صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۴  ، 
کد خبر : ۳۱۴۲۷۹

نشریه اخبار و تحلیل‌ها یک‌شنبه 18 فروردین

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): آمریکایی‌ها و سعودی‌ها وقتی داعش، موصل را اشغال کرد، برای آنها پول و سلاح و تجهیزات ارسال می‌کردند و اکنون که عراق بر داعش غلبه پیدا کرده است، اظهار دوستی می‌کنند. دولت عراق باید کاری کند که نظامیان آمریکایی هر چه زودتر از عراق خارج شوند.(1398/1/17)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز

بازدارندگی اقتصادی

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب در سال‌های اخیر، شکوفایی اقتصادی کشور بوده است؛ البته از همان سال‌های اولیه زعامت و رهبری ایشان، موضوع جنگ اقتصادی دشمن علیه انقلاب اسلامی به شکل جدی مطرح شده؛ لذا معظم‌له همواره از مسئولان خواسته‌اند برای کاهش فشارها و تهدیدات دشمن افزایش قدرت اقتصادی را جدی بگیرند.

در طول این مدت دولت‌های مختلف تلاش‌هایی برای رونق اقتصادی داشته‌اند؛ اما چون از همه ظرفیت‌ها و توانمندی‌های کشور استفاده نشده است، همواره دشمنان از این منفذ مشکلاتی برای نظام ایجاد کرده‌اند.

با تدبیر رهبر معظم انقلاب امسال نیز سال «رونق تولید» نام گرفته است؛ اما ایشان در بیانات اولین روز سال 98 به نکته مهمی اشاره فرمودند و گفتند: «ما باید در این جنگ، دشمن را شکست بدهیم، ما علاوه بر شکست دشمن، باید بازدارندگی ایجاد کنیم. ما باید خودمان را به نقطه‌ای برسانیم که بازدارنده باشد؛ دشمن ببیند نمی‌تواند از رخنه اقتصادی به کشور ما ضربه وارد کند.» بازدارندگی یکی از مجموعه اقداماتی است که برای پیشى‌جستن از اقدامات خصمانه‌ دشمن به کار گرفته می‌شود و در روابط بین‌الملل به مثابه سیاست تحدید یا سد نفوذ نیز مطرح است.

در زمینه بازدارندگی اقتصادی که مورد تأکید رهبر معظم انقلاب است، نکات ذیل قابل توجه است:

1ـ منظور از بازدارندگی در حوزه اقتصاد هم حفظ خود و هم تهاجم به راهبردهای دشمن است.

2ـ در بازدارندگی اقتصادی نه تنها از ظرفیت‌های داخلی استفاده می‌شود؛ بلکه از ظرفیت‌های منطقه‌ای و جهانی به نحو مطلوب استفاده می‌شود، پس این به معنای انزوا نیست.

3ـ در بازدارندگی اقتصادی باید سطوح مختلف دیپلماسی مورد تأکید قرار بگیرد، هم دیپلماسی رسمی و هم عمومی؛ آنچه در سفر نخست‌وزیر عراق به ایران رخ داد، در این زمینه قابل تحلیل است و چنین رابطه‌ای می‌تواند سد نفوذی در مقابل تهدیدات اقتصادی آمریکا علیه ایران و عراق باشد.

4ـ بازدارندگی اقتصادی باید معتبر باشد، گاهی اوقات درباره کالایی اعلام استقلال اقتصادی می‌شود؛ اما به محض اینکه تحریم می‌شود، بازار را با چالش روبه‌رو می‌کند. بازدارندگی زمانی مؤثر است که توانایی کافی برای پاسخ به تهدید وجود داشته باشد.

در سال رونق تولید، برای ایجاد بازدارندگی و تهاجم به قلب استراتژی‌های دشمن ضمن کیفیت‌بخشی به محصولات تولیدی، نیازمند جدیت، خستگی‌ناپذیری و مدیران تسلیم‌ناپذیر هستیم.

 

▼ گزارش روز

سابقه مورد نیاز برای مدیر شدن در تهران!

فعالیت و بازداشت در فتنه 88، حمایت از متهمانی که به جرم جاسوسی دستگیر شده‌اند، رفاقت و حمایت ویژه از کاوه مدنی، حمایت از سران فتنه و تلاش برای رفع حصر بدون هزینه! سابقه عضویت در حزب منحله مشارکت، نامه‌نگاری با رئیس‌جمهور ایالات متحده! و... رزومه‌ای است که می‌توان با آن در شهرداری تهران مسئولیت گرفت؛ چنانکه «امیر آریا زند» با حکم پیروز حناچی سرپرست جدید برج میلاد شد!

آیا هیچ دستگاه نظارتی وجود ندارد که به شهردار تهران تذکر دهد که قرار گرفتن فتنه‌گران در پست‌ها و جایگاه‌های مختلف در شهرداری تهران خلافی آشکار است؟ آیا هیچ محدودیت و ممنوعیتی برای جلوگیری از بازگشت خزنده فتنه‌گرانی که سخت‌ترین و بزرگ‌ترین آسیب را به کشور زدند و به تعبیر رهبر حکیم انقلاب اسلامی کشور را تا لبه پرتگاه بردند، وجود ندارد؟

اگر وجود دارد، چرا شاهد انتصاب چنین فردی در مدیریت و سرپرستی یکی از مهم‌ترین مجموعه‌های شهری با امکانات و بودجه قابل توجه هستیم؟ اگر وجود ندارد که گویا چنین است! با توجه به آنکه شهرداری تهران، ۹۰۰ پست مدیریتی سازمانی دارد و به عنوان پایتخت جمهوری اسلامی دارای امکانات و ظرفیت‌های ویژه است، جای این نگرانی وجود دارد که شاهد حضور بیشتر و بیشتر فتنه‌گران در سطوح مدیریتی این شهر باشیم، حضوری که می‌تواند نگرانی‌های فراوانی درباره سوءاستفاده از ظرفیت‌های شهر تهران و قرار گرفتن این ظرفیت‌ها در دست جریان‌های حامی فتنه به وجود آورد! به ویژه آنکه این روزها در رسانه‌های نزدیک به جریان‌های تندرو و برخی شخصیت‌های اصلاح‌طلب سخنان مشکوکی از شکل‌گیری اعتراضات از شمال تا جنوب تهران و... شنیده می‌شود!

 

▼ اخبار ویژه      

توهم جریان انحرافی از نقش پشت پرده انگلیس!

محمود احمدی‌نژاد در برخی از نشست‌های محفلی اطرافیان خود حضور یافته و مواضع تندی را مطرح می‌کند. وی مدعی است، تمام مسئولان نظام براساس خط انگلیسی حاکم شده‌اند! یا وابسته به انگلیس هستند یا انگلیس به صورت مستقیم یا با واسطه آنها را مدیریت می‌کند! وی همچنین مدعی است، در اتفاقات گذشته و حتی شکل‌گیری انقلاب هم انگلیسی‌ها پشت پرده بوده‌اند! حتی آنهایی که  مصدق را زدند، فداییان اسلام را آوردند اینها هم طرح انگلیس بود! وی معتقد است، آیت‌الله کاشانی کودتایی را علیه مصدق اجرا کرد به خاطر اینکه همه آنها انگلیسی بودند. احمدی‌نژاد گفته است، روحانی به مذاکره و توافق با آمریکا و اروپا معتقد است و می‌خواهد از این طریق رفاه را در کشور ایجاد کند. احمدی‌نژاد در عین حال می‌گوید برای رأی‌ مجبور هستیم از بدنه ضعیف جامعه حمایت کنیم، سوار شویم تا بتوانیم اهداف‌مان را پیگیری کنیم.

بزرگنمایی تحریم‌ها برای مذاکره!

اطلاعات دریافتی حاکی است، برخی از عناصر وابسته به دولت سناریوی بزرگنمایی تحریم‌ها را با هدف مذاکره با آمریکا در دستور کار داشته و دارند. گفته شده است، سیدحسن قاضی‌زاده‌هاشمی، وزیر سابق بهداشت و درمان در جلسه‌ای مدعی شده بود ذخیره نخ بخیه کشور بیش از دو هفته نیست و هیچ کشوری این محصول را به ایران نمی‌فروشد! نماینده ستاد اجرایی بنیاد برکت که در آن جلسه حضور داشته، گفته است هیچ چیزی در دنیا تحریم نیست و هر چیزی بخواهیم ما می‌خریم. وی مأموریت خرید نخ بخیه را گرفت و بلافاصله هم اقدام کرد و مصرف بیش از 10 ماه نخ بخیه کشور تأمین شد.

 

▼ اخبار

1ـ ایران ابرقدرت منطقه‌ای و عامل ثبات منطقه است

صادق خرازي، دبيركل حزب نداي ايرانيان با اشاره به نقش سردار سليماني، گفت: «سردار دوست ندارد الكي مطرح شود. اگر 10 قاسم سليماني داشتيم امروز نه در بعد داخلي مشكل داشتيم نه در بعد خارجي... من در نقش آقاي سردار اسلام سرلشكر سليماني اغراق نمي‌كنم، مي‌دانم ايشان هم خوشش نمي‌آيد. او كسي است كه دنيا به او براي مقابله با محور تروريسم نياز دارد.» خرازي افزود: «اينكه مي‌گوييم دنيا به سليماني نياز دارد، به دليل اين بوده كه او يك نظامي استراتژيست است و موقعيت جغرافيايي منطقه را خوب مي‌شناسد. ايران به عنوان يك ابرقدرت منطقه‌اي از نيروهاي بسيار باهوش، زيرك و قدرتمندي برخوردار است كه همه منطقه را مثل كف دست مي‌شناسند. آقاي اردوغان مورد خيانت داخلي قرار مي‌گيرد و عليه او كودتا مي‌شود، دست به دامن قاسم سليماني و ظريف براي تأمين امنيت كشورش مي‌شود؛ زيرا ايران در جهت ثبات در منطقه تلاش مي‌كند.»

 

2ـ حمله به اقدام درست و دقیق دادستانی

عبدالله ناصری، مشاور رئیس دولت اصلاحات گفته است: «در بحران اخیر نهادهای نظارتی کلیه حساب‌های سلبریتی‌ها برای جمع‌آوری کمک‌ها را مسدود کردند و اجازه ندادند اتفاقی که در زلزله کرمانشاه رخ داد، دوباره تکرار شود. نتیجه این نوع رویکرد نیز این شد که مردم در طول یک هفته تنها دو‌ میلیارد و پانصد ‌میلیون تومان که رقم قابل توجهی نیست، به حساب کمیته امداد واریز کردند... .» فارغ از آنکه مجموع مبالغ جمع‌آوری شده در کمیته امداد و هلال احمر مبلغ قابل توجهی است؛ اما این نگرانی مشاور خاتمی از محدودیت و کاهش اعتبار سلبریتی‌ها در کنار نظریه سعید حجاریان که باید حرف‌مان را از زبان سلبریتی‌ها بزنیم، کاملاً قابل درک است. گفتنی است دستور پیشگیرانه و قابل تقدیر دادستانی کل کشور سبب شد تا این اتفاق که هنوز برخی سلبریتی‌ها پول‌های میلیاردی جمع‌آوری شده را در حساب‌شان نگه داشته‌اند، دیگر تکرار نشود.

 

3ـ آغاز خرید سهام سهامداران بانک‌های نیروهای مسلح

بر اساس برنامه ادغام بانک‌های نظامی در بانک‌ سپه، سهام واگذار شده این بانک‌ها به اشخاص حقیقی و حقوقی باید خریداری شود. در همین راستا و بر اساس آگهی منتشر شده از سوی همه این نهادها، سهام واگذار شده در مدت 30 روز کاری از دارندگان سهام خریداری می‌شود. بانک مهر اقتصاد هر سهم را به ارزش اسمی یا به ارزش تابلو در زمان توقف نماد، هر کدام که بهای بالاتری داشته باشد، می‌‌خرد. بانک انصار هر سهم را به قیمت 2086 ریال، بانک قوامین هر سهم سهامداران حقیقی را 1000ریال و هر سهم سهامداران حقوقی را به ارزش تابلو در زمان توقف نماد، خریداری خواهد کرد. مؤسسه اعتباری کوثر هم از این الگو تبعیت می‌کند. بانک حکمت ایرانیان از سهامداران حقیقی هر سهم را 1000ریال و از سهامداران حقوقی 788 ریال خریداری می‌‌کند.

 

4ـ ما لیست برزخی هستیم!

احمد مازنی، نماینده اصلاح‌طلب تهران گفته است: «سال 92 سال ائتلاف با اصولگرایان معتدل برای عبور از جهنم و ورود به برزخ بود که انتخابات ریاست‌جمهوری را پشت سر گذاشتیم و در ادامه سال 94 نیز همچنان این فضا حاکم بود و در حقیقت ما نیروهای دوره برزخ هستیم و لیست ما نیز لیست دوره برزخ است. اگر شرایط کشور در زمان انتخابات 1400 نیز به همین صورت باشد، به دلیل وجود خطر پوپولیسم و لمپنیسم از داخل و خارج کشور تنها راه‌حل برون‌رفت از این وضعیت را ائتلاف می‌دانم. در عین حال اگر شرایط تا زمان انتخابات بهبود یابد و اوضاع تغییر کند که البته هر چیز در عالم سیاست ممکن است، آن وقت احتمال دارد که اصلاح‌طلبان کاندیدای مستقل در انتخابات ریاست‌جمهوری داشته باشند.»

 

▼ اخبار کوتاه

تارنمای تلویزیون عبری‌ـ وهابی العربیه با برجسته کردن خبر احتمال قرار گرفتن نام سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی از سوی آمریکا، ذوق‌زدگی خود را از تصمیم آمریکا آشکار کرد! العربیه که حامی گروهک‌های تکفیری و تروریستی است، همراه با خبر یاد شده، عکس سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه را منتشر کرد تا نشان دهد کینه‌ای عمیق نسبت به این سردار سپاه اسلام دارد! گفتنی است، العربیه به دلیل نزدیکی به مواضع رژیم صهیونیستی در عناد با گروه‌های مبارز اسلامی و جبهه مقاومت، العربیه خوانده می‌شود.

جوئل ریبرن، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور سوریه گفت، دولت این کشور اصراری به کناره‌گیری «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه از قدرت به عنوان پیش‌شرط حل و فصل بحران این کشور ندارد. او مدعی شد آمریکا مکرراً گفته است مردم سوریه باید از طریق فرایندهای سیاسی درباره رهبری و دولت کشورشان تصمیم بگیرند. ریبرن علی‌رغم این در ادامه نتوانست از تعیین تکلیف برای سرنوشت مردم سوریه صرف‌نظر کند و گفت: «باید دولتی در سوریه مستقر باشد که با مردم و همسایگانش روابط خصمانه کمتری داشته باشد.»

با وجود تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران، واردات کالایی ایران از این کشور از 136 میلیون دلار آمریکا در سال 2017 به 440 میلیون دلار در سال 2018 افزایش داشته که معادل 3/2 برابر شدن است. در مقابل صادرات کالایی ایران هم به آمریکا با رشد 7/6 درصدی از 63 میلیون دلار به 67/9 میلیون دلار رسیده است. گفتنی است، ایران در سال 2018 در فهرست مقاصد صادراتی آمریکا در رتبه 105 و در فهرست مبادی وارداتی آمریکا در رتبه 136 قرار دارد.

حمید بعیدی‌نژاد، عضو سابق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای و سفیر ایران در لندن تصور این را که انگلیس با خروج از اتحادیه اروپا علیه ایران تحریم‌های جدید وضع خواهد کرد، اشتباه خواند و تأکید کرد: انگلیس در صورت خروج از اتحادیه اروپا به مفاد توافق هسته‌ای ایران متعهد می‌ماند.

وزیر نیرو گفت: طرح انتقال آب خزر به فلات مرکزی، تهیه و اجرای یک پایلوت برای فرایند نمک‌زدایی در دستور کار است که هنوز اجرای این پایلوت تکمیل نشده و طبیعتاً باید اجرای این پایلوت را تکمیل کنیم تا بر اساس نتایج آن، تصمیم‌گیری شود.

 

اولین شماره صبح صادق در سال جدید با تغییراتی منتشر شد

در هر شماره پرونده موضوعی را در صفحات 6 و 7 دنبال کنید.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات