صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۰  ، 
کد خبر : ۳۱۴۳۰۹

نشریه اخبار و تحلیل‌ها سه‌شنبه 20 فروردین

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): برجستگی سپاه، در همراهی «سلحشوری نظامی» با «خلوص معنوی» بوده و همه‌ موفقیت‌ها از هماهنگی این دو ناشی شده است.(1370/6/25) *** ولادت با سعادت سرور و سالار شهیدان امام حسین(ع) و روز پاسدار گرامی باد***

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز

اقدام کاغذی
در آستانه روز پاسدار، کاخ سفید به حماقت بزرگی دست زد؛ آوردن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی جزء گروه‌های به اصطلاح تروریستی. اگرچه دشمنی آمریکا با جمهوری اسلامی ایران موضوع جدیدی نیست؛ ولی این اقدام برای آمریکا هزینه‌های زیادی خواهد داشت. درباره این اقدام آمریکا می‌توان به دو نکته اشاره کرد؛ نخست اینکه جمهوری اسلامی ایران با حضور قدرتمندانه سپاه هیمنه آمریکایی‌ها را در منطقه غرب آسیا شکست، این نهاد انقلابی البته تنها بخشی از آن، یعنی نیروی قدس با شکست گروه تروریستی داعش در کشورهای عراق و سوریه که مورد حمایت تمام‌عیار آمریکا بود، توانست توطئه‌های شیطان بزرگ را نقش بر آب کند. بنابراین آمریکایی‌ها که در صحنه عمل کاملاً از سپاه زخم‌خورده بودند، چاره‌ای جز رو آوردن به اقدام کاغذی نداشتند. دوم اینکه، پس از خروج آمریکا از برجام، دولتمردان کشورمان مقابله به مثل نکردند، لذا ترامپ در ادامه سیاست به اصطلاح فشار حداکثری با تصور کم‌هزینه بودن اقداماتش به این کار دست زد. به نظر می‌رسد، این اقدام بیانگر این نکته نیز باشد که آنها از کشورمان شناخت دقیقی ندارند. واکنش مردم، نهادها و سازمان‌ها در داخل کشور با گرایش‌های سیاسی متفاوت، نشان‌ از جایگاه سپاه در کشور دارد که این موضوع برای کاخ سفید ناشناخته است. از سوی دیگر، با در نظر گرفتن تصویب قوانین «سیسادا» و «کاتسا» در سال‌های 2010 و 2017 از سوی آمریکا علیه ارکان و اعضای مهم سپاه، از جمله سرلشکر قاسم سلیمانی، اضافه شدن سپاه به فهرست گروه‌های تروریستی مدنظر آمریکا موضوع جدیدی نیست؛ البته این اقدام آخرین تیر ترامپ علیه سپاه بود که پیامدهای سنگینی برای خود آنها خواهد داشت؛ از جمله اینکه 1ـ اقدام صریح و سریع شورای عالی امنیت ملی در مقابله به مثل، بار دیگر هیمنه و ابهت آمریکا را خواهد شکست و از این پس کشورهای دیگر جرئت مقابله با توطئه‌های آمریکا را در کشور خودشان خواهند داشت. 2ـ اقدام آمریکا این مجوز را به سپاه داد که نیروهای آمریکایی را که در 175 پایگاه آمریکایی در تیررس موشک‌های سپاه قرار دارد، به عنوان نیروهای تروریستی قلمداد کند. بنابراین آمریکایی‌ها باید به فکر پوشک بیشتر برای نیروهای خود در منطقه باشند.
در پایان باید گفت، آمریکا با دشمنی تمام‌عیار خود در قبال سپاه نشان داد، این نهاد انقلابی در مسیر درست و در جهت آرمان‌های انقلاب اسلامی حرکت می‌کند.

 

▼ گزارش روز

اشتباه محاسباتی
هنوز و پس از گذشت ماه‌ها از خروج ایالات متحده آمریکا از برجام و افزایش تحریم‌های ظالمانه کاخ سفید و در حالی که اروپایی‌ها با وجود ادعاهای فراوان و دادن وعده‌های پرطمطراق برای جلوگیری از تضییع حقوق ایران و تلاش برای زنده نگه داشتن توافق هسته‌ای از ایجاد یک کانال مالی نیز خودداری کردند و آغاز به کار یک کانال ناقص و بی‌فایده را که محدود به دارو و غذا است، به موارد متعددی مانند پذیرشCFT و... مشروط کردند، هنوز بعضی جریان‌ها و گروه‌ها در داخل چشم امید به دست اروپایی‌ها دارند و همچنان از ضرورت نزدیک شدن به اروپایی‌ها برای حل مشکلات اقتصادی سخن می‌گویند؛ این در حالی است که از یک سو اروپایی‌ها نه تنها به وعده‌های خود پایبند نبودند، بلکه در تازه‌ترین اقدام ضد ایرانی خود به بهانه‌های بی‌اساس حقوق بشری با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند تحریم‌های اعمال شده علیه برخی شهروندان و مسئولان ایرانی را تا ۱۳ آوریل ۲۰۲۰ تمدید می‌کنند که شامل «ممنوعیت سفر و مسدود شدن دارایی‌های ۸۲ فرد و یک نهاد و ممنوعیت صادرات تجهیزاتی به ایران که می‌تواند برای سرکوب در داخل و به‌ علاوه ابزاری که برای زیر نظر گرفتن ارتباطات استفاده شود» است. از سوی دیگر واقعیت امر نشان می‌دهد، بخش قابل توجه مشکل اقتصادی در داخل ربطی به بیرون مرزها ندارد؛ چنانکه مرکز پژوهش‌های مجلس به برگزاری سه نشست با فعالان عمده کسب‌وکار اقدام کرده که نظرات فعالان تولید و تجارت در این سه نشست نشان می‌دهد، بسیاری از مشکلات فعلی حاکم بر بازارها ناشی از نوعی خودتحریمی و بی‌تدبیری‌هایی است که در صورت مدیریت می‌تواند بخش مهمی از صدمات ناشی از تحریم‌های خارجی را خنثی کند. نمایندگان تشکل‌های بزرگ تولیدی کشور اعلام کرده‌اند می‌توانند مشکل تحریم‌ها را همان‌طور که در سال‌های گذشته توانسته بودند، مدیریت کنند؛ اما سیاست‌های نادرست تجاری، بانک و مانند آن، دور زدن تحریم‌ها و اداره بنگاه‌ها را در عمل بسیار مشکل کرده است.


▼ اخبار ویژه

شاهزادگان به دنبال تأمین امنیت غاصبان!
«یوسف‌بن‌علوی» وزیر خارجه عمان که کشورش میزبان بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در اکتبر سال ۲۰۱۸ بود، به صراحت بر مسئله عادی‌سازی روابط با این رژیم تأیید کرد و با بیان اینکه «کشور‌های عربی بیشتر منابع مالی و برنامه‌های خود را برای دستیابی به سلاح و تجهیزات نظامی و ساختن ارتش هدر داده‌اند»، اظهار داشت: «مشکل اصلی منطقه، بحران فلسطین و اسرائیل است که حل نشده است». وی در پاسخ به پرسشی درباره اینکه آیا زمان عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی فرا رسیده است، گفت: «به نظر من، از مرحله عادی‌سازی روابط عبور کرده‌ایم و اسرائیل نیاز دارد در صلح و امنیت با جهان عرب زندگی کند.» وی همچنین در نشست اقتصادی «داووس» گفته بود، رژیم صهیونیستی در منطقه خاورمیانه احساس ناامنی می‌کند و کشور‌های عربی باید برای رفع احساس نگرانی این رژیم تلاش کنند.

 

سعید حجاریان در گفت‌وگو با روزنامه اصلاح‌طلب «شرق» با وجود اینکه از نقش دولت در خسارات سیل سخن گفته، به طور غیر مستقیم نیروهای نظامی را که هم اکنون در حال کمک به مردم سیل‌زده هستند، مورد هجمه قرار داده و گفته است: «مسئولیت مدیریت بحران برعهده دولت است و سایر نیروها، اعم از مردمی و نظامی باید تابع این مدیریت باشند و تک‌روی را تعلیق کنند.» این در حالی است که نیروهای مسلح با هماهنگی کامل با ستاد بحران و البته با سرعت و روحیه جهادی در حال کمک‌رسانی هستند.

 

▼ اخبار
1ـ تمسخر اقدام ترامپ از سوی معمار تحریم‌ها!
ریچارد نفیو، مقام سابق وزارت خارجه آمریکا که او را یکی از معماران تحریم‌های ضد ایرانی می‌شناسند، در چند توئیت اقدام واشنگتن برای قرار دادن سپاه در فهرست سازمان‌های به اصطلاح تروریستی را کم‌اهمیت جلوه داده و آن را از سر ناتوانی واشنگتن توصیف کرده و نوشته است: «بسیار خوب! طرفداران این اقدام می‌توانند آن را جشن بگیرند، ولی این تأثیر معناداری بر اضافه شدن فشارها [علیه ایران] نخواهد داشت و در مقابل مخاطرات را به طرز قابل توجهی افزایش می‌دهد. مسئله اصلی در اینجا انگیزه‌‌ای نه چندان پنهان است: مسموم کردن رابطه به نحوی که مذاکره با جمهوری اسلامی ایران در آینده غیرممکن باشد.» نفیو سپس با لحنی طنزآلود و کنایه‌آمیز در پاسخ به توئیت روزنامه «وال‌استریت‌‌ژورنال» درباره اقدام دولت ترامپ علیه سپاه نوشته است: «اوه، خدا را بابت این شکر! حالا دیگر سپاه نمی‌تواند به سوریه سفر کند... بسیار خوب، حالا می‌توانیم سراغ کسانی برویم که از سپاه حمایت می‌کنند و با آن همکاری تجاری دارند.»


2ـ آمریکایی‌ها در غرب آسیا آرامش نخواهند داشت
روزنامه آمریکایی «وال‌استریت‌ژورنال» با اشاره به تروریست خواندن سپاه از سوی آمریکا نوشت: درست است که دونالد ترامپ عموماً یک رئیس‌جمهور عاقل در جهان شناخته نمی‌شود، اما این اقدام به حتم یکی از احمقانه‌ترین اقدامات دولت او به شمار می‌رود. پیدا کردن نشانه‌ای از سودمند بودن این اقدام برای منافع آمریکا دشوار است و با این تصمیم نیروهای آمریکایی در غرب آسیا دیگر آرامش امروز را نخواهند داشت؛ چرا که ایران بلافاصله نیروهای آمریکا در منطقه را تروریست اعلام کرده و متعاقب آن بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه، حسن نصرالله رهبر حزب‌الله و گروه‌های بی‌شمار شبه‌نظامی طرف‌دار ایران در عراق نیز احتمالاً در همبستگی با ایران چنین خواهند کرد که در این صورت ممکن است درگیری‌های خشونت‌بار میان نیروهای نیابتی‌ای که ایران در سراسر خاورمیانه پخش کرده با نیروهای آمریکایی رخ بدهد.

 

3ـ نباید آمریکا را عصبانی کنیم!
حسین موسویان، عضو سابق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای که اکنون در آمریکا اقامت دارد، در مصاحبه با روزنامه «همشهری» گفت: «تعداد کشورهایی که با ایران مشکل اساسی دارند، کم نیستند. آمریکا، اروپای غربی، اروپای شرقی، استرالیا، کانادا، کشورهای عربی متعدد همه به نحوی در روابط با ایران مشکلات جدی دارند.» وی در ادامه گفت: «مهم‌ترین اولویت سیاست خارجی ایران در سال ۹۸ باید مهار روند افزایشی خطرناک تنش با آمریکا باشد.» این اظهارات در حالی است که تجربه تاریخی ملت ایران نشان می‌دهد، عقب‌نشینی و استیصال در مقابل نظام سلطه‌ـ به سرکردگی آمریکاـ طرف مقابل را به گستاخی و فشار بیشتر تشویق و ترغیب می‌کند. در مقابل، ایستادگی و مقاومت و مواجهه از موضع قدرت و اقتدار، نظام سلطه را به عقب‌نشینی وادار می‌کند؛ اما متأسفانه یک جریان خاص در داخل، پیشرفت کشور را در گرو رابطه با آمریکا می‌بیند.


4ـ بیشترین خسارت سیل به گندم چهار استان
مدیرکل دفتر مدیریت بحران و کاهش مخاطرات کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی گفت: بر اساس آخرین گزارش‌های رسیده به علت بارندگی‌ها و سیلاب‌های اخیر تا ۱۷ فروردین ماه در مجموع ۶ هزار و ۱۶۶ میلیارد تومان به بخش کشاورزی در ۱۶ استان خسارت وارد شده است. سیدمحمد موسوی افزود: سیل اخیر به 46/3 درصد بخش زراعی، 12/2 درصد بخش باغبانی، ۱۹ درصد بخش دام، طیور و آبزیان و 22/5 درصد بخش آب و خاک، امور زیربنایی و تأسیسات و شبکه‌های انتقال آب خسارت وارد کرده است. گفتنی است، بیشترین خسارت به تولید گندم بوده و طبق سالنامه آماری منتشر شده از سوی وزارت جهاد کشاورزی چهار استان خوزستان، گلستان، لرستان و مازندران حدود ۳۰ درصد تولید گندم را در سال‌های گذشته داشته‌اند.

 

▼ اخبار کوتاه
حیدر مستخدمین حسینی، اقتصاددان با اشاره به اینکه برای جبران خسارت‌های ناشی از سیل اخیر راهکارهای متعددی قابل ارائه است، گفت: شنیده‌ها حاکی از آن است که دولت قصد دارد برای جبران این خسارت‌ها و با توجه به همراهی فضای عمومی از منابع صندوق توسعه ملی استفاده کند. باید تأکید کرد، استفاده از این راه‌حل ساده‌ترین کار بوده و نباید اولین و ساده‌ترین راه‌حل در دستورکار دولتمردان قرار گیرد.
مهدی چمران در پیامی توئیتری نوشت: در این وانفسای سیل و ویرانی شهر‌ها و روستاها، بعضی‌ها به بهانه تروریسم نامیدن سپاه از سوی آمریکا، به تصویب FATF روی آورده‌اند و گفته شده در سال ۸۶ تصویب شده با آنکه جزئیات آن رو نشده است، اگر هم شده باشد اشتباه کرده‌اند و اگر آدمی اشتباه کرد، باید باز هم اشتباه کند؟ این چه منطقی است؟
حجت‌الاسلام سیدجواد حسینی‌کیا، نماینده مردم سنقر و کلیایی در تذکری شفاهی در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی با اشاره به ضعف‌های دولت در نظارت بر قیمت‌ها، تأکید کرد: «بی‌تدبیری دولت در مهار گرانی شائبه همراهی دولت با مافیای قدرت و ثروت را تقویت می‌کند. بی‌عرضگی بس است. به داد ملت برسید که کمر آنها زیر بار گرانی خم شده است.»
وزارت خارجه بحرین از اقدام آمریکا در قرار دادن سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی استقبال کرد. گفتنی است، بحرین اولین کشور عربی است که از این اقدام آمریکا حمایت می‌کند. پیش از این «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نیز طی پیامی خرسندی خود از این اقدام آمریکا را ابراز داشت.
رئیس و جمعی از نمایندگان مجلس برای حمایت از سپاه پیش از برگزاری جلسه علنی پارلمان لباس پاسداری بر تن کردند. همچنین پس از قرائت دستور جلسه علنی امروز سرود جمهوری اسلامی در ابتدای جلسه پخش شد و پس از آن نمایندگان شعار «مرگ‌ بر آمریکا» و «مرگ بر اسرائیل» سر دادند.
علی حیدر نور، مدیرکل دفتر تلفیق بودجه سازمان برنامه و بودجه کشور با تأکید بر اینکه هزینه‌های جاری سال 97 را به طور کامل داده‌ایم، گفت: بیش از 98 درصد بودجه سال 97 محقق شده و این موضوع را عملکرد و پرداخت‌های خزانه نشان می‌دهد.

صدای انقلاب
این صدای یک ملت است، یک ملت انقلابی
پاسخ سؤالات و شبهات خود را در صدای انقلاب بشنوید.
در سروش، ایتا، هورسا، گپ، بیسفون، تلگرام و اینستاگرام صدای انقلاب را بشنوید.
sedayeenghelab_ir@

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات