تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۳۸۷ - ۰۹:۳۸  ، 
کد خبر : ۶۸۴۹۸

تحلیل‌ راهبردی‌: خسارتهای‌ حمایت آشکار از رژیم‌ صهیونیستی‌ برای‌ سران عرب


برخی‌ کشورهای‌ عربی‌ منطقه‌ در حالی‌ در کنفرانس‌ منامه‌ از ادغام‌ رژیم‌ صهیونیستی‌ در ساختار امنیتی‌ منطقه‌ سخن میگویند که‌ این رژیم‌ و متحدین غربیش‌ در شش‌ دهه‌ گذشته‌ هیچگاه‌ مانند اکنون منفور و متزلزل‌ نبوده‌ است. وزیر خارجه‌ بحرین دیروز در کنفرانسی‌ در منامه‌ بار دیگر تاسیس‌ سازمان همکاریهای‌ منطقه‌ا‌ی‌ متشکل‌ از همه‌ کشورهای‌ خاورمیانه‌ از جمله‌ رژیم‌ صهیونیستی‌ را خواستار شد.(1) به‌ گفته‌ وزیر خارجه‌ بحرین اعضای‌ این سازمان نباید لزوما از یکدیگر خوششان بیاید یا روابط دیپلماتیک داشته‌ باشند اما باید برای‌ حل ‌اختلافاتشان سر یک میز بنشینند.(2) رژیم‌ صهیونیستی‌ پس‌ از شکست در جنگ 34 روزه‌ در تابستان 2006 از حزب الله لبنان بویژه‌ پس‌ از سیطره‌ حماس‌ بر باریکه‌ غزه‌ و بشدت دچار چالشهای‌ امنیتی‌ منطقه‌ای‌ و بین المللی‌ شده‌ است و همین موضوع‌ سبب شده‌ تلاویو علیه‌ مردم‌ فلسطین شدت عمل‌ بی‌ سابقه‌ای‌ را نشان دهد. در این شرایط تحرکات صریح‌ و آشکار کشورهای‌ عربی‌ به‌ سود رژیم‌ صهیونیستی‌ افزایش‌ قابل‌ توجهی‌ یافته‌ است.
شیخ‌ خالد بن احمد ال‌ خلیفه،‌ اوایل‌ اکتبر دهم‌ مهرماه‌ پیشنهاد تشکیل‌ این سازمان را برای‌ نخستین بار مطرح‌ کرد و گفت: مایل‌ است اسرائیل‌ و ایران را نیز در بر بگیرد؛ ضمن اینکه‌ در هفته‌های‌ گذشته‌ کنفرانس‌ گفتگو ادیان از سوی‌ عربستان در مقر سازمان ملل‌ نیویورک برگزار گردید که‌ هم‌ از رژیم‌ صهیونیستی‌ به‌ عنوان یک دولت یهودی‌ برای‌ شرکت در آن دعوت به‌ عمل‌ آمد و هم‌ شیخ‌ الازهر با شیمون پرز، رئیس‌ رژیم‌ صهیونیستی‌ نیز دست داد. پیش‌ از این این قبیل‌ حمایتها از رژیم‌ صهیونیستی‌ به‌ صراحت کنونی‌ نبوده‌ است، این رویکرد میتواند هم‌ تلاشی‌ باشد برای‌ تشدید فشار برای‌ شکست حماس‌ در نوار غزه‌ و هم‌ میتواند بیانگر شرایط سخت رژیم‌ صهیونیستی‌ در شرایط طبیعی‌ حمایتهای‌ صریح‌ متحدین عربی‌ از تلاویو نه‌ در چارچوب منافع‌ این کشورها است و نه‌ در چارچوب منافع‌ آمریکا و رژیم‌ صهیونیستی؛‌ زیرا آنها می‌دانند که‌ چنین رویه‌ای‌ سران عرب را نزد افکار عمومی‌ خود و جهان اسلام‌ بشدت منفور و متزلزل‌ می‌سازد. جالب اینکه‌ این تحرکات حمایتی‌ اعراب در حالی‌ صورت می‌گیرد که‌ آمریکا مهمترین متحد استراتژیک رژیم‌ صهیونیستی‌ می‌کوشد مواضع‌ خود را به‌ صورت نسبی‌ و محدود مستقل‌ از این رژیم‌ نشان دهد.
به‌ عنوان مثال‌ ادعا خبرگزاری‌ رویترز 21/09/87 مبنی‌ بر اینکه‌ آمریکا در تلاش‌ برای‌ جمع‌ آوری‌ اطلاعات در مورد زرادخانه‌ هسته‌ای‌ مفروص‌ اسرائیل‌ و مذاکرات سری‌ درون دولت اسرائیل‌ به‌ صورت مرتب علیه‌ دولت یهود جاسوسی‌ می‌ کند در این چارچوب قابل‌ تحلیل‌ است، هر چند چنین محورهای‌ تبلیغی‌ میتواند تلاشی‌ باشد برای‌ تقویت موضع‌ میانجیگرانه‌ واشنگتن در روند صلح‌، به‌ اصطلاح‌ خاورمیانه‌ و بازسازی‌ چهره‌ آمریکا نزد افکار عمومی‌ جهان اسلام‌، بخصوص‌پیش‌ از آغاز به‌ کار دولت اوباما،  ولی‌ نباید از این موضوع‌ غافل‌ شد که‌ تشدید فشارهای‌ این رژیم‌ علیه‌ باریکه‌ غزه‌ و مردم‌ فلسطین احساسات ضد صهیونیستی‌ را در منطقه‌ و جهان تشدید کرده‌ و کاخ‌ سفید با مستقل‌ نشان دادن مواضع‌ خود از تلاویو سعی‌ میکند از تسری‌ این احساسات به‌ آمریکا به‌ خصوص‌ به‌ دولت آینده‌ باراک اوباما که‌ به‌ اصطلاح‌ امیدها یی‌ را در جهان اسلام‌ برانگیخته‌ است، جلوگیری‌ کند. خالد بن احمد ال‌ خلیفه‌ در کنفرانس‌ گفتگوی‌ منامه‌ همچنین افزود: همه‌ ما می‌ دانیم‌ که‌ نقش‌ آمریکا در منطقه‌ خلیج‌ فارس‌ برای‌ امنیت آینده‌ به‌ عنوان یک مسئله‌ اساسی‌ باقی‌ خواهد ماند و در حقیقت این نقش‌ باید توسعه‌ یابد و به‌ یک شراکت حقیقی‌ مبتنی‌ بر پایبندی‌ قوی‌ بین دو طرف تبدیل‌ شود. وی‌ همچنین ادعا کرد ما باید درک کنیم‌ آمریکا برای‌ حل‌ همه‌ مشکلات عصای‌ سحر آمیز ندارد.(3) 
پیشنهاد: با توجه‌ به‌ مطالب یاد شده‌ به‌ نظر میرسد ضروری‌ است دستگاه‌ دیپلماسی‌ و رسانه‌ای‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران یک واکنش‌ تبلیغی‌ مناسب از خود نشان دهد. با توجه‌ به‌ ماهیت ارزشی‌ و اسلامی‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران طبیعی‌ است تهران این سیاستهای‌ حمایتی‌ را برنتابد و آن را نفی‌ کند، ولی‌ بد نیست همزمان با پیگیری‌ ترفندهایی‌ خسارتهای‌ ناشی‌ از این رویه‌ را برای‌ دولتهای‌ عربی‌ نیز تبیین کند. به‌ نظر میرسد یکی‌ از بهترین تاکتیکها در این شرایط برجسته‌ کردن شرایط متزلزل‌ رژیم‌ صهیونیستی‌ و همزمان تاکید بر لزوم‌ گره‌ نخوردن منافع‌ دولتهای‌ عربی‌ با موجودیت و منافع‌ رژیم‌ صهیونیستی‌ در این شرایط است، بر این مبنا باید وانمود گردد. شرایط رژیم‌ صهیونیستی‌ چنان متزلزل‌ است که‌ حتی‌ حاضر شده‌ در اقدامی‌ بی‌سابقه‌ حمایت آشکار دولتهای‌ عربی‌ را جلب کند. ادامه‌ این رویه‌ در دراز مدت سبب میشود موجودیت و منافع‌ و شکست و پیروزی‌ رژیم‌ صهیونیستی‌ به‌ موجودیت منافع‌ و شکست و پیروزی‌ دولتهای‌ عربی‌ گره‌ بخورد و این برای‌ سران عرب خسارتهای‌ جبران ناپذیری‌ دارد و حتی‌ میتواند با کلید خوردن بازی‌ دومینو فروپاشی‌ رژیم‌ صهیونیستی‌ دولتهای‌ عربی‌ نیز دچار بحرانهای‌ اساسی‌ شوند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات