تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۳۸۸ - ۰۹:۴۰  ، 
کد خبر : ۶۶۲۹۴

باقری در گفت‌وگو با شبکه جهانی جام‌جم (بخش دوم و پایانی)

اشاره: معاون عربی و آفریقایی وزیر خارجه کشورمان گفت: آمریکایی‌ها برای مشروعیت بخشیدن به حضور خود در عراق مایلند بحران عراق را بین‌المللی کنند.

به گزارش خبرگزاری فارس، «محمدرضا باقری» معاون عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه کشورمان در ادامه گفتگو با برنامه «کنکاش» شبکه جهانی جام جم با اشاره به مخالفت برخی کشورهای منطقه از جمله برخی کشورهای عرب با بعضی از مفاد طرح ایران از جمله بند ابتدایی آن یعنی خروج نیروهای اشغالگر، گفت: الان وارد سال پنجم اشغال عراق شده‌ایم؛ تروریست‌ها ادعا می‌کنند چون عراق اشغال شده است باید با اشغالگران بجنگیم، آمریکایی‌ها هم می‌گویند باید در عراق بمانیم تا با تروریست‌ها مبارزه کنیم. این پارادوکس و دور باطل طبعا باید پایان یابد و چاره آن چیزی جز ارائه یک جدول زمانبندی شده برای خروج نیروهای اشغالگر نیست. به طوری که به تدریج اختیارات و قدرت اداره امور کشور و اداره پلیس و ارتش عراق به خود عراقی‌ها داده شود.

باقری افزود: ما معتقدیم دولت آقای نوری المالکی باید از قدرت و توان تمامی طوایف، فرقه‌ها و گرو‌ه‌های سیاسی از جمله تشیع، اهل سنت، کردها و عشایر در این جهت استفاده کند.

وی با اشاره به موضع نسبتا مثبت «عمرو موسی» دبیر کل اتحادیه عرب در مورد مسائل عراق، اظهار داشت: چنانچه پیشنهاد ایران برای حضور در نشست‌های این اتحادیه به عنوان عضو ناظر مورد قبول قرار گیرد ما می‌توانیم هماهنگی بیشتری با کشورهای عربی در مورد دیدگاه‌ها و نقطه نظرات خودمان با آنها داشته باشیم. البته وزیر امور خارجه ایران یک بار در اجلاس سران عرب در ریاض به عنوان مهمان شرکت و سخنرانی کرد.

باقری نتایج اجلاس استانبول را در مقایسه با نشست‌های قبلی، آشتی جویانه‌تر خواند و با اشاره به نگرانی و خستگی کشورهای همسایه از بحران عراق، گفت: کشورهای همسایه عراق کم‌کم به این نتیجه رسیده‌اند که چاره ای جز وحدت در عراق و حمایت از دولت قانونی این کشور نیست. اینکه برخی کشورها اخیرا موافقت خود را با گشایش سفارتخانه در عراق اعلام کرده‌اند، می‌تواند ناشی از همین مسئله باشد.

معاون عربی و آفریقایی وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه در بیانیه‌ پایانی اجلاس استانبول تاکیدی بر خروج نیروهای آمریکایی از عراق نشد، یادآور شد: واقعیت این است که آمریکایی‌‌ها علاقه‌ای ندارند که در این گونه اجلاس‌ها این مسئله مطرح شود، اما ما تلاش خواهیم کرد که تا روزی در بیانیه‌های پایانی اجلاس همسایگان عراق، بند اول آن تاکید بر خروج نیروهای اشغالگر از این کشور باشد.

باقری در مورد برخی اقدامات آمریکا از جمله فعالیت شرکت‌هایی چون «بلک واتر» و امثال آن در عراق، گفت: این گونه اقدامات آمریکا با مصوبات نشست‌های قبلی مغایرت دارد. استفاده از مزدورها در کشورها حتی کشورهای تحت اشغال قواعد خودش را داراست و براساس کنوانسیون‌های بین‌المللی فعالیت‌ شرکت‌های امنیتی نظیر شرکت آمریکایی بلک واتر و مزدورانی که به اسم حفظ امنیت عراق وارد این کشور شده‌اند و کاری جز کشتن انسان ها ندارند، غیر قانونی و محکوم است.

وی اضافه کرد: در سفری که اخیرا به بغداد داشتم واقعا از عملکرد این گونه شرکت‌ها متاثر شدم. اینها صف‌های طویلی را از مردم به وجود می‌آورند تا سگهایشان بتوانند یک یک اتومبیل‌های مردم را بازرسی کنند. گاهی می‌دیدیم که در یک خیابان طولانی همه اقشار منتظر بودند تا از خیابان رد شوند و سگ آمریکایی‌ خواب است. سؤال می‌کردم که چرا ترافیک ایجاد شده؟ می‌گفتند سگ‌های بازرسی خواب هستند و باید بیدار شوند بعد آنها عبور کنند و اگر کسی رعایت نکند به سمت آنها تیر اندازی خواهد شد.

باقری گفت: این شرایط علاوه بر اینکه با قواعد بین‌المللی منافات دارد به لحاظ عرف اسلامی و انسانی محکوم است و همه کشورهای همسایه نیز باید به این مسئله تاکید کنند که این گونه شرکت‌های امنیتی که اهانت و کشتار مردم بی‌دفاع عراق را در دستور کار خود قرار داده‌اند باید هر چه سریع‌تر از این کشور خارج شوند.

معاون وزیر امور خارجه در ادامه تاکید کرد: آمریکایی‌ها مایلند بحران عراق را بین‌المللی سازند تا از این طریق برای حضور خود در عراق مشروعیت پیدا کنند. آمریکایی‌ها گمان می‌کنند اگر بتوانند اجماع بین‌المللی راجع به تحولات عراق به دست آورند حضورشان در عراق اعتبار خواهد یافت. این در حالی است که ما معتقدیم باید حفظ امنیت و ثبات عراق و منطقه به دست خود مردم عراق و کشورهای منطقه صورت گیرد و حضور نظامیان آمریکایی در عراق به هیچ وجه به نفع مردم این کشور نیست.

باقری تصریح کرد: تلاش آمریکا برای بین‌المللی کردن بحران عراق به نوعی نشانگر عملکرد غلط کاخ سفید در عراق و منطقه طی 5 سال گذشته است. دولت آمریکا در سال‌های گذشته از دیکتاتوری عراق حمایت همه جانبه کرد که نه تنها برای مردم عراق بلکه برای کشورهای همسایه‌‌اش مشکلات فراوانی به وجود آورد. در واقع می‌توان نتیجه گرفت هدف آمریکا از حمایت این دیکتاتور و پس از آن حمله به عراق، غارت نفت و گسترش پایگاه‌هایش در منطقه و عراق بوده است.

وی با اشاره به اقدامات آمریکایی‌ها در افغانستان، خاطرنشان کرد: ببینید آمریکایی‌ها در افغانستان چه کار کردند. آنها در مقطعی از طالبان حمایت و در مقطعی دیگر به بهانه مبارزه به طالبان خاک افغانستان را اشغال کردند. در عراق هم آمریکا شیعیان و اهل سنت معتقد به دموکراسی و رای مردم را محکوم می‌کند و به سراغ حمایت از گروه‌های تندرو می‌رود. ما اطلاع داریم که آمریکایی‌ها برخی گروه‌های تندرو را آموزش می‌دهند. همان گونه که آمریکایی‌ها در افغانستان عد‌ه‌ای تندرو را آموزش دادند و بعد از مدتی بلای جان آنها در افغانستان و عراق شدند. آمریکا باید از این تجربیات درس بگیرد.

باقری در ادامه گفت: اگر چه به نیت آمریکایی‌‌ها اعتماد زیادی نداریم و برخی تندروی‌ها را در رفتار آنها مشاهده می‌کنیم ولی تحلیل‌ شخصی من این است که رویکرد آنها نسبت به گذشته آرام شده است. این تا حد زیادی به مسئله انتخابات سال 2008 ریاست جمهوری آمریکا نیز باز می‌گردد، چرا که آن چه امروز در عراق و خاورمیانه و به معنایی فلسطین و لبنان می‌گذرد و شاهد هستیم حتما در فعالیت‌های انتخاباتی کاندیداهای آمریکایی مورد توجه قرار می‌گیرد.

معاون وزیر امور خارجه در مورد اجلاس سه جانبه ایران، آمریکا و عراق نیز گفت: ادامه این مذاکرات بستگی به درخواست آمریکایی‌ها و عراقی‌ها دارد. اخیرا آمریکایی‌ها علامت‌هایی را در این زمینه داده‌اند که مایلند با ما مذاکره داشته باشند. ما هم منوط کردیم به اینکه اگر درخواستی دارند حتما از طریق سفارت سوئیس به ما اعلام کنند که عراقی‌ها نیز رسماً اعلام کرده‌اند که آمریکایی‌ها مایلند با شما مذاکره کنند؛ ما هم مخالفتی نداریم.

باقری در پایان با تاکید بر ضرورت عملیاتی شدن توافقنامه‌های دو یا چندجانبه بین عراق و کشورهای همسایه، خاطرنشان کرد: لازم است قرارداد 1975 به تدریج عملیاتی شود. البته ما در اجلاس‌‌های مرزی این موضوع را مطرح کرده‌ایم. معاون وزیر امور خارجه عراق هم قرار است به زودی به تهران سفر کند و طی آن مذاکراتی راجع به قرار داد 1975 خواهیم داشت.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات