صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۸  ، 
کد خبر : ۳۱۴۳۹۵

نشریه اخبار و تحلیل‌ها سه‌شنبه 27 فروردین

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): قرآن گفته «اشداء علی الکفار»؛ بعضی از ما مسلمانان این را فراموش می‌کنیم، مثل کسانی‌که در کشورهای اسلامی با آمریکا و صهیونیست‌ها ساختند و خون فلسطینی‌ها را لگد کردند و شدند نوکر کفار. دسته‌ دیگر «رحماء بینهم» را فراموش کردند. سوریه و یمن را ببینید؛ الان یمن چهار سال است که بمباران می‌شود. آن بمباران‌کننده، به‌ظاهر مسلمان است!(1398/1/26)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز

آمریکا همیشه در جنگ

با نگاهی به تاریخ آمریکا به خوبی قابل درک است که این کشور تقریباً همیشه در حال جنگ بوده است. جیمی کارتر، سی‌و‌نهمین رئیس‌جمهور این کشور اعتراف کرده‌ آمریکا فقط 16 سال از تاریخ 242 ساله خود را در صلح بوده است. وی در ادامه سخنرانی خود دلیل جنگ‌طلبی آمریکا را تمایل این کشور برای مجبور کردن کشورهای دیگر به قبول کردن اصول آمریکایی دانست؛ از این رو به گواه تاریخ معاصر، آمریکا در حدود 70 جنگ حضور مستقیم و غیر مستقیم داشته است. از حمله به پاناما در سال 1902 گرفته تا حمله مستقیم موشکی به سوریه در سال 2018 تنها بخشی از جنایت‌های آمریکای تروریست علیه مردم جهان است. اگرچه آمریکا موفق شده است مستقل بودن برخی از کشورها را در حوزه‌های نظامی و سیاسی به طور کامل از بین ببرد؛ ولی امروز دیگر توان تحمیل کردن اصول آمریکایی را ندارد. آرزویی که آمریکا حدود 40 سال است درباره جمهوری اسلامی ایران در سر پرورانده است. حرف اول و آخر آمریکا در قبال کشورمان این است که جمهوری اسلامی ایران نباید مستقل باشد و همچون برخی کشورهای مرتجع عربی باید تابع محض سیاست‌های آمریکا باشد. امروز هزینه پیروی نکردن ایران از اصول آمریکا برای خود ایالات متحده به مراتب بیشتر از کشورمان است؛ از این رو در این زمینه دو نکته اساسی وجود دارد. 1‌ـ جمهوری اسلامی ایران به تأسی از قرآن کریم همواره موافق جهانی شدن بوده است. اینکه خداوند متعال به پیامبر اسلام(ص) وعده جهانی شدن دین اسلام را می‌دهد، در واقع تأییدی بر این نکته است. بنابراین جهانی شدن با جهانی‌سازی به مراتب متفاوت است. سند 2030 هم که برخی به دنبال اجرای آن هستند، به معنای پذیرفتن اصول آمریکایی و قبول جهانی‌سازی از سوی موافقین چنین برنامه‌ای است.
2ـ امروز بخش اعظمی از قدرت آمریکا برگرفته از عملیات روانی است. وقتی این کشور به کشور دیگری حمله نظامی می‌کند از ماه‌ها قبل عملیات روانی علیه آن کشور را شروع می‌کند تا بتواند افکار عمومی را با خود همراه کند. بنابراین آمریکا از قدرت حقیقی در همه عرصه‌ها برخوردار نیست. اشاره دیروز رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه «دشمن نفس‌های آخر را می‌کشد» تأکیدی بر این واقعیت است که جمهوری اسلامی ایران ماهیت اصلی آمریکا را درک کرده است. مستقل بودن ایران آغاز حرکتی است که جرئت مقابله با سیاست‌های آمریکا را در منطقه و جهان به کشورها داده است.

 

▼ گزارش روز

روش‌های متفاوت برای هدف مشترک!

دونالد ترامپ از برجام خارج شد، چون مدعی بود برجام توافقی ناقص و بد است! او بزرگ‌ترین نقص برجام را وجود بند غروب آفتاب می‌دانست؛ بندی که به ایران اجازه از سرگیری غنی‌سازی اورانیوم را پس از 15 سال می‌دهد. رئیس‌جمهور آمریکا پس از ناکام ماندن فشارهای فراوان برای تغییر یا حذف این بند یا مذاکره مجدد برای توافقی جدید در اردیبهشت ماه ۱۳۹۷ از برجام خارج شد؛ اما اروپایی‌ها همچنان اعلام کردند برخلاف نفر اول کاخ سفید در این توافق خواهند ماند و حقوق ایران از این توافق بین‌المللی را تأمین خواهند کرد! اما شگفت آنکه اروپایی‌ها پس از گذشت حدود یک سال از خروج آمریکا از برجام همچنان در انجام وعده‌های خود برای جبران خروج آمریکا تعلل کرده و اکنون هم شاهد آن هستیم که‌ کم‌کم حرف‌های ترامپ را تکرار می‌کنند! چندی پیش فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که بار‌ها بابت خروج آمریکا از برجام ابراز تأسف کرده، گفته است: «تمام ۱۰۴ صفحه برجام را بخوانید؛ هیچ ‌بندی به نام «بند غروب» در برجام وجود ندارد.» «ژرار آرو» سفیر فرانسه در آمریکا نیز در حساب توئیتر خود به صراحت نوشته است: «هیچ «غروبی» بعد از برجام وجود ندارد.» این دیپلمات فرانسوی اضافه کرده است: «همان‌گونه که در سال ۲۰۰۲ گفتیم، غنی‌سازی اورانیوم بدون برنامه غیرنظامی موثق براساس ان‌پی‌تی غیرمجاز بود. ما در سال ۲۰۲۵ نیز اگر لازم باشد می‌توانیم همان‌گونه پاسخ دهیم. تحریم‌ها اعمال شد و باز می‌تواند اعمال شود. هیچ «غروبی» بعد از برجام وجود ندارد.» آرو توجیه‌پذیری غنی‌سازی بومی برای ایران را زیرسؤال برده و نوشته است: «روسیه اورانیوم غنی شده برای نیروگاه هسته‌ای بوشهر را تأمین می‌کند؛ لذا هیچ دلیل موجهی برای غنی‌سازی گسترده اورانیوم از سوی ایران پس از برجام وجود ندارد.» جملاتی که بار دیگر به اثبات رساند فرقی میان دیدگاه آمریکا و اروپا نیست و آنها فقط در روش‌های رسیدن به اهداف خود اختلاف‌نظر دارند!

 

▼ اخبار ویژه

اصرار اصلاح‌طلبان بر مذاکره با آمریکا ادامه دارد!

روزنامه «شرق» در سرمقاله دیروز خود نوشت: «اروپایی‌ها خواستار پایبندی ایران به توافق هسته‌ای هستند که خوشبختانه ایران این مهم را انجام داده و هر بار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پایبندی ایران به همه تعهدات ذیل برجام را تأیید کرده است. انتظارات دیگر آنها رعایت محدوده آزمایش‌های موشکی، احترام به حقوق بشر ایرانی‌ها و به‌ویژه دوتابعیتی‌ها، واکنش صریح درباره ادعای دنبال‌کردن مخالفان در اروپا، تصویب کنوانسیون‌های چهارگانه FATF و مباحث منطقه‌ای است که به نظر می‌رسد می‌توان درباره آنها با قدرت و از موضع منافع ملی مذاکراتی انجام داد و حداقل به شکل صریح، دغدغه‌های دو طرف در میان گذاشته شود.»

رئیسی در شورای وحدت اصولگرایان شرکت نمی‌کند

یک فعال سیاسی اصولگرا گفت: حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی که از اعضای اصلی شورای وحدت اصولگرایان بوده‎، از زمانی که ریاست قوه قضائیه را بر عهده گرفته ‎است، از این شورا خارج شده و در جلسات آن شرکت نمی‎کند. حسین کنعانی‌مقدم با اشاره به اینکه همچنان جلسات شورای وحدت ادامه دارد، می‎گوید: جلسات شورای وحدت اصولگرایان، مانند سابق برگزار می‎شود و تعدادی از کسانی که قبلاً کاندیدای ریاست‌جمهوری بودند، در این جلسات حضور دارند. وی همچنین حضور محسن رضایی، محمدباقر ذوالقدر، سعید جلیلی، حداد عادل و علیرضا زاکانی را در این جلسات تأیید کرد.

 

▼ اخبار

1ـ به برکت انقلاب، ملتها توان مخالفت با شیطان بزرگ را پیدا کردند

سردار علی فدوی، معاون هماهنگ‌کننده سپاه با تأکید بر اینکه دشمنی‌های آمریکا با ملت ایران در 40 سالی که از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی می‌گذرد، مداوم، بی‌وقفه و مستمر است، اظهار داشت: هر روز شاهد ابعاد جدیدی از دشمنی‌های این شیطان بزرگ در حق ملت ایران هستیم و روزی نیست که آمریکایی‌ها ظلم و جفایی علیه کشورمان نداشته باشند. وی با تأکید بر اینکه پس از پیروزی انقلاب اسلامی از جهات گوناگون به دستاوردها و پیشرفت‌های بزرگی دست پیدا کرده‌ایم، خاطرنشان کرد: پیش از انقلاب اسلامی، ایران و همچنین کشورهای کوچک جرئت مقابله و عرض اندام در برابر آمریکا را نداشتند؛ اما به برکت این انقلاب، کشورها توان مخالفت با شیطان بزرگ را پیدا کردند و تحمل زورگویی‌ها را ندارند. وی ادامه داد: نصرت خداوند شامل جبهه حق می‌شود و طبق وعده الهی که تخلفی در تحقق آن وجود ندارد، قدرت لایزال الهی با افراد، نظام و کشورهایی است که طرفدار حق باشند.

2ـ پیش‌بینی تولید ۱۴ میلیون تن گندم در سال زراعی جاری

عباس کشاورز، معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: تولید گندم امسال برای کشت‌های پاییزه ۱۵ و نیم میلیون تن بود؛ اما با توجه به سیلاب‌های اخیر اکنون برآورد ما تولید حدود ۱۴ و نیم میلیون تن است. بنابراین در زمینه تأمین گندم مورد نیاز کشور، مشکلی نداریم. وی در ادامه گفت: حدود یک میلیون هکتار از زراعت کشور با شدت و ضعف متفاوت، دچار آسیب ناشی از سیل شده است. کشاورز با اشاره به اینکه حدود ۵۵ درصد این اراضی بین ۲۵ تا ۵۵ درصد آسیب دیده است، ادامه داد: حدود ۵۰ درصد زمین‌ها و محصولات کشاورزی آسیب دیده قابل برگشت است. کشاورز افزود: حدود ۲۵۰ هزار هکتار از محصولات کشاورزی و حدود ۱۵۰ هزار هکتار باغ بر اثر سیلاب‌های اخیر از بین رفته و بیش از ۶ هزار واحد مرغداری و حدود ۱۰۰ واحد پرورش ماهی هم دچار خسارت شده‌اند.

3ـ عمق فاجعه سیل ‌بسیار سنگین و بیش از تصور است

آیت‌الله عبدالحسین معزی در دیدار با آیت‌الله سیدمحمدعلی موسوی جزایری، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به کمک‌رسانی نیروهای گوناگون به مردم سیل‌زده استان‌های کشور بیان کرد: این نیروها با این کار به نوعی از سیل‌زدگان دلجویی می‌کنند. وی با بیان اینکه عمق فاجعه سیل کشور بسیار سنگین و بیش از تصور است، گفت: طی سال‌های اخیر چنین بارشی که موجب سیل سنگین شود، سابقه نداشته و آسیب‌های وارد شده به روستاها اعم از زمین‌های کشاورزی، دام و منازل بسیار سنگین و سخت بوده است. آیت‌الله معزی با اشاره به ارائه گزارش سفر به مناطق سیل‌زده و آخرین وضعیت آنها به رهبر معظم انقلاب‌ بیان کرد: ایشان بر استمرار سفرهای مکرر تأکید داشتند که در همین راستا در استان خوزستان حاضر شدیم.

4ـ سفر فرمانده تروریست‌های سنتکام به ریاض!

سلمان‌بن‌عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی با ژنرال کنت فرانک مک‌کنزی، رئیس ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا (سنتکام) در کاخ یمامه ریاض دیدار کرد. به گزارش خبرگزاری رسمی عربستان، آنها در این دیدار روابط میان دو کشور و تحولات منطقه‌ را مورد بحث و بررسی قرار دادند. عبدالعزیز بن‌سعود بن‌نایف، وزیر کشور عربستان و کریستوفر هنزل، کاردار سفارت آمریکا در ریاض نیز در این دیدار حضور داشتند. در این گزارش اطلاعاتی درباره دلیل سفر این ژنرال آمریکایی به عربستان ارائه نشده است. این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران در واکنش به اقدام آمریکا در تروریستی خواندن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سنتکام را تروریست قلمداد کرده است!

 

▼ اخبار کوتاه

محمود احمدی‌نژاد در ادامه فعالیت‌های عجیب و غریب حساب توئیتری‌اش که بیشتر به دنبال کردن اخبار زندگی روزانه شهروندان آمریکایی می‌گذرد، این‌بار به مرگ یک رَپِر آمریکایی واکنش نشان داد و اعلام کرد از شنیدن خبر درگذشت «نیپسی هاسل» اندوهگین شده است. او پیش از این هم در حساب توئیتری‌اش که در آن به زبان انگلیسی می‌نویسد، از مسابقات بسکتبال NBA، مسابقات فوتبال آمریکایی و رقابت معروف «سوپربول» و چندین و چند حاشیه دیگر از اتفاقات روزمره فرهنگ عامه آمریکا نوشته بود.

گزارش عملکرد کل سال 97 صندوق توسعه ملی نشان می‌دهد، طی 12 ماه سال گذشته حدود 15 میلیارد دلار قرارداد عاملیت ارزی با نظام بانکی برای پرداخت تسهیلات منعقد شده است. بر اساس این، حدود 4/4 میلیارد دلار طرح ارزی به صندوق توسعه ملی اعلام وصول شده است. همچنین بررسی گزارش تفصیلی عملکرد صندوق نشان می‌دهد، در سال 97 حدود 5/1 میلیارد دلار بابت طرح‌های ارزی نزد بانک مرکزی مسدود شده؛ همچنین 4 میلیارد دلار پرداخت قطعی به تسهیلات‌گیرندگان انجام شده است.

فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی با تأکید بر اینکه مجوز جذب ۶۰ میلیارد دلار سرمایه خارجی صادر شده است، گفت: یکی از ضرورت‌های رونق تولید، بهبود ضریب بهره‌برداری از ظرفیت‌های موجود است و تأمین منابع را می‌توان در حوزه داخلی و خارجی با استفاده از این ظرفیت‌ها رقم زد. وی ادامه داد: بازار سرمایه سال ۹۸ نیز شروع خوبی داشت، اما سهم آن در اقتصاد آنقدر که باید نیست و برای توسعه و گسترش این بازار باید برنامه ویژه‌ای طراحی شود.

«حلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه گفت: سامانه دفاع موشکی اس‌ـ۴۰۰ به شبکه ناتو متصل نمی‌شود. وی در نشست سالیانه آمریکا و ترکیه در واشنگتن گفت: «این سامانه به سیستم‌های ناتو یا هر سیستم دیگری که به نوعی ممکن است با ناتو در ارتباط باشد، متصل نمی‌شود.» آکار تأکید کرد: خرید سامانه اس‌ـ۳۰۰ به هیچ وجه تعهدات ترکیه در قبال ناتو را تحت تأثیر قرار نخواهد داد.

حسن رسولی، فعال اصلاح‌طلب و عضو شورای شهر تهران که چندی پیش گفته بود محبوبیت روحانی به 8 درصد رسیده است، در گفت‌وگو با روزنامه اصلاح‌طلب «آرمان» گفته است: «اصلاح‌طلبان در کلان اداره کشور کاره‌ای نیستند»!

بانک مرکزی در بخشنامه جدیدی ترخیص خودروهای وارداتی متوقف در گمرک را به پرداخت مابه‌التفاوت نرخ ارز بر اساس «نرخ حواله ارز در سامانه سنا» موکول کرد. گفتنی است، نرخ ارز در سامانه سنا حدود ۱۰ تا ۱۱ هزار تومان است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات