صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۹  ، 
کد خبر : ۳۱۴۳۶۳

نشریه اخبار و تحلیل‌ها یک‌شنبه 25 فروردین

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): امروز سپاه در همه‌ عرصه‌های سیاسی، نظامی و عملیاتی چه در داخل مرزها و چه چندهزار کیلومتر آن‌ طرف‌تر پیش‌قدم است و دلیل گربه‌رقصانی آمریکا هم همین است.(1398/1/20)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز

سیل‌بندهای فرهنگی را محکم کنیم!

کشورمان چند هفته‌ای است که درگیر بلیه طبیعی سیل شده و خسارات زیادی به بخش‌های گوناگون زندگی مردم و تأسیسات و زیرساخت‌های استان‌های شمالی، غربی و جنوبی کشور وارد شده است؛ اما با سرازیر شدن سیل خدمت و مهربانی مردم عزیز ایران صحنه‌های زیبایی از همبستگی ملی و همدلی از طریق سیل کمک‌های نقدی و غیرنقدی و حضور فیزیکی و همیاری در ساخت‌وساز سیل‌بندها و... خلق شد و عمده مسئولان کشوری و لشکری و مردم همیشه در صحنه توانستند مرهمی هر چند کوچک بر آلام سیل‌زدگان عزیز باشند. سیل در کشور هرچه بود و هرچه کرد، تا حدودی کنترل شد و با وعده‌های دولت ان‌شاء‌الله خرابی‌ها هر چه زودتر نیز ساخته می‌شود و خسارت‌ها تا حدودی جبران خواهد شد.
اما آنچه امروز با دیدن برخی صحنه‌ها در جامعه و شنیدن برخی خبرها باید نگرانش باشیم، «سیل فرهنگی» است که هر آن ممکن است داشته‌ها و ارزش‌های جامعه ولایی و شهیدپرور ما را بیش از پیش تهدید و با مخاطرات بنیان کَن روبه‌رو کند. در پاره‌ای از رویکردها، عملکردها و ساختارهای فرهنگی و هنری کشورمان با روزنه‌هایی از نفوذ خزنده جریان ابتذال و جنگ نرم فرهنگی درگیر هستیم که هنوز پس از گذشت چهل سال از انقلاب گویی نتوانسته‌ایم بنیان‌های هنری و فرهنگی انقلاب اسلامی را که وجه غالبش فرهنگی بود، پیاده کنیم؛ اگر با چند کیسه خاک جلوی سیل ویرانگر خوزستان را بند آوردیم، با سیلاب ابتذال فرهنگی که چند سالی است در هنر و سینمای‌مان با آن مواجهیم، چه کنیم؟! آخرینش نمایش فیلم «رحمان ۱۴۰۰» است که با وجود دارا بودن اصطلاحات فراوان جنسی و صحنه‌های غیر ارزشی پس از چند هفته نمایش و فروش بیش از 22 میلیارد تومانی در سینماهای کشور، به دلیل نمایش نسخه‌ای غیر از آنچه معاونت ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی تأیید کرده بود، اجازه اکرانش لغو شد و از پرده سینماها پایین کشیده شد. به راستی هزینه اهمال‌کاری و نظارت نکردن‌ـ در حالت خوشبینانه‌ـ برخی مسئولان نامسئول از حیث فرهنگی و تربیتی برای خانواده‌هایی که فیلم را به اعتبار سینمای جمهوری اسلامی همراه با فرزندان نوجوانش دیده، چه کسی جبران می‌کند؟
اساساً چنین خسارت‌هایی قابل جبران است!

 

▼ گزارش روز

وضعیت قرمز یک جریان!

انتخابات مجلس شورای اسلامی در پایان سال 98 برگزار خواهد شد و عملکرد اصلاح‌طلبان و فهرست امید در مجلس پشیمانی برای رأی‌دهندگان به این فهرست به بار آورده است؛ همچنین نارضایتی از عملکرد دولت در ابتدای سال 98 افزایش یافته است! بر اساس نظرسنجی‌های معتبر، این شرایط سبب شده است جریان اصلاحات بخش قابل توجهی از اعتبار و سبد رأی خود را نه تنها در میان قشر خاکستری، بلکه در میان هواداران ثابتش از دست بدهد! موضوعی که بی‌راه نیست اگر بگوییم وضعیت برای این جریان سیاسی در ماه‌های منتهی به انتخابات مجلس یازدهم به رنگ قرمز درآمده است؛ وضعیتی که چهره‌های مختلف این طیف هر یک به نحوی به دنبال عبور از آن و اندیشیدن چاره‌ای برای آن هستند. تعدادی همچنان به تخریب رقیب سیاسی و ترساندن جامعه از فردای شکست اصلاح‌طلبان در انتخابات متوسل شده‌اند و رادیکال کردن فضا را چاره کار می‌دانند. گروهی به دنبال جدا کردن حساب اصلاح‌طلبان از عملکرد دولت و مجلس هستند، جمعی دیگر ادامه طرح مسائل حاشیه‌ای برای فراموشی ناکارآمدی منتخبان مورد حمایت اصلاح‌طلبان را دنبال می‌کنند و...
اما در این میان به نظر می‌رسد صادق زیباکلام با پذیرش واقعیت منطقی‌ترین راه را برگزیده و نامه‌ای خطاب به رئیس دولت اصلاحات که اکنون عنوان رهبر اصلاح‌طلبان را نیز یدک می‌کشد، به نگارش درآورده است! نامه‌ای که به صراحت در آن آمده است: «در اینکه اصلاح‌طلبان بخش قابل ‌توجهی از محبوبیت‌شان را از دست داده‌اند، تردیدی نیست. ریختن همه تقصیرها بر گردن مجلس و آقای روحانی، ندیدن ابعاد گسترده‌تر بحران اصلاح‌طلبان است. واقعیت تلخ آن است که اصلاح‌طلبی خلاصه شده در مشتی شعارهای زیبا و کلی، بی‌‌هویتی جریان اصلاحات را نه می‌توانیم بر گردن اصولگرایان بیفکنیم، نه روحانی، نه شورای نگهبان و نه نظارت استصوابی. ما هنوز نتوانسته‌ایم یک شعار استراتژیک برای اصلاح‌طلبی که به صورت شناسنامه و هویت آن درآمده باشد، ایجاد نماییم.»

 

▼ اخبار ویژه

همه تخم‌مرغ‌ها را در یک سبد نگذارید

رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دستگاه دیپلماسی کشورمان باید محوریت اروپا را تغییر داده و به سمت کشورهای دیگر به ویژه شرق برود، ادامه داد: متأسفانه وزارت امور خارجه ما همه تخم‌مرغ‌ها را در سبد اروپا گذاشته است و آنها هم می‌گویند در قبال یک لقمه نان از شما CFT و پالرمو را می‌خواهیم! حمیدرضا حاجی‌بابایی با بیان اینکه کشورهایی، چون چین و روسیه گله‌مندند که چرا هر موقع ارتباط ایران با غرب کاهش می‌یابد به سراغ آنان می‌رویم، خاطرنشان کرد: مسئولان باید بدانند که قدرت منطقه‌ای، اقتصاد و اقتدار ما را تأمین می‌کند و باید ارتباط‌مان با آن را تقویت کنیم.

فشارهای بیرونی برای تصویب دو لایحه

علی آقامحمدی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره دو لایحه پالرمو و CFT و فشارهای بیرونی برای تصویب اظهار داشت: هرکسی می‌تواند اظهار نظر کند و جمع اعضای مجمع نیز از ارکان بالای نظام هستند که می‌توانند تشخیص دهند در هنگام مصلحت، امر مغایر شرع یا قانون اساسی تصویب شود. آقامحمدی تصریح کرد: مجمع تشخیص مصلحت نظام تا یقین حاصل نکند که برای مصلحت بزرگ‌تر این مفسده را بپذیرد، قطعاً قانع نخواهد شد. وی افزود: بحث‌های داخل مجمع نیز کاملاً کارشناسی است و هنوز ۹ نفر برای اظهارنظر زمان دارند.

 

▼ اخبار

1ـ عربستان، رهبری که هیچ کس حرفش را نمی‌خواند!

روزنامه «رأی‌الیوم» نوشت: «به نظر می‌رسد اوضاع بر وفق مراد ایران است. پس از بحران خلیج‌فارس که پایه‌های تشکیل‌دهنده آن، عربستان، امارات و بحرین، در مقابل قطر ایستادند و این کشور با ایران وارد ائتلاف شد، اکنون این مصر است که قدرتمندانه خروج خود از ناتوی عربی را اعلام کرد. این در حالی است که در دوره ریاست‌جمهوری عبدالفتاح السیسی شاهد ائتلاف محکمی در روابط بین مصر و آمریکا هستیم. مصر به صراحت به ایالات متحده گفته است، از ناتوی عربی خارج می‌شود. افزون بر این، هیئت مصری در نشستی که به تازگی در ریاض برگزار شد، شرکت نکرد. در ادامه، مصر با دیگر حکام عرب نیز وارد هرگونه پیمانی که هدف آن مقابله با «خطر» ایران باشد، نمی‌شود. منابع عربی هم با نقل این خبر، تصریح کردند مصر تصمیم هوشمندانه‌ای گرفته است. مصرِ السیسی با وجود همه مشوق‌های مالی کشورهای خلیج‌فارس حتی یک گلوله به سمت یمن شلیک نکرد. در این شرایط، آیا عربستان سعودی، که خود را رهبر جهان سنی می‌داند، نباید احساس شکست کند؟!»

2ـ تعامل سپاه و نیروهای آمریکا در خلیج‌فارس!

روزنامه «شرق» در یادداشتی نوشت: «آیا قرارگرفتن نام سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی به معنای الزام نیروهای آمریکایی به برخورد نظامی در صورت مواجهه با نیروهای سپاه است؟ تکلیف تعامل سپاه و سنتکام در حوزه‌های عملیاتی چیست؟ خلیج‌فارس یکی از مناطقی است که شناورهای این دو نیرو در آن حضور فعال دارند. سپاه عهده‌دار امنیت خلیج‌فارس و تنگه هرمز است و سنتکام در بیشتر کشورهای حاشیه این آبراه پایگاه دارد. در نتیجه، مواجهه و تماس بین آنها ناگزیر است؛ اما نباید تصور کرد که اقدام آنها به تروریست ‌شمردن یکدیگر باید مانع تماس‌ها و هماهنگی‌های روزمره بین آنها شود.» نویسنده یادداشت مذکور، حضور غیرقانونی و زیاده‌خواهانه آمریکا در خلیج‌فارس را امری عادی جلوه داده و مدعی شده است، سپاه باید با آمریکا در خلیج‌فارس تعامل داشته باشد!

3ـ بحران سخنگو!

روزنامه «اعتماد» در یادداشتی به قلم «عباس عبدی» نوشت: «بحران سیل در ایران فارغ از هر نتایجی که داشت، یک موضوع را برای چندمین بار آشکار کرد؛ اینکه دولت کنونی بیش از اینکه با بحران‌ گذرای سیل مواجه باشد، با بحران دائمی ارتباطی مواجه است؛ بحرانی که تاکنون هزینه‌های زیادی را بر دولت و جامعه تحمیل کرده و همچنان در حال قربانی گرفتن است. هر ناظر سیاسی در حیرت می‌ماند که چرا دولت از نظر ارتباطی تا این حد ضعیف و ناکارآمد است؟ مگر ممکن است دولت سخنگو نداشته باشد؟آیا کسی نمی‌پذیرد؟ آیا به لحاظ ساختاری وضعیت دولت به گونه‌ای است که امکان داشتن سخنگویی را از آن سلب کرده است؟ آیا نیازی به سخنگو نمی‌بینند؟ هر کدام از پاسخ‌ها درست باشد، موجب سرافکندگی خواهد بود.»

4ـ ایجاد 70 هزار شغل در مناطق روستایی و عشایری

روح‌الله خدارحمی، رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل بانک کشاورزی گفت: از ابتدای اجرای قانون توسعه اشتغال پایدار روستایی و عشایری در بهمن ماه ۱۳۹۶ تا پایان سال ۱۳۹۷ با پرداخت ۳۶ هزار میلیارد ریال تسهیلات با نرخ ۶ درصد، از 565/31 طرح و کسب‌و‌کار کوچک حمایت کردیم که این رقم با گذشت ۱۰ روز کاری از سال ۱۳۹۸ به بیش از ۳۲ هزار فقره رسیده و زمینه ایجاد اشتغال را برای بیش از ۷۰ هزار نفر فراهم کرده است. وی افزود: اجرای این طرح، یک اتفاق مثبت و بی‌نظیر در سطح جامعه روستایی در همه سال‌های پس از انقلاب به شمار می‌رود و موجی از امید و تحرک اقتصادی در جامعه روستایی و عشایری کشور ایجاد کرده است.

 

▼ اخبار کوتاه

سیدمحمد حیدری، امام جمعه بغداد اقدام آمریکا مبنی بر تروریست شمردن سپاه را بسیار عجیب ارزیابی و تأکید کرد: آمریکایی‌ها قدرت مبارزه و درگیری با این نیروی قدرتمند را ندارند. این حماقت آمریکایی‌ها سبب افزایش محبوبیت و اعتبار مردمی سپاه شده است. شیخ خالد النعمانی، خطیب جمعه نجف اشرف نیز تصریح کرد: اگر فتوای مرجعیت، جهادگری رزمندگان و نقش سپاه نبود، اکنون پایتخت‌های بسیاری به بازار برده‌فروشی تبدیل شده بود و دختران و پسران‌تان در آن خرید و فروش می‌شدند.
ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه گفت: اتحادیه اروپا پیشتر، افراد و نهادهای وابسته به سپاه را به دلیل اعمال تروریستی تحریم کرده است. وی افزود: این سازمان و همچنین افراد و نهادهای وابسته به آن از سال ۲۰۱۰ به دلیل حمایت‌های‌شان از برنامه موشک‌های بالستیک ایران از سوی اتحادیه اروپا تحریم شده‌اند. متهم کردن سپاه به تروریسم در حالی است که رژیم فرانسه بالغ بر ۳۰ سال است سران گروهک تروریستی منافقین را پناه داده است.
به گزارش «دویچه‌وله»، اتحادیه اروپا قصد دارد فهرستی شامل ۲۰ میلیارد دلار واردات کالا از آمریکا را برای اعمال تعرفه گمرکی منتشر کند. آمریکا، اروپایی‌ها را به ارائه کمک‌های غیر قانونی به ایرباس و اروپایی‌ها نیز آمریکا را به کمک به بوئینگ متهم کرده‌اند. همچنین نمایندگی تجاری آمریکا اعلام کرد، در حال آماده‌سازی فهرستی از کالاهای اروپایی است که مشمول تعرفه وارداتی خواهند شد.
رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه یکی از رویکردهای مهم این وزارت در سال جاری بحث صادرات به ویژه تمرکز روی کشورهای همسایه است، گفت: برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گرفته تا میزان صادرات به کشورهای اطراف تا سال 1400، یعنی دو سال آینده دو برابر شود. به گفته وی صادرات موجود حدود 25 میلیارد دلار بوده و باید تا دو سال آینده 50 میلیارد دلار شود.
محمدرضا شهرستانی، عضو هیئت‌مدیره انجمن فولاد با بیان اینکه سیل تأثیر قابل توجهی بر تولید فولاد کشور نخواهد داشت، گفت: ممکن است حدود 300 هزار تن از تولید 25 میلیون تنی فولاد را تحت تأثیر قرار دهد.

 

شماره 892 صبح صادق منتشر شد:

در این شماره می‌خوانید؛

«80 میلیون سپاهی: همه ایران برای حمایت از سپاه تمام‌قد در برابر آمریکا ایستادند/ پرونده ویژه هفته؛ متهم‌سازی سپاه به تروریسم/ ارسال پیام معتبر و تعریف هزینه برای ایالات متحده/ معاون بهداشت و درمان سپاه: شهرک سازمانی بدون درمانگاه نداریم»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات