روزها و ساعت‌ها می‌گذرند و کم‌کم به واپسین لحظات سال نزدیک می‌شویم
بیایید به رسم کهن، یاد کنیم از آنها که وقت‌شان و مکان‌شان از ما جداست.
یاد کنیم از آنها که دلتنگ‌شان می‌شویم...
یاد کنیم از آنها که هنوز دوست‌شان داریم
دل‌مان گرم به خاطره پدرهایی که نیستند، مادرهایی که رفته‌اند
دل‌مان گرم به یاد خواهرها که رفتند و برادرهایی که سفر کردند
صلوات و فاتحه‌ای ره‌توشه کنیم
باشد که پروردگار بیامرزدشان و بیامرزدمان...

قال الصادق(ع): «لَايَرَى أَحَدُكُم إِذَا أَدخَلَ عَلَى مُؤمِنٍ سُرُوراً أَنَّهُ عَلَيهِ أَدخَلَهُ فَقَط بَلوَاللهِ عَلَينَا بَلوَاللهِ عَلَى رَسُولِ اللهِ صلى‌الله‌عليه‌وآله‌وسلم»؛
 امام صادق (ع) فرمودند: كسى از شماها گمان و خيال نكند اگر مؤمنى را خوشحال كرد تنها او را خوشحال كرده، بلكه قسم به خدا ما اهل بيت پيامبر اسلام(صلی‌الله‌عليه‌وآله‌وسلم) را هم شاد و مسرور کرده است.
الكافي، ج 2، ص 189


به بهانه اکران «نبرد خلیج فارس 2»
 مهدی امیدی/ «نبرد خلیج فارس 2» یک انیمیشن سینمایی غافلگیرکننده است که روی پرده سینماها رفته است. در غیاب قهرمان‌پردازی و نمایش آثار حماسی و آخرالزمانی، در صنعت انیمیشن ما طی سال‌های اخیر آثار چشمگیری در این زمینه به ظهور رسیده است. «نبرد خلیج فارس 2» به کارگردانی فرهاد عظیما هم یکی از این آثار است. این پویانمایی در 80 دقیقه به نمایش نبرد خیالی ایران و آمریکا در آب‌های خلیج فارس می‌پردازد. 
اولین نکته مهم درباره این اثر این است که ما با یک محصول رسانه‌ای کنش‌مند روبه‌رو هستیم. برخلاف سینمای هالیوود، سینمای ایران وضعیتی واکنشی دارد. منظور از سینمای کنش‌مند، سینمایی است که قبل از مشکل، بحران یا حادثه‌ای، آن را ترسیم کند؛ برخلاف سینمای واکنشی که پس از بروز یک مشکل و معضل به آن می‌پردازد. «نبرد خلیج فارس 2» هم به جای اینکه به حوادث گذشته بپردازد، ماجرایی که احتمال دارد در آینده رخ دهد را نمایش داده و نتیجه آن را پیش‌بینی کرده است. در این انیمیشن سینمایی مقابله ناوگان سپاه با ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در خلیج فارس به تصویر کشیده شده است. نبرد نامتقارنی که با تکیه بر امدادهای غیبی به پیروزی ایران منجر می‌شود. قالب انیمیشن در مقایسه با فیلم رئال، قابلیت بیشتری برای نمایش چنین داستان‌هایی دارد، چون در فیلم رئال بسیاری از حرف‌ها را نمی‌توان زد، ولی در انیمیشن این‌گونه نیست؛ همچنین انیمیشن جنبه فانتزی دارد که این مؤلفه هیچ‌گاه در فیلم‌های رئال وجود نداشته است. افزون بر این کوچک بودن ابزارهای سازنده فیلم‌های انیمیشن، مستند و کوتاه نسبت به فیلم رئال سبب سرعت بیشتر تولید آنها شده است. 
اما آنچه در این پویانمایی جلب توجه می‌کند، حضور و ظهور یک قهرمان در محور داستان است. ما در طول ۳۷ سال انقلاب به اندازه کل تاریخ کشورمان قهرمان و اسطوره داشتیم و امروز نیز قهرمانانی در عراق و سوریه در حال ظهور هستند، با این حال کمتر به این قهرمانان پرداخته شده است. «نبرد خلیج فارس 2» هم شخصیتی را به تصویر کشیده که شبیه به سرلشکر قاسم سلیمانی است. فرهاد عظیما در این باره می‌گوید: «قهرمان انیمیشن «نبرد خلیج فارس 2» خود شخصیت حاج‌قاسم سلیمانی نیست؛ بلکه این شخصیت با الهام از مرام و منش قاسم سلیمانی خلق شده است. شخصیت قاسم سلیمانی به قدری بزرگ است که نمی‌توان او را در یک اثر هنری نمایش داد.»
وی افزود: «قاسم سلیمانی، نماد ایستادگی و مقاومت و متعلق به همه آزادی‌خواهان جهان است و در این دوره و زمانه، ما به شناخت چنین شخصیت‌هایی نیاز داریم.»
اما یکی دیگر از جنبه‌های مهم در تولید «نبرد خلیج فارس 2» تکیه بر توانمندی‌ها و خلاقیت هنری به جای حمایت‌های مالی نهادهای دولتی است؛ اتفاقی که اگر در جریان هنری متعهد و انقلابی ما فراگیر شود، می‌تواند زمینه را برای تولید آثار قوی و تأثیرگذارتر فراهم کند. فرهاد عظیما، درباره بودجه تولید این اثر می‌گوید: «نبرد خلیج فارس 2 با بودجه بخش خصوصی و بدون هیچ‌گونه حمایت دولتی تولید شد. ما بودجه تولید این مجموعه را از طریق فروش آثار قبلی، از جمله «نبرد خلیج فارس 1» و «پیام راشل کوری» تأمین کردیم.»
همین ویژگی‌ها، یعنی کنش‌مندی، خلاقیت و قهرمان‌پردازی سبب برانگیخته شدن واکنش رسانه‌های مهم جهان به این اثر شده است، از جمله اینکه خبرگزاری رویترز در این باره گزارش داد: «ایران فیلمی تولید کرده که در آن کشتی‌های جنگی آمریکا بر اثر حملات موشکی ایران غرق و در قعر دریا به آکواریوم تبدیل شده است.» شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی فارسی هم در گزارشی علیه این اثر اعلام کرد: «در عالم سینما و انیمیشن؛ قاسم سلیمانی آمریکا را در خلیج فارس شکست داد.» سایت راشاتودی نیز در گزارش خود درباره انیمیشن «نبرد خلیج ‌فارس2» ضمن اشاره به اینکه این اثر قدرت صنعت انیمیشن در ایران را نشان می‌دهد، نوشت که انیمیشن مذکور به ترامپ جنگ‌طلب، قدرت ایران را نشان می‌دهد. یکی از نشریات آمریکایی نیز نوشت که ایران در این انیمیشن آمریکا را تحقیر می‌کند.
نکته پایانی اینکه، آثاری چون «نبرد خلیج فارس»، «شاهزاده روم»، «فهرست مقدس»، «رهایی از بهشت» و ... گویای ظهور نسل جدیدی از هنرمندان خوش‌فکر و خلّاق انقلابی و متعهد هستند. اگر تا به حال جوانان مؤمن انقلابی تنها به دلیل توانمندی و هوش بالا در عرصه جهاد و مبارزه شناخته می‌شدند، از این پس باید آنها را نماد هنرمندانی دانست که آثار هنری و رسانه‌ای شگفت‌انگیزی خلق می‌کنند.


آورده‌اند شخصی نزد وزیر نظام، حاکم تهران در عصر ناصرالدین شاه شکایت برد که فلانی خانه من را به غصب تصرف کرده است و ادله خویش بنمود. حاکم بر صحت دعوی او یقین کرد. غاصب را بخواند و اسناد تملک او بخواست. او گفت: از آسمان افتاده‌ام و خانه از آن من است، وزیر گفت تا او را ببستند و فراوان بزدند و از آن پس به ذی‌حق بودن مدعی او حکم کرد. سپس غاصب را گفت: می‌دانی از چه به زدن تو فرمان دادم؟ گفت: حضرت حاکم بهتر می‌داند. گفت: خواستم بهوش باشی تا سپس چون از آسمان افتی به خانه خویش افتی و نه به خانه دیگری!
مع‌الاسف برخی‌ها چون کلاغ به درون جامه طاووس خزیده و خود را در آن جا کرده‌اند و چون به دلایل و براهین عقلی و نقلی آن جامه شایسته اندام بی‌قواره‌شان نیست، شایسته‌تر آن است که از ادا بازی دست کشیده، خود را انگشت‌نمای خاص و عام نکنند و جامه به اهلش واگذارند و راه خویش گیرند و سعی نکنند با عوام‌فریبی و توهین به منتقدان و کسانی که حرفی برای گفتن دارند، صدای خود را بالاتر ببرند؛ چرا که «به عمل کار برآید به سخندانی نیست.» الّا آنکه تن‌شان بخارد و دل‌شان چوب زمانه بطلبد، که چون چنین بود، جامه از تن بدر نکنند تا ببینند چگونه جامه از تن‌شان بیرون شده و به گوشه‌ای پرت خواهند شد.
بی‌شناسنامه

«نوبهار است در آن کوش که خوشدل باشی»
حاصلش چیست که غرق غم و مشکل باشی
قسط‌های عقب افتاده که پرداخت نشد
چه نیازی است که نُه شیفته شاغل باشی
از چه رو مدرک خود را به در کوزه نِهی
حیف از توست چنین عاطل و باطل باشی
پول یارانه که هر ماه بیاید به حساب
پادشاهی کنی و یاور سائل باشی
خبرت هست سهامی ز عدالت داری؟
ثروتی جمع کنی گر که تو عاقل باشی
مسکن مهر نشد، مسکن بی‌مهری هست!
هرچه سختی بکشی محکم و کامل باشی
چشم و گوشَت بگشا، عمر گران کوتاه است
«حیف باشد که ز کار همه غافل باشی»
هنر این است که شیرین بکنی تلخی را
نه که خود یکسره چون زهر هلاهل باشی
غم دل گرچه زیاد است، ولی با خود کوش
زین همه رنج بسی در پی حاصل باشی
من سخن نقل از آن خواجه شیراز کنم
«کشک» می‌سایم و ای کاش تو عامل باشی
علی عرفانی (شاعرباشی)

 شاعر شعرهای پرشور از میان ما رفت
احمد عزیزی، از پیشگامان شعر ولایی و انقلابی، پس‌ از 9 سال تحمل بیماری و بستری در بیمارستان، به علت اختلالات کلیوی، 16 اسفند سال جاری به دیدار حق شتافت.
رهبر معظم انقلاب مهر سال 1390 در سفر به استان کرمانشاه، به عیادت احمد عزیزی رفتند و با حضور بر بالین این هنرمند، بر سر وی دست نوازش کشیدند و پیگیر درمان وی شدند. معظم‌له پیام تسلیتی را نیز برای درگذشت این شاعر صادر کردند که به این شرح است: «بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم. درگذشت شاعر انقلابی و چیره‌دست مرحوم احمد عزیزی را که پس از بیماری پررنج و دیرپای او اتفاق افتاده است، به جامعه‌ ادبی کشور و اهالی شعر و هنر خصوصاً مردم عزیز استان کرمانشاه و به‌ویژه به خانواده‌ گرامی او که در این گرفتاری نُه ساله غمخوار و شریک او بودند، تسلیت می‌گویم و رحمت و مغفرت الهی برای آن مرحوم و اجر و تسلّا برای آنان را از خداوند متعال مسئلت می‌نمایم.» گفتنی است، احمد عزیزی به سرودن اشعار پرشور عرفانی در قالب غزل مثنوی شهرت داشت. «کفش‌های مکاشفه»، «شرجی باران»، «خوابنامه و باغ تناسخ»، «ترجمه زخم»، «باران پروانه»، «رودخانه رویا»، «ناودان الماس»، «ترانه‌های ایلیایی»، «غزالستان»، «قوس غزل»، «ملکوت تکلم»، «سیل گل سرخ»، «روستای معرفت» و «رؤیای رویت»، از جمله کتاب‌های وی است.

سریال‌های تلویزیون در نوروز
مديران شبكه‌هاي سيما، در نشستي خبری جزئيات برنامه‌هاي نوروز 1396 را تشريح كردند.
بر اساس اعلام مدیران شبکه‌های سیما، سریال‌ها و برنامه‌های مهم سیما در تعطیلات نوروز به این شرح هستند: سريال «علي‌البدل» ساخته سيروس مقدم هر شب ساعت 22:15 از شبکه اول سیما، سريال «مرز خوشبختي» به کارگردانی حسین سهیلی‌زاده ساعت 21:30 و مجموعه «كلاه قرمزي» از شبكه دو سيما و سريال «ديوار به ديوار» هر شب ساعت 20:40 از شبكه سه سیما پخش خواهند شد. شبکه پنج نیز يكي از سريال‌هاي مهران مديري را كه از شبكه نمايش خانگي پخش شده بود، روی آنتن خواهد برد. شبكه نسيم هم برنامه‌هايي چون «دورهمي»، «خندوانه» و «كودك شو» را در نوروز 96 پخش خواهد کرد. 
افزون بر این، در ايام نوروز 120 فيلم سينمايي روي آنتن تلويزيون مي‌رود كه «باديگارد»، «طعم شيرين خيال»، «ماهي سياه كوچولو»، «زاپاس»، «امروز»، «ياسين»، «با ديگران»، «ناودون»، «خداحافظي طولاني»، «مجرد 40 ساله»، «مذاكرات آقاي عبدي» و «روباه» از جمله آنها هستند.


فرمانده کل سپاه
 به دیدن یک نمایش رفت
سردار سرلشکر جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی جمعه هفته گذشته با حضور در تالار وحدت به تماشای اجرای نمایش «غبار 2» نشست.
همچنین هفدهمین اجرای نمایش غبار به خانواده شهدا و ایثارگران مدافع حرم اهل بیت(ع) تقدیم شد و در پایان اجرا ضمن تقدیر از خانواده شهدای مدافع حرم شجاع، عسکری و بیات به نمایندگی از گروه هنری نمایش غبار و از سوی سازمان فرهنگی و هنری بشارت علی لهراسبی، میرطاهر مظلومی و استاد امیر اسکندری جوایزی را به خانواده شهدا اهدا کردند. نمایش غبار به کارگردانی محمدرضا مداحیان با زمینه آیینی و موضوع خاص حضرت فاطمه زهرا(س) به نویسندگی انوش معظمی از اواسط بهمن دوباره به اجرا رفت.


تقدیر آزادگان
 از سریال «آرام می‌گیریم»
در پی استقبال چشمگیر مخاطبان از سریال تلویزیونی «آرام می‌گیریم»، جمعی از آزادگان دوران دفاع مقدس در تمجید این مجموعه تلویزیونی، خطاب به رؤسای سازمان صداوسیما و سازمان بسیج نامه‌ای سرگشاده ارسال کردند.
در بخشی از این نامه آمده است: «توليد اين سريال شاخص و جذاب در شرايطى كه تهاجم همه‌جانبه فرهنگى، اصول و بنيان خانواده‌ها و به ويژه اعتقادات جوانان ميهن اسلامى‌مان را نشانه رفته است، نشان داد كه همچنان مى‌شود بدخواهان و دشمنان نرم اين نظام را خلع سلاح نمود و بازارِ شبكه‌هاى ماهواره‌اى را كساد كرد.» گفتنی است، سریال «آرام می‌گیریم» به کارگردانی روح‌الله سهرابی هر شب از شبکه دو پخش می‌شود.


تلاش بازیگر زن برای اعزام
 به جبهه در 12 سالگی
شهره لرستانی، بازیگر سینما و تلویزیون در برنامه «جزیره مجنون» گفت: «خاطرم هست 12 سال بیشتر نداشتم و خیلی مشتاق بودم که بتوانم با حضور در جبهه‌های جنگ، کاری برای کشورم کنم تا اینکه یک روز با تقلید از دست‌خط پدرم، اجازه‌نامه‌ای جعلی نوشتم و با لباس پسرانه به یکی از پایگاه‌های ثبت‌نام جبهه در مساجد مراجعه کردم و در صف ایستادم و به محض آنکه نوبت به من شد، آن پیرمرد مسئول ثبت‌نام با چهره‌ای مهربان و چند کلمه نصیحت من را به خانه بدرقه کرد.»
وی ادامه داد: «البته این پایان کار نبود تا اینکه یک سال بعد و در 13 سالگی با کارگردانی و بازیگری در تئاتری با عنوان «شهید زنده» به نوعی دلبستگی خود را به جبهه‌ها ابراز کردم.»


بیانیه ضد ایرانی نماینده
 اصغر فرهادی در اسکار
یکی از دو نماینده اصغر فرهادی برای دریافت اسکار فیلم «فروشنده»، طی بیانیه‌ای ضد ایرانی که در وبگاه گویا نیوز (وابسته به سازمان سیا) انتشار یافت، اعتراف کرد که پس از پیروزی انقلاب اسلامی از ایران فرار کرده و کشور او آمریکاست و به آمریکایی بودنش افتخار می‌کند!
«فیروز نادری» در بیانیه خود که در 20 بند تنظیم شده، رسماً مسلمانی خود را تکذیب و اعلام کرده است، حکومتی سکولار و غیر دینی را برای ایران می‌پسندد! در حالی که امروزه گردشگران خارجی بسیاری راهی کشورمان هستند، وی ایران را کشوری خطرناک توصیف کرده است که مسافرت به آن خطرپذیری فراوانی می‌طلبد!


(تقدیم به رهبر معظم انقلاب)
ای وای، در بهاران، باران اگر نبارد
در چشم چشمه‌هایش، آبی دگر ندارد
ای وای، روزگاری، گر باغبان پیری
در باغ زندگانی، بذر وفا نکارد
مهر و وفا بمیرد، خفاش جان بگیرد
داغی به قلب نیکان، خفاش می‌گذارد
لبخند باغبان را، همواره دوست دارم
او تا ظهور مهدی(عج) عزت به بار آرد
***
آرزو و انتظار
شاداب می‌شود گل، با قطره‌های باران
گل می‌شود شکوفه، همواره در بهاران
در آرزوی روزی، که آرزو بر آید
بینند روی ماهش، یک لحظه بی‌قراران
«یا رب»، عنایتی کن بر عاشقان بی‌دل
روشن شود دو چشم بیدار انتظاران
شوق هزار ساله، روییده در وجودم
از رحمتت الهی، بر جان ما بباران
این آرزو «فرائی» جانم به وجد آرد
روز ظهور جان را، در پای او بیفشان
***
بهاریه
بهار اندر بهار آن روز باشد، که نگار آید
عزیز فاطمه خوشحال، بعد از انتظار آید
چه خرم می‌شود عیدی، میان جمع ما باشد
اگر آید، به جمع بی‌قرارانش، قرار آید
جهان سرسبز باشد، از قدوم حضرت مهدی(عج)
ز کوی و برزن آوای دل‌انگیز نگار آید
گل و گلشن، به وجد آیند، از بوی خوش دلبر
سرود عشق از ما دل برد آنجا، که یار آید
ز روی و موی و بوی او، وزد گر باد نوروزی
جهان مسرور و خندان می‌شود بوی بهار آید
به هر کس آورد از او نشانی، مژدگانی ده
بگو: عید است، آن روزی که یار خوش‌عیار آید
مرا این آرزو در دل، هماره زنده می‌ماند
مخور غم ای «فرائی»، زاده دل دلسوار آید
عبدالمجید فرائی

کنارشون ایستاده بودم و نگاه‌شون می‌کردم
دوتایی مشغول سنت دیرینه چیدن هفت‌سین بودند
یکی‌شون شوق خاصی داشت
همراه با یه وسواس می‌گفت: «سیب سرخ رو کمی اون طرف‌تر بگذار، روبه‌روی آینه!
سیر و سنجد و سمنو رو هم روبه‌روی هم قرار بده
جای سبزه خوب نیست، کمی بالاتر روبه‌روی تنگ ماهی بهتره
جای سکه و سرکه رو هم عوض کن
این شکوفه‌ها رو هم بریز روی آب
وای که این شمعا چه خوش رنگند!
راستی! سنبل رو یادمون رفت، بذارش همون جا پایین سفره
بذار ببینم: سیب و... سیر و... سمنو و...سرکه و...سبزه و سنبل 
هفت سین‌مون جورِ جوره!»
با کمی تأمل گفتم: اما نه! این سفره یه سین دیگه لازم داره
«سُرور» این سفره با سیادت سلاله زهرا(س) محقق می‌شه
کی میشه بیاد اون روز که سین اول این سفره 
«سایه مولا» باشه بر سرمون؛
سخاوتِ دستاش؛
سپیدارِ قامتش...!

 حسین کارگر/ باز هم در آستانه فرا رسیدن انتخابات، مدیریت سینمایی دولت دستخوش تغییر شد؛ حجت‌الله ایوبی که کار خود را با شعارهایی، چون نجات سینما، آشتی مردم با سینما و نزدیکی دولت با سینماگران شروع کرده بود، حتی نتوانست تا پایان کار دولت یازدهم باقی بماند و هفته گذشته برکنار شد و محمدمهدی حیدریان که در دولت اصلاحات نیز مدتی معاون سینمایی بود، پس از حدود 11 سال به این مسئولیت بازگشت. بنابراین می‌توان گفت، مدیریت سینمایی دولت دچار نوعی بازگشت به عقب شده است. بررسي آنچه طي سي‌و‌اندي سال گذشته بر سينما رفته، نشان مي‌دهد هر دولتي با شيوه مديريت و سياست‌گذاري‌هاي فرهنگي خود، هنر هفتم را دستخوش فرازونشيب‌هايي کرده است. کاهش يا افزايش فروش فيلم‌ها، ورود يا خروج جريان‌ها و ژانرها، تعطیلی یا بازسازي سينماها، پرکاری عده‌اي و کم‌کاري گروهي ديگر و فرايندهايي از اين دست، هيچ يک در اثر اتفاق و تصادف رخ نداده‌اند، بلکه دقیقاً ناشي از نوع مديريت و خط مشي دولت‌ها در حوزه سينما بوده است.
بنابراين، پايان فعاليت یک مدیر و آغاز به کار مدیری دیگر را بايد شروع يک دوره جديد براي سينماي ايران دانست؛ اما مهم‌ترین چالش مدیر جدید سینمای کشور چیست؟
بی‌شک، حفظ وضع موجود، قابل قبول نيست و تقریباً همه اهالي و علاقه‌مندان به هنر هفتم در ايران، خواهان خارج شدن از وضعیت کنوني هستند؛ اما خطر بزرگ‌تر، بازگشت سينما به عقب است. وقوع چنين ارتجاعي، نشانه عدم هوشمندي و ضعف در حافظه تاريخي خواهد بود. مدير و هنرمند هوشمند، همراه با تحليل و شناخت دقيق گذشته، قادر به ترسيم آينده بهتري است؛ به همين دلیل بهترين روش براي شناخت آينده، مطالعه تاريخ است!
گذشته به ما نشان مي‌دهد، سينماي ايران تا پیش از روي کار آمدن جريان ليبرال‌مآب شبه‌اصلاح‌طلب، حرکتي نسبتاً پويا و زنده‌اي را طي مي‌کرد. هر چند در نتيجه سياست‌هاي مصرف‌گرايانه دولت سازندگي، رگه‌هايي از اين نگاه در آثار ملودرام و فيلم‌هاي آپارتماني آن زمان هم ديده مي‌شد، در مجموع، فضاي کلي سينما در آن دوران سالم و موقر بود؛ اما از سال 1376 و روي کار آمدن دولت جديد، ناگهان آهنگ سينماي ايران رو به زوال و کندي رفت. ميزان استقبال مردم از فيلم‌ها کاهش يافت، تعداد قابل توجهي از سالن‌هاي سينما تعطيل شدند، تنوع مضموني آثار محدود شد و حتي برخي از گونه‌هاي سينمايي به کلي محو شدند، بسياري از هنرمندان منزوي شده و امکانات و امتيازات سينما به افراد خاصي اختصاص يافت و حتي جوايز جشنواره‌هاي خارجي به ايران در آن دوره نسبت به دوره‌هاي قبل و پس از دولت اصلاحات با کاهش چشمگيري روبه‌رو شد. در همه جاي جهان، يکي از سياست‌هاي جريان‌هاي سياسي وفادار به سرمايه‌داري و اشرافی‌گری و طالب سازش با نظام سلطه در صحنه بين‌الملل، اباحه‌گري فرهنگي است؛ اتفاقي که پس از دوم خرداد سال 1376 و روي کار آمدن دولت شبه اصلاح‌طلب نيز در ايران رخ داد. اينکه در آن مقطع، فيلم فارسي دوباره پروبال گرفت و ابتذال غلبه يافت و در مقابل، سينماي اعتقادي سرکوب شد، نوعي همراه‌سازي فرهنگ با سياست از سوي دولت وقت به شمار می‌آید.
بايد منتظر ماند و ديد که آيا مدير سينمايي جديد دولت از تجربه‌هاي گذشته عبرت خواهد گرفت، يا اين سير قهقرايي ادامه خواهد یافت؟