صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۸  ، 
کد خبر : ۳۱۴۴۴۴

نشریه اخبار و تحلیل‌ها دوشنبه 2 اردیبهشت

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): سپاه، پاسدار انقلاب اسلامی است؛ نمیخواهم بگویم این پاسداری به معنای این است كه در همه‌ عرصه‌ها سپاه باید بیاید پاسداری كند؛ نه، منظورم این نیست؛ لكن مقصود این است كه سپاه به عنوان یك موجود زنده باید بداند كه از چه می‌خواهد پاسداری كند. (1392/6/26) ***چهلمین سالروز تأسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گرامی باد***

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز

یک انتصاب و چند نکته

انتصاب سرلشکر سلامی به عنوان فرمانده کل سپاه از سوی فرمانده معظم کل قوا در زمانی انجام شده که سپاه در اوج درخشش، موفقیت و قدرت راهبردی در سطح منطقه و جهان قرار دارد و همچنین در جبهه‌های مختلف جنگ نرم پیروزی‌های شایانی را به دست آورده است. حکم رهبر معظم انقلاب در چهلمین سالگی سپاه در انتصاب سردار سلامی دو نکته مهم را بیان می‌کند:
1ـ ارتقای توانمندی‌های همه‌جانبه و آمادگی در همه بخش‌ها: سپاه پاسداران یکی از نمادهای قدرت و اقتدار ملت ایران و همواره نیرویی راهبردی در تراز انقلاب اسلامی محسوب می‌شود. حضرت امام(ره) نیز وجود سپاه را معادل وجود کشور تعریف کرده‌اند؛ از این رو ارتقای توانمندی‌های همه‌جانبه سپاه می‌تواند به افزایش قدرت ملی و روحیه ملی منجر شود. پیروزی‌های مکرر سپاه در عرصه مقابله با گروهک‌ها، تجزیه‌طلبان، تجاوز خارجی و سرکوب تکفیری‌ها در جبهه مقاومت نشان می‌دهد این نهاد همواره در مسیر افزایش قدرت حرکت کرده است. هنگامی که در این پیام بر سپاه تأکید می‌شود، منظور این است که برای افزایش توانمندی‌ها بدون ملاحظه کید بدخواهان داخلی و خارجی، عزم خود را در همه بخش‌ها به کار می‌گیرد.
2ـ تقویت گوهر درونی سپاه یعنی تقوا و بصیرت: یکی از توصیه‌های فرمانده کل قوا به فرماندهان و مسئولان جدید در سپاه و ارتش در سال‌های اخیر، تأکید بر افزایش بصیرت نیروها است. تأکید بر این گوهر درونی در حکم نماینده ولی فقیه در سپاه، فرمانده کل ارتش، فرمانده نیروی هوایی ارتش، فرمانده نیروی دریایی سپاه و رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ناجا حاکی از اهمیت آن به عنوان ویژگی متمایزی از سایر نیروهای نظامی در جهان است که می‌تواند در شرایط مختلف به عنوان راهنما مسیر را به آنها نشان داده و آنان را در رسیدن به بهترین تدبیر برای شناخت دشمن و عمل انقلابی و ایمانی یاری دهد.
زمانی که جریان آمریکایی‌ـ صهیونیستی درصدد است که با انواع جنگ روانی و شانتاژهای خبری، سپاه پاسداران را از مأموریت‌های اصلی خود بازدارد و آن را به انفعال بکشاند، انتصاب سردار سلامی که تجربیات ارزشمندی در عرصه‌های مختلف و نگاه راهبردی و دقیق بر مسائل کلان داخلی و بین‌المللی دارد، سبب شده است که آنها این انتصاب را برای مقابله با ترامپ «معنادار» ارزیابی کرده و از آن احساس خطر کنند.

 

▼ گزارش روز

سردار سلامی فرمانده کل سپاه شد

حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای، فرمانده معظم کل قوا در حکمی با سپاس از خدمات ارزشمند و ماندگار سردار سرلشکر جعفری در فرماندهی سپاه، سردار سلامی را با اعطای درجه سرلشکری به فرماندهی کل سپاه منصوب کردند. متن حکم فرمانده معظم کل قوا به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
سردار سرتیپ پاسدار حسین سلامی
نظر به ابراز ضرورت جابجایی در فرماندهی سپاه از سوی سردار سرلشکر پاسدار محمدعلی جعفری و با سپاس از یک دهه خدمت باارزش و پرحجم و ماندگار معزی‌الیه، با توجه به شایستگی‌ها و تجارب ارزنده جناب‌عالی در مدیریت‌های کلان و مسئولیت‌های گوناگون نهاد انقلابی و جهادی و مردمی سپاه، شما را با اعطای درجه سرلشکری به فرماندهی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منصوب می‌کنم. انتظار دارد ارتقای توانمندی‌های همه‌جانبه و آمادگی در همه بخش‌ها و نیز تقویت گوهر درونی سپاه، یعنی تقوا و بصیرت و همچنین گسترش مدیریت‌های برخوردار از بنیه‌ معنوی و توانایی‌های کارشناسی و اعتلای فرهنگی که در مدیریت سردار جعفری بدان پرداخته شده است، با ابتکارات جناب‌عالی افزایش یابد و سپاه در حرکت خود به سوی تکامل، گام‌های بلند بردارد. توفیقات شما و همکاران‌تان را از خداوند متعال مسئلت می‌کنم.
سیدعلی خامنه‌ای/ ۱ اردیبهشت ۱۳۹۸
همچنین رهبر معظم انقلاب اسلامی در حکم جداگانه‌ای، سردار سرلشکر جعفری را به مسئولیت قرارگاه فرهنگی و اجتماعی حضرت بقیه‌الله الاعظم اروحنا فداه منصوب کردند. متن حکم فرمانده معظم کل قوا به این شرح است:
بسم‌الله الرحمن الرحیم
سردار سرلشکر پاسدار محمدعلی جعفری
نظر به تمایل جناب‌عالی به حضور در عرصه‌های فرهنگی و نقش‌آفرینی در جنگ نرم و با تقدیر از تلاش‌های شایسته‌تان در دوران فرماندهی کل سپاه، شما را به مسئولیت قرارگاه فرهنگی و اجتماعی حضرت بقیه‌الله الاعظم ارواحنا فداه منصوب می‌کنم. بهره‌گیری از ظرفیت‌های گسترده و توانمندی‌های ژرف در جامعه به ویژه علمای دینی و نخبگان فرهنگی و جوانان جهادی و انقلابی برای گسترش و تبیین معارف انقلاب اسلامی بر پایه خطوط ترسیم‌شده در بیانیه گام دوم، با برنامه‌ریزی عالمانه و مدبرانه و تعامل و هم‌افزایی با مجموعه‌های فرهنگی سپاه و بسیج از جناب‌عالی انتظار می‌رود. توفیق شما را از خداوند متعال مسئلت می‌کنم.
سیدعلی خامنه‌ای/ ۱ اردیبهشت ۱۳۹۸

 

▼ خبر ویژه

به دنبال هیچ‌گونه اقدام نظامی علیه ایران نیستیم

سه منبع حاضر در نشست محرمانه وزیر خارجه آمریکا با رهبران نهادها و جوامع ایرانی‌ـ آمریکایی به پایگاه خبری آکسیوس گفته‌اند که مایک پمپئو در این جلسه پشت درهای بسته تأکید کرده است که دولت دونالد ترامپ به دنبال هیچ‌گونه اقدام نظامی در داخل ایران برای تغییر حکومت این کشور نیست. این منابع همچنین گفته‌اند که وزیر خارجه آمریکا در صحبت‌هایش تلاش کرده از گروه مجاهدین خلق (منافقین) که مورد اقبال و توجه جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید و رودی جولیانی وکیل شخصی ترامپ هستند، به طور کامل فاصله بگیرد. به گفته این منابع، پرسش عمده جلسه مذکور این بوده است که اگر تغییر حکومت از داخل اتفاق نیفتد چه خواهد شد؟ وزیر خارجه آمریکا گفته ما کاملاً محتاط هستیم که از زبان تغییر حکومت استفاده نکنیم. پمپئو گفته که مأموریت ما دادن فرصت به آنها، ایجاد آن و فراهم کردن حمایت انتقالی است. بهترین نفع برای ما این است که رهبران آنها (ایران) غیر انقلابی باشند. پمپئو همچنین مدعی شد که اگر دولت ترامپ در حوادث پس از انتخابات سال 2009 (فتنه 88) روی کار بود، خیلی متفاوت‌تر از دولت باراک اوباما اوضاع را مدیریت می‌کرد.

 

▼ اخبار

1ـ گاف عجیب ترامپ در تسلیت به مردم سریلانکا

به دنبال حادثه تروریستی در سریلانکا دونالد ترامپ در یادداشت توئیتری نوشت: از طرف مردم آمریکا به مردم سریلانکا در این حمله تروریستی وحشتناک به کلیسا‌ها و هتل‌ها که حداقل ۱۳۸ میلیون (؟!) کشته و بیش از ۶۰۰ نفر مجروح وخیم داشته است، صمیمانه تسلیت می‌گویم. ما برای کمک آماده‌ایم. رئیس‌جمهوری آمریکا که به سرعت با واکنش رسانه‌ها نسبت به توئیت مربوط به سریلانکا و اعلام عدد بسیار عجیب کشته‌شدگان این حمله تروریستی روبه‌رو شد، یادداشت پیشین خود را حذف کرد و پیام جدیدی نوشت که در آن تعداد کشته‌ها برجسته شده است. ترامپ توئیت خود را این‌گونه اصلاح کرد که ۱۳۸ نفر در سریلانکا کشته با بیش از ۶۰۰ نفر مجروح وخیم در حمله تروریستی به کلیسا‌ها و هتل‌ها. آمریکا صمیمانه‌ترین تسلیت‌ها را به مردم بزرگ سریلانکا ابلاغ می‌کند. ما برای کمک آماده‌ایم. در حمله تروریستی روز یکشنبه به سه کلیسا و دو هتل در سریلانکا، دست‌کم ۲۰۷ نفر کشته شده‌اند. بر اساس آخرین اخبار نیز تعداد مجروحان ۴۰۰ نفر است.

 

2ـ چه کشور‌هایی به سیل‌زدگان ایران کمک کردند؟

درباره کمک‌های خارجی به سیل‌زدگان باید گفت که نخستین کمک‌های خارجی به استان‌های سیل‌زده از عراق رسید. پاپ فرانسیس ۱۰۰ هزار یورو به سیل‌زدگان اهدا کرد. عربستان اعلام کرد وزن کمک‌های این کشور به سیل‌زدگان ایران ۹۵ تُن شده است. سه فروند هواپیمای نظامی هم کمک‌های عمان را به ایران رساندند؛ اما اهالی جمهوری آذربایجان کمک‌های خود را به صورت زمینی برای سیل‌زدگان ارسال کردند. در میان همسایگان، پاکستانی‌ها شاید از منظر خاصی استثنا بودند؛ آنها در مساجد آستین بالا زدند و برای سیل‌زدگان ایرانی کمک جمع کردند. به گفته منبعی آگاه در نیروهای مسلح کشورمان، پاکستان دو فروند هواپیما را برای رساندن کمک‌های خود مهیا کرده است. کویت هم دو محموله و روسیه ۴ کامیون کمک ارسال کرده‌اند. فرانسه و آلمان نیز کمک‌های خود را برای سیل‌زدگان فرستاده‌اند. کمک‌های ایتالیایی‌ها به فاصله یک روز به ایران رسید و چینی‌ها برای کمک به سیل‌زدگان ایران اعلام آمادگی کردند.

 

3ـ ایران در صدر کشور‌های پرداخت‌کننده یارانه سوخت

آژانس بین‌المللی انرژی، یارانه پرداختی انرژی در ایران را معادل 45/1 میلیارد دلار اعلام کرده که این میزان شامل 16/5 میلیارد دلار یارانه فراورده‌های نفتی، 12/3 میلیارد دلار یارانه برق و 16/3 میلیارد دلار یارانه گاز طبیعی بوده است. بر پایه این آمار، یارانه یادشده ۱۰ و ۴ دهم درصد از تولید ناخالص داخلی ایران را به خود اختصاص داده است. این مسئله ایران را در صدر کشور‌های پرداخت‌کننده یارانه مصرف سوخت‌های فسیلی قرار داده است. بر اساس ارقام اعلام شده در گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، امسال دولت بیش از ۹۳۴ هزار میلیارد تومان تحت عنوان یارانه پنهان پرداخت می‌کند که این میزان تقریباً دو برابر رقم ۴۷۸ هزار میلیارد تومانی بودجه عمومی کل کشور است.

 

4ـ برخی اعراب برای فراموش کردن مسئله فلسطین عجله دارند

به گزارش المسیره، محمد عبدالسلام رئیس هیئت ملی یمن، در مذاکرات‌ حل بحران گفت: «ما معتقدیم که فلسطین به باری بر دوش بیشتر رژیم‌های عربی تبدیل شده است و آنها برای به فراموشی سپردن مسئله فلسطین بیشتر عجله می‌کنند.» عبدالسلام با انتقاد از درخواست کمک ابومازن، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین از برخی رژیم‌های عربی که دست‌پرورده آمریکا هستند، گفت که راه‌حل به‌ دست ملت فلسطین است که باید مسئولانی شجاع داشته باشند که بتوانند ضمن برقراری آشتی، سلاح را به‌سوی دشمن نشانه بگیرند. رئیس هیئت ملی یمن گفت که دور، دور فلسطین است نه دور اسرائیل و ملت‌های عربی به ملت فلسطین خیانت نخواهند کرد.

 

▼ اخبار کوتاه

‌محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور، درباره نامه نمایندگان به رئیس‌جمهور و معاون اول وی در خصوص عزل ‌پوری‌حسینی از ریاست سازمان خصوصی‌سازی گفت: «این موضوع مطرح شده و ما آن را بررسی می‌کنیم. چندی پیش ده‌ها تن از نمایندگان مجلس در نامه‌ای شدیداللحن خطاب به رئیس‌جمهور و معاون اول وی، خواستار برکناری پوری‌حسینی از ریاست سازمان خصوصی‌سازی شدند و نوشتند با وجود تشکیل پرونده کیفری و ممنوع‌الخروج شدن وی، علت ممانعت جناب‌عالی و آقای جهانگیری از عزل ایشان چیست؟»

علی فرخی دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر، در مورد انتصاب برخی افراد زاویه‌دار با انقلاب اسلامی به‌ عنوان استاد دانشگاه گفت: برخی افراد در فتنه ۸۸ نقشی اساسی در حمایت از سران فتنه و اغتشاشات خیابانی داشتند که نباید از آنان برای اعضای هیئت‌علمی دانشگاه استفاده کرد. وی افزود: با روی کار آمدن دولت‌های یازدهم و دوازدهم، فضا برای برخی جریان‌های مدعی اصلاح‌طلبی در دانشگاه‌ها فراهم شد که بیشتر روی مسائل سیاسی و منافع حزبی خود در دانشگاه‌ها مانور می‌دهند.

یک منبع آگاه بانکی درباره موضوع قطع ارتباط بانک «کونلون چین» با ایران اظهار داشت: این موضوع دقیقاً مشابه همان اتفاقی است که در آبان ‌ماه سال ۹۷ رخ داد و ارتباطی با موضوع FATF یا هیچ پرونده دیگری ندارد. وی ادامه داد: همان طور که شش ماه پیش هم مطرح شد، بانک کونلون چین پس از تمدید معافیت‌های تحریمی نفتی، ارتباط خود را دوباره برقرار خواهد کرد؛ بنابراین همان رویه شش ماه گذشته تکرار می‌شود و مشکلی در این باره وجود نخواهد داشت.

عبدالفتاح البرهان، رئیس شورای نظامی انتقالی سودان گفت که عمر البشیر رئیس‌جمهور برکنارشده این کشور در زندان به سر می‌برد. وی افزود: اگر گروه‌های سیاسی پیشنهادی برای تشکیل دولت انتقالی بدهند و بر آن توافق کنند، ما قدرت را تحویل خواهیم داد.

مرکز آمار ایران اعلام کرد: نرخ تورم 12 ماه منتهی به فروردین ماه ١٣٩٨ به 30/6 درصد رسیده که در مقایسه با همین آمار در ماه قبل (26/9 درصد) 3/7 واحد درصد افزایش یافته است.

 

ترنم زندگی

اگر می‌خواهید فرزندتان را خوشحال کنید و با دوستان جدیدش بیشتر آشنا شوید، می‌توانید هر چند وقت یک‌بار، مهمانی دوستانه‌ای ترتیب بدهید و دوستان فرزندتان را با خانواده‌های‌شان به صرف یک عصرانه ساده دعوت کنید.

*برای مطالعه بیشتر درباره سبک زندگی به پایگاه www.shamim.ir یا نشانی shamimeashena@

در پیام‌رسان ایتا و سروش مراجعه کنید*

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات