صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۷  ، 
کد خبر : ۳۱۴۵۰۰

اخبار کوتاه چهارشنبه 4 اردیبهشت

«رامین مهمان‌پرست» سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه در پاسخ به این پرسش که آیا آمریکایی‌ها می‌توانند در مسیرصادرات نفت ایران وقفه ایجاد کرده و آن را به صفر برسانند، گفت: بازار انرژی در دنیا از محدودیت‌های خاصی برخوردار است. همگان به خوبی می‌دانند اگر امکان حذف صادرات نفت ایران از بازار انرژی دنیا وجود داشت، بدون شک آمریکایی‌ها طی سال‌های گذشته دست به چنین اقدامی می‌زدند. به صراحت این مسئله را مطرح می‌کنم که آنها هیچ‌گاه نمی‌توانند صادرات نفت ایران را به صفر برسانند. امکان حذف نفت ایران از بازار انرژی دنیا نزدیک به صفر است.

نوری المالکی همزمان با سالروز تشکیل حشدالشعبی (بسیج مردمی عراق) گفت: در اوایل تشکیل گروه تروریستی داعش در سال 2014 میلادی و مبارزه عراق با این گروه تروریستی، جمهوری اسلامی ایران پنج هواپیما از نوع سوخو در اختیار عراق قرار داد. نخست‌وزیر سابق عراق گفت: ما از جمهوری اسلامی ایران درخواست کردیم و آنها هم به درخواست ما پاسخ مثبت دادند؛ اما بقیه کشورها که ما از آنها درخواست کمک کردیم، همه جواب رد به ما دادند.

کمیته روابط خارجی پارلمان عراق از تصمیم خود برای فشار بر طرف آمریکایی به منظور مستثنی شدن عراق از تحریم‌ها علیه تهران خبر داد. «حسن فدعم» عضو کمیته روابط خارجی پارلمان عراق به السومریه‌نیوز گفت: احتمال دارد واشنگتن معافیت‌های عراق از تحریم‌ها علیه تهران را تمدید کند. وی اظهار داشت: کمیته روابط خارجی با تمام قدرت و از طریق روابط خود به طرف آمریکایی فشار می‌آورد تا عراق را از این تحریم‌ها مستثنی کند.

یک کانال خبری به نقل از مطلعان اهل قطیف عربستان خبر داده است، دیروز دولت عربستان 32 نفر از شیعیان را به بهانه حمله اخیر سریلانکا به شکل‌های گوناگون از جمله سوزاندن، صلیب کشیدن و... به شهادت رسانده است. انعکاس این خبر در رسانه‌های داخلی تقریباً هیچ بوده است؛ در حالی که این خبر را بی‌بی‌سی فارسی و رادیو فردا پوشش داده‌اند! گفتنی است، شیعیان عربستان ده تا پانزده درصد جمعیت این کشور تخمین زده می‌شوند.

پروفسور نادر انتصار، رئیس دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آلابامای آمریکا گفت: تشکیل ناتوی عربی در شرایط کنونی بیشتر شبیه خیال است و پایداری و دوام آن در بلندمدت زیر سؤال می‌رود. او افزود: فراتر از وسواس دیوانه‌وار دولت‌های عضو این ائتلاف علیه ایران، هیچ هدف مشترک دیگری ورای شکل‌گیری اتحاد امنیتی خاورمیانه وجود ندارد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات