صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۲  ، 
کد خبر : ۳۱۴۴۷۴

نشریه اخبار و تحلیل‌ها سه‌شنبه 3 اردیبهشت

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): نقش نیروهای مسلّح جمهوری اسلامی را چه کسی می‌تواند نادیده بگیرد. شما ببینید که اگر وارد نمی‌شدند، امروز در کشورهای همسایه‌ ما، ملّت‌ها چه جوری بودند و حکومت‌ها دست چه کسانی بود؟ یعنی نیروهای مسلّح جمهوری اسلامی برکات‌شان را دارند تقسیم می‌کنند، نعمت‌های خدادادی را بین خودشان و دیگران دارند تقسیم می‌کنند، خیرشان به همه می‌رسد.(1398/1/28)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز

جنگ دو نگاه!
دیروز دو اتفاق مهم روی داد؛ اول سفر نخست‌وزیر پاکستان به تهران برخلاف خواست و هزینه‌های هنگفت عربستان. دوم عدم تمدید معافیت نفتی کشورها برای خرید نفت ایران. تحولات دیروز وضعیت جامعه بین‌المللی را به وضوح نشان داد که در یک طرف کشوری با نفوذ معنوی و ایدئولوژیک خود توانسته است کشورها و رهبران جامعه جهانی را مجذوب خود کند و در طرف دیگر نیز کشوری با قلدری سعی در به کرسی نشاندن سیاست غیر انسانی خود دارد. بنابراین با نگاه به دو رویداد فوق می‌توان وضعیت موجود را چنین ارزیابی کرد که: 1ـ آمریکای ترامپ پس از برجام حالت وحشی‌گری به خود گرفته و سعی دارد با محدودسازی جمهوری اسلامی ایران، نظام را وارد مذاکرات رودررو کند و از این طریق نسخه کارآمدی نظام اسلامی را در هم بپیچد. اتفاقی که در برجام سبب شد تا صنعت هسته‌ای کشورمان چندین سال به عقب برگردد. مذاکره با جمهوری اسلامی ایران برای ترامپ امری مهم و اساسی است؛ چرا که او برای ماندن دوباره در کاخ سفید نیاز دارد که از جمهوری اسلامی امتیاز بگیرد؛ ولی شکی نیست که وی نیز به سرنوشت کارتر دچار خواهد شد.
2ـ سفر نخست‌وزیر پاکستان به کشورمان و اظهارات وی در نشست خبری بار دیگر نفوذ و جایگاه معنوی جمهوری اسلامی را نمایان کرد. بنابراین در صورتی که وزارت امور خارجه در سیاست منطقه‌ای فعال و مؤثر عمل کند، تحریم برای کشوری مثل جمهوری اسلامی هیچ‌گاه معنا و مفهوم نخواهد داشت؛ چنانکه سفر عمران‌خان خنثی شدن بخشی از تحریم نفتی بود که در آینده نتایج آن نمایان خواهد شد.
3ـ جابه‌جایی بازار نفت اگرچه در بیان برای ترامپ آسان است، اما از لحاظ فنی امری بسیار هزینه‌بر خواهد بود. موضوعی که وزیر خارجه ترکیه نیز به آن اشاره کرده؛ از این رو استقبال نکردن کشورهایی، همچون چین، ترکیه، عراق و هند از تحریم نفتی به دلیل همین موضوع است.
4ـ عربستان بار دیگر با طناب پوسیده ترامپ به چاه افتاد. آل‌سعود فراموش کرده است، بخش اعظم کشتی‌های نفتکش او از تنگه هرمز عبور می‌کنند که امنیت آن در اختیار سپاه است؛ از این رو دلخوشی آنها به توان آمریکا در برخورد با ایران، سقوط آل‌سعود را در پی خواهد داشت.


▼ گزارش روز

مرگ تدریجی یک رویا!
ولادیمیر زلنسکی 30/24 درصد، پترو پروشنکو 15/95 درصد و نخست‌وزیر پیشین، یولیا تیموشنکو نیز 13/40 درصد؛ این نتایج قطعی مرحله اول انتخابات در اوکراین است که حکم به رفتن انتخابات به دور دوم داد، آنجایی که مردم اوکراین ناباورانه با 70 درصد آرا زلنسکی را برای ریاست‌جمهوری کشورشان برگزیدند! اما او مگر چه ویژگی‌هایی داشت که توانست بر نخست‌وزیر پیشین و پروشنکو که به عنوان یک فعال اقتصادی موفق و سالم در اوکراین شهره است، پیشی بگیرد و پیروز شود؟ در واقع رأی‌های مردم اوکراین داستان مجموعه تلویزیونی به نام «خادم مردم» را رنگ واقعیت بخشید، مجموعه تلویزیونی که زلنسکی در آن نقش معلمی را بازی کرد که پس از اعتراض به فساد در حکومت، محبوبیت یافت و نامزد ریاست‌جمهوری شد. این بار او واقعاً نامزد ریاست‌جمهوری شد و اکنون رئیس جمهور اوکراین است! اما کارشناسان فراتر از نام برنده انتخابات اوکراین، با اشاره به پیروزی دونالد ترامپ در آمریکا، پیروزی ژایر بالسونارو در برزیل و... از یک بحران در آینده دموکراسی غربی سخن به میان می‌آورند که می‌تواند جهان را به مرز نابودی بکشاند! نتایج انتخابات‌ها در سازوکارهای دموکراتیک غربی به برون‌دادی دقیقاً ضد و خلاف آنچه برای آن تعریف شده بود، تبدیل شده‌اند! یعنی، مشارکت دادن همه مردم برای انتخاب حاکمان که برای جلوگیری از افراط‌گرایی و رادیکالیسم تعبیه شده بود و معماران دموکراسی، با تأکید بر عقل عمومی و فهم اجتماعی آن را بهترین راه برای اداره جامعه و تعیین حاکم می‌دانستند، حالا در اثر حاکمیت مثلث قدرت، ثروت و رسانه به ابزاری برای تفوق و پیروزی افراط‌گرایان تبدیل شده و پوپولیست‌ها به سادگی می‌توانند با فریب افکار عمومی رأی‌های مردم را از آن خود کنند! موضوعی که اگرچه همواره نگرانی‌هایی را برانگیخته بود؛ اما با پیروزی دونالد ترامپ به اوج خود رسید و اکنون در بزریل و اوکراین گستردگی نیز یافته است، مسئله‌ای که می‌تواند به تدریج مرگ دموکراسی را رقم بزند و پایان تلخی باشد بر رویای جهان آرمانی‌ای که قرار بود دموکراسی برای جهان بسازد.


▼ خبر ویژه

مردم حق دارند بدانند چه کسانی مخالف سپاه هستند
احمد امیرآبادی‌فراهانی، عضو هیئت رئیسه مجلس درباره بحث شفافیت آرای نمایندگان مجلس گفت: طرحی را پیشنهاد دادیم که حدود 160ـ170 نفر هم امضا کردند؛ ولی در نهایت 59 نفر به آن رأی دادند که متأسفانه یکی از گرفتاری‌های مجلس هم همین بحث نفاق است که ما باید این نفاق را از بین ببریم. امیرآبادی در ادامه با اشاره به حمایت قاطع مجلس از سپاه در طرح مقابله به مثل با آمریکا، یادآور شد: ما در این رابطه دو رأی مخالف هم علیه سپاه داشتیم! هم در دو فوریت و هم در کلیات. حال آیا مردم حق ندارند بدانند که این دو نماینده که علیه سپاه رأی داده‌اند، چه کسانی هستند؟ مردم این حق را دارند که بدانند؛ چرا خودشان اعلام نمی‌کنند؟ این نماینده مجلس همچنین تأکید کرد: از طرفی وقتی یک وزیر باج می‌دهد یا با یک نماینده می‌بندد و نماینده کاملاً دولتی می‌شود، چنین وضعیتی هم پیش می‌آید. من قاطعانه می‌گویم که اگر آقای آخوندی و قاضی‌زاده‌هاشمی استعفا نداده بودند، این مجلس به هیچ عنوان عرضه برکناری آنها را نداشت. امیرآبادی تصریح کرد: برای نمونه، سراغ من که نماینده مجلس هستم، می‌آیند و می‌گویند تو حدود 4 میلیون حقوق می‌گیری و قرار است چند سال دیگر بازنشسته شوی، پس بیا پرونده‌ات را ببریم، مثلاً وزارت نفت و با 20 یا 25 میلیون تومان در زمان بازنشستگی حقوق بازنشستگی بگیر! این‌گونه معلوم است که یک نماینده سرسپرده وزیر نفت می‌شود!

 

▼ اخبار
1ـ اتحادی با محوریت ایران در منطقه و پایان اتحادهای آمریکایی
شبکه «راشاتودی» نوشت: «اتحاد سه‌جانبه تهران، آنکارا و دوحه نقشه‌های آمریکا برای تشکیل «ناتوی عربی» به رهبری رژیم سعودی را نقش بر آب می‌کند و هیچ‌ چیز بیش از تشکیل ائتلاف با محوریت ایران موجب خشم سعودی‌ها نمی‌شود. اتحادی که قادر به جلب حمایت روسیه و چین هم خواهد بود، به نگرانی عمده آمریکا، اسرائیل و عربستان تبدیل شده است. هشت سال جنگ در سوریه متغیرهای منطقه‌ای را به گونه‌ای تغییر داده است که می‌توان گفت آمریکا و متحدانش هرگز پیش‌بینی نمی‌کردند. اسنادی که مدت‌ها پیش [از دولت آمریکا] افشا شده‌اند نشان می‌دهند، هدف موقت و حداقلی واشنگتن بی‌ثبات کردن دولت بشار اسد با امید به کاهش نفوذ ایران از این طریق بوده است. بدیهی است، این راهبرد ضد اسد نتیجه کاملاً معکوس داد تا جایی که نیروهای تحت حمایت ایران اکنون اساساً در امتداد مرزهای سوریه و اسرائیل تجمع کرده‌اند و عزیزترین متحد واشنگتن در منطقه را تهدید می‌کنند.»


2ـ هزینه 150 هزار میلیاردی انتقال پایتخت
ابوالفضل ابوترابی، عضو شورای ساماندهی مرکز سیاسی و اداری کشور و ساماندهی و تمرکززدایی از تهران از آخرین تصمیمات این شورا در زمینه انتقال پایتخت خبر داد و گفت: جدا کردن پایتخت اقتصادی از سیاسی و اداری به لحاظ رعایت پدافند غیرعامل تجربه موفقی در دیگر کشورهای همسایه مانند ترکیه، قزاقستان و پاکستان است و ما نیز باید این کار را انجام دهیم. وی تصریح کرد: در حال حاضر، ساختمان‌های سیاسی و اداری پایتخت بیش از نیاز است و در نتیجه دولت پس از این جابه‌جایی می‌تواند با فروش آنها درآمد زیادی کسب کند. رئیس کمیته امنیت داخلی کمیسیون شوراها افزود: پیش‌بینی می‌کنیم با توجه به گرانی‌های اخیر، حدود 150 هزار میلیارد تومان هزینه انتقال پایتخت باشد. همچنین در طرح انتقال پایتخت 60 هزار کارمند باید منتقل شوند که با احتساب خانوارهای آنها جمعیت 240 هزار نفری می‌شود.


3ـ موشک‌های انصارالله به مناطق حساس عربستان می‌رسند
رهبر جنبش انصارالله یمن در گفت‌وگو با شبکه «المسیره» به نقش مخرب آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه اشاره کرد و گفت، کل منطقه به دلیل دخالت‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی شاهد بحران و مشکلات بزرگ است. سید عبدالملک الحوثی نقش آمریکا در تحولات یمن را محرز دانست و گفت، ایالات متحده خواستار ادامه جنگ یمن و درگیری‌های منطقه است. وی تأکید کرد، اگر عربستان و امارات در اجرای طرح آمریکا و رژیم صهیونیستی در یمن موفق شوند، بقیه ملت‌های منطقه و خلیج‌فارس و جهان عرب و اسلام تحت تأثیر قرار خواهند گرفت و برای آنها دردسر ساز خواهند شد. الحوثی با بیان اینکه نیروهای مقاومت یمن با وجود همه مشکلات، تکنولوژی ساخت سلاح را دارند، افزود: موشک‌های ما می‌توانند به ریاض و ابوظبی و دیگر مناطق حساس هم برسند.


4ـ مخالفت صریح ترکیه با اقدام ضد ایرانی ترامپ
چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه با تأکید بر مخالفت آنکارا با تصمیم آمریکا برای پایان دادن به معافیت‌های تحریمی واردکنندگان نفت ایران، گفت: «ما با این تحریم‌ها مخالف بوده‌ایم و هستیم.» وی افزود: «خرید نفت از کشوری دیگر ساده نیست. باید فناوری پالایشگاه‌ها را تغییر داد، برای این کار هم باید پالایشگاه‌ها را تعطیل کرد و این کار هزینه سنگینی دارد. ایالات متحده تصمیمی یکجانبه می‌گیرد و به همه کشورها می‌گوید به جای خرید نفت از ایران، از کشوری دیگر نفت بخرید. آیا شما قرار است برای آن کشورها بازاریابی کنید؟» چاووش اوغلو پیش از این در توئیتر خود نوشته بود تصمیم آمریکا به مردم ایران آسیب می‌زند و آنکارا مخالف اقدامات یکجانبه ایالات متحده علیه ایران است.

 

▼ اخبار کوتاه
وندی شرمن، نماینده ارشد دولت سابق آمریکا در مذاکرات هسته‌ای به بی‌نتیجه بودن تحریم‌ها در مقابله با برنامه هسته‌ای ایران اذعان کرد و گفت بعید است جمهوری اسلامی با دولت «دونالد ترامپ» وارد مذاکره شود. وی همچنین افزود: «زمانی که اوایل دهه نخست ۲۰۰۰ اروپا شروع به مذاکره با ایران کرد، ایران ۱۶۴ سانتریفیوژ داشت. بعد از آنکه تحریم‌های تنبیهی اعمال و اجرا شد و اقتصاد آنها را در هم فشرد، تعداد سانتریفیوژهای ایران تا سال ۲۰۱۳ به ۱۹۰۰۰ دستگاه رسید.»
پس از اعلام وزیر کشور مبنی بر اینکه ۳۱ فروردین‌ ماه آخرین مهلت برای استعفای مدیران شاغل، استانداران، فرمانداران و بخشداران در وزارت کشور برای حضور در انتخابات مجلس است، تعدادی از مسئولان اجرایی در این سطوح استعفا داده‌اند. بر اساس اطلاعاتی که در منابع خبری شهر‌ها و استان‌های مختلف وجود دارد، می‌توان به این نتیجه رسید که برخلاف ادوار قبلی در این دوره انگیزه مدیران وزارت کشور برای رسیدن به کرسی‌های مجلس کمتر شده است.
محمدباقر قالیباف، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه تهدیدات FATF، با عدم حضور ایران برطرف نمی‌شود، گفت: باید اصل روزآمد شدن و متحول شدن شرایط تعامل، تقابل و رقابت را درک کنیم و خودمان را برای انواع روش‌ها و ابزارهای جدید مبارزه آماده کنیم و بدانیم که پیش‌نیاز هر اقدامی، به دست آوردن بنیه مناسب اقتصادی متکی به مردم و توان داخلی است.
وزارت برق عراق اعلام کرد، واردات گاز از ایران را تا 9 ماه دیگر 13 درصد افزایش خواهد داد. بر اساس این، عراق در ابتدای سال 2020، واردات گاز از ایران را از 28 میلیون متر مکعب در روز در شرایط کنونی به 32 میلیون متر مکعب در روز افزایش خواهد داد. این وزارتخانه اعلام کرد قطع واردات گاز ایران سبب می‌شود تولید برق در این کشور 4 هزار مگاوات کاهش یابد.
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم اشغالگر قدس به دنبال اعلام تمدید نشدن معافیت تحریمی نفت ایران در پیامی توئیتری اعلام کرد: از تصمیم آمریکا برای لغو معافیت تحریم ایران حمایت می‌کنیم.

 

شماره 893 صبح صادق منتشر شد
در این شماره می‌خوانید؛
سپاه پاسدار انقلاب است/ صیانت از ایران در برابر تقی‌زاده‌های زمان/ ثروتی که از آن غفلت شده است.
در پرونده ویژه این هفته می‌خوانید؛
پاسخ به شبهات سیل؛ بی‌توجهی به سدسازی از عوامل سیل‌های اخیر بود/ تأثیر بارورسازی ابرها بر میزان بارش‌ها/ آزمون‌ها و آموزه‌های سیل و... .

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات