صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۷  ، 
کد خبر : ۳۱۴۳۲۱

نشریه اخبار و تحلیل‌ها چهارشنبه 21 فروردین

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): در کلمات ائمه، روی دو جمله راجع به حضرت اباالفضل‌العباس(ع) تأکید شده است: یکی بصیرت، یکی وفا.(1379/1/26) *** ولادت با سعادت علمدار کربلا حضرت ابالفضل العباس(ع) و روز جانباز گرامی باد***

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز

پيشگامي در همه عرصه‌ها

در روزهايي که سپاه با همه توان مشغول خدمت‌رساني به مردم سيل‌زده استان‌هاي گلستان، لرستان و خوزستان است و هر روز تصاوير گوناگونی از خادمان ملت در لباس پاسداري در فضاي مجازي منتشر می‌شود، کاخ سفيد در بيانيه‌اي از قرار دادن نام سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی خبر داد. اين اقدام احمقانه دولت ترامپ که حتی از تشخیص زمان مناسب برای انجام این اقدام نیز عاجز است، از عمق کينه و دشمني آمريکايي‌ها نسبت به اين مجموعه انقلابي حکايت دارد.
راز اين کينه و عداوت را مي‌توان در اين کلام رهبر حکيم و فرزانه انقلاب اسلامي جست‌وجو کرد: «دستگاه وسيع و همه‌کاره‌ سپاه، امروز يک دستگاه برجسته است در کشور؛ اگر مقابله‌ با دشمن است از لحاظ سياسي، سپاه جلو است؛ اگر مواجهه‌ با دشمن است در ميدان عملي و نظامي و عملياتي، سپاه جلو است؛ اگر اين دشمن در داخل مرزهاي ما، داخل کوچه و خيابان ما است، سپاه جلو است؛ اگر اين دشمن در چند هزار کيلومتر آن‌طرف‌تر در اطراف حرم حضرت زينب(س) است، باز هم سپاه جلو است.» (1398/1/19)
اين پيشگامي در همه عرصه‌هاي تقابل با دشمن است که در طول چهار دهه اخير آمريکايي‌ها را کلافه کرده است و آمريکايي‌ها خود به خوبي مي‌دانند که چنين گربه‌رقصاني‌ها براي سپاه ره به جايي نخواهد برد! چرا که دشمنان سال‌هست با همه توان براي مهار و انفعال و نابودي سپاه تلاش کرده‌اند، اما در همه ترفندها ناکام مانده‌اند.
اين شوي تبليغاتي جديد، اتفاقاً ضعيف‌ترين و مفتضحانه‌ترين اقدامي است که تنها از احمقي همچون ترامپ مي‌تواند سر بزند و آمريکا را در ميان حاميان اروپايي خود بيش از پيش تنها بگذارد. حمايت رژيم صهيونيستي و چند کشور مرتجع عربي که ساليان متمادي است از اقتدار سپاه و جوانان مؤمن انقلابي در هراسند، تنها دستاورد ناچيزي است که براي کاخ سفيد خواهد ماند!
اما از آن سو صدور این بیانیه اعتبار سپاه را نزد ملت ايران دوچندان کرده و حمايت همه‌جانبه فعالان سیاسی با گرایش‌های متفاوت از سپاه را به همراه داشته است و شرایط جدید را به فرصتی برای افزایش همگرایی و وحدت ملی ملت ایران حول حمایت از سپاه بدل کرده است.
مسير برگزيده سپاه، برای حضور بي‌منت در همه عرصه‌هاي دفاع از کشور و خدمت‌رساني به ملت، راز ماندگاري و جاودانگي و محبوبيت روزافزون آن است و پاسداران باید روز به روز در این مسیر بیشتر قدم بردارند.

 

▼ گزارش روز

نسخه ثابت!


زمانی که ایالات متحده علیه کشورمان تحریم‌های جدید وضع می‌کند؛ آنگاه که جمهوری‌خواهان بر سر کار می‌آیند! زمانی که دموکرات‌ها در کاخ سفید هستند؛ وقتی که بوش پسر به عراق لشکرکشی می‌کند؛ آن روز که جنگنده‌های آمریکا به همسایه شرقی ایران حمله می‌کنند؛ آن زمان که قیمت نفت افزایش پیدا می‌کند؛ روزهایی که ایران به دانش صلح‌آمیز هسته‌ای دست یافته است؛ زمانی که توانسته‌ایم تروریسم منطقه‌ای را شکست داده و دست بالا را در منطقه داشته باشیم؛ آن هنگام که آمریکا از برجام خارج شده است و حتی حالا که ترامپ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را تروریست اعلام کرده، اصلاح‌طلبان یک نسخه و راه حل مشترک دارند؛ مذاکره!
در این راستا و در روز گذشته، روزنامه «سازندگی» با درج تیتر «چشم در برابر چشم» در صفحه اول خود نوشت: «کاخ سفید در اقدامی غیر معمول و برخلاف عرف بین‌المللی، سپاه پاسداران را در لیست گروه‌های تروریستی قرار داد.» این روزنامه در ادامه توضیح داد: «نزدیک به چهار دهه است که رقابت‌های میان ایالات متحده و ایران به سان بازی شطرنجی شده که در جریان آن به جای رقابت دو ضلع، شاهد حضور ضلع سومی نیز هستیم، بازیگران منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای که گاه در زمین ایران بازی می‌کنند و گاه در زمین ایالات متحده. این رقابت‌ها محصول افزایش نفوذ استراتژیک ایران در حاشیه خلیج‌فارس، خاورمیانه و شمال آفریقا است.» روزنامه سازندگی بلافاصله بعد از این توضیح می‌نویسد: «دیپلماسی، تنها راه پایان دادن به تنش‌هاست.» مطلبی که «شرق» دیگر روزنامه اصلاح‌طلب با صراحت بیشتری به چاپ رساند و نوشت: «بسیاری از تحلیلگران معتقدند سال جاری، اوج درگیری سیاسی و دیپلماتیک ایران و آمریکا خواهد بود و برخی نیز درگیری نظامی را محتمل می‌دانند، اما نگارنده معتقد است اتفاقاً ماه‌های آتی، بهترین زمان مذاکره با ترامپ است... .» آیا تجربه برجام و عمل به نسخه مذاکره که جریان غرب‌گرا برای کشور تجویز کرد، برای کنار گذاشتن این پیشنهاد کفایت نمی‌کند؟ اصرار این جریان برای وارد کردن یک خسارت محض دیگر به کشور چه دلیلی دارد؟

 

▼ اخبار ویژه

تنها حامیان تصمیم ترامپ علیه سپاه!

در حالی که بسیاری از سران کشورها و حتی صاحب‌نظران و چهره‌های سیاسی آمریکا و اروپا با اقدام ترامپ علیه سپاه مخالفت کرده‌اند، خبرگزاری دولتی عربستان «اس‌پی‌ای» به نقل از یک مقام مسئول در وزارت خارجه این کشور نوشت: «عربستان سعودی از اضافه شدن سپاه پاسداران ایران در فهرست سازمان‌های تروریستی از سوی دولت آمریکا استقبال می‌کند.» اين منبع که خبرگزاری عربستان نامی از او نبرده، تصمیم تازه آمریکا را گامی عملی و جدی دانسته است. وی همچنین گفته است، این اقدام خواستۀ «مکرر» عربستان را جامه عمل پوشانده است. پیش از این بحرین هم از اقدام آمریکا علیه سپاه پاسداران استقبال کرده بود. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی هم اولین کسی بود که از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا قدردانی کرد.

 

پیگیری رهبری از وزیر بهداشت درباره جمعیت

سعید نمکی، وزیر بهداشت درباره جلسه گزارش‌دهی مسئولان به رهبر معظم انقلاب درباره سیل اخیر می‌گوید: بعد از ختم جلسه با مسئولان، مهربانانه بنده را صدا کردند و آن دغدغه‌ همیشگی‌شان را که درباره پیرشدن جمعیت کشور و نقشی که وزارت بهداشت می‌تواند در بحث رشد درست و منطقی جمعیت داشته باشد، متذکر شدند. بنده نیز خدمت‌شان عرض کردم که از بدو ورود به وزارت بهداشت به عنوان یکی از دغدغه‌های ملی، بنده به این امر پرداختم و پروژه‌ای را آماده کرده‌ایم که ان‌شاءالله تقدیم ایشان کنیم تا با اجرایی‌ شدن آن بتوانیم از منفی شدن رشد جمعیت در آینده جلوگیری کنیم.

 

▼ اخبار

1ـ پخش مستقیم جلسات مجلس ضرورت ندارد

«کاظم جلالی» از نمایندگان نزدیک به دولت در مجلس به تازگی در مصاحبه‌ای گفته است: «اینکه جلسات علنی از رادیو پخش شود، خوب است و قانونگذار در قانون اساسی برای آنکه صدای نمایندگان به مردم برسد، بر این مسئله تأکید کرده تا مبادا کشور به سمت استبداد حرکت کند؛ اما آن زمان هم فضای مجازی نبود، الآن رساندن صدای نمایندگان به ملت چندان دشوار نیست. آن زمان برقراری این ارتباط از طریق رادیو انجام می‌شد.» او در ادامه تصریح می‌کند: «در مجلس باید آیین‌نامه‌ها تغییر کند، در عین حال باید یک بررسی انجام شود که ببینیم الآن اصلاً ضرورت دارد که مذاکرات در جلسات صحن از رادیو پخش شود؟! می‌بینیم که در جلسات غیرعلنی، نمایندگان منظم می‌نشینند، گوش می‌دهند و خیلی هم با سرعت می‌شود روی یک موضوع به جمع‌بندی رسید. اما همین که جلسه علنی می‌شود، خبرنگاران می‌آیند، عکاسان می‌آیند، فیلمبرداران می‌آیند، رادیو می‌آید، مجلس ناگهان تغییر شکل می‌دهد.» گفتنی است، پیش از این نیز برخی دیگر از نمایندگان موضوعاتی را درباره قطع پخش مستقیم مجلس عنوان کرده بودند!

 

2ـ برجام هیچ منفعتی برای ایران نداشت

روزنامه «اعتماد» در یادداشتی با عنوان «بازی دوگانه اروپا» نوشت: «رفتارهای دولت‌های اروپایی در قبال جمهوری اسلامی ایران، نوعی سیاست بازی دوگانه است... اکنون اسکلتی از برجام باقی مانده که از یک سو ایران تمامی تعهدات خود را در آن اجرایی کرده و هرچند موفق شده است بهانه دولت‌های غربی درباره تهدید هسته‌ای ایران را از آنها بگیرد، اما عملاً از منافع دیگر پیش‌بینی شده در این توافق بی‌بهره مانده است... حالا اروپایی‌ها دوباره از نو تصمیم گرفته‌اند که به جای بهانه از دست رفته، مسئله برنامه موشکی ایران و مسئله نفوذ منطقه‌ای ایران را به عنوان بهانه‌ای جایگزین بهانه قبلی به کار گیرند.» نکته قابل تأمل اینجاست که این طیف همزمان با اذعان به بی دستاوردی برجام، مدعی است باید در موضوع FATF بهانه را از آمریکا بگیریم و اگر FATF تصویب شود، مشکلات بانکی و تحریم‌ها رفع می‌شود!

 

3ـ رقیب نتانیاهو ادعای پیروزی در انتخابات کرده است

بر اساس آخرین نظرسنجی‌های صورت گرفته در شعب اخذ رأی در انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی، نتانیاهو و بنی گانتز رقابت شانه به شانه‌ای دارند. شبکه صهیونیستی آی ‌۲۴ (i24) گزارش داده است، احتمالاً طبق برآوردهای پای صندوق، ائتلاف سفید و آبی به رهبری بنی گانتز ۳۳ کرسی و حزب لیکود به رهبری نتانیاهو ۲۷ کرسی را تصاحب خواهند کرد. هرچند این آمار قطعیت نداشته و رسمی نیست؛ اما بنی گانتز با استناد به همین نظرسنجی‌ها اعلام پیروزی کرده است! طرفداران نتانیاهو هم مدعی شده‌اند، مشاهدات‌شان حاکی از «غلبه آشکار» حزب لیکود بر رقباست! طی ساعات اخیر، راستگرایان افراطی به شدت اتباع این رژیم را به دلیل استقبال نکردن از انتخابات ملامت کرده و از آنان خواسته‌اند به جای تفریح یا خانه‌نشینی، به شعب رأی‌گیری مراجعه کرده و در انتخابات مشارکت کنند.

 

4ـ جمهوری اسلامی در برابر این تصمیم نابخردانه سکوت نمی‎کند

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: اینکه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مقارن با روز پاسدار مورد غضب و خشم آمریکای جنایتکار قرار می‎گیرد و از روی ضعف و استیصال این نهاد قانونی، انقلابی و محبوب را تروریست می‌خواند، جای خوشحالی دارد؛ چراکه نشان می‌دهد سپاه پاسداران در ۴۰ سال گذشته، در مسیر تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی و حمایت از محرومان و مستضعفان گام برداشته است. سردار سرلشکر باقری تصریح کرد: قطعاً نظام مقدس و مقتدر جمهوری اسلامی ایران در برابر این تصمیم نابخردانه سکوت نمی‎کند و متقابلاً نیروهای ارتش آمریکا در منطقه جنوب غرب آسیا موسوم به سنتکام را تروریست قلمداد کرده و اگر دست از پا خطا کنند، با آنها برخورد قاطع خواهیم کرد.


▼ اخبار کوتاه

«مرتضی مبلغ» معاون سیاسی وزارت کشور در دولت اصلاحات و عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان گفت: «اینکه اصلاح‌طلبان می‌خواهند در قدرت بمانند، حرف نادرستی است برای اینکه اصلاح‌طلبان برای خروج کشور از شرایط بحرانی رویکردی کاملاً مردمی و ملی را دنبال کرده و در انتخابات‌ها صرفاً براساس منافع جامعه عمل کردند و از هرگونه سهم‌خواهی که حق‌شان هم بود، پرهیز نمودند. در دولت نیز به‌طور تصادفی چند اصلاح‌طلب وجود دارد.»(!) این جملات نشان می‌دهد همچنان تلاش بی‌فایده اصلاح‌طلبان برای جدا کردن کارنامه خود از عملکرد دولت اعتدال ادامه دارد!

مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه با بیان اینکه با اقدامات یکجانبه نمی‌توان مشکلات را حل و علاج کرد، گفت: اقدام آمریکا در گنجاندن سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی به بی‌ثباتی منطقه منتهی خواهد شد. وی افزود: یکی از کشورهای عربی خلیج‌فارس پیشتر پیشنهاد داده بود نیروهای سپاه ایران در فهرست گروه‌های تروریستی گنجانده شود. چاووش اوغلو گفت: این تصمیم آمریکا یک‌جانبه بوده و هیچ کشوری نمی‌تواند نیروهای مسلح یک کشور دیگر را تروریستی اعلام کند.

سردار عباس یوسفی، معاون هماهنگ‌کننده قرارگاه کربلا گفت: شهر اهواز فعلاً امن است و مشکل خاصی ندارد. وی افزود: سپاه، ارتش و همه نهادها در تلاش هستند تا جریان آب و سیل احتمالی در شهر را متوقف کنند. معاون هماهنگ‌کننده قرارگاه کربلا با تبیین آخرین وضعیت شهر اهواز، یادآور شد: شهر اهواز از نظر فیزیکی فعلاً امن است، اما همه مسئولان باید مراقب و پیگیر وضعیت سیل‌بندها باشند.

وندی شرمن، مذاکره‎کننده ارشد تیم هسته‌‏ای سابق آمریکا درباره اقدام اخیر دولت دونالد ترامپ، رئیس‎جمهوری این کشور مبنی بر گنجاندن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در فهرست تروریسم گفت: عملاً سودی نخواهد داشت؛ چرا که با تروریستی اعلام‎ کردن یک نهاد نظامی خارجی، نظامیان خود را به‌‏ ویژه در کشور همسایه ایران، یعنی عراق به مخاطره ‌انداختیم.

دکتر احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در واکنش به سرنوشت تصویب FATF گفت: «باید منتفی شود؛ زیرا هر قدر ما کوتاه بیایم اینها پُرروتر می‌شوند. FATF اصلاً ربطی به موشک و این حرف‌ها ندارد، اما به آن می‌پردازند. در همین بیانیه اخیر علیه ما گفته‌اند نباید موشک بسازیم و حتی در برد موشک‌های ما دخالت می‌کنند.»

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه با اشاره مستقیم به تحریم‌های اعمالی آمریکا علیه برخی کشورها، عنوان داشت: فقط تحریم‌هایی که شورای امنیت اعمال می‌کند، مشروع است و دیگر تحریم‌ها مشروعیت ندارد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات