صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۰  ، 
کد خبر : ۳۱۴۳۴۵

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شنبه 24 فروردین

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): آمریکایی‌ها به خیال خود علیه سپاه و در واقع علیه انقلاب و ایران نقشه می‌کشند، البته این خباثت‌ها به جایی نخواهد رسید. (1398/1/20)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز

جمعه‌ای که همه سپاهی بودند
مردم ایران اسلامی دیروز در سراسر کشور پس از اقامه نماز جمعه با شرکت در راه‌پیمایی ضمن محکومیت اقدام آمریکا در تروریستی خواندن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، خشم و نفرت خود را از این اقدام ابراز کردند. از روز دوشنبه هفته گذشته‌ـ که آمریکا سپاه را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار دادـ تا پایان هفته را باید روزهای همبستگی ملی حول موضوع حمایت از سپاه دانست. شاید بتوان ادعا کرد، در سال‌های گذشته هیچ یک از تحریم‌ها به اندازه خصومت آمریکا علیه سپاه پاسداران نتوانسته است در جامعه انسجام و اتحاد تولید کند. تقریباً همه نهادها و شخصیت‌های سیاسی، احزاب و گروه‌های سیاسی، مطبوعات و رسانه‌های کشور در این زمینه به روشنی اظهار موضع کردند و در برابر اقدام رئیس‌جمهور آمریکا صف واحدی را برگزیدند و همین حمایت گسترده چند روز اخیر همه جریان‌ها و گروه‌های سیاسی در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مهم‌ترین دلیل شکست اقدام ذلیلانه آمریکایی‌هاست. در واقع، دولت آمریکا همچون چهار دهه گذشته با نادانی خود موجب اتحاد فراگیر ملت ایران با سلیقه‌های گوناگون شده است؛ پرسش اساسی در اینجاست که آیا آمریکایی‌ها و اتاق‌های فکر متعدد درون این کشور از پیامدها و نتایج این تصمیم، پیش‌بینی یا برآوردی را در نظر داشته‌اند یا خیر؟ آیا تأمل کرده‌اند که قرار دادن نام سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی سبب ایجاد انسجام در ایران می‌شود یا منتهی به انشقاق و تفرقه؟
واقعیت آن است که سپاه و شبکه مقاومت منطقه‌ای در کشورهای غرب آسیا که محیط منطقه را برای آمریکا ناامن کرده است، بر پایگا‌ه‌های آمریکا در عراق و سوریه و حاشیه جنوبی خلیج‌فارس تا افغانستان اشراف دارد. سپاه طی دو دهه گذشته پروژه‌های گوناگون سیاسی را که دربرگیرنده تسلط آمریکایی‌ها و نظام سلطه بر منافع برخی کشور‌های اسلامی بود، ناکام گذاشته است؛ از این رو باید واکنش از سر استیصال آمریکایی‌ها به سپاه پاسداران را از این منظر تحلیل و ارزیابی کرد؛ اما نکته مهم دیگر این است که سپاه تاکنون در موضوعات و مکان‌های گوناگون منطقه‌ای طراحی‌های خطرناک آمریکایی‌ها را بر هم زده است، حال که توطئه آمریکایی‌ها خود این نهاد را نشانه رفته، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با تجربه‌های قبلی از عهده این کار بر می‌آید که آمریکا را چگونه و دگرباره با شکست مواجه کند.

 

▼ گزارش روز

بحران‌سازی برای حفظ قدرت!
«وضعیت حادّ» و «انفجار مشکلات» دو کلیدواژه‌ای است که «مرتضی مبلّغ» از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب در مصاحبه خود با روزنامه «آرمان امروز» درباره وضعیت کشور به کار برده و در ادامه افزوده است: «شرایط جامعه، قطبی و دچار تضاد شده و اگر این تضادها از طریق تعامل سازنده و گفت‌وگو حل‌وفصل نشود، شرایط دشوارتر می‌شود و این احتمال وجود دارد که جامعه از همه عبور کند و اگر چنین شود، معلوم نیست چه بر سر کشور می‌آید.» ارائه چنین تصاویر سیاه، ناامیدانه و از هم گسیخته از جامعه ایران موضوعی است که مدتی است برخی از چهره‌های سیاسی اصلاح‌طلب آغاز کرده‌اند! موضوعی که پیشتر از زبان افرادی، مانند سعید حجاریان، علی ربیعی، حمیدرضا جلایی‌پور و... نیز شنیده بودیم؛ اما به واقع وضعیت این‌گونه است؟ پاسخ به وضوح منفی است، واکنش ستودنی جامعه در برابر سیل‌ و کمک و همراهی مردم در استان‌های گوناگون با وجود تفاوت‌های قومیتی، مذهبی و جغرافیایی، واکنش مردم به تروریستی خواندن سپاه با وحدت مثال‌زدنی، نتایج نظرسنجی‌های معتبر که نشان می‌دهد مردم به درستی ریشه مشکلات اقتصادی را در کنار فشارهای خارجی در ضعف‌ها و ناکارآمدی‌‌ها می‌دانند نه ساختار کلان نظام، به خوبی نشان می‌دهد با وجود این فضاسازی‌ها، جامعه ما در هیچ حوزه‌ای اعم از سیاسی، اجتماعی و اقتصادی دچار فضای قطبی شده یا رادیکالی نیست! اما با این تفاسیر این سؤال مطرح می‌شود که چرا اصلاح‌طلبان تا این حد بر این مسئله تأکید دارند و تلاش می‌کنند کشور را در آستانه بحران نشان دهند؟! پاسخ مشخص است؛ فرار از عملکرد دولت مورد حمایت اصلاح‌طلبان! این جریان که همواره تداوم و حضور خود را به بحرانی نشان دادن شرایط گره زده، به دنبال آن است که این بار نیز به جای پاسخگویی درباره عملکرد فهرست‌های انتخاباتی و دولت مورد حمایتش فضا را به سمت و سویی دیگر ببرد و شرایط را برای ادامه حضور خود در قدرت فراهم آورد.


▼ اخبار ویژه

پاسداران خون خود را صرف حفظ ایران کرده‌اند
عطاءالله مهاجرانی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت اصلاحات که در لندن به سر می‌برد، در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی فارسی گفت: اقدام خصمانه دولت آمریکا در تروریستی خواندن سپاه در روزهای اخیر سبب حمایت گسترده شخصیت‌های سیاسی و رسانه‌ای از فعالیت‌های سپاه شده است. مهاجرانی ضمن محکوم کردن تصمیم دولت ایالات متحده و تمجید از فعالیت‌های فرامنطقه‌ای سپاه، اظهار داشت: «سپاه به دعوت دولت‌های عراق و سوریه در این کشورها حضور یافت و با داعش، القاعده، النصره و سایر گروه‌های تروریستی مبارزه کرد.» وی در ادامه بیان داشت: «جمعیت پاسداران انقلاب اسلامی، جوانی و خون خود را صرف حفظ تمامیت ارضی ایران در هشت سال دفاع مقدس و وقایع سال‌های بعد کرده‌اند.» مهاجرانی ادامه داد: «اگر نیروی بسیار موفق قدس در خارج از مرزهای ایران فعالیت نمی‌کرد، اکنون داعش بر عراق، سوریه و لبنان مسلط شده بود و تروریست‌ها منطقه را بلعیده بودند.»

«یاسمن آریایی» که چندی است به عنوان همکار مسیح علی‌نژاد در پروژه «آزادی‌های یواشکی» فیلم‌هایی از کشف حجاب خود در اماکن عمومی منتشر می‌کرد، روز گذشته بازداشت شد. بر پایه این گزارش، چندی پیش مسیح علی‌نژاد یک کلیپ از کشف حجاب آریایی و دوستانش به مناسبت روز ۸ مارس(روز جهانی زن) در متروی تهران،‌ منتشر کرده بود.

▼ اخبار
1ـ تصمیمی که آمریکایی‌ها را به خطر انداخت
نشریه «فارین پالیسی» در مطلبی اقدام دولت آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ» در تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را بررسی کرد و نوشت: «این تصمیم نه تنها در خدمت منافع واشنگتن نبوده، بلکه آمریکایی‌ها را در سراسر جهان تهدید می‌کند.» در ابتدای این مطلب ضمن اشاره به اینکه دولت ایران می‌تواند از طرق گوناگونی انتقام این اقدام را بگیرد، آمده است: «اگر ایران همین لحظه تصمیم بگیرد تنش‌ها را علیه نظامی‌های آمریکا افزایش دهد، گزینه‌های متعددی دارد. فارین پالیسی با بیان اینکه نیروهای حزب‌الله لبنان در سوریه، کتائب حزب‌الله، عصائب اهل‌الحق و سازمان بدر در عراق می‌توانند به‌جای سپاه و به‌ صورت غیرمستقیم انتقام ایران را از آمریکایی‌ها بگیرند، می‌نویسد: «جدای از این حملات نظامی، ایالات متحده می‌تواند از عواقب دیپلماتیک اقدام ایران در تروریستی شناختن فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) آسیب ببیند. مسئله‌ای که پیشتر یک سوءتفاهم ساده بود، اکنون می‌تواند به شکاف رو به گسترش تبدیل شود.» افزایش روزافزون نفوذ جمهوری اسلامی ایران در عراق و سوریه و همچنین گسترش نیروهای تحت حمایت آن در لبنان، بحرین و یمن به معنای آن است که دولت ترامپ در دردسر بزرگی خواهد افتاد.


2ـ ایران می‌تواند از برجام خارج شود
یک منبع آگاه به روزنامه آمریکایی «مک‌کلاچی» خبر داده است، مقامات اروپایی طی روزهای اخیر به کاخ سفید هشدار داده‌اند در صورتی که دولت ایالات متحده معافیت از تحریم‌های همکاری هسته‌ای با جمهوری اسلامی ایران را تمدید نکند، ممکن است تهران از توافق هسته‌ای خارج شود. این تحریم‌ها در صورتی که اجرایی شود، محور اصلی توافق سال 2015 را هدف قرار می‌دهد. تهران به موجب این همکاری مجاز است برخی فعالیت‌های هسته‌ای خود را در سایت‌های علناً اعلام‌شده ادامه دهد. یک مقام ارشد دولت آمریکا نشست میان نمایندگان اتحادیه اروپا، فرانسه و انگلیس با نماینده کاخ سفید را تنش‌آمیز توصیف کرده و هشدار داده است تحریم‌های آمریکا درباره همکاری‌های هسته‌ای با جمهوری اسلامی ایران ممکن است از سر گرفته شود.


3ـ طرز تفکر رهبران آمریکا باید تغییر کند
«کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی با بیان اینکه شکست مذاکرات اخیر با آمریکا خطر بازگشت به تنش‌های گذشته را افزایش داد، اعلام کرد: «تا پایان امسال (۲۰۱۹) صبر می‌کنیم تا آنها (آمریکا) تصمیم خود را بگیرند. کاری که آمریکا باید انجام دهد، این است که طرز تفکر فعلی خود را تغییر دهد و با رویکرد جدید به سراغ ما بیاید.» او با بیان اینکه هیئت آمریکایی با طرح‌های شدیداً غیرقابل پذیرش به مذاکرات هانوی آمده بود، ادامه داد: «آنها آماده نبودند که واقعاً بنشینند و برای حل مشکلات رو در رو مذاکره کنند. با چنین طرز تفکری، آمریکا قادر نخواهد بود ما را ذره‌ای مجاب کند. حتی اگر صدها و هزاران بار نشست داشته باشیم، باز هم نمی‌تواند چیزی که می‌خواهد را به‌ دست بیاورد.»


4ـ ونزوئلا ذخایر طلای خود را می‌فروشد
خبرگزاری «رویترز» بر اساس اخبار رسیده از منابع درون دولتی نقل کرده است: ونزوئلا هشت تن طلا را از بانک مرکزی خود به منظور افزایش میزان نقدینگی و جبران خسارات ناشی از تحریم‌های آمریکا خارج کرده است. گزارش‌های تأیید نشده‌ای مبنی بر خروج حدود 30 تن طلا از گاوصندوق بانک مرکزی از سوی دولت ونزوئلا در سال گذشته نیز وجود دارد. دولت واشنگتن اعلام کرده است هر شرکتی را که اقدام به خرید طلا از ونزوئلا کند، تحریم می‌کند. طبق گفته یکی از مقامات دولتی ونزوئلا، میزان ذخایر کنونی طلای این کشور حدود 100 تن بوده و در صورتی که دولت با سرعت کنونی به این روند ادامه دهد، تا انتهای سال جاری ذخایر طلای بانک مرکزی به کلی به اتمام می‌رسد.


▼ اخبار کوتاه
صندوق بین‌المللی پول در گزارشی اعلام کرده است، سهم دلار از ذخایر ارزی به 6/62 تریلیون دلار کاهش یافته است که پایین‌ترین سطح در طول شش سال اخیر است. دلایل زیادی برای کاهش سهم دلار از ذخایر ارزی جهانی از سال ۲۰۱۳ تاکنون وجود دارد؛ از جمله اینکه سال گذشته دو کشور چین و روسیه با امضای قراردادهای نفتی مبتنی بر ارزهای غیردلاری، جنگ ارزی با آمریکا را شدت بخشیدند و حتی کشورهای اروپایی، نظیر آلمان نیز به فکر جایگزین کردن یورو با دلار در قراردادهای خارجی افتادند.
به دلیل تقاضای مداوم از سوی چین و کره برای حامل‌های انرژی ایران، صادرات نفت کشورمان به نزدیک میزان پیش از تحریم‌ها رسیده است. به گزارش اسپوتنیک، در ماه مارس صادرات نفت و میعانات گازی ایران 12 درصد افزایش یافت که بیشترین میزان از ماه نوامبر سال گذشته و زمان اعمال تحریم‌ها تاکنون محسوب می‌شود. گفتنی است، در نوامبر 2018 صادرات نفت ایران به 1/08 میلیون بشکه در روز کاهش یافت؛ اما ماه گذشته میلادی شاهد رسیدن آن به رقم 1/7 میلیون بشکه در روز بودیم.
وزیر خارجه آمریکا به پرسش‌هایی که درباره برنامه دولت در زمینه احتمال تمدید معافیت از تحریم‌های نفتی ایران مطرح شد، پاسخی نداد و تنها گفت: هیچ اخباری درباره اینکه واشنگتن قصد دارد معافیت از تحریم‌های ایران را تمدید کند یا نه، ندارد. پمپئو افزود: من تنها می‌توانم به جهان اطمینان دهم رئیس‌جمهور ترامپ به افزایش فشار بر ایران ادامه خواهد داد تا رفتار آنها تغییر کند.
سعید محمد،‌ فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌ الانبیاء(ص) گفت: امروز قرارگاه خاتم 249 پروژه دارد و در این شرایط تحریم و سخت همه پروژه‌ها فعال است و هیچ پروژه‌ای دچار تعلل و تأخیر نشده است که تلاش می‌کنیم روش‌های نوین تأمین منابع مالی با دولت ایجاد کنیم.
کریمی، مدیرکل دفتر امور غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: سازمان برنامه و بودجه نرخ تضمینی گندم برای سال ۹۸ را کیلویی ۱۷۰۰ تومان ابلاغ کرده است؛ قیمت گندم دوروم (ماکارونی) هم کیلویی ۱۷۷۰ تومان اعلام شده است.

 

رویدادها را با «بصیرت» تحلیل کنید
آخرین تحلیل‌های سیاسی روز در موضوعات مختلف داخلی‌ و بین‌المللی را از کانال بصیرت در تلگرام دریافت کنید.
https://t.me/basirat_fa

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات