آیت‌الله جنتی گفت: همانطور كه از توجه به متن قرآن و روايات به دست مي‌آيد؛ انفاق، رسيدگي به ايتام و محرومان و رفع حوائج و نيازهاي مردم نزديك‌ترين مسير براي دستيابي به عاقبت به خيري است. انفاق از آن چيزي كه مورد علاقه انسان است خواسته خداوند در قرآن كريم است. سيره پيامبر و اهل بيت ايشان (عليهم‌السلام) در امر رسيدگي به امور نيازمندان و محرومان بر پايه ايثار و نيز محرمانه نگه داشتن اين كمك‌ها و حتي اطلاع نداشتن فرد نيازمند از آن كمك و ياري، استوار بود.


آیت‌الله سید محمد مهدی حسینی همدانی
همه ما از صراط عبور می‌کنیم. همه ما این مرحله را باید طی کنیم. صراط یک کمین‌گاه است. یک عده‌ای در آنجا به دام می‌افتند. اما خود این صراط به چه معناست؟ 
در این بحث مباحث عمیق معرفتی وجود دارد. از امام صادق(ع) نقل می‌کنند که؛ «انه قال المرصاد قنطره علی الصراط» مرصاد (کمینگاه) پلی بر روی صراط است. «لایجوزها عبد بمظلمه» بنده‌ای که بر پشتش باری از ظلم انباشته با داشتن ستم بر دوش نمی‌تواند از روی این پل عبور کند. آن مرصاد او را در آنجا می‌زند.

چگونگی عبور از صراط
در روایت معروفی است از امام صادق(ع) که «الناس یمرون علی الصراط طبقات و الصراط ادق من الشعر و من حد السیف فمنهم من یمر مثل البرق»؛ کسانی که بر صراط عبور می‌کنند چند دسته هستند که البته صراط از مو باریک‌تر است و از شمشیر تیزتر است. گروهی مثل برق از روی آن عبور می‌کنند. گروهی مثل اسب نفس‌نفس‌زنان از روی آن عبور می‌کنند؛ «و منهم من یمر مثل عدو الفرس»، بعضی‌ها مثل اسب به تاخت پیش می‌تازند. برخی روی آن راه می‌روند و برخی به آن چنگ می‌زنند و آویزان خواهند بود. در حالی که تکه‌ای از آنها را آتش فراگرفته است و تکه‌ای را رها می‌کند. آتش زبانه می‌کشد که اینها را بگیرد باز این پایش را می‌کشد و جلو می‌رود.

حقیقت صراط
واقعیت و باطن هر کدام از اعمال ما در قیامت خودش را نشان می‌دهد؛ یعنی همه چیز در عالم یک ظاهری دارد و یک باطنی. باطن این دنیا قیامت است. این چهره‌ای که الان اینجا داریم ظاهری است که خدای تعالی با آن قوه ستاری‌اش ستر قبیح کرده است. وقتی که این‌طور شد صراط خودش را نشان می‌دهد. صراط یعنی آن عقیده پاکی که انسان در دنیا دارد و این عقیده را می‌پیماید و براساس آن عمل می‌کند. دستورات خدا را به دل می‌گیرد و براساس آن عمل می‌کند. هر کسی عملش بیشتر و دقت او بیشتر بود و توجه او بیشتر بود، بروز و ظهور او در قیامت صراط است؛ لذا با سرعت عبور می‌کند.

صراط، تبعیت از ولایت
مفضل‌بن‌عمر می‌گوید خدمت امام صادق(ع) رسیدم و درباره صراط از او پرسیدم. حضرت فرمود، راه شناخت خدای بزرگ است. تو خدا را چگونه می‌شناسی؟ راه شناخت خدا یعنی صراط. ما را به باطن می‌برد. 
این راه معرفت خدا دو راه است، دو صراط است، دو مسیر است؛ یکی در دنیاست و دومی که حقیقت است در آخرت است. می‌دانید آن صراطی که در دنیا است، کدام صراط است؟ «الامام المفروض الطاعه» اگر امام زمانت را پیروی کردی و در رکاب او بودی، او صراط توست در دنیا.
بعضی پا به رکاب هستند، تیز، مثل برق هر چه که امامش دستور داد، انجام می‌دهد. ظهور این مثل برق عمل کردن این است که آنجا هم مثل برق عبور می‌کند.  

شناخت امام
باید سریع انجام داد. بعضی‌ها مذبذب هستند. منتظر است ببیند که باد از کدام طرف می‌آید. الان به نفعش است که چه حرفی بزند. الان باید چگونه رفتار کند. حقه‌بازی می‌کند. در اسلام چنین چیزی نداریم.
«کسی که در دنیا امام زمانش را نشناخت، پایش بر پل آخرت می‌لغزد و در آتش می‌افتد.» یعنی پل روی جهنم بسته شده است. همه انسان‌ها از جهنم عبور می‌کنند. بدون استثنا، اما چون آتش جهنم در قیامت حَیَوان است، یعنی عاقل است، برخلاف آتش دنیا تر و خشک را با هم می‌سوزاند. همه را می‌گیرد، ولو بی‌گناه باشد.
این وضعیت انسان است. نوع رفتارش، نوع برخوردش، نوع زندگی‌اش، تبعیت کردن او از امامش، همه برای او جهنم می‌شوند. این جهنم می‌فهمد، شعور دارد، یک عده را می‌گوید نرو و پیش من بمان. 

کسب نور
حضرت رسول فرمودند که جبرئیل نزد من آمد و گفت: ای پیغمبر تو را بشارت بدهم که به چه چیز از صراط عبور می‌کنی؟ حضرت فرمود بله بگویید. عرض کرد: تو به نور خدا عبور می‌کنی. خدا یک نوری را می‌اندازد تو هم تبعیت آن نور را می‌کنی و علی به نور تو و نور تو از نور خداست و امت تو پیغمبر به نور علی از صراط عبور می‌کنند. نور علی هم از نور توست،  بعد خود رسول خدا به آیه ۴۰ سوره مبارکه نور اشاره فرمودند که؛ هر کس را خدا نوری قرار ندهد، نوری برای او نیست.
در زیارت امیرالمؤمنین می‌خوانیم: «السلام علیک یا دین الله القویم و صراطه المستقیم» خود علی(سلام‌الله‌علیه) صراط مستقیم است و کسی که از او پیروی کند در آن صراط قدم برداشته است.
حقیقت بندگی
خدای تعالی فرمود: «و ان اعبدونی هذا صراط مستقیم»؛ پرستش من را بکنید، صراط مستقیم همین است.
بعضی تمام تلاش‌شان این است که جهنم نروند. یک عده این طور هستند از آتش جهنم می‌ترسند. صبح که برای نماز صبح بلند می‌شود، از ترس سوخت و سوز است. یک عده هم شوق بهشت دارند. دو رکعت نماز مستحبی می‌خوانیم، قرآن می‌خوانیم، کارهای مستحبی انجام می‌دهیم، از او که می‌پرسیم محرکت چه بود، می‌گوید حورالعین می‌دهند. همه حواسش پیش حوری است. یک عده در دنیا دنبال سیب و گلابی هستند، در آن دنیا هم همین طور است.
بعضی‌ها هم به دنبال جنت‌اللقاء هستند. دنبال مقام انبیا و اولیا هستند که خودشان را برسانند به آن مقام. این نگاه صرف به آینده است. اگرچه بی‌ثمر نیست و ثمربخش است. بهشت را برای خودش درست می‌کند، آخرتش را درست می‌کند، اما از این جهت که نسبت به گذشته قطع است و انس با مبدأ فاعلی‌اش از بین رفته، توجه به خدا ندارد. این نکته دقیقی است، خوب توجه کنید. همه اینها باز حواس‌شان به آینده است، از خدا غافل هستند. گذشته را رها کرده‌اند. از کجا آمده‌ام را یادشان نیست. به کجا می‌روند را حواس‌شان هست.
بالاتر از همه این گروه سه‌گانه که در روایات هم آمده گروه چهارمی هستند که افق سیر اینها خلافت الهی است. می‌گوید من خلیفه‌الله هستم. اینها در عین حالی که در این عالم حضور دارند، هم توجه به مبدأ و هم توجه به معاد دارند. هم مبدأ فاعلی را در نظر دارند، هم نهایتی را که باید به سمتش سیر کنند. 

مقام خلیفه خدا
خلیفه خدا چه کار می‌کند؟ آن کسی که در این مقام است تلاش می‌کند که همه را از جهنم نجات دهد. انسان کامل تمام تلاشش این است که مؤمنان متوسط را که هنوز به آن مقامات عالیه نرسیده‌اند به بهشت برساند. تمام تلاش او این است به دنبال خودش که به ملاقات می‌رود، دیگران را هم ببرد. این دیگر به فکر بهشت و جهنم و به فکر خودش که باید به آن مقامات عالیه برسد، نیست. جانشینی خدا دلچسب است، در وجود خلیفه الهی فرصت هیچ خستگی و فرصت رخنه هیچ سستی نخواهد بود.

دعا در مقام خلیفه‌اللهی
«اللهم انی اسئلک تجعلنی ممن تنتصر به لدینک»؛ خدایا مرا از کسانی قرار بده که دین تو را یاری می‌کنند. این مقام خلیفه‌اللهی است. «و لاتستبدل بی غیری» خدایا نکند یک وقت من را قبول نکنی، دیگری را به جای من بگذاری. خدای تعالی فرمود من با کسی عقد اخوت نبستم. اما اگر دین من را یاری نکردی، از شما می‌گیرم می‌دهم به کسی که دین را حفظ می‌کند.
مواظب باشیم نعمتی که خدای تعالی به ما داده به برکت شهادت انسان‌های پاکی که خون‌شان روی زمین ریخته شد و نظام اسلامی محقق شد، با یک سری از حرف‌ها و یک سری از حرکت‌ها از بین نرود. سنن الهی قابل تخلف نیست. اگر در آن قالب و نصاب بودیم دین در اختیار ماست. اما اگر از ما تخلفی سر بزند، تبدیل است.

ابن عباس ـ ۱
در سلسله مطالب این ستون طی چند شماره زندگی و سیره صحابی بزرگ و عموی گرامی حضرت رسول(ص)، جناب عباس‌بن عبدالمطلب بررسی شد. یکی از فرزندان ایشان که در تاریخ اسلام شهرت فراوانی نیز دارد عبدالله است که در تاریخ و کتب روایی به ابن عباس مشهور است. 
عبدالله‌بن‌عباس از اشخاص مورد اعتماد شیعه است. کسی که امام علی(ع) او را در قضیه حکمیت نماینده خود برگزید. همچنین صدها روایت در کتب روایی شیعه از ایشان نقل شده و تفاسیر شیعی نیز آکنده از نظریات ایشان است.
با مراجعه به کتب روایی شیعه، صدها روایت از ابن عباس مشاهده می‌شود که بخش مهمی از معارف شیعه را در بر دارد و مورد قبول و الگوی عمل شیعیان است.
در ضمن، با اینکه کتابی تفسیری از وی بر جای نمانده است، اما تفاسیر شیعی، آکنده از بیان نظریات اوست.
در تاریخ ولادت عبدالله‌بن‌عباس اختلاف است، ولی مشهور این است که وی سه سال در نقلی دیگر، پنج سال پیش از هجرت در شعب‌ابی‌طالب به دنیا آمد. ابن‌اثیر نوشته است: «هنگام ولادت ابن‌عباس، پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله) کام ابن‌عباس را با آب دهان خویش برداشت.» کنیه‌اش ابوالعباس بود. او را «حِبرالامة» و «بَحر» (دریا) نیز نامیده‌اند.
حِبر در لغت، به ‌معنای «اثر نیکو» «زینت، جمال و بهاء»، «مداد»، «نوعی از لباس»، «نعمت» و‌... آمده است و واژه‌‌پژوهان در ایجاد ارتباط میان معنای لغوی و اصطلاحی آن کوشش‌های فراوانی کرده‌اند؛ برخی با استدلال به آیات «اُدخُلُوا الجَنَّةَ اَنتُم و اَزواجُکم تُحبَرون؛ شما و همسران‌تان در نهايت شادمانى وارد بهشت شويد!» (زخرف/ 70) و «فَاَمَّا الَّذینَ آمَنوا و عَمِلُوا الصّــلِحـتِ فَهُم فی رَوضَة یحبَرون؛ اما کسانی که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام داده‌اند، آنان را در بوستانی مسرور و شادمان می‌دارند.» (روم/ 15)، که بیشتر مفسران آن را به‌ معنای برخورداری از نعمت و شادمانی تفسیر کرده‌اند، معنای حبر را «نعمت» دانسته و معانی دیگر چون؛ شادمانی، سرور، اکرام، تحسین و‌... را از لوازم و آثار آن برشمرده‌اند. برخی دیگر معنای آن را «اثر نیکو» دانسته و وجه نام‌گذاری عالم به حبر را ماندگاری آثار نیکوی آنها در میان مردم ذکر کرده‌اند و کسانی‌ که «حبر» را «مداد» معنا کرده‌اند، دلیل این نام‌گذاری را کتابت عالِم به‌وسیله مداد دانسته‌اند. به هر حال، حبر به هر معنایی نوعی فضیلت برای وی حساب می‌شود و جایگاه علمی و اخلاقی او را نزد مسلمین نشان می‌دهد. 
مادرش، لبابه کبری، دختر حارث‌‌بن‌حَزْن هلالی و خواهر میمونه، همسر رسول اکرم(ص) بود و ام‌الفضل لقب داشت. او نخستین بانویی بود که پس از حضرت خدیجه(س) در مکه مسلمان شد و نزد پیامبر(ص)، محترم بود. در  برخی کتب آمده است که امّ‌الفضل، به حسنین شیر داده است، از این‌رو قثم و عبدالله برادر رضاعی حسنین به شمار می‌آیند و ابن عباس، پسر خاله خالد‌بن‌ولید بوده است. 
افزون بر این مطلب، ایراد مهمی که وارد است اینکه، ام‌الفضل تا اواخر سال هشتم هجری ساکن مکه بوده و فرزندان خود را نیز در مکه به دنیا آورده، شیر داده و بزرگ کرده و پس از فتح مکه وارد مدینه شده است، در حالی که ولادت امام حسین(ع) در سال چهارم هجری است و آمدن ام‌الفضل به مدینه اواخر سال هشتم یا اوایل سال نهم هجری اتفاق افتاده است.
به عبارت دیگر، در هنگام ورود او به مدینه، امام حسین(ع) چهار ساله بوده است، بنابراین وی چگونه می‌تواند حضرت را شیر داده و سرپرستی کرده باشد و مادر رضاعی امام محسوب شود؟ 

  مهدی عامری/ هر انسان مؤمنی در طول روز بنا به دستور الهی نماز اقامه کرده و در هر نماز حداقل دو بار سوره فاتحه‌الکتاب را قرائت می‌کند. 
با تدقیق در آیات قرآن مشاهده می‌شود آنچه خداوند از مؤمنان طلب کرده اقامه نماز است و نه خواندن نماز. در توضیح این مطلب، علما چنین بیان داشته‌اند که اقامه کردن نماز به آن است که علاوه بر رعایت تمام ارکان و شرایط ظاهری نماز، به معانی و محتوای نماز نیز توجه شود و آثار نماز در زندگی فرد جلوه کند. در این صورت است که نماز عاملی بازدارنده در برابر فحشا و منکر خواهد بود. البته برخی دیگر نیز معتقدند اقامه نماز اشاره به جنبه اجتماعی نماز دارد، چنانچه امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) می‌فرماید: «اگر کسی سعی کند انسان‌های دیگر را نمازخوان کند به این معنا، این در حقیقت تلاش و کوششی در راه عبودیت مطلق حق، در راه ریشه‌کن کردن فساد، در راه از بین بردن من و ما، در راه ایجاد وحدت اجتماعی و انسانی میان آحاد امت مسلمان و آحاد بشریت، تلاشی در این راه‌ها انجام داده، اقامه صلاه یعنی این.»
مؤمنان هر روز در نماز خود از خداوند درخواست می‌کنند، آنها را در صراط مستقیم و در زمره کسانی که خداوند متعال به آنها نعمت عطا کرده است، قرار دهد و از سوی دیگر آنها را در صف کسانی که مورد غضب خداوند هستند و در گمراهی به سر می‌برند، جای ندهد. به تعبیر دیگر، هر کس به نماز می‌ایستد، یک مرزبندی روشنی را برای خود ترسیم می‌کند و درخواست می‌کند در صف انبیا و صدیقین و شهدا و صالحین قرار بگیرد؛ کسانی که مورد توجه و نعمت پروردگار هستند.(نساء/ ۶۹) اما این امر تنها با گفتن محقق نمی‌شود؛ چرا که خداوند سرّ اینکه این افراد در گروه «انعمت علیهم» قرار گرفته‌اند را اطاعت از خداوند و رسولش می‌داند؛ یعنی نماز خوب انسان را به اطاعت خدا و نبی‌مکرم می‌کشاند و آن‌گاه در سایه این اطاعت نعمات الهی به سمت فرد فرود آمده و او را در کنار انبیا و اولیا جای می‌دهد.

گزارش صبح‌صادق از چهارمین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال انقلاب اسلامی
مجتبی برزگر/ چهارمین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال انقلاب اسلامی از 24 تا 29 بهمن با حضور فعالان فضای مجازی جبهه انقلاب اسلامی و مجموعه‌های مردم‌نهاد در بوستان گفت‌وگو برگزار شد؛ همان نمایشگاهی که نخستین دوره آن در سال 91 در مصلای تهران به فضای رقابتی فعالان رسانه‌ای مؤمن و انقلابی رونق بخشید. سپس دومین و سومین دوره آن طی سال‌های 93 و 94 در محل دائمی نمایشگاه‌های دائمی شهرداری تهران در بوستان گفت‌وگو برپا شد. چهارمین دوره این نمایشگاه را نیز همچون دوره‌های گذشته سازمان فضای مجازی سراج برپا کرد تا مجموعه‌های مختلف مردمی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در فضای مجازی، فعالیت‌ها، دستاوردها و محصولات خود را عرضه کنند.
چهار گروه هدف
نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال انقلاب اسلامی در دوره دوم با استقبال حدود 130 هزار نفر و در دوره سوم با 80 هزار بازدیدکننده روبه‌رو بود که در بین نمایشگاه‌های مشابه، استقبال خوبی به شمار می‌رفت؛ در چهارمین دوره نیز این استقبال‌ها رشد چشمگیری داشت. از سوی دیگر ارتقای سواد فضای مجازی در تمامی بخش‌های نمایشگاه را شاهد بودیم و کودکان و نوجوانان در کنار پدران و مادران از نمایشگاه استفاده می‌کردند. به تعبیر محمد خراسانی‌زاده دبیر این نمایشگاه، میزبان چهار گروه هدف بود؛ اولین گروه هدف، متصدیان 300 غرفه‌ و دومین گروه، مخاطبان علاقه‌مند به فضای مجازی، رسانه‌ای و پویانمایی بودند که از محصولات، دستاوردها، راهکارها و خدمات غنی این نمایشگاه بهره بردند. مسئولان در قالب سومین گروه با هدف دستیابی به ظرفیت‌های تخصصی مردمی از این نمایشگاه استقبال کردند تا بتوانند در قدم‌های بعدی انقلاب، کار را بهتر جلو ببرند؛ چراکه آنها یک وظیفه و بار امانت را به دوش می‌کشند که بازدید از این فضاها و محتواهای امن و پاک لازمه پیشروی در اهداف و آرمان‌های الهی انقلاب اسلامی است. چهارمین گروه هدف همان متخصصان هستند که استقبال و بازدید آنها از این فضا از موازی‌‌کاری‌ها جلوگیری می‌کند، از سوی دیگر شاهد و ناظر پیشرفت در فناوری‌های نوین هستند.

نمایشگاه در یک نگاه
300 غرفه در پنج بخش؛ یکی از ویژگی‌های خاص نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال انقلاب اسلامی حضور کانال‌های تلگرامی و صفحات اینستاگرامی در نمایشگاه بود. به گفته خراسانی‌زاده فرصت حضور این رسانه‌های غیر رسمی برای اولین بار فراهم شد تا این نمایشگاه تریبونی باشد برای کسانی که تریبون دیگری در اختیار ندارند. پایگاه‌های خبری و تحلیلی از جمله خبرگزاری‌های فارس، تسنیم، دفاع مقدس، بصیرت و پایگاه‌های مذهبی و خبری همچون عقیق، حامیان ولایت تا یک پایگاه شهرستانی که پل ارتباطی یک شهرستان کوچک با مردم است نیز در این محفل حضور داشتند. در بخش‌های سبک زندگی، مقاومت و دفاع مقدس، زن و خانواده، کودک و نوجوان، معارف دینی و اصول و عقاید اخلاقی نیز پایگاه‌هایی فعالیت داشتند. بخش دوم بخش نرم‌افزارهای چندرسانه‌ای، دیجیتال و تلفن‌همراه بود که در این بخش مجموعه تولیدکنندگان اپلیکیشن‌های موبایلی و نرم‌افزارهای چندرسانه‌ای فعالیت می‌کردند. بخش سوم مختص فعالان فناوری اطلاعات بود که برای اولین بار استارت‌آپ‌ها با رویکرد اقتصاد مقاومتی حضور داشتند. افزون بر حضور استارت‌آپ‌ها، حامیان ایده‌ها و شتاب‌دهنده‌ها نیز در این نمایشگاه حضور پیدا کردند و محل مناسبی برای جذب حمایت برای شرکت‌کنندگان بود. مسابقه روزانه امنیت فضای مجازی، بخش بسیار جذاب بازی‌های دخترانه، تونل هزارتوی رسانه، کلینیک سلامت ذهن در فضای مجازی(ترک اعتیاد اینترنتی)، بخش ویژه زندگی در آینده(نمایش آینده فناوری‌های نوین در زندگی مردم) و ده‌ها رویداد ارزشمند دیگر از جمله مواردی بود که مردم را به حضور در این نمایشگاه ترغیب می‌کرد. در کنار همه این اتفاقات یکی از بخش‌های مهم نمایشگاه، حوزه بین‌الملل بود که حدود 30 غرفه در این بخش فعالیت داشتند. 20 غرفه آن مربوط به اقشاری بود که در خارج از کشور فعالیت می‌کنند؛ کشورهایی چون: نیجریه، سوریه، لبنان، افغانستان، آمریکای لاتین، عراق، یمن و حجاز (کشور تحت سلطه آل‌سعود) 10 غرفه آن نیز مجموعه‌هایی هستند که در داخل ایران فعالیت دارند، اما برای فضای خارج از کشور تولید محتوا می‌کنند (مجموعه‌های مختلفی از جمله تی‌وی شیعه که برای شیعیان سراسر دنیا به 17 زبان تولید محتوا دارد، یا برخی از پایگاه‌‌های تخصصی در حوزه بین‌المللی همچون مای‌مدیا که تولید تصویر می‌کند.) در بخش جانبی کلینیک سلامت ذهن یک کار متنوع و جدیدی را به نام عصب‌سنجی اضافه کردند! مخاطب در اینجا نسبت به مسائل مختلف یک نوع آگاهی پیدا می‌کند که این فضا چه خطراتی می‌تواند برای او داشته باشد. در حوزه سواد فضای مجازی هم اطلاع می‌یابد که چه اتفاقاتی از لحاظ روانشناختی، عصبی، رفتاری در عرصه فضای مجازی و اعتیاد به اینترنت دارد.

خودروهای اینترنتی با تخفیف ویژه و رایگان
چهارمین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال انقلاب اسلامی برای رفاه حال بازدیدکنندگان این امکان را فراهم کرد که بتوانند با استفاده از اپلیکیشن درخواست تاکسی اینترنتی با تخفیف ویژه و رایگان برای رفت و آمد به نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال، تاکسی درخواست کنند.

فرهنگ‌سازی فضای مجازی
محمد خراسانی‌زاده درباره فرهنگ‌سازی فضای مجازی، تصریح کرد: «می‌دانید که رهبر معظم انقلاب در شهریورماه سال 94 زمانی که حکم جدید شورای عالی فضای مجازی را صادر کردند، در بند هفتم این حکم به نکته‌ای اشاره فرمودند که برای اولین بار این ادبیات در کشور ما استفاده می‌شد و آن کلیدواژه «ارتقای سواد فضای مجازی و فرهنگ کاربری» بود، تا قبل از این، در عرصه ارتقای سواد رسانه کارهایی هرچند سطحی انجام شد، ولی عنوان سواد مجازی برای اولین بار مورد استفاده قرار گرفت و متأسفانه مسئولان ذی‌ربط و همان شورایی که متولی این موضوع بودند چندان به آن بها ندادند. سازمان فضای مجازی سراج از همان زمان همواره با کمک نهادهای مختلف حاکمیتی و غیردولتی برای گسترش جناح مؤمن و انقلابی در فضای مجازی تلاش کرده و این نمایشگاه را با همین هدف برگزار و از این جهت مرکزی را تحت عنوان ارتقای سواد مجازی راه‌اندازی کرد. در سال گذشته یکی از اهداف همایش همین ارتقای سواد رسانه‌ای بود که در چهارمین دوره به یک توسعه جدی دست یافت. البته خوشبختانه در مجموع دفاتر استانی این کار به عنوان یک نهضت سوادآموزی فضای مجازی با تربیت مربی و برگزاری دوره‌های مختلف در مدارس، دانشگاه‌ها و مساجد و هرجایی که پایگاه مردمی فعالیت می‌کند، پیش می‌رود. در این نمایشگاه هم یکی از اهداف ارتقای سطح آگاهی و زبان و نحوه استفاده از آنهاست. برای نمونه در بخش اپلیکیشن، سواد اپلیکیشن مدنظر است. در بخش پایگاه‌های خبری سواد استفاده از رسانه هم مدنظر ماست.

استفاده از عنوان انقلاب اسلامی!
دبیر چهارمین دوره نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال انقلاب اسلامی، تأکید کرد: «وقتی عنوان انقلاب اسلامی را به کار می‌بریم، در واقع یک فضای آرمان‌گرایانه در حوزه محتوا را مدنظر داریم. ممکن است حتی تمام آن مجموعه‌هایی که در نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال دیگر یا «الکامپ» یا نمایشگاه‌های «آی‌تی ویس» یا بخش خبرگزاری‌های نمایشگاه مطبوعات هستند تحت این عنوان قرار بگیرند، اما تأکید ما به این دلیل است که پرچمداری انقلاب اسلامی را در دهه چهارم انقلاب حفظ کنیم. برای نمونه برخی از مجموعه‌ها با رویکرد اقتصاد مقاومتی فعالیت می‌کنند که شاید ظاهر آنها با انقلاب و آرمان‌های مقدس آن سنخیت نداشته باشد، ولی وقتی در کار و فعالیت آنها تأمل می‌کنیم این مجموعه آنقدر توانسته در راستای کارآفرینی و حمایت از تولید داخلی فعالیت کند که شاید به مراتب برخی از وزارتخانه‌های ما آن را صورت نداده‌اند. برای نمونه می‌دانید که دیجی کالا امکان واردات مستقیم و مجوز وارد کردن محصول از خارج از کشور را دارد و حتی می‌تواند این محصولات را با 30 درصد زیر قیمت وارد کند، اما این کار را انجام نمی‌دهد تا بنگاه‌هایی که در این راستا منبع درآمدی دارند نیز چرخه تولیدشان افزایش بیشتری پیدا کند. به همین دلیل از واردکننده رسمی کالا را خریداری می‌کنند و از کارگاه‌های صنایع دستی، فرش‌بافی و تولید کالاهای ایرانی نیز حمایت ویژه‌ای دارند. بنابراین وقتی شعار را در قواره اقدام می‌سنجیم می‌بینیم افراد، اقشار یا سازمان‌هایی هستند که در قواره انقلاب قرار نمی‌گیرند، اما به واقع در مرحله اجرا در چارچوب انقلاب گام برمی‌دارند، این هنر ماست که چتر انقلاب را گسترده‌تر کنیم تا در این فضا بیشتر فعالیت‌شان دیده شود. بنابراین تأکید ما یک بار رسانه‌ای دارد که مردم بدانند انقلاب اسلامی برای همه اقشار و همه عرصه‌ها، حرف برای گفتن دارد؛ این نیست که برخی مغرضانه می‌گویند در طیف، تفکر و گروه خاصی خلاصه شده است.

تجلیل از جنس موضوعی
وی در ادامه اظهار داشت: «ما معمولاً اختتامیه را در درون نمایشگاه برگزار نمی‌کنیم؛ بلکه با یک فاصله چند ماهه با پایان نمایشگاه که در این فضا این موج رسانه‌های دیجیتال انقلاب اسلامی زمین نماند و از سویی تجلیلی را از آثار انقلاب اسلامی داشته باشیم، صورت می‌گیرد. دقیقاً بخش عمده‌ای از این دسته‌بندی‌ها به موضوعاتی برمی‌گردد که همین حوزه است و بخشی هم در قالب‌هاست؛ ترتیب قالب‌هایی است که برترین‌ها را معرفی می‌کنیم و بخشی هم موضوعی است.»

هم‌افزایی تشکیلاتی
خراسانی‌زاده افزود: «در نمایشگاه پنج هدف عمده داشتیم؛ از جمله اهداف برگزاری نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال انقلاب اسلامی می‌توان به هم‌افزایی مجموعه‌های مردم‌نهاد فعال در عرصه فضای مجازی و معرفی محتوای مناسب در این عرصه اشاره کرد. همچنین ارتقای سواد فضای مجازی و فرهنگ کاربری سومین هدف برگزاری نمایشگاه بود و این نهضت از جمله منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی به شورای عالی فضای مجازی بوده است. ارائه محصولات، خدمات، راهکارها و دستاوردهای این مجموعه‌ها به مردم و مطالبه‌گری از مسئولان در حوزه فضای مجازی بخش‌های دیگری از این اهداف است. در هدف پنجم نیز فناوری‌های نوین معرفی می‌شوند؛ دعوت و مقابله فعالانه به جای مقابله منفعلانه. در تمام روزهای برگزاری نمایشگاه بدون از دست دادن وقت از ساعت 11 صبح تا 8 شب نشست‌ها و فضای گفتمان‌های بسیاری را در راستای اعتلای نام و اهداف مقدس انقلاب اسلامی پدید آوردیم.

فیلم خوبی در چارچوب انقلاب نداشتیم
وی با اشاره به اینکه سال گذشته اکران فیلم‌های جشنواره فیلم فجر را در حاشیه نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال انقلاب اسلامی داشتیم، خاطرنشان کرد: «فیلم‌های جشنواره فیلم فجر اگر در رویکردهای انقلاب اسلامی می‌گنجیدند، در شب‌های نمایشگاه برای نمایش عموم می‌گذاشتیم. متأسفانه امسال فیلم‌هایی که در گفتمان و چارچوب انقلاب اسلامی حرف‌هایی برای گفتن داشته باشند، خیلی کم است.»

بستر ارزیابی فضای مجازی
دبیر چهارمین دوره نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال انقلاب اسلامی در پایان گفت: «سازمان فضای مجازی سراج تلاش می‌کند که جناح فرهنگی، مؤمن و انقلابی را در بخش فضای مجازی سامان دهد تا آنها نیز در یک راستا هم‌افزا و یکپارچه فعالیت کنند. یکی از ابزارهایی که برای رسیدن به این افق روشن وجود دارد همین نمایشگاه است. در واقع، نمایشگاه بستری است که مردم تعامل این مجموعه‌ها که در طول سال با هم همکاری دارند، ببینند. ما یک نقطه اتصال هم باید داشته باشیم تا مسئولان هم از روند آن آگاهی پیدا کنند؛ افق و چشم‌اندازی که ما رسانه‌های انقلابی باید در این رقابت با هم داشته باشیم همان عبارت معروف حضرت آقاست که فرمودند: «ان‌شاءالله دست به دست هم دهیم و پیشروی کنیم تا تاراندن و بیرون‌راندن دشمن از عرصه فضای مجازی کشور.»