تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۳۸۷ - ۰۸:۲۸  ، 
کد خبر : ۷۶۸۲۱
معاون وزیر خارجه سودان خبر داد:

فعالیت سازماندهی شده صهیونیست‌ها درباره بحران دارفور

اشاره: معاون وزیر امور خارجه سودان گفت: رسانه‌های غربی و صهیونیستی فعالیت منظم و سازماندهی شده‌ای را در ارتباط با بحران دارفور به اجرا گذاشته و تلاش کرده‌اند آن را بدترین بحران جهان معرفی کنند.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری فارس، «مطرف صدیق» معاون وزیر خارجه سودان ظهر امروز سه‌شنبه بعد از شرکت در نهمین اجلاس کمیته سیاسی دوجانبه ایران و سودان در تهران، در نشستی خبری به همراه محمدرضا باقری معاون آفریقای وزارت خارجه کشورمان شرکت کرد.
وی در این نشست در پاسخ به سؤالی در خصوص تحولات دارفور با بیان اینکه آنچه در دارفور در جریان است تنها منحصر به سودان نیست، اظهار داشت: سودان همانند بسیاری از کشورها تحت تاثیر برخی شرایط سیاسی و اقتصادی قرار داشته و آنچه در دارفور می‌گذرد مسئله پیچیده‌ای است که دارای جوانب و ابعاد فراوانی از جمله ابعاد زیست محیطی می‌باشد.
صدیق به منابع محدود این منطقه اشاره کرد و گفت: افرادی که در این منطقه زندگی می‌کردند برای دستیابی به برخی منابع طبیعی با همدیگر درگیر شدند.
معاون وزیر خارجه سودان با اشاره به گسترش خشکسالی در شمال آفریقا، افزود: این امر بسیاری از کشورها از جمله سودان را تحت تاثیر قرار داد که بر اثر آن بسیاری از شهروندان ما به دیگر مناطق کوچک کردند.
وی با بیان اینکه در داخل همواره تلاش کردیم که این مشکلات را حل کنیم، یادآور شد: اما موج اخیر در یک شرایط بین‌المللی به وقوع پیوست.
صدیق در توضیح بیشتر در این زمینه با اشاره به مشکلاتی که آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها به دلیل اوضاع کنونی عراق و افغانستان با آن مواجهند، خاطرنشان کرد: زندان ابوغریب موضوعی نیست که فراموش شده باشد. شکست‌های پی در پی نیروهای ائتلاف در عراق و افغانستان بر روی موضوع دارفور تاثیر گذاشته و رسانه‌های غربی و صهیونیستی‌ فعالیت منظم و سازماندهی شده‌ای را در ارتباط با این بحران به اجرا گذاشته و تلاش کردند بحران دارفور را بدترین بحران جهان معرفی کنند.
وی بار دیگر بر تلاش کشورش برای حل این موضوع اشاره کرد و افزود: بحران کنونی در دارفور دارای سه بعد انسانی، امنیتی و سیاسی است و ما تمام تلاش خود را به کار گرفتیم که با همکاری دوستان آن را مهار و کنترل کنیم.
معاون وزیر خارجه سودان با ذکر این نکته که غربی‌ها تلاش‌هایی را در این زمینه انجام دادند، گفت: یکی از تلاش‌های آنها استفاده از برخی ابزارهای بین‌المللی مثل دادگاه جنایی بین‌المللی و صدور حکم علیه رئیس جمهور سودان بود.
صدیق اضافه کرد: ما می‌دانیم که چه کسی از سلاح کشتار جمعی استفاده کرده، تصفیه نژادی کرده و سیاست‌های تبعیض نژادی را اجرا می‌کند. آنها همه‌ی بدی‌های خودشان را فراموش کرده و آن را به یک رهبری پاک در سودان نسبت دادند.
وی خاطرنشان کرد: به یاری خدا و همکاری دوستان و نهاد‌های منطقه‌ای و بین‌المللی که از سودان حمایت می‌کنند، تلاش می‌کنیم از این بحران خارج شویم.
معاون وزیر خارجه سودان با یاد آوری این نکته که اگر چه این بحران تاثیر خود را بر جای گذاشته، گفت: فعالیت‌ سنگین و ظالمانه‌ای را علیه سودان به راه انداخته و تلاش کرده‌اند چهره رهبری سودان را خدشه‌دار کنند.
صدیق طرح‌های ارائه شده از سوی قطر را مورد اشاره قرار داد و گفت که سودان از آن طرح‌ها استقبال کرده است.
وی با بیان اینکه سودان گام‌هایی را برای حل این بحران برداشته و از آن جمله آتش‌بس را پذیرفته، اظهار داشت: اما شورشیان از آتش بس حمایت نمی‌کنند و رهبران آنها در پاریس و لندن هستند و از آنجا مورد حمایت قرار می‌گیرند، بیانیه صادر می‌کنند و منافع سودان را قربانی اهداف و مطامع خود کرده‌اند. اهدافی که هیچ ارتباطی به سودان ندارد.
به گزارش خبرنگار فارس صدیق در ابتدای این نشست ضمن ابراز خرسندی از حضورش در تهران گفت: در اجلاس امروز پیرامون ابعاد روابط 2 جانبه بحث و تبادل نظر و چالش‌های پیش رو در زمینه همکاری مشترک را مورد بررسی قرار دادیم.
وی تحولات جهانی و از جمله تحولات عراق و فلسطین را از جمله مواردی برشمرد که در گفتگو‌هایش با باقری پیرامون آن بحث و تبادل نظر کرده است.
صدیق با تاکید بر اینکه ما و ایران یکی هستیم و مسائلی که با آن مواجهیم مشابه است، خاطرنشان کرد: ما در بسیاری از مسائل با هم تفاهم داریم.
معاون وزیر خارجه سودان بر گسترش همکاری‌های ایران و سودان در راستای تامین منافع دو کشور و ملت و امت اسلامی تاکید کرد و افزود: مایلیم نمونه و الگویی از همکاری‌ها را به همه جهان به خصوص کشورهای اسلامی ارائه دهیم.
وی همکاری‌های جنوب - جنوب را از دیگر موضوعاتی خواند که با باقری پیرامون آن گفتگو کرده و به پیشرفت‌های جمهوری اسلامی ایران اشاره و نسبت به رشد و شکوفایی هر چه بیشتر ایران ابراز امیدواری کرد.
صدیق همچنین ابراز امیدواری کرد که ایران بتواند آرمان‌های مورد نظرش را محقق سازد.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات