عادل آذر، رئیس دیوان محاسبات از تغییر ملاک‌ها و شرایط برای حذف یارانه افراد خبر داد و گفت: دولت برای شناسایی پردرآمدها دستورالعملی به نام «وسع خانوار»تنظیم کرده که به جای درآمد،عملیاتی خواهد شد. بر این اساس در فرمول وسع خانوار توان اقتصادی آنها از نظر ملاک‌هایی همچون مدل و قیمت خودرو، تعداد تسهیلات بانکی دریافتی، نوع فعالیت صنفی افراد، دارا بودن کارت بازرگانی مربوط به سرپرست خانوار در نظر گرفته می‌شود. 
 سعید مهدوی/ رکود حاکم بر اقتصاد بسیار سنگین شده، نفس تولیدکنندگان به شماره افتاده و معیشت اقشار آسیب‌پذیر و طبقات پایین جامعه در خطر است. گروه اقتصادی دولت یازدهم برای خروج از این رکود و همچنین کنترل تورم، بسته‌های خروج غیر تورمی از رکود را طراحی کرده‌اند؛ اما با توجه به اینکه دولت به ماه‌های پایانی عمر خود نزدیک می‌شود، تاکنون نتوانسته بر این رکود گسترده فایق آید. برای دستیابی به این مهم دولت اقداماتی را طراحی و اجرا کرده که در بسیاری از موارد خود موجب عمیق‌تر شدن رکود در اقتصاد شده است.

حرکت نظام بانکی
 در مسیر رکود بیشتر
عملکرد نظام بانکی با توسل به ابزارهایی چون افزایش نرخ سود سپرده و کاهش شدید مقدار اعطای تسهیلات از جمله موارد تشدید رکود اقتصادی در این روزهاست، در حالی که نقش اصلی این نظام تحریک و رونق‌بخشی به اقتصاد از طریق ابزارها و سیاست‌های پولی در اختیار است. مدتی است که حجم نقدینگی از مرز ۱ تریلیون و ۳۰۰ هزار میلیارد تومان گذشته است. از آنجا که رکود عمیقی بر اقتصاد حاکم است، بیشتر صاحبان این نقدینگی ترجیح داده‌اند که پول‌شان را در بانک‌ها بگذارند و به نرخ‌های سود عمدتاً بالای 20 درصد قناعت کنند و در مقابل جاخوش کردن نقدینگی مردم در بانک‌ها، دستاورد تورم اسمی پایین را برای دولت رقم زده است. شیب نزولی تورم بسیار غیرعادی و متناقض است؛ زیرا در شرایط طبیعی وقتی نقدینگی رشد می‌‌کند، تورم هم باید رشد داشته باشد، این در حالی است که اکنون رشد نقدینگی را شاهد هستیم، اما تورم کنترل شده و کاهش یافته است. 
نظام بانکی در اوضاع کنونی نقش یک مسکن موقت برای حجم بالای نقدینگی در اقتصاد را دارد. این نقش در ماه‌های پایانی سال و ماه‌های آغازین سال جدید که طبق روال گذشته به شدت از تسهیلات‌دهی جلوگیری می‌کند، عملاً تا زمان انتخابات برای کنترل تورم وضعیت به همین منوال ادامه دارد و نقدینگی به بازار برای تحریک تقاضا و افزایش قدرت خرید مردم (اعطای تسهیلات) به بازار راه پیدا نمی‌کند و از سوی دیگر در اختیار بخش تولیدی کشور نیز قرار نمی‌گیرد. حال اگر به این شرایط، بخشش جرایم وام‌های زیر 100 میلیون تومان بانک‌ها که در روزهای اخیر زمزمه می‌شود را اضافه کنیم، خواهیم دید دولت چه خوابی برای اندک نقدینگی موجود در بازار دیده است.
 
ابتکار دولت در بسته‌های خروج غیر تورمی از رکود
بسته اول خروج غیر تورمی از رکود تا پایان سال 1394 طراحی شد‌ه بود‌. این بسته بر اساس تحریک تقاضای خارجی تد‌وین شد‌ه بود‌ و بیشتر مبتنی بر صاد‌رات بود؛‌ اما به د‌لیل اینکه شرایط د‌اخلی اقتصاد‌ و همچنین اقتصاد‌ جهانی د‌ر آن د‌ید‌ه نشد‌ه بود‌ با شکست مواجه شد و اجرا نشد‌. د‌ر این بسته دولت اعتقاد‌ د‌اشت‌ که باید‌ تحریک تقاضای خارجی انجام شود‌ که د‌ر حال حاضر به نتیجه عکس آن رسید‌ه‌ و معتقد است‌ باید‌ بازار د‌اخلی تحریک شود. 
بسته دوم خروج غیر تورمی از رکود نیز شامل کاهش نرخ سود تسهیلات و سپرده بانکی، کاهش نرخ ذخیره قانونی بانک‌ها از 13 درصد به 10 درصد، کاهش نرخ سود تسهیلات بین بانکی از 29 درصد به 26 درصد، افزایش تسهیلات بانکی برای خرید کالا و تحریک تقاضای مردم، تزریق بودجه عمرانی و تسریع در پرداخت بدهی دولت به پیمانکاران برخی از سیاست‌های جدید دولت برای افزایش نقدینگی و تحریک تقاضا شد؛ اما در عمل بسیاری از این برنامه‌ها اجرا نشد، یا در مواردی در مسیر عکس آن قدم برداشته شد.

رکود مشهود در بازار بورس 
کارشناسان بازار بورس نیز معتقدند که وضعیت این بازار اکنون برای سرمایه‌گذاران قابل قبول نیست و حتی مطلوبیتی به لحاظ کسب سودآوری برای سهامداران خرد و سرمایه‌گذاری‌های با دید کوتاه‌‌مدت ندارد. بسیاری از سرمایه‌گذاران به آینده امیدوارند تا کاهش سرمایه‌گذاری‌های چند ماه گذشته جبران شود؛ اما آنچه که اکنون در این بازار مشاهده می‌شود این است که به علت کاهش نقدینگی، جابه‌جایی سهام یا نوسانات بازار پیش‌بینی نمی‌شود. گفتنی است، در چند هفته گذشته اوراق سلف، مشارکت و اسناد خزانه اسلامی منتشر شده میزان نقدینگی بازار سرمایه را کاهش داد و افراد ریسک‌گریز را از این بازار خارج کرد. به عبارتی، این افراد به سمت اوراقی با سود ثابت هدایت شدند که این امر خود عاملی برای کاهش شاخص بازار، عدم رونق و عدم گردش معاملات می‌شود. هرچند كه اين بازار باید از دخالت‌هاي دولتي مصون باشد و آزادانه در فضا و بستري مناسب به فعاليت خود ادامه دهد؛ اما اقدامات و تصميم‌گيري‌هاي دولت در برنامه‌هاي اقتصادي كلان مي‌تواند تأثير بسزايي در رشد يا افت آن داشته باشد.

فقر پروژه‌های عمرانی 
آمارهای رسمی نشان می‌دهد دولتمردان تدبیر و امید علاقه خاصی به کارهای عمرانی ندارند. تخصیص ندادن بودجه‌های عمرانی و در عوض افزایش چند برابری بودجه‌های جاری بحران رکود اقتصادی در کشور را بالاتر می‌برد. در واقع، کاهش بودجه عمرانی، اشتغال و سرمایه‌گذاری را تحت تأثیر قرار خواهد داد، رکود را عمیق‌تر کرده و آن را به بنگاه‌های اقتصادی تسری می‌دهد. 

مسکن همچنان در رکود 
بازار مسکن و ساخت‌وساز هنوز در دوران رکود به سر می‌برد. در صورتی که بخش مسکن از رکود خارج شود، به دلیل ارتباط با 40 صنعت دیگر، می‌تواند بر رشد اقتصادی کشور تأثیر مطلوبی بگذارد. باتوجه به وابستگی حدود ۲۰۰ صنعت بزرگ و کوچک نظیر سیمان، آجر، آهن‌آلات، فولاد و... با صنعت ساختمان، طبیعی است که اگر این صنعت رونق بگیرد، می‌تواند دیگر صنایع وابسته اقتصاد ملی را رونق دهد. در کشور ما نیز این بخش سهم عمده‌ای از تولید ناخالص داخلی، سرمایه‌گذاری و اشتغال را دارد و به مثابه محرک بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی عمل می‌کند. در واقع رونق مسکن می‌تواند تأثیر چشمگیری بر اقتصاد داشته باشد. بر اساس قانون، تأمین مسکن برای اقشار جامعه بر عهده دولت است؛ از این رو تمام دولت‌ها برنامه‌های ویژه‌ای برای این بخش دارند. دولت یازدهم در ابتدای کار تعهد کرد که کار مسکن مهر دولت قبلی را به اتمام برساند و خود نیز طرحی به عنوان «مسکن اجتماعی» را برای اجرا معرفی کرد، اما دولت تاکنون خواسته یا ناخواسته در اتمام پروژه‌های مسکن مهر بدعهدی کرده و حتی برای طرح «مسکن اجتماعی» خود نیز هیچ اقدام قابل ذکری انجام نداده است.

اوضاع ناخوش بازار لوازم خانگی
طی چند سال اخیر بازار لوازم خانگی نیز مانند دیگر بخش‌های اقتصادی کشور با معضل رکود دست و پنجه نرم می‌کند؛ واردات بی‌رویه محصولات مشابه خارجی از یک‌سو و مشکلات نقدینگی تولیدکنندگان داخلی از سوی دیگر بر کسادی این بازار دامن می‌زند، البته در این شرایط مصرف‌کنندگان نیز سودی نمی‌برند؛ چرا که با وجود رکود، هر سال قیمت‌ها افزایش یافته و از قدرت خرید مردم کاسته شده است.

توقع مردم و کارشناسان
دلایل زیادی برای فرو رفتن اقتصاد کشور در رکود وجود دارد که به برخی از آنها و همچنین به برخی از پیامدهای آن اشاره شد؛ لذا توقع مردم و کارشناسان از گروه اقتصادی دولت، نهادها و ادارات وابسته این است که با برنامه‌ریزی جامع اقتصاد کشور را براساس الگوی اقتصاد مقاومتی به دور از جدال‌های سیاسی و حزبی، از شرایط رکودی حادث شده بیرون بکشند؛ زیرا رکود اقتصادی بلندمدت برای هر کشور بزرگی مانند کشور جمهوری اسلامی ایران، بسیار خطرناک است و موجب از بین رفتن شرکت‌های بزرگ و متوسط خواهد شد و این‌گونه راه برای ورود شرکت‌های خارجی به بازار بزرگ مصرف کشور باز می‌شود.


 محمد نوری/ هنگامی که رهبر معظم انقلاب در پیام نوروزی‌شان سال ۱۳۹۵ را سال «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» نام‌گذاری کردند، انتظار این بود که دولت و ملت اقدام و عملی متناسب برای تحقق این شعار از خود نشان دهند. حال که با گذشت یازده ماه از آغاز سال اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل، به روزهای پایانی آن نزدیک می‌شویم، با نگاهی به اقدامات ماه‌های گذشته در حوزه دولت، درمی‌یابیم تقریباً هیچ اقدام عملی در این زمینه صورت نگرفته است و دولت به تهیه گزارش‌های غیر واقعی در خصوص تحقق اقتصاد مقاومتی بیش از تحقق خود اقتصاد مقاومتی در حوزه‌های مختلف اقدام کرده است. 
در حوزه دولت؛ دستگاه‌های اجرایی و به ویژه مسئولان حوزه اقتصاد حدود یک ماه فرصت دارند تا در راستای تحقق شعار امسال گام‌های عملی بردارند. ولی به نظر می‌رسد مسئولان اقتصادی دولت، چشم‌انداز و اهداف تحقق این شعار را به فراموشی سپرده‌اند، یا اینکه به کلی آن را از دستور کار خود خارج کرده‌اند. این در حالی است که با بدعهدی طرف‌های غربی که مورد اعتماد دولت یازدهم برای برون‌رفت از مشکلات بودند، عقیم بودن این رویکرد به اثبات رسید. به نظر می‌رسد، دولت باید از این رویکرد چشم‌پوشی کرده و در این مدت باقی‌مانده دست به اقدام و عملی متناسب با اقتصاد مقاومتی بزند.
در حوزه ملت؛ اگرچه تحقق اقتصاد مقاومتی گفتمان غالب در بین مردم نیست و مدیریت مصرف موجب کاهش مصرف و توجه به مصرف تولیدات داخلی نشده است، ولی برخی از هموطنان به صورت خودجوش در راستای تحقق این سیاست‌ها اقدام و عمل مناسبی داشته‌اند. کارآفرینی و ایجاد مشاغل کوچک از مهم‌ترین اقدامات این دسته از مردم در راستای تحقق شعار سال بود که در عرصه کشاورزی و دامداری، خدمات و صنایع کوچک ظهور و بروز داشت. این اقدامات علاوه به ایجاد اشتغال، موجب درآمدزایی و حرکت به سمت استقلال اقتصادی شده است که قابل تقدیر است. 
تحقق اقدام و عمل در عرصه مقاوم‌سازی اقتصاد از سوی مردم امری بسیار مهم و کاربردی است، به طوری که بعضاً اهمیت آن از حوزه عملکرد دولت بیشتر می‌شود. اگر اقدام و عمل مردم در حوزه مقاوم‌سازی اقتصاد به گفتمان غالب تبدیل شود و فرهنگ گردد، گام مهم و مؤثری در این حوزه برداشته شده است. هفته گذشته از بازار تبریز خبری منتشر شد که می‌تواند برای همه مردم ایران الگوی عملی مناسبی برای تحقق اقتصاد مقاومتی باشد. 
بسیاری از بازاریان تبریز تصمیم گرفته‌اند دیگر منتظر تصمیمات و اقدامات مسئولان برای مبارزه با قاچاق کفش در شهر خود نباشند و مانند دیگر اقداماتی که مردم تبریز به صورت متحد و همگرا انجام داده‌اند، خود وارد عمل شوند. آنها تابلوهایی پشت ویترین مغازه‌های‌شان نصب کرده‌اند که بر روی آن نوشته شده است؛ «فقط کفش ایرانی می‌فروشیم».
با این اقدام بازاریان تبریز کفش‌های بی‌کیفیت چینی که در سایه بی‌تدبیری مسئولان، خود را به بازار ایران تحمیل کرده و سبب بیکاری بسیاری از کارگران و ورشکستگی تولیدکنندگان شده بود، رونق خود را از دست داده و بار دیگر رونق به این صنعت پرقدمت تبریز بازگشته است. مردم این شهر ولایتمدار بار دیگر به صورت همگرا و متحد اقدام مناسبی برای کم کردن دغدغه رهبر معظم انقلاب در تحقق اقتصاد مقاومتی صورت داده‌اند. این اقدام آنها می‌تواند به عنوان الگوی مطلوبی برای دیگر شهرها و در سایر حوزه‌های اقتصادی نیز مطرح و عملیاتی شود. ان‌شاءالله


 ارزش پایین شرکت‌های واگذار شده به بانک‌ها
علی‌ طیب‌نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: «نظام بانکی ما مشکلات زیادی دارد؛ اما ما در دولت یازدهم به دنبال حل آنها هستیم. شرکت‌هایی که دولت به عنوان بدهی خود به بانک‌ها واگذار می‌کند، عملاً دو ریال نمی‌ارزد و عمدتاً دارای صورت‌های مالی نامنظم و ضررده هستند.»

پیشنهادی
 برای کاهش نرخ بیکاری
علی سرزعیم، استاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت: «برای رشد اقتصادی کشور باید قانون کار و قانون استخدام کشوری بازنگری شده و وضعیت صندوق‌های بازنشستگی و قوانین آنها اصلاح شود. همچنین نهادهای موازی و بدون کارکرد، حذف و قیمت حامل‌های انرژی آزاد‌سازی شود.» وی نرخ بیکاری جوانان کشورمان را ۲۵ درصد و نرخ کلی بیکاری را ۱۳ درصد عنوان کرد و گفت: «متوسط نرخ رشد جمعیت پس از انقلاب ۷/۲ درصد بوده که به افزایش نرخ بیکاری منجر شده و اگر با همین روند ادامه یابد، به بیکاری پنج تا ۱۰ میلیون نفر می‌انجامد.»

میزان وابستگی اقتصاد 
به اینترنت
امیرعلی خیراندیش، مدیر اجرایی جست‌وجو بومی گفت: «طبق آمار مؤسسات بین‌المللی ۸ دهم درصد از اقتصاد ایران وابسته به اینترنت است و ایران رتبه نخست استفاده از گوگل را به خود اختصاص داده است.» وی با اشاره به لزوم بومی‌سازی کسب‌وکارهای مبتنی بر جویشگر بومی، اظهار داشت: «با تحلیل همین آمار و ارقام می‌توان پیش‌بینی کرد که در صورت حمایت کاربران ایرانی از جویشگر بومی پارسی‌جو، این توانایی وجود دارد که اقتصاد اینترنتی کشور طی پنج سال آینده با رشد 600 درصدی روبه‌رو شود.»

 سید فخرالدین موسوی/  هفته گذشته نیز بار دیگر شاهد راه متفاوت رسانه‌های دو جریان اصلی کشور بودیم؛ روزنامه‌های منتقد و نزدیک به اصولگرایان همچنان به مشکلات داخلی و نواقص و کمبودهای کشور و به ضعف‌های دولت و وعده‌ایی که در حد شعار مانده است پرداختند، روزنامه «وطن امروز» یک روز این جمله محمد شریعتمداری معاون رئیس‌جمهور که گفته بود هنوز در رکودیم را تیتر یک کرد و روز دیگر تحت عنوان «خوزستان غیر عادی» نوشت: خوزستان همچنان در بحران است. پس از بحران قطعی گسترده برق در استان، آب برخی شهرستان‌های این استان نیز قطع شد تا در زمستان 1395 استان خوزستان یک وضعیت غیر عادی و بحرانی را به خود ببیند؛ وضعیتی که به گفته نماینده این استان در مجلس خبرگان رهبری، حتی در طول هشت سال دفاع‌ مقدس نیز سابقه نداشته است و در روز دیگری از هفته نیز هم این بخش از سخنان رهبر معظم انقلاب که فرمودند؛ «مردم گلایه‌مندند!» را تیتر یک خود قرار داد و این سؤال را مطرح می‌کرد که: «مسئولان بگویند چه‌ کرده‌اند؟»
روزنامه «کیهان» نیز که 24 بهمن ماه؛ «مشکلات اقتصادی را چه کسانی باید حل کنند؟!» را تیتر یک خود انتخاب کرده بود، با انتقاد از سخنان رئیس‌جمهور در هشتمین جشنواره بین‌المللی فارابی نوشت: «به نظر می‌رسد رئیس‌جمهور با فراموش کردن همه وعده‌های متعدد و رنگارنگ انتخاباتی، در واپسین ماه‌های دولتش، می‌کوشد شانه از زیر بار مسئولیت خالی کند و پس از سه سال و نیم توهین به همه دانشمندان و متخصصان منتقد، از آنها برای برون‌رفت از معضلاتی که خود به وجود آورده است، راهکار می‌طلبد! و روز ۲۷ بهمن نیز این فراز از کلام امام خامنه‌ای در دیدار مردم تبریز با ایشان را بر صفحه اول خود نشاند که فرمودند: «مردم از تبعیض، کم‌کاری و بی‌اعتنایی به مشکلات گلایه دارند.» اتفاقی که در روزنامه جوان، روزنامه صبح نو و... هم تکرار شد، اما در مقابل تیتر قالب رسانه‌های اصلاح‌طلب به موضوع حاشیه و این روزها، یعنی آشتی ملی اختصاص یافته بود!
و روزنامه‌های اصلاح‌طلب به موضوع خودساخته آشتی ملی که پیش از آنکه شامل حال ملت باشد، قصه‌ای جناحی و سیاسی است. روزنامه «آفتاب یزد» که ابتدای هفته با تیتر درشت: «استقبال چپ و راست از آشتی ملی»، دلواپسان را تنها مانع  آشتی ملی معرفی می‌کند در سرمقاله همین روز خود به قلم احمد نقیب‌زاده و با عنوان؛ مقابل این موج نایستید، نوشت: «سالیانی دراز است که جامعه ما تقریباً در یک حالت دوقطبی قرار گرفته است که یک قطب آن مترصد این است تا همه چیز را به دست بگیرد و قطب دیگر را به خارج از دایره قدرت پس براند. این موضوع سبب شده است تا یک ناامیدی بر اعضای قطب دوم که متشکل از اقشار تحصیلکرده و طبقات مفید جامعه هستند، مستولی شود. این امر بسیار خطرناک می‌نماید. باید در نظر داشت که گروه دیگر، نمی‌تواند بی‌توجه به این نکته باشند که بدون فرهیختگان، مملکت اداره نمی‌شود. در نتیجه، این فراخوانی که در خصوص «آشتی‌ملی» داده شده، ندایی بسیار به وقت بوده است و من امیدوار هستم که در نهایت در جامعه طنین‌انداز شود. کسانی هم که بیش از حد پافشاری می‌کنند بر مواضع غیر اصولی‌شان به هوش آیند و به این ندا پاسخ مثبت دهند تا جامعه بین‌المللی هم در مقابل وحدت ملت ایران حد و مرز خود را بشناسد.» موضوعی که در تیتر «آشتي ملي آتش به جان دشمن» با بحرانی نشان دادن روزهای پیش رو و ماجراجويي‌‌هاي رئيس‌جمهور تازه آمريكا آشتی ملی را تنها پادزهر این موضوع دانست. روزنامه «شرق» نیز هفته را با تیتر یک «چراغ‌ سبز برای دیدار با محصوران» آغاز کرده بود، همچون روزنامه «اعتماد» نیز در ادامه هفته با احتیاط و در لفافه این موضوع را دنبال کرد، چنانکه «اعتماد» در سرمقاله خود به نوشته الهه کولایی، در صبح 23 بهمن نوشت؛ «نوع و كثرت طبقات و گروه‌ها و اقشار اجتماعي كه در راه‌پيمايي ٢٢ بهمن شركت كرده بودند، ضرورت توجه به سليقه‌ها و انتظارات گوناگون را يادآور مي‌شود. تنوع نگرش‌ها و انتظارات بايد از سوي تمام مسئولان به رسميت شناخته شود و از تك‌صدايي و تك‌گرايي در جامعه پرهيز شود.»


شبکه‌های اجتماعی و سلامت ـ ۱۷
 مهدی فرهادی/یکی از مباحث بسیار جذاب در حوزه روانشناسی پنجره جوهری است که در شبکه‌های اجتماعی شاهد آن هستیم که افراد در قالب این پنجره واقعیت‌هایی از زندگی خود را که نمی‌خواهند بروز بدهند یا درصدد پنهان کردن آن هستند را نشان می‌دهند؛ در این پنجره ویژگی‌های فرد در چهار ربع یک مربع مطالعه و بررسی می‌شود.
در ربع اول یا قسمت آشکار، کلیه اعمال و رفتارهایی قرار می‌گیرد که برای فرد و دیگران کاملاً آشنا و شناخته شده است. به این ربع «ناحیه عمومی» هم گفته می‌شود و برخی نیز آن را «منِ آگاه» نام نهاده‌اند.
در ربع دوم یا قسمت تاریک، اعمال و رفتارهایی قرار می‌گیرد که دیگران به خوبی از آن آگاهی دارند، ولی برای خود فرد شناخته شده نیست. مثل آدم نابینا که نمی‌بیند، ولی دیگران او را می‌بینند. در حوزه فکری نیز چنین است که ممکن است فردی اشکالات یا حتی برجستگی‌های معنوی و فکری داشته باشد، اما ضمن اینکه از دید وی پنهان است، در دید دیگران این رفتار کاملاً واضح است.
در ربع سوم یا قسمت محرمانه، اعمال و رفتارهایی را دربرمی‌گیرد که فرد به خوبی از آنها آگاه است، ولی برای دیگران بازگو نمی‌کند. به تعبیری، فاش نمی‌سازد. به این ربع «ناحیه خصوصی» هم گفته می‌شود.
در ربع چهارم که «منطقه مجهول» و «خانه اشباح» نیز نامیده می‌شود. این خانه شامل موضوعاتی می‌شود که نه فرد از آنها شناختی نسبت به خود دارد و نه دیگر افراد حاضر در گروه. برای نمونه هرگاه رئیس حرفی می‌زند فرد رفتارهای ناخوشایندی از خود نشان می‌دهد که نه خود متوجه آن است و نه اعضای گروه متوجه آن می‌شوند. این منطقه نیز در شبکه‌های اجتماعی قابل کشف است؛ زیرا برخلاف رفتار در فضای واقعی که در جایی ثبت نمی‌شود، هرگونه رفتاری در فضای مجازی ثبت می‌شود و قابل جست‌وجو و تحلیل است.