صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۹  ، 
کد خبر : ۳۱۴۲۶۳

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شنبه 17 فروردین

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): ما دشمن‌تراشی نمی‌کنیم، حرف اسلام را می‌گوییم، به خاطر همین، دشمنی ایجاد می‌شود. آمریکا و نوکرهایش مثل آل‌سعود از شما می‌خواهند از اسلام دست بردارید.(1398/1/14) ***سال رونق تولید گرامی باد***

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز

سال‌ رونق تولید ملی

سال 1398 از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی سال رونق تولید نامگذاری شده است. از زمانی که آسیب‌های بخش اقتصادی کشور نمایان شده و تحریم‌ها و جنگ اقتصادی دشمنان ملت ایران علیه نظام جمهوری اسلامی شدت پیدا کرده است، رهبر معظم انقلاب در نامگذاری سال‌ها توجه مردم و مسئولان را به تمرکز در بخش اقتصادی سوق داده‌اند. رهبر معظم انقلاب در پیام نوروزی امسال نیز تأکید کردند: «مسئله‌ فوری کشور و مسئله‌ جدّی کشور و اولویّت کشور فعلاً مسئله‌ «اقتصاد» است. آنچه من مطالعه کردم و از نظر کارشناس‌ها استفاده کردم، کلید این همه، عبارت است از «توسعه‌ تولید ملّی».» در این باره توجه به چند نکته حائز اهمیت است:
1ـ اصل مهم در این زمینه آن است که شعارهای سال به مثابه راهبرد کلان کشور مورد توجه قرار بگیرد و همگان بکوشند قدمی برای عملیاتی کردن این راهبرد و راه‌هایی برای تحقق آن در وضعیت حساس فعلی کشور بیابند و پیاده‌سازی کنند. وظیفه مدیران و دستگاه‌های مسئول فقط تکرار بیانات رهبری نیست؛ بلکه کار اصلی و مهم آن است که تلاش کنند تجمیع امکانات و منابع کشور به سمت حمایت از رونق تولید ملی سوق پیدا کند؛ در این باره وحدت و آرامش سیاسی کشور موضوعی تعیین‌کننده است.
2ـ در شرایطی سال جدید را آغاز می‌کنیم که انقلاب اسلامی وارد دهه پنجم خود شده است و بیانیه گام دوم انقلاب که رهبر معظم انقلاب 22 بهمن سال گذشته صادر فرمودند، پیش روی ما قرار دارد؛ باید نسبت شعار سال 1398 با بیانیه گام دوم و ظرفیت‌ها و تأکیدات بیانیه که می‌تواند به تحقق اهداف شعار سال کمک کند، شناسایی شده و مورد توجه جدی و عملی قرار گیرد.
3ـ برخلاف تحلیل‌ها و دیدگاه‌هایی که می‌کوشند سال 1398 را سال چالش‌ها معرفی کنند، رهبر معظم انقلاب سال جدید را به شکل دیگری تبیین کردند و فرمودند: «برخی گویندگان و نویسندگان سال ۹۸ را «سال تهدیدها» خوانده‌اند؛ در حالی که من مطلقاً این برداشت را قبول ندارم و معتقدم سال ۹۸ به توفیق الهی «سال فرصت‌ها» و «سال امکانات و گشایش» برای ملت ایران خواهد بود.» در این باره نکته اساسی آن است که بدانیم تهدیدها و چالش‌هایی که ممکن است رخ دهد، محصول رفتارها و اعمال ماست؛ پس بکوشیم نتیجه اقدامات و تصمیمات، رفع چالش‌ها و رخ‌نمایی فرصت‌ها پیش‌ روی کشور باشد.

 

▼ گزارش روز

نعمت‌ها و نقمت‌های سیلاب!

بارش‌های بی‌سابقه در 70 سال اخیر در سراسر پهنه جغرافیایی ایران اسلامی و جاری شدن سیلاب در استان‌های مختلف کشور از گلستان و کرمانشاه تا فارس و خوزستان و... در کنار سختی‌ها و دشواری‌هایی که برای تعدادی از هموطنان عزیز و برخی از شهرها و روستاهای کشور ایجاد کرد، تصویری از هم‌افزایی و همراهی میان نیروهای کشور را به نمایش گذاشت و در همین روزهای ابتدایی سال، بار دیگر این موضوع را به اثبات رساند که برای پیش بردن کشور، حل مشکلات، عبور از سختی‌ها و... همه نیروهای کشور باید با فرماندهی واحد در کنار هم قرار بگیرند. در اولین روزهای جاری شدن سیلاب در گلستان با دستور رهبر معظم انقلاب به سرلشکر باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح همه نیروهای نظامی وارد میدان شدند و فرماندهان ارشد سپاه و ارتش در مناطق سیل‌زده حاضر شده و تا همین امروز به طور مداوم در صحنه رسیدگی به مشکلات مردم حاضر بوده‌اند و به صورت میدانی کارها را پیش برده‌اند، نیروها و تجهیزات نیروهای مسلح به منطقه اعزام شدند، بسیج و نیروهای مردمی با وجود آنکه در ایام تعطیلات آغاز سال بودیم، پای کار آمدند و روند امداد و تلاش برای حل مشکلات پیش‌آمده را در کنار هلال‌احمر و سایر نیروهای امدادی تسریع بخشیدند، وزیر کشور به طور مداوم در منطقه حضور داشت، رئیس مجلس شورای اسلامی بارها به مناطق سیل‌زده سفر کرد و در جلسات مدیریت بحران حاضر شد، رئیس‌جمهور اگرچه با تأخیر، اما به مناطق سیل‌زده سفر کرد و دستورات لازم را برای سرعت یافتن امور صادر کرد و ان‌شاءالله تا بازگشت زندگی مردم به حالت عادی کمک‌ها و امدادها ادامه خواهد داشت.
البته در کنار مشکلات و سختی‌ها و افزون بر سرازیر شدن رحمت الهی و افزایش ذخایر آبی کشور و سیراب شدن تالاب‌ها و دریاچه‌ها، این سیلاب‌ها موجب شد برخی از مدیران ناکارآمد و جریان‌هایی که نان و منافع‌شان در ایجاد تفرقه و در مصیبت بودن مردم ما و دودستگی و اختلاف‌افکنی است، رسوا شده و نقاب از چهره آنها بیفتد.

 

▼ خبر ویژه

عربستان در پی حذف دلار از معاملات نفتی

خبرگزاری «رویترز» نوشت: در صورت تصویب و اجرای لایحه «نوپک»، عربستان واحد پولی دلار را در معاملات نفتی خود کنار می‌گذارد. این خبرگزاری از قول سه منبع آگاه(بدون نام بردن از آنها) اضافه کرد: این تهدید عربستان طی دیدار مقامات ارشد انرژی دو کشور مطرح و درباره این موضوع حتی در اجلاس اوپک نیز مذاکره شده است. کنگره آمریکا پیشتر با دو هدف سهم داشتن آمریکا در تعیین قیمت نفت و خارج کردن انحصار قیمت از دست اوپک طرحی را در دستور کار قرار داده بود که در صورت تصویب نهایی هیچ سازمان تولیدکننده و صادرکننده نفتی نمی‌تواند در قیمت‌گذاری دخالت داشته و سبب تغییر در افزایش یا کاهش نرخ‌ها در بازار جهانی شود. لایحه معروف به «نوپک» در راستای مبارزه با «انحصارگرایی» در بازار نفت از سوی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، از سال ۲۰۰۰ در کنگره آمریکا مطرح است، اما رؤسای‌‌جمهوری این کشور تاکنون می‌گفتند که اگر کنگره آن را تصویب کند، آن را وتو خواهند کرد تا به قانون تبدیل نشود؛ اما دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور کنونی آمریکا، بارها اوپک را به «انحصارگری» در بازار نفت متهم و حتی تهدید کرده است که به واسطه قانون نوپک با آن برخورد می‌کند.


▼ اخبار

1ـ اگر پالرمو و CFT به نفع‌مان بود، آن را تصویب می‌کردیم

حمیدرضا حاجی‌بابایی، نماینده مردم همدان و رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس دهم گفت: اگر کسی تصور می‌کند که با تصویب لوایح پالرمو و CFT اوضاع کشور بهتر می‌شود، اشتباه بزرگی مرتکب شده است. مگر با تصویب برجام وضع‌مان بهتر شد؟ در آنجا صرفاً خواسته‌های غرب برآورده شد و ترامپ هم فقط به این دلیل برجام را پاره کرد که می‌خواست چند بند دیگر به برجام اضافه شود و بارها گفت که از برجام چیز کمی گیر آمریکا آمده است. وی افزود: در واقع دشمن تصویب این لوایح را هدف نمی‌داند؛ بلکه ابزاری برای زمین زدن جمهوری اسلامی می‌داند. اگر پالرمو و CFT به نفع‌مان بود، آن را تصویب می‌کردیم؛ اما در حال حاضر به جمع‌بندی رسیدیم که به نفع‌مان نیست و با توجه به اینکه دشمن ما را محاصره اقتصادی کرده، تصویب این لوایح در شرایط فعلی مصداق این است که اجازه دهیم دشمن بیاید در حیاط و در آنجا هم یک دور با چراغ روشن بزند!

 

2ـ افزایش نفوذ در عراق برای مقابله با ایران!

پایگاه خبری «الجزیره» با اشاره به سفر هیئت سعودی به ریاست وزیر تجارت و اقتصاد عربستان، به بغداد با تأکید بر اینکه عربستان به دنبال افزایش نفوذ خود در عراق برای مقابله با ایران است، نوشت: رابطه با شخصیت‌های سیاسی عراقی شیعه، مهم‌ترین تلاش‌های ریاض برای مقابله با ایران محسوب می‌شود و در همین رابطه، دیدار ثامر السبهان با حسین صدر، از علمای شیعه عراق در شهر کاظمیه بغداد، به منزله تقلیدی از سفر روحانی به کاظمین و زیارت مرقد امام موسی‌کاظم(ع) پیش از دیدار با مسئولان عراقی است؛ اما سعودی‌ها از این مسئله مهم غافلند که عملاً کلیدهای وجود عربستان در عراق، در دست ایران است. این پایگاه خبری افزود: پایان این رقابت عربستان با ایران در عراق مشخص نیست؛ اما واقعیت‌های موجود نشان‌دهنده پیشتازی ایران در جریان نفوذ در عراق و ایجاد پایه‌های نفوذ قدرتمند در همه بخش‌های دولتی است.

 

3ـ به اروپایی‌ها فشار می‌آوریم، اما چشم امید نداریم

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه اروپایی‌ها را همچنان برای اجرای تعهدات‌شان تحت فشار قرار می‌دهیم، افزود: اروپا باید بداند که نمی‌تواند فقط با چند اظهارنظر یا چند طرح اجرا نشده از زیر بار مسئولیت‌هایش شانه خالی کند. از این رو وظیفه‌ ما به ‌عنوان دستگاه دیپلماسی این است که کار اروپایی‌ها را پیگیری کنیم، به آنها تذکر بدهیم، فشار بیاوریم که شما موظفید تعهدات‌تان را انجام بدهید؛ اما هیچ‌گاه نباید به آنها چشم امید داشته باشیم. وی گفت: برای همین در سال‌های گذشته حتی در ابتدای برجام، بیشترین رفت‌وآمدهای ما‌ـ رفت‌وآمدهای آقای رئیس‌جمهور، رفت‌وآمدهای بنده‌ـ با کشورهای همسایه و کشورهایی بوده که شرکای قدیمی ما هستند، مثل روسیه، چین، ترکیه، عراق و توجه ما برای آینده‌ روابط خارجی به این سمت بوده است.

 

4ـ جلسه فرماندهان نیروهای مسلح برای افزایش خدمات به سیل‌زدگان لرستان

جلسه فرماندهی عملیات امدادرسانی نیروهای مسلح به سیل‌زدگان استان لرستان به ریاست سرلشکر باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در محل فرماندهی لشکر ۸۴ لرستان تشکیل شد. در این جلسه ابتدا فرماندهان نیروهای مسلح اعم از سپاه، ارتش، ناجا، وزارت دفاع و قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) گزارشی از مشکلات، موانع و نحوه امدادرسانی به مردم سیل‌زده ارائه دادند و در ادامه راهکارهای افزایش کمیت و کیفیت خدمات نیروهای مسلح بررسی شد که سرلشکر باقری ضمن تأکید بر هماهنگی دقیق، تدابیر لازم را به فرماندهان عملیاتی ابلاغ کرد. گفتنی است، در این جلسه فرماندهان نیروی زمینی سپاه و ارتش، رئیس سازمان بسیج، فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیاء(عج) و معاونان عملیات، اطلاعات و آماد ستاد کل نیز حضور داشتند.

 

▼ اخبار کوتاه

در حالی که بازرس کل رژيم صهیونیستی از دادستان این رژیم خواسته است تشکیل پرونده جدیدی را درباره نخست‌وزیر و رهبر حزب حاکم لیکود، به ظن احتمالی فساد بررسی کند، آخرین نظرسنجی شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل که نتایج آن جمعه ۱۶ فروردین منتشر شد، نشان می‌دهد نظر به حفظ اکثریت در دست جناح راست، احتمال ابقای نتانیاهو در پست نخست‌وزیری زیاد است. این نظرسنجی نشان می‌دهد، ائتلاف موسوم به آبی‌ـ سفید به رهبری بنی گانتز ۳۰ کرسی و لیکود ۲۶ کرسی را به دست می‌آورند. نظرسنجی جروزالم‌پست ۲۸ کرسی برای ائتلاف آبی‌ـ سفید و ۲۷ کرسی برای لیکود پیش‌بینی کرده است.

محمدرضا مودودی، سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران گفت: برای توسعه تجارت در سال 98 یک تغییر جهت جغرافیایی خواهیم داشت؛ به طوری که تلاش می‌کنیم از صادرات به کشورهای دوردست به صادرات به کشورهای همسایه معطوف شویم که این تغییر اگرچه ممکن است سبب شود آمار صادرات ما به کشورهای دورتر کاهش یابد؛ اما با توسعه صادرات به کشورهای همسایه کاهش صادرات به آن کشورها را جبران خواهیم کرد.

«بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه در دیدار با «خورخه اریاسا» وزیر خارجه ونزوئلا و هیئت همراه او در دمشق گفت: آنچه در ونزوئلا رخ داده، شبیه اتفاقات سوریه بوده است و هدف آن تحمیل سلطه غرب بر این کشور‌ها و سلب حاکمیت آنهاست که این امر با قوانین بین‌الملل و با مهم‌ترین اصول منشور سازمان ملل در احترام به حاکمیت کشور‌ها و حق ملت‌ها در تعیین سرنوشت‌شان در تضاد است.

محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه در توئیتی نوشت: ان‌شاءالله در نخستین روزهای پس از تعطیلات نوروزی از دو برنامه توسعه تولید و اشتغال و همچنین اصلاح ساختار بودجه که با تلاش علمی همکارانم در سازمان برنامه و بودجه تهیه شده است، در جمع اصحاب رسانه رونمایی می‌شود.

مسابقه گام دوم تا 20 اردیبهشت تمدید شد
هدایا
ـ 20 کمک هزینه سفر به عتبات عالیات به مبلغ 15 میلیون ریال
ـ 20 کمک هزینه سفر به سوریه به مبلغ 10 میلیون ریال
ـ 20 کمک هزینه سفر به مشهد به مبلغ 5 میلیون ریال
ـ 200 هدیه نقدی به مبلغ 2 میلیون ریال
ـ 220 هدیه نقدی به مبلغ 1 میلیون ریال
* هدیه ویژه 20 قبضه سلاح شکاری نخجیر
شرکت‌کنندگان در مسابقه پاسخ‌های خود را تا تاریخ 20/2/1398 تحویل معاونت سیاسی رده دهند.

تاریخ اعلام نتایج عید فطر 98

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات