احمد توکلی، رئیس هیئت‌مدیره دیده‌بان شفافیت و عدالت گفت: «به چه دلیل وقتی پنجره واحدی که ثمره کار یک عده متخصص بوده و امکان این را فراهم کرده است که تمام واردات شفاف شود، باید کنار گذاشته شده یا محدود شود؟» وی تأکید کرد: «اگر آقای نعمت‌زاده دست از این کارهایش برندارد، دیده‌بان شفافیت و عدالت ناچار است به دادگاه مراجعه کند و به زور قانون، او را مجبور کند که دست از حمایت نا‌به‌جا از متخلفان بردارد.» 


 محمد نوری/  هر چه به انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم در اردیبهشت ماه سال 96 نزدیک‌تر می‌شویم، تلاش دولت برای جلب افکار عمومی و به حاشیه راندن و دور کردن توجهات مردم از متن مشکلات و وعده‌ها، بیشتر می‌شود. دولت یازدهم با شعارهای اقتصادی و وعده‌های تحول صد روزه اقتصادی و چرخیدن سانتریفیوژ و چرخ معیشت مردم پا به میدان گذاشت؛ اما اینکه حدود سه سال‌ونیم از آغاز کار این دولت گذشته است، هنوز نتوانسته کارنامه قابل قبولی در عرصه‌های گوناگون، ‌به ویژه عرصه اقتصادی ارائه کند و در واپسین روزهای حیات خود دست به اقداماتی می‌زند تا بتواند همراهی مردم را برای دوره دوم خود داشته باشد، به طوری که در این زمینه اقداماتی در دستور کار مسئولان اجرایی جریان اعتدال با رویکرد انتخاباتی و مبتنی بر موضوع اقتصادی و مطالبات معیشتی برای انتخابات پیش رو قرار دارد که برخی از این موضوعات اشاره می‌شود. طرح سهام عدالت که مسئولان دولت یازدهم آن را طرحی غیر کارشناسی و پوپولیستی دولت پیش می‌دانستند، به ابزاری برای جلب آرای مردم در آستانه انتخابات دوازدهم مبدل شده است. این دولت قصد دارد در ماه‌های آینده و پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری، به 49 میلیون ایرانی دارای سهام عدالت، نفری 550 هزار تومان پول نقد پرداخت کند که رکورد تزریق پول در تاریخ اقتصاد کشور را خواهد شکست. با این برنامه، در آستانه انتخابات دولت یازدهم 25 هزار میلیارد تومان پول نقد در بین مردم پخش خواهد کرد. 
علی طیب‌نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی در بخشنامه‌ای (مصوبه شورای عالی اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی در جلسه مورخ ۱۵/۸/۹۵) به جزئیات تصویب‌نامه پرداخت و اعلام کرد که دولت، بررسی امکان برخورداری و اعطای سهام به افراد واجد شرایطی که تاکنون به هر دلیلی، مورد شناسایی قرار نگرفته و مشمول طرح توزیع سهام عدالت نشده‌اند را در دستور کار قرار داده است. این تصمیم دولت برای توزیع دوباره سهام عدالت در سال آینده و در آستانه برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری شائبه انتخاباتی بودن این اقدام را جدی کرده است؛ چرا که دولت طی سه سال گذشته هیچ اقدامی در این زمینه انجام نداده بود و انجام این کار در سال پایانی فعالیت دولت یازدهم، به معنای تلاش دولت برای جلب آرای مردم در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری است.
گروه اقتصادی دولت یازدهم قصد دارد با دست کشیدن به سر و روی طرح کارت اعتباری ۵۰ میلیونی خرید کالا خاطرات شکست‌های پیشین خود در این طرح را از اذهان عمومی پاک کند. به نظر می‌رسد دولتمردان تدبیر و امید با آسان کردن شرایط پرداخت وام و وارد کردن کالاهای خارجی قصد دارند در آستانه انتخابات به هر صورت این کارت‌ها را به مردم بدهند تا ذائقه آنها را شیرین کنند. پرداخت بخشی از اجاره‌بهای مسکن‌های استیجاری و پرداخت حقوق اجتماعی در سال آینده کارهای بعدی دولت است که بیشتر رنگ و بوی انتخاباتی دارد.
كارشناسان اقتصادی به رشد ۴/۷ درصدي اعلام شده از سوی مسئولان اقتصادی دولت با دیده تردید می‌نگرنند و نسبت به آن سؤالات و ابهامات جدی را مطرح می‌کنند و برخی این موضوع را به دليل در پيش بودن انتخابات رياست‌جمهوري دوازدهم اقدامی سیاسی می‌دانند تا اقتصادی.
نهایتاً می‌توان موراد دیگری را به این موارد اضافه کرد که با توجه به اینکه دولت یازدهم کارنامه‌ی آنچنان قابل قبولی برای خود ندارد راهبردهای خود را در گشایش‌های اندک اقتصادی برای مردم جستجو می‌نماید تا با شیرین کردن ذائقه مردم در آستانه انتخابات دوباره بتواند بر کرسی اجرایی کشور تکیه زند.

 سعید مهدوی/ اقتصاد ایران ظرفیت‌های بالایی دارد که از این منظر آن را در سطح خاورمیانه و جهان متمایز کرده است. دارا بودن مردمی بصیر و استکبارستیز و رهبری انقلابی که مخالف دست‌اندازی و دخالت کشورهای بیگانه در امور داخلی است، طمع کشورهای استکباری را به نفوذ و جنگ با این کشور و تحمیل فشارهای مختلف به مردم آن بیشتر کرده است. کشورهای غربی و اروپایی که حتی رؤیای جنگ نظامی با ایران را ندارند از روش‌های دیگری برای حمله استفاده می‌کنند که جنگ اقتصادی از مهم‌ترین آنهاست. این روش عملاً پس از پیروزی انقلاب اسلامی در دستور کار کشورهای مستکبر قرار گرفته است و در سال‌های اخیر شدت یافته است؛ اما متأسفانه پس از آن سال‌ها مفهوم جنگ برای اذهان عمومی ما به درستی تبیین نشد و آنها جنگ را فقط جنگ نظامی می‌دانند. ای کاش به سمتی برویم که مفهوم جنگ‌های اقتصادی و فرهنگی را به نوجوانان و جوانان و حتی عموم مردم آموزش دهیم. وقتی کشوری با توان نظامی خود به شما حمله می‌کند مجبور به دفاع کردن از خود هستید، آموزش‌ها و دوره‌هایی را می‌بینید. اما آیا در جنگ اقتصادی چنین کرده‌ایم؟ آموزشی داده‌ایم؟ راه‌های نفوذ و نقاط ضعف را شناخته‌ایم؟ آیا راه‌های مقابله را تبیین کرده‌ایم؟

هشدارهای رهبری
 برای جنگ اقتصادی 
رهبر معظم انقلاب همواره نسبت به اولویت قائل شدن برای مسائل اقتصادی به مسئولان کشور توصیه‌هایی کرده‌اند. در این زمینه نام‌گذاری سال‌های اخیر با عناوین اقتصادی، ابلاغ سیاست‌های راه‌گشای اقتصاد مقاومتی، رهنمودهای معظم‌له در پیاده‌سازی اصل 44 قانون اساسی و همچنین هشدارهای صریح ایشان در خصوص جنگ اقتصادی نمونه‌هایی از توجه و تأکید ایشان نسبت به مسائل اقتصادی است. در ادامه به چند نمونه از هشدارهای رهبری در زمینه جنگ اقتصادی اشاره می‌شود؛
* امروز هم مثل قبل از گزینه‌های نظامی روی میز حرف می‌زنند و آن مسئول اروپایی هم به مسئولان ما می‌گوید؛ «اگر برجام نبود وقوع جنگ حتمی بود»، اما این حرف یک دروغ محض است و آنها می‌خواهند ذهن ما را از جنگ واقعی، یعنی نبرد اقتصادی منحرف کنند و به جنگ نظامی سوق دهند تا مسئولان کشور از تمرکز در عرصه پیشرفت اقتصادی و توجه به جنگ فرهنگی غربی‌ها با ملت ایران باز بمانند.
* امروز دشمن روی اقتصاد کشور ما متمرکز شده، از نظر دشمن، اقتصاد کشور یک نقطه‌ضعفی است که [او] می‌تواند با تکیه بر آن نقطه‌ضعف، مقاصد سوء خودش را در مورد کشور عزیز ما و در مورد جمهوری اسلامی اِعمال بکند؛ باید روی اقتصاد [کار کرد].
* امروز عرصه‌ اقتصاد، به‌خاطر سیاست‌های خصمانه آمریکا، یک عرصه کارزار است، یک عرصه جنگ است؛ جنگی از نوع خاص. در این عرصه کارزار، هر کسی بتواند به نفع کشور تلاش کند، جهاد کرده است. مسئولان باید به فکر باشند، خودشان را آماده کنند؛ کمرها را محکم کنند برای مواجهه‌ با خصومت دشمنان و سیاست‌های خصمانه دشمنان که روی اقتصاد کشور متمرکز شده‌اند.

تعریف 
جنگ اقتصادی
«غلامرضا جلالی» رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور درباره جنگ اقتصادی معتقد است: «ما سه تعریف برای جنگ اقتصادی داریم؛ اولین تعریف جنگ با ابزار نظامی علیه اهداف اقتصادی مثلاً حمله به زیرساخت‌هاست. تعریف دوم، جنگ با ابزار نظامی برای منافع اقتصادی و تعریف سوم شیوه امروزی جنگ اقتصادی است، که ابزار اقتصاد علیه اقتصاد یک کشور شکل می‌گیرد. به این ترتیب که بر منظور تأثیرگذاری بر مؤلفه‌های قدرت ملی آن کشور از این نظر تهاجم اقتصادی به‌وسیله ابزار، روش‌ها و تکنیک‌های اقتصادی به اقتصاد و زیرساخت‌های اقتصادی و اداره مردم به‌منظور ضربه علیه امنیت ملی کشور است که به این شیوه جنگ اقتصادی می‌گوییم.

ابزارهای دشمن
 در جنگ اقتصادی 
آمریکا و متحدانش عموماً از ابزارها و سلاح‌های یکسانی برای جنگ اقتصادی علیه دیگر کشورها استفاده می‌کنند که مهم‌ترین آنها اعمال تحریم‌های اقتصادی است. تحریم‌های پولی، مالی و بانکی ارکان تحریم‌های اقتصادی هستند. 
* اعمال محدودیت در دسترسی به سیستم سوئیفت از مهم‌ترین ابزار دشمن در این تحریم‌ها بوده است. سيستم سوئيفت با هدف ارسال و دريافت هرگونه پيام ارزي در بين واحدهاي ارزي بانک‌هاي داخل کشور و بانک‌هاي خارج از کشور مورد استفاده قرار مي‌گيرد. اين سيستم به منظور سرعت بخشيدن به انجام معاملات ارزي و جلب رضايت مشتريان و همچنين هماهنگي تمام عمليات ارزي در سطح جهاني با استفاده از يک نرم‌افزار استاندارد مورد توجه است. بدون سوئيفت تجارت جهاني و سرمايه‌گذاري کندتر، پرهزينه‌تر و اعتمادناپذیرتر مي‌شود. اما مفید بودن اين شبکه آن را به ابزاري براي اعمال تحريم‌هاي بين‌المللي تبديل کرده است. 
* از دیگر اقدامات دشمن در این جنگ اقتصادی می‌توان به قانون تحریم‌های 10 ساله کنگره آمریکا اشاره کرد. این قانون که زیربنای تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران به شمار می‌آید، اولین بار در سال ۱۹۹۶ با هدف جلوگیری از سرمایه‌گذاری کلان خارجی در بخش نفت و گاز ایران تصویب شد و از آن زمان یک بار در سال ۲۰۰۶ تمدید شده است. نمایندگان آمریکا در سال گذشته میلادی (2016) طرح تمدید ۱۰ ساله قانون تحریم‌های ایران را تنها با یک رأی مخالف با وجود توافقنامه برجام نیز تصویب کردند.
* تحریم‌های چون محدودیت خرید نفت خام ایران و تحریم‌های هواپیمایی، کشتیرانی، بیمه‌ای، گشایش خط اعتباری،‌ شرکت‌های تجاری و افراد از دیگر اقدامات و ابزارهای دشمن در این جنگ نابرابر اقتصادی هستند که لازم است هر یک در جای خود توضیح داده شوند.

مشکلات داخلی
 اقتصاد
البته باید واقف باشیم که اقتصاد کشور نیز از داخل بسیار لطمه دیده و همچنان در معرض خطر است. در حقیقت، در حالی که اقتصاد از خارج مورد تهاجم قرار گرفته، از داخل نیز با مشکلات فراوانی مواجه است که این موضوع آسیب‌پذیری آن را بالا می‌برد و از قدرت مقابله آن به شدت می‌کاهد. برخی از مشکلات اقتصاد ایران عبارتند از:
1ـ نگرش نادرست حاکم بر مرکز تصمیم‌گیری در امید به خارج و نداشتن اطمینان به توانمندی داخلی؛
2ـ فساد، رانت، ناکارآمدی و واسطه‌گری در نظام بانکی؛
3ـ نرخ مشارکت اقتصادی پایین و بیکاری تحصیل‌کرده‌ها؛
4ـ وابستگی شدید کشور به اقتصاد تک‌محصولی و درآمد برون‌زای نفت؛
5ـ بی‌ثباتی فضای کسب‌وکار و افزایش نااطمینانی و خطرپذیری تولید؛
6ـ شکاف طبقاتی گسترده، توزیع ناعادلانه درآمد و دورهای باطل فقر؛
7ـ بی‌انضباطی‌های مالی، رانت و فساد اقتصادی؛
8ـ تکیه بر واردات برای کنترل قیمت‌ها.

راه‌های مقابله
 با جنگ اقتصادی
برای مقابله با این جنگ اقتصادی ضروری است بر مشکلات اقتصادی که به برخی از آنها اشاره شد، فائق آیم و سپس در مسیر توانمندسازی و خودکفایی کالاهای استراتژیک گام برداریم، تا جایی که کشورهای دیگر در تأمین نیازهای اساسی به ایران وابسته باشند. برای نمونه در بحث تولید داخلی دولت و مجلس باید طوری برنامه‌ریزی کنند که دانشگاه‌های ما پژوهش را سرلوحه کار خود قرار دهند و در خدمت صنعت باشند و با ارتقای سطح علمی تولید رونقی بیش از پیش یابد تا به خارج از مرزها محتاج نباشیم. باید صنعت تمام امکانات و تجهیزات مورد نیاز کشور را در خود کشور و با استفاده از توانمندی‌های جوانان تولید کرد تا هم مقابله با جنگ اقتصادی باشد و هم بیکاری رفع شود.
در پایان باید یادآور شد که الگوی بومی اقتصاد مقاومتی می‌تواند راه مقابله‌ای کارگشا و نسخه‌ای به‌روز برای پیروزی در این جنگ اقتصادی باشد. اگرچه سهم دولت در اجرای این سیاست‌ها بسیار مهم است؛ اما این امر به معنای رفع مسئولیت از دیگران نیست.

 تصمیمی خلاف
 اقتصاد مقاومتی
محمدصادق مفتح، معاون اسبق وزیر بازرگانی گفت: با مقایسه زمان ورود فروشگاه‌های زنجیره‌ای ترکیه به بازار خرده‌فروشی ایران و امضای توافق تجارت ترجیحی میان دو کشور به این نکته پی‌ می‌بریم که این فروشگاه‌ها ابتدا به بازارسنجی و ارسال اطلاعات مورد نیاز تولیدکنندگان کشورشان مشغول بوده‌اند، سپس بر اساس نیازهای‌شان از قانون تجارت ترجیحی به نفع محصولات مورد نظر بهره می‌گیرند که این دقیقاً خلاف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مورد تأکید رهبر معظم انقلاب است.

شیر قطع و وصل اعتبارات آماری کجاست؟
امیدعلی پارسا در نشست اقتصاد مقاومتی، نظام آماری و حسابداری ملی گفت: «برخی دستگاه‌های دولتی به دلیل نبود ضمانت اجرایی لازم، اطلاعات را به مرکز آمار ایران ارائه نمی‌دهند، این در حالی است که با وجود توافق پیشین با دستگاه‌های اجرایی، این اتفاق باید رخ دهد.» وی افزود: «در عین حال، مرکز آمار ایران به دنبال پیاده‌سازی نظام آماری ثبتی مبنا است و نوین‌سازی آماری در حال انجام است. این در حالی است که در افق چشم‌انداز بیست ساله، مرکز آمار ایران باید مرجع آمارهای رسمی کشور باشد.»

عدم‌کارایی واحد پول یکسان در اتحادیه اروپا
«آلن گرینسپن» رئیس اسبق بانک مرکزی آمریکا (که حدود 20 سال از سال 1987 تا 2006 عهده‌دار این سمت بود) معتقد است به دلیل نبودن تعادل در قدرت اقتصادی کشورهای عضو اتحادیه اروپا، واحد پول یکسان برای کشورهای عضو این اتحادیه کارایی ندارد و چشم‌انداز مناسبی پیش روی اتحادیه اروپا نیست.


 سید فخرالدین موسوی/  یکشنبه اول اسفند، روزی بود که مردم امید داشتند تا مجلس که سال‌هاست از آن به خانه ملت یاد می‌شود، اگر نمی‌تواند تغییری در روند حرکتی این دولت در ماه‌های پایانی ایجاد کند، حداقل با استیضاح و عزل وزیر راه دولت یازدهم مرهمی بر داغ‌ها و رنج‌هایی باشد که در سایه بی‌تدبیری عباس آخوندی بر آنها وارد شده بود؛ موضوعی که روزنامه «وطن امروز» یک روز پیش از برگزاری جلسه استیضاح درباره آن می‌نویسد: «خانواده 40 قربانی حادثه برخورد دو قطار در سمنان بیش از هر کس دیگر منتظر سوت آغاز استیضاح عباس آخوندی، وزیر راه‌وشهرسازی در مجلس هستند و می‌خواهند بشنوند وزیر چه توضیحی درباره بی‌کفایتی مدیریتی و علل به وقوع پیوستن فاجعه هفت‌خوان دارد. زنده زنده سوختن 40 هموطن در سمنان در پی برخورد دو قطار چیزی نیست که بتوان به سادگی از کنار آن رد شد. کمترین انتظار افکار عمومی از وزیر راه‌وشهرسازی و به طور کلی دولت؛ استعفای آخوندی بود؛ اما وزیر راه‌وشهرسازی نه تنها استعفا نکرد، بلکه به سرعت پاسخ هر منتقدی را ‌داد و حتی در مقطعی طلبکار هم شد.» اما روزنامه‌های اصلاح‌طلب باز هم با وارونه‌انگاری عجیبی بازخواست طبیعی یک وزیر با مجموعه زیادی از ناکارآمدی را سیاسی خواندند، چنانکه روزنامه‌ «آرمان امروز» که نزدیک به حزب کارگزاران سازندگی است، می‌نویسد: «استیضاح سیاسی در مجلس دهم! دیگر نباید شک ‌کرد استیضاح وزیر راه ‌سیاسی است، زیرا کمتر از شش ماه به ‌پایان دوره اول ریاست‌جمهوری روحانی زمان باقی‌ مانده و مخالفان هر دولتی در ماه‌های پایانی آن دولت دیگر بر طرح‌هایی برای فشار بر دولت متمرکز نمی‌شوند. استیضاح‌کنندگان آخوندی، وزیر راه دولت یازدهم همان مخالفان روحانی در مجلس قبل هستند که با قدرت در مقابل رأی اعتماد به برخی از وزیران اصلاح‌طلب ایستادند و در مرحله بعد با عنوان دلواپسان هسته‌ای شروع به سنگ‌اندازی در مسیر مذاکرات هسته‌ای کردند. هر چند در انتخابات مجلس شیب زمین بازی به سمت آنها بود، اما تعداد دلواپسان با اراده مردم در مجلس دهم به حداقل نفرات رسید. همین تعداد حداقلی این روزها تلاش می‌کنند با هماهنگ کردن برخی از نمایندگان در مسیر حرکت دولت یازدهم سنگ‌اندازی کنند.»
روز یکشنبه جلسه علنی مجلس برگزار شد و به هر شیوه که بود، برخلاف نظر مردمی که روبه‌روی خانه ملت امید داشتند تا مرهمی بر درد بی‌خانگی‌شان به علت تعطیل شدن پروژه مسکن مهر در دولت یازدهم بیابند، آخوندی در وزارت ماندگار شد تا روزنامه‌ «آرمان» با تیتر عجیب «پایان ‌خوش پنج ساعت استیضاح» به استقبال تلخ‌کامی مردم از این اقدام خانه ملت! برود.روزنامه آفتاب یزد با چاپ تصویری خندان از عباس آخوندی «نتیجه معکوس هجمه به آخوندی» را برای تیتر خود برگزیند و روزنامه ایران نیز تیتر «افزایش اعتماد به آخوندی» را بر صفحه اول خود بنشاند.
اما در این میان گویاترین جملات را روزنامه «وطن امروز» به چاپ رساند که نوشت: «با وجود گله‌مندی مردم از وضعیت وزارت راه‌وشهرسازی و مطالبه گسترده برای برکناری وزیر، عباس ‌آخوندی با لابی سیاسی بار دیگر از جلسه استیضاح روانه ساختمان مشرف به بزرگراه مدرس شد. نمایندگان مجلس که بعد از حادثه برخورد دو قطار در سمنان خواهان برکناری وزیر راه‌وشهرسازی بودند، باز هم به عباس آخوندی رأی اعتماد دادند تا موضوع زنده‌ زنده سوختن 40 هموطن و موضوعات دیگر ماست‌مالی شود.» «شرق» نیز پیروزمندانه تیتر «بن‌بست استيضاح» را تیتر یک کرد و در ادامه آورد: «آخوندی با ١٧٦ رأی بهارستاني‌ها، در ساختمان شهید دادمان وزارت راه ماند؛ یعنی یک رأی بالاتر از استیضاح مهر ٩٤ و ١٧ رأی بالاتر از رأی اعتماد مجلس نهم؛ «عباس آخوندی» وزیر راه و مسکن و شهرسازی تنها وزیری است که در طول وزارتش دو بار استیضاح شده و هر دو بار توانسته مجلس را قانع کند و وزیر بماند.»

 من بارها در سخنرانی‌های اوّل سال و غیر آن تکرار کردم، الآن هم به شما عرض می‌کنم، محصولات داخلی را مردم مصرف کنند؛ نروند دنبال این نشانه‌ها. حالا مُد شده است بگویند «بِرَند» است، بِرَند فلان؛ بِرَند چیست! بروید سراغ مصرف تولیدات داخلی. آن چیزهایی که مشابه داخلی دارد، متعصّبانه و با تعصّبِ تمام، ملّت ایران، خارجیِ آن را مصرف نکنند. این را من فقط برای یک عدّه‌ خاص نمی‌گویم؛ خب بله، وقتی ما می‌گوییم، یک عدّه متدیّنین فوراً گوش می‌کنند حرف را، پیغام هم می‌دهند فلان چیز را که خارجی است بخریم؟ فلان چیز را نخریم؟ من فقط برای متدیّنین و افرادی که برای حرف ما حجّیّت شرعی قائلند، این را نمی‌گویم؛ من این حرف را برای هر کسی می‌گویم که به ایران علاقه‌مند است، به آینده‌ کشور علاقه‌مند است، به فکر بچّه‌های خودش است که بنا است فردا در این کشور زندگی کنند. شما مصنوعات خارجی را که مصرف می‌کنید، در واقع کمک می‌کنید به اینکه حجم آن بنگاه خارجی، آن کارگر خارجی، آن سرمایه‌دار خارجی، مدام بیشتر بشود و تولید داخلی ضربه بخورد، شکست بخورد. این را به همه مردم، به خصوص آن‌کسانی‌که مصارف زیادی دارند[می‌گویم‌]؛ دولتی‌ها هم همین‌جور؛ دولتی‌ها هم در مصارف دولتی، در اشیای مصرفی‌ای که در ساختمان‌ها، در چیزهای گوناگون مصرف می‌کنند، حتماً ملاحظه کنند تولید داخلی را. امام خامنه‌ای، 29/11/1393
شبکه‌های اجتماعی و سلامت ـ ۱۸
 مهدی فرهادی/ یکی از اتفاقاتی که در شبکه‌های اجتماعی می‌افتد این است که ناحیه عمومی افراد لحظه به لحظه بزرگ‌تر می‌شود و نقاط کور، خصوصی و حتی ناحیه ناشناخته آن برای دیگران شناخته می‌شود.
۱- افشا یا خودگشودگی (شناساندن خود به دیگران) یکی از عواملی است که سبب می‌شود ناحیه عمومی گسترش یابد. درباره این رفتار گفته می‌شود که با بازگویی اطلاعات درباره خود می‌توان در دیگران اعتماد ایجاد کرد. فرآیند افزایش ناحیه آشکار، خودگشودگی نامیده می‌شود که یک فرآیند بده‌بستانی بین شما و کسانی است که با شما تعامل دارند، یا کار می‌کنند. همچنین شما و دیگران می‌توانید با به اشتراک گذاشتن اطلاعاتی که شما درباره خود دارید و آنها درباره شما دارند، ناحیه ناشناخته را نیز کوچک کنید. افراد به محض ورود به شبکه‌های اجتماعی شروع به انتشار مطالب، فایل‌های صوتی و تصویری و حتی زندگی خصوصی خود می‌کنند، برخی از کسانی که ناحیه آشکار بزرگی دارند به آسانی می‌توان با آنها سر صحبت را باز کرد، این افراد با صداقت و روراستی با دیگران ارتباط برقرار می‌کنند و با گروه به خوبی همراه می‌شوند. در شبکه‌های اجتماعی به صورت ضمنی به این اصل «پنجره جوهری» گفته شده است که به اعضای گروه خود کمک کنید تا ارزش بازگو کردن اطلاعات درباره خود را درک کنند و آنها را تشویق کنید که به دیگران بازخورد سازنده بدهند و بگیرند. این ایده تلقین شده است که فرآیند بسط ناحیه آشکار شامل خودگشودگی است.
۲ـ بازخورد: در این مرحله اصل بر این است که بازتاب‌های سخنان و رفتار خود را از دیگران کسب‌ کنید تا بتوانید به مرحله خودشناسی و اصلاح خود دست بزنید. سخنانی که دیگران درباره افراد می‌شنوند باعث کشف جزئیاتی از شخصیت و روحیه افراد شده و در نهایت به نازک شدن دیواره دفاعی و آسیب‌پذیری وی منجر می‌شود، این در حالی است که بسیاری از بازخوردها نسبت به رفتارهای انسان مبنای شرعی و ارزشی ندارد و به همین دلیل افرادی که مبانی درستی ندارند، پس از مدتی در ورطه انحراف و شکست می‌افتند، آنها نه تنها نمی‌توانند خود را اداره کنند؛ بلکه اداره خود را به دست دیگران داده و ناکامی را برای خود رقم می‌زنند.