تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۸۷ - ۱۵:۱۹  ، 
کد خبر : ۶۵۹۶۱

الجزیره‌ انگلیسی: ‌وبلاگ‌ها، زمینه‌ ساز تحولات سیاسی‌ و اجتماعی‌ در ایران هستند


 الجزیره‌ انگلیسی‌ در گزارشی‌ به‌ بهانه‌ ساخت یک فیلم‌ پویانمایی‌ ضدایرانی‌ به‌ بررسی‌ وضع‌ وبلاگ نویسی‌ در ایران پرداخت، و این پدیده‌ اجتماعی‌ را بستری‌ برای‌ تغییرات سیاسی‌ و اجتماعی‌ در ایران عنوان کرد. به‌ گزارش‌ شبکه‌ تلویزیونی‌ الجزیره ‌انگلیسی،‌ ریچارد گیزبرت تهیه‌ کننده‌ این شبکه‌ که‌ هر هفته‌ در قالب برنامه‌ ای‌ به‌ بررسی‌ پربیننده‌ ترین نماهنگهای‌ اینترنتی‌ هفته‌ می‌پردازد گفت: مطالب زیادی‌ درباره‌ وبلاگ نویسانی‌ منتشر شده‌ است که‌ در کشورهای‌ مختلف به‌ علت نگارش‌ مطالبی‌ در وبلاگهایشان به‌ زندان افتاده‌اند؛ زیرا مقامات دولتی‌ با این نوع‌ فعالیت ژورنالیستی‌ این افراد مخالف بوده‌اند. وی‌ گفت: باید بخاطر داشت که‌ در هیچ کشوری‌ به‌ اندازه‌ ایران وبلاگ نویسان سیاسی‌ فعال‌ نیستند. در حال‌ حاضر پنج‌ وبلاگ نویس‌ در ایران، در زندان به‌ سر می‌ برند. یکی‌ از این افراد که‌ ما از زندانی‌ بودن وی‌ اطلاع‌ داریم‌ به‌ جاسوسی‌ برای‌ اسرائیل‌ متهم‌ شده‌ است. به‌ تازگی‌ گروهی‌ از دانشجویان دانشکده‌ فیلم‌ سازی‌ ونکوور کانادا با ساخت فیلم‌ کوتاهی‌ زوندی‌ را جشن گرفتند که‌ آن را انقلاب وبلاگی‌ ایران توصیف کرده‌اند. عده‌ زیادی‌ از این فیلم‌ که‌ در اینترنت پخش‌ شد، دیدن کردند.
این فیلم‌ پویانمایی‌، یک فیلم‌ سیاسی‌ قوی‌ است که‌ فیلم‌ اینترنتی‌ برتر این هفته‌ ماست. الجزیره‌ انگلیسی‌ در ادامه‌ بخشهایی‌ از این فیلم‌ پویانمایی‌ را با عنوان ایران ملت وبلاگ نویسان پخش‌ کرد که‌ با تصاویری‌ از جرج‌ بوش،‌ پاپ فیدل‌ کاسترو و احمدی‌ نژاد آغاز شد. صدای‌ روی‌ تصویر می‌گفت ایران همانند بسیاری‌ از کشورهای‌ جهان از منظر جهانی‌ بر اساس‌ وضع‌ رهبران سیاسی‌ اش‌ توصیف می‌ شود اما ایران کشوری‌ است که‌ فراتر از سیاستمداران کوته‌ فکر خود است ایران در گذشته‌ کشوری‌ سطلنتی‌ بود که‌ یک شاه‌ بر آن حکومت می‌ کرد تا آنکه‌ انقلابی‌ در سال‌ هزار و نهصد و هفتاد و نه‌ در ایران رخ‌ داد. شاه‌ آخر ایران که‌ این کشور را مدرنیزه‌ کرد به‌ سرکوب مخالفان سیاسی‌ اش‌ مبادرت می‌ کرد. در چنین شرایطی‌ انقلاب اسلامی‌ با تظاهرات و اعتصاب های‌ گسترده‌ آغاز شد. این انقلاب امیدهای‌ زیادی‌ را با خود به‌ همراه‌ داشت اما متاسفانه‌ یک رژیم‌ سرکوبگر جایگزین رژیم‌ سرکوبگر دیگری‌ شد.
الجزیره‌ انگلیسی‌ در حالی‌ که‌ در این قسمت تصاویری‌ از امام‌ خمینی‌ (ره)‌ و نقشه‌ ایران با زمینه‌ سرخ‌ رنگ به‌ نشانه‌ خون در دوران پس‌ از انقلاب پخش‌ می‌ کرد، افزود: در حال‌ حاضر نیمی‌ از جمعیت هفتاد میلیون نفری‌ ایران کمتر از بیست و پنج‌ سال‌ سن دارند که‌ این نسل‌ به‌ شدت مخالف رژیم‌ کنونی‌ هستند که‌ با مجازاتهای‌ شدیدی‌ مواجه‌ می‌ شوند. به‌ همین خاطر جوانان ایرانی‌ که‌ می‌ خواهند صدا و افکار و تجربه‌ خود را به‌ گوش‌ دیگران برسانند و بیان کنند، به‌ دنیای‌ وبلاگ نویسی‌ روی‌ اورده‌اند. ایران از نظر داشتن وبلاگها در میان کشورهای‌ جهان در رتبه‌ سوم‌ قرار دارد، در سال‌ دو هزار و پنج‌ بیش‌ از هفتصد هزار وبلاگ در ایران وجود داشت که‌ یکصد هزار مورد از آنها فعال‌ بود.
وبلاگ فضایی‌ امن برای‌ ایرانی‌ ها فراهم‌ می‌ کند تا درباره‌ مسائلی‌ به‌ ابراز نظر بپردازند که‌ سخن گفتن از آنها ممنوع‌ است. این مطالب طیفی‌ از مسائل‌ از حوزه‌ های‌ سیاسی‌ گرفته‌ تا عشق‌ بازی‌ را دربر می‌ گیرد. در این فضا، جوانان ایرانی‌ به‌ گفتگو با جنس‌ مخالف می‌ پردازند. برای‌ هم‌ لطیفه‌ می‌نویسند و به‌ دوست یابی‌ از میان جنس‌ مخالف مبادرت می‌ کنند. در ادامه‌ این فیلم‌ پویا نمایی،‌ صدای‌ روی‌ تصویر می‌ گوید: وبلاگ نویسان ایرانی‌ می‌ توانند به‌ بیان مطالبی‌ بپردازند که‌ مخالف خواست دولت ایران است، آنها با زبانی‌ صریح‌، آگاهانه‌ و توام‌ با خشم‌ درباره‌ سرکوب زنان نفرت از اسلامگرایان سیاسی‌ و لزوم‌ ایجاد تغییرات سخن می‌ گویند.برخی‌ از وبلاگ نویسان شجاع‌ در ایران با نوشتن مطالبی‌ تحت عنوان اسامی‌ واقعی‌ شان، خطر به‌ زندان افتادن را به‌ جان می‌ خرند. با وجود مخالفتهای‌ حکومتی‌ در ایران، شمار وبلاگها در این کشور همچنان سیر صعودی‌ دارد. وبلاگ ها بستری‌ برای‌ بیان شجاعانه‌ عقاید و رویاها و مقابله‌ با فضای‌ ترس‌ فراهم‌ می‌ کنند، وبلاگهای‌ ایرانی‌ صدای‌ واقعی‌ نسل‌ آتی‌ ایرانی‌ ها هستند، وبلاگهای‌ ایرانی‌ در واقع‌ انقلابی،‌ در درون انقلاب اسلامی‌ ایران هستند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات