صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۳  ، 
کد خبر : ۳۱۴۲۹۸

نشریه اخبار تحلیل‌ها دوشنبه 19 فروردین

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): امروز دشمن در حال جنگ اقتصادی با ما است. ما باید در این جنگ، دشمن را شکست بدهیم و به توفیق الهی شکست خواهیم داد. اما این کافی نیست؛ حرف من و مطالبه من از مجموع فعالان گوناگون کشور، چیز دیگری است. ما علاوه بر شکست دشمن، باید بازدارندگی ایجاد کنیم. ما باید خودمان را به نقطه‌ای برسانیم که بازدارنده باشد.(1398/1/1)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز

آمریکا جرئت ندارد!

خبر کوتاه است و آشنا؛ آمریکا احتمال قرار گرفتن نام سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی را بررسی می‌کند! اما بازتاب‌های خبری و تحلیلی آن در داخل و خارج ضریب خورد؛ چون دستگاه‌های سیاسی و رسانه‌ای غربی‌ـ عبری‌ـ عربیِ مرتجع منطقه از سپاه زخم خورده‌اند و مستأصل از اقدامی عملی علیه آن، به ثمردهی عملیات روانی و بهره دروغ‌پردازی جدید خود امید بسته‌اند که آن هم با واکنش‌های متحدانه و همدلانه همه مسئولان کشور، قاطبه نمایندگان مجلس و جریان‌های سیاسی با هر نوع گرایشی در حمایت قاطع از سپاه خنثی شد؛ اما اینکه گفتیم خبر آشنا بود، از این نظر است که هر دو سه سال یک بار این خبر بر پیشانی غول‌های رسانه‌ای آمریکایی‌ـ صهیونیستی می‌نشیند و آخرینش دو سال پیش در اسفند 1395 بود که به دلیل هشدارهای متعدد و متکثر مقامات امنیتی آمریکایی نسبت به عواقب و تبعات آن اجرایی نشد. این بار نیز تیر آنها به سنگ خواهد خورد؛ اما سؤال این است که هدف طرح دوباره خبری نخ‌نما شده در این برهه زمانی چیست و سرانجام چه می‌شود؟
کارشناسان معتقدند، قراردادن نام سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی بخشی از تلاش‌های رئیس‌جمهوری ایالات متحده برای اتخاذ مواضع سختگیرانه‌تر علیه ایران است؛ چرا که در تحلیل آنها، عامل بسیاری از توقف طرح‌ها و راهبردهای خصمانه آمریکا علیه ملت ایران، اقتدار و توانمندی خلاقانه سپاه و البته دیگر نیروهای مسلح در دفاع از کشور و حضور در تحولات منطقه است؛ آمریکایی‌ها امروز در عراق و سوریه به دلیل رویکرد دوگانه که از یک سو از تروریسم تکفیری داعش حمایت کرده و از سوی دیگر در شرایط پسا جنگ با داعش، ابراز تمایل به بازگشایی مناسبات سیاسی و مشارکت در روند بازسازی می‌کنند، مفتضح شده‌اند و در یمن با وجود ورود به سال پنجم جنگ و حمایت تمام‌قد از ائتلاف عربستان نتوانسته‌اند هیچ طرحی را جلو ببرند و در همه اینها سپاه را مقصر می‌دانند؛ اما آنها نمی‌توانند سپاه را در فهرست تروریسم قرار دهند؛ زیرا با سپاهی مبسوط‌الید در منطقه غرب آسیا مواجه هستند که نیروهای زیادی از آنها در تیررسش قرار دارند و اگر فضا برای سپاه ناامن شود و در فهرست گروه‌های تروریستی قرار گیرد، برای هیچ کس امن نخواهد بود! به همین دلیل این حماقت دور از کمترین میزان برآورد عقلایی است که بسیاری از مسئولان و فرماندهان آمریکایی تلاش می‌کنند برای ترامپ بی‌عقل جا بیندازند.

 

▼ گزارش روز

نتیجه معکوس!

واضح است که شاهزاده‌های سعودی به شدت نگران افزایش نفوذ و افزایش قدرت جمهوری اسلامی ایران در منطقه هستند و از هیچ تلاشی برای جلوگیری از افزایش نفوذ ایران دریغ نکرده و نخواهند کرد. در این راستا یکی از کانون‌های توجه سعودی‌ها کشور عراق، همسایه غربی ایران اسلامی است. شاهزادگان سعودی به ویژه در هفته‌های اخیر، پس از سفر رئیس‌جمهور کشورمان به بغداد و استقبال باشکوه عراقی‌ها و امضای ده‌ها قرارداد و توافق‌نامه که افزون بر میلیون‌ها دلار ارزش اقتصادی به گسترش روابط میان دو ملت منجر خواهد شد و اتحاد استراتژیک تهران و بغداد را تقویت خواهد کرد و همچنین سفر عادل عبدالمهدی به تهران و دیدار او با رهبر معظم انقلاب بیش از پیش نگران شده‌اند و بلافاصله یک تیم بلندپایه اقتصادی را راهی عراق کرده‌اند تا بار دیگر بخت خود را برای افزایش نقش خود در عراق با خرج هنگفت دلارهای نفتی بیازمایند؛ اما میزان موفقیت احتمالی سعودی‌ها را می‌توان در گفته هوشیار زیباری، وزیر خارجه پیشین عراق که با اشاره به سفرهای اخیر مقامات عربستان با فاصله کوتاه از سفر رئیس‌جمهور کشورمان به عراق انجام شد، در حساب توئیتری جست‌وجو کرد که می‌نویسد: «سفر اخیر هیئت وزرای عالی‌رتبه سعودی به بغداد مورد استقبال است، اما برای بازتوازن روابط بغداد با تهران و ریاض خیلی دیر شده است. نفوذ ایران در عراق چند سال جلوتر از سعودی‌ها انجام شده است، آنها(سعودی‌ها) خیلی دیر بغداد را به آغوش کشیدند.» جملاتی که نشان می‌دهد، نوعی بی‌اعتمادی به حضور عربستان در بین مقامات و ملت عراق وجود دارد و اگرچه ممکن است دلارهای سعودی به بازسازی و توسعه عراق کمک کند؛ اما در نهایت این توسعه و افزایش قدرت در خدمت ائتلاف استراتژیک میان تهران و بغداد یا به عبارت دقیق‌تر محور مقاومت خواهد بود و عربستان نتیجه‌ای خلاف اهدافش دریافت خواهد کرد!

 

▼ اخبار ویژه

طراحی سناریوی عبور از روحانی

جمعی از اصلاح‌طلبان در نشستی که در سال گذشته داشتند، تأکید کرده‌اند باید در مشی و راهبردهای سیاسی خود بازنگری جدی کنند. آنها اظهار داشته‌اند، در یک سال‌ونیم گذشته 40 درصد سرمایه اجتماعی‌ خود را از دست داده‌ایم و نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد، در بهترین حالت 20 درصد رأی جامعه را در اختیار داریم و باید بقیه رأی را از قشر خاکستری جمع‌آوری کنیم. در این نشست تأکید شده است، در سنوات گذشته علیه جریان اصولگرایی فضایی را در جامعه ایجاد می‌کردیم؛ اما الآن وضعیت متفاوت است و باید فکری کرد. در این نشست همچنین گفته شده، اصلاح‌طلبان بنای ورود در انتخابات آینده را دارند و باید از الان برنامه خود را تدوین کارنامه اصلاحات قرار دهیم و اعلام کنیم عملکرد این دولت نسبتی با عملکرد اصلاحات نداشته و دولت روحانی دولت اصلاح‌طلبان نیست! نباید در معرض پاسخگویی کارنامه دولت اعتدال قرار بگیریم و باید پیش از قرار گرفتن در این شرایط پیش‌دستی کنیم.

گفته شده است به میرحسین موسوی و مهدی کروبی که به دلیل اقدامات ضد امنیتی خود با دستور شورای‌عالی امنیت ملی در حصر به سر می برند، شرایط جدیدی مانند ملاقات با اقوام و بستگان و برخی از دوستان و آشنایان و همچنین تسهیلاتی مانند سفر ارائه شده است؛ اما میرحسین موسوی همچنان لجوجانه این خدمات را رد کرده و مدعی است با این کار مقوله حصر لوث می‌شود و باید تأکیدمان این باشد که حصر به طور کامل رفع شود؛ البته اما مهدی کروبی از این خدمات و تسهیلات استفاده می‌کند. وی همچنین برنامه دیدار با خانواده شهدا را دارد.

 

▼ اخبار

1ـ رئیس‌جمهور باید با پوتین سر کار خود حاضر شود!
الیاس حضرتی از چهره‌های اصلاح‌طلب با انتقاد از عملکرد دولت دوازدهم، گفت: دولت در كار خودش جدي نيست. من بارها گفته‌ام و اسم اين دولت را دولت بي‌تصميم، ديرتصميم و بدتصميم گذاشته‌ام. این نماینده مجلس افزود: دعواي ما با دولت در روش مديريتش است و می‌گوییم آقاي روحاني آستين‌ها را بالا بزن و الآن به جاي اينكه هشت ساعت كار کنی، باید 16 ساعت در دفترت بنشيني و حتي بعضي شب‌ها همانجا بخوابي تا استاندار و رده بخشدار هم بدانند كه رئيس‌جمهور امروز در اتاق كار خود خوابيده، تختي گذاشته و اتاقش را به عنوان اتاق جنگ براي دفاع از اقتصاد مقاومتي انتخاب كرده و مي‌خواهد اقتصاد بدون نفت راه بيندازد. حضرتی گفت: اگر این به تصوير كشيده شود و ببينند كه آقاي رئيس‌جمهور يك هفته به منزل نرفته و با لباس و پوتين در اتاق خود خوابيده و لحظه به لحظه با تيم اقتصادي و اقتصاددان‌های كشور، نيروهاي تازه‌نفس و جوانان اقتصادداني كه خلاق و مبتكرند و همچنین با بخش خصوصي و تعاوني جلسه مي‌گذارد، اين جديت به مردم هم منتقل مي‌شود.

2ـ ترامپ آمریکا را وارد باتلاق نکند
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به تلاش گروه‌های حامی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای متقاعد کردن آمریکا به قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست گروه‌های تروریستی، نوشت: «اگر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا چنین اقدامی انجام دهد، واشنگتن را وارد یک باتلاق می‌کند.» وزیر امور خارجه افزود: «بهتر است دونالد ترامپ این را بداند، تا به فاجعه‌ای دیگر برای ایالات متحده کشیده نشود.» گفتنی است، روزنامه «وال‌استریت ژورنال» به نقل از منابع آگاه گزارش داده است، دولت ترامپ در تلاش برای تشدید فشار به ایران و بازداشتن شرکت‌های خارجی از تجارت با ایران، قصد دارد سپاه را یک گروه تروریستی اعلام کند. در صورت صحت این گزارش، این اولین بار خواهد بود که آمریکا یک نهاد نظامی رسمی را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار می‌دهد.

3ـ دولت کرخت و بی‌حوصله است
روزنامه «شرق» در گزارشی با عنوان «چالش‌هایی میان دولت و ملت» نوشت: «دولت در روزهایی که می‌گذرد، نسبت به رویدادهای سیاسی و اقتصادی بی‌تفاوت است و نوعی کرختی و بی‌حوصلگی دامنگیرش شده؛ سیاست‌های خاص، راهبردی و اجرایی برای حل مشکلات عینی و فزاینده در حوزه‌های اقتصاد کلان، توسعه و سیاست داخلی وجود ندارد و همتی نیز برای تدوین چنین سیاست‌هایی مشاهده نمی‌شود و گویا مسئولان دولتی بسیار زودتر از موعد در انتظار تمام شدن دوره چهارساله دولت نشسته‌اند. چنین فضایی علاوه بر آنکه باعث حل نشدن و حتی تشدید مشکلات شده، شکافی میان مردم و دولت ایجاد کرده است؛ به نحوی که دیگر بخشی از مردم امیدی به رفع معضلات خود از سوی دولت ندارند و دولت را از خود و خود را از دولت تصور نمی‌کنند.»

4ـ اذعان به ناتوانی اروپا!
روزنامه «اعتماد» در یادداشتی به قلم «داوود هرمیداس باوند» نوشت: «پس از خروج آمریکا از برجام، سه کشور اروپایی که دوتای آنها عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل هستند؛ با وجود همه وعده‌ها و بیانیه‌ها موفق نشدند از پس ایجاد یک کانال مالی برای استمرار معاملات تجاری بین‌المللی با ایران برآیند و ماه به ماه با گذشت خروج آمریکا از برجام سطح انتظارات از توانایی خود را پایین‌تر و پایین‌تر بردند تا جایی که نه تنها اقدامی برای استمرار خرید نفت از ایران یا ایجاد کانال تجاری با ایران انجام نداده‌اند، بلکه در ایجاد کانال مالی برای معاملات بشردوستانه از جمله غذا و دارو هم اما و اگرهایی وجود دارد.»

 

▼ اخبار کوتاه

«تام یودال» سناتور دموکرات ایالت نیومکزیکو آمریکا که چندی قبل از تدوین طرحی برای ممنوعیت اقدام نظامی بدون مجوز علیه ایران خبر داده بود، آخر هفته گذشته رسماً این طرح را به کمیته روابط خارجی سنای آمریکا ارائه کرده است. این طرح با بیان اینکه مواضع جنگ‌طلبانه «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا می‌تواند به «خطای محاسباتی» هریک از دو طرف منجر شود، استفاده از منابع مالی برای انجام اقدام نظامی علیه ایران را ممنوع می‌کند. در بخش الزامات این طرح آمده است: «از هیچ منابعی نباید برای عملیات‌های نظامی علیه ایران بدون مجوز کنگره استفاده شود.»

سردار سرلشکر حاج‌قاسم سلیمانی با انتشار پیامی در صفحه اینستاگرام خود، از مشتاقان مدافع حرم خواست به کمک سیل‌زدگان خوزستان بیایند. متن پیام فرمانده نیروی قدس سپاه به این شرح است: «مشتاقان دفاع از حرم به کمک سیل‌زدگان خوزستان بیایند. جوانانی که سن‌شان اقتضا نمی‌کرد جهاد زمان دفاع مقدس را درک کنند و امروز نیز خیلی اصرار دارند به عنوان مدافع حرم در جبهه حضور پیدا کنند، به نظر من باید بیایند خوزستان؛ چرا که حادثه اخیر یک دفاع از حرم است. هیچ چیزی بالاتر از کرامت انسان نیست.»

«آسیا‌تایمز» نوشت: از زمان شروع جنگ داخلی در سوریه، ایران همواره روابط بسیار مستحکمی با دمشق داشته است و این روابط پس از سفر بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه به ایران بسیار گرم‌تر نیز شده است. در این سفر دو طرف توافق کرده‌اند یک اتاق بازرگانی مشترک ایجاد کرده و یک بانک مشترک نیز تأسیس کنند. تهران که با مشکل تحریم‌های آمریکا روبه‌رو شده با دسترسی درازمدت به دریای مدیترانه می‌تواند شرایط بازی تحریم‌ها را به نفع خود تغییر دهد.

مدیر کل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل وزارت نیرو گفت: برآورد می‌شود با ادامه همین وضعیت مدیریت که ۲۴ ساعته ورودی‌ها و خروجی‌ها مانیتورینگ می‌شود، بتوانیم از بحرانی که ممکن است آسیب جدی به خوزستان وارد کند، جلوگیری کنیم. در حال حاضر، از تمامی سد‌های دز، کرخه، گتوند و دیگر سد‌های رود کارون رهاسازی داریم، اما عمده حساسیت روی کرخه و دز است.

 

ترنم زندگی

*نوازش کودکان هوش هیجانی آنها را بالا می‌برد. تحقیقات نشان داده است کسانی که هوش هیجانی بالایی دارند، نسبت به کسانی که تنها ضریب هوشی بالایی دارند، موفقیت‌های بیشتری را به دست می‌آورند*

*برای مطالعه بیشتر درباره سبک زندگی به پایگاه www.shamim.ir یا نشانی shamimeashena@

در پیام‌رسان ایتا و سروش مراجعه کنید*

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات