظام جمهوری اسلامی است.
- شکل گیری ائتلاف های جدید منطقه ای علیه سیاست های غرب که با حضور ایران و روسیه معادلات میدانی و بین المللی را به نفع این ائتلاف ها رقم زده است.
- قدرت گرفتن گروه های مردمی ذیل الحشدالشعبی در عراق و حضور آن ها در معادلات سیاسی عراق و مواضع صریح مقامات عراق علیه آمریکا در دفاع از ایران.
- ارتقای قدرت نرم حزب ا... لبنان در این کشور با انتخابات سال گذشته که پیروزی های میدانی این بخش اصلی از محور مقاومت را تکمیل کرد.
- ورود علنی و قدرتمند انصارا... یمن به عنوان یک جریان بسیار نزدیک به ایران به معادلات منطقه ای.
- ورود علنی و رسمی ایران به معادلات افغانستان با اعلام رسمی مذاکره با طالبان.
به این موارد باید مستحکم تر شدن مقاومت گروه های فلسطینی مقابل رژیم صهیونیستی،حماسه جنگ 33 روزه سال 2006 در لبنان و نیز موارد دیگری را افزود. مواردی که به طور علنی نشان می دهد ایران که چهار دهه پیش با اتکا به نظامیان وابسته و مستشاران آمریکایی و اسرائیلی ادعای ژاندارمی منطقه را داشت، امروز به پشتوانه مردم مقاوم، به قدرتِ نوظهورِ تمدنیِ پرانگیزه ای تبدیل شده است که مرزهای قدرت را می پیماید و می داند که افق این مسیر روشن ایجاد یک تمدن اسلامی است و طبیعی است که با این موتور پرشتاب ایران در قدرت منطقه ای و برهم زدن معادلات غربی، از منظر آمریکا و متحدان و اذنابش کشوری چنین مستقل و قدرتمند نباید الگوی سیاست ورزی و رفتاری دیگر کشورها شود.
 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات