با بعضی‌ها حال آدم یک جوری می‌شود؛ یک جورِ خوب؛
از آن خوب‌هایی که شبیه خوردن آب یخ وسط گرمای تابستان است،
یا شاید هم شبیه خوردن گوجه سبز با نمک است که به تلخی هم نمی‌زند،
شبیه قدم زدن زیر باران!
می‌دانی آدم خیالش یک جورِ خاص راحت است، 
راحت از آنکه خوبی‌شان هیچ‌ وقت ته‌نشین نمی‌شود.
این جور آدم‌ها شبیه فرش رنگ به رنگ نمی‌مانند، شبیه باران می‌مانند؛
همان قدر لطیف، همان قدر آرام، همانقدر دلنشین...

امیرالمؤمنین على (عليه‌‏السلام) فرمود: «إن جَعَلتَ دِينَكَ تَبَعاً لدُنياكَ أهلَكتَ دينَكَ و دُنياكَ وكُنتَ في الآخرةِ مِن الخاسِرينَ، إن جَعَلتَ دُنياكَ تَبَعاً لِدينِكَ أحرَزْتَ دِينَكَ و دُنياكَ و كُنتَ في الآخرةِ مِن الفائزينَ»؛
اگر دينت را تابع دنيايت كنى، دين و دنيايت، هر دو را از بين برده‏‌اى و در آخرت از زيانكاران خواهى بود؛ اما اگر دنياى خود را تابع دينت كنى دين و دنيايت، هر دو را به دست آورده‏‌اى و در آخرت از رستگاران خواهى بود.
غررالحكم: 3751 ـ3750 


نگاهی به فیلم «گشت 2»
 مهدی امیدی/ امسال هم سهم چشمگیری از اکران نوروزی سینماهای کشور در اختیار فیلم‌های کمدی قرار گرفته است. در حالی که فیلم‌های ارزشی و دارای محتوای غنی مثل «نبرد خلیج‌فارس 2» و «ماجرای نیمروز» با اجحاف از سوی سینماداران و مدیران سینمایی مواجه می‌شوند، اما برخی فیلم‌ها صرفاً به دلیل طنزآمیز بودن و بدون توجه به کیفیت و محتوای لازم، امکان بیشتری برای نمایش پیدا می‌کنند، مانند فیلم «گشت 2» که در اکران نوروزی امسال 27 سالن سینمایی در اختیار آن قرار گرفته است! این رقم را با تعداد سینماهای اختصاص‌یافته به «نبرد خلیج‌فارس 2» که تنها یک سالن است، مقایسه کنید تا به عمق فاجعه و بی‌عدالتی حاکم بر اکران سینما پی ببرید! 
«گشت 2» همچنان که از اسم آن پیداست، ادامه قسمت اول این فیلم است؛ فیلمی که پنج سال پیش با نام «گشت ارشاد» روی پرده رفت. اما به واقع، قسمت دوم، چند گام عقب‌تر است. تولید آثار دنباله‌دار، یک سنت رایج در سینمای جهان محسوب می‌شود که در ایران هم چند سالی است باب شده است. جذابیت و فروش بالا نمی‌تواند دلیلی برای ساخت قسمت‌های بعدی یک فیلم باشد؛ بلکه یک فیلم باید ظرفیت لازم برای ادامه یافتن را داشته باشد که «گشت 2» چنین ظرفیتی نداشت. نتیجه این شده که ما با فیلمی مواجه هستیم که از کنار هم قرار گرفتن چند موقعیت کاریکاتوری و یک مشت دیالوگ لوده و پیش پاافتاده شکل گرفته است. 
داستان «گشت 2» در ادامه قسمت قبل این فیلم، درباره همراهی سه شخصیت خلافکار است. آنها با ظاهرسازی و جازدن خود در نقش‌های مختلف، در پی سود هستند. اما آنچه فیلم را از واقعیت دور کرده، تکیه بر توان ذهنی یکی از آنها در غیب‌گویی است، چون مشخص نیست که این توانایی چگونه در ذهن او ایجاد شده است. 
اما به جز ساختار ضعیف، باید به استفاده از الفاظ رکیک در این فیلم هم اشاره کرد. تکیه اصلی «گشت 2» برای ایجاد کمدی، استفاده از تعابیر دوپهلو با معنای ضد اخلاقی است. البته، به کار رفتن محدود چنین تعابیری در فیلم‌های کمدی به امری عادی و معمول تبدیل شده است. در همه فیلم‌های کمدی سینمای کشورمان دست‌کم می‌توان دو سه عبارت یا کلمه که تا حدودی رکیک هستند را دید. اما اینکه کل فضای کمدی یک فیلم را بیان حرف‌های مستهجن در برگیرد، از آن اتفاقات نادر است. معلوم نیست که چرا دستگاه نظارت سازمان سینمایی هیچ فشاری برای کاهش این حجم از لودگی زبانی در فیلم نیاورده‌اند؟! احتمالاً هیچ فیلمنامه‌ای در کار نبوده که کسی بخواهد نظارت یا سانسوری روی آن انجام دهد و همه دیالوگ‌های فیلم، موقع تصویربرداری شکل گرفته‌اند.
یکی از دلایل ساخته شدن فیلم‌هایی چون «گشت 2» از بین رفتن جایگاه و اهمیت کمدی در سینماست. کمدی، یکی از گونه‌های مهم در تاریخ سینمای ایران و جهان بوده است که خیلی از حرف‌های فلسفی، اجتماعی و سیاسی از طریق آن به انسان‌ها ابلاغ شده است. مصداق روشن این نوع فیلم‌ها، آثار چارلی چاپلین هستند. این نوع فیلم‌ها می‌توانند انتظارات اصلی ما از سینما را برآورده کنند. هم نیازهای تفریحی و سرگرمی مردم را تأمین کند و از این مسیر چرخ‌های اقتصادی سینما را به گردش درآورد. همچنین با بهره از ظرفیت و قدرت نفوذ و تأثیرگذاری این ژانر جذاب و پرطرفدار، می‌توان بسیاری از مفاهیم و پیام‌های ارزشمند فرهنگی و اجتماعی را به طور غیر مستقیم در سطح جامعه منتشر کرد. اما تعریف و جایگاه کمدی در سینمای ما تغییر کرده است؛ یعنی در سینمای سال‌های اخیر ما، هر کس صرفاً قصد کار تجاری دارد و می‌خواهد مردم را به سینما بکشاند و حرف یا هنر تازه‌ای ندارد، سراغ ساخت فیلم کمدی می‌رود! البته در فیلم «گشت 2» چند کنایه و شعار سیاسی و اقتصادی هم پراکنده می‌شود. اما واقعیت این است که اگر در فیلم، یکی از آدم‌ها فریاد برآورد که چرا اختلاس‌کننده‌ها و مفسدان اقتصادی را دستگیر نمی‌کنند، طرح و نمایش مسئله نیست. این نوع کارها، سطحی و پیش پاافتاده هستند و نمی‌توانند تأثیری بر تماشاگر بگذارند. نهایت کارکرد این شعارپراکنی‌ها این است که سازندگان این‌گونه فیلم‌ها می‌توانند خود را از اتهام ساخت فیلمی بی‌محتوا تبرئه کنند و بگویند که فیلمی با مضمون مسائل اقتصادی ساخته‌اند!
از این‌رو فیلم «گشت 2» بیش از هر چیز دیگری، سینما را هجو می‌کند. گویی سازندگان این فیلم در حال تحقیر سینما و تمسخر مخاطبان خود هستند! 


ماده 1ـ ارائه اصل شناسنامه خود و گروه سیاسی مرتبط
تبصره 1ـ کسانی که عضو هیچ گروه سیاسی نیستند، نمی‌توانند انتقاد کنند. تبصره 2ـ گروه سیاسی باید موافق دولت یازدهم باشد. تبصره 3ـ ارسال نام گروه‌های مخالف دولت نمره منفی دارد. تبصره 4ـ گروه‌های معاند و فاقد مجوز در اولویت هستند.
ماده 2ـ ارائه اصل پایان‌نامه دکترا فقط در رشته حقوق! جهت اطمینان از حداقل سواد برای انتقاد
تبصره 1ـ گرایش رشته حقوق افراد باید حتماً با گرایش رشته حقوق آقای رئیس‌جمهور منطبق باشد. تبصره 2ـ کسانی که مدرک خود را از دانشگاه‌های انگلستان دریافت کرده باشند، در اولویت هستند.
ماده 3ـ ارائه اصل پاسپورت ممهور به مهر ویزای تمام کشورهای جهان
تبصره 1ـ کشورهای آفریقایی مورد قبول نیست. تبصره 2ـ کشورهای آمریکای لاتین امتیاز منفی دارد. تبصره 3ـ کشور آمریکا پنج نمره مثبت دارد. تبصره 4ـ کشور انگلستان از آمریکا هم نمره مثبت بیشتری دارد. تبصره 5ـ مکالمه تلفنی به زبان انگلیسی امتیاز جداگانه دارد. تبصره 6ـ پاسپورت‌های صادره در دولت قبل فاقد اعتبار است.
ماده 4ـ همراه داشتن کد رهگیری انصراف از دریافت یارانه
تبصره 1ـ این ماده برای کسانی که مشمول تبصره 4 ماده 3 هستند، لازم نیست.
تبصره 2ـ به کسانی که این کد را ارسال کنند، علاوه بر صدور مجوز انتقاد، یک عدد وام میلیاردی اهدا خواهد شد چون بلاشک توان پرداخت اقساط آن را دارند. 
تبصره 3ـ اعضای کابینه دولت از این ماده استثنا می‌شوند.
ماده 5ـ صدور مجوز برای متقاضیان، مانع پیگیری‌های قضایی بعدی در خصوص موارد احتمالی نقد آنها که به مذاق رئیس دولت خوش نیاید، نخواهد بود.
تبصره 1ـ برای اطمینان از عدم پیگیری قضایی، ارسال اصل انتقاد به همراه شش نسخه رونوشت آن قبل از انتشار الزامی است. تبصره 2ـ حداقل زمان پاسخ به درخواست‌های ارسالی تبصره یک همین ماده شش ماه است. 
ماده 6ـ مجوزهای صادره به مدت شش ماه اعتبار داشته و برای تمدید آنها گذراندن مراحل گزینش مجدد الزامی است.
ماده 7ـ شرایط و مدارک لازم اعلامی در این قانون به همین موارد ختم نشده و در آینده امکان اضافه شدن هر شرایط جدید و سخت‌تر محتمل نزدیک به قطعی است.
ماده 8ـ این قانون از نه ماه قبل از صدور قابلیت اجرا داشته و کسی حق اعتراض ندارد، حتی کسانی که مجوز دریافت می‌کنند.
بی‌شناسنامه


 حسین کارگر/ از سه سال گذشته، جشنواره فیلم فجر به دو بخش ملی و جهانی تقسیم شد. بخش ملی، شامل فیلم‌های ‌ایرانی، در موعد همیشگی، یعنی بهمن برگزار می‌شود و بخش بین‌المللی آن با حضور فیلم‌های خارجی و تعدادی فیلم‌ ایرانی به طور مستقل در اردیبهشت برگزار خواهد شد. امسال هم این جشنواره از اول تا هشتم اردیبهشت در تهران برگزار می‌شود. بی‌تردید، مستقل شدن بخش بین‌الملل، می‌تواند موجب تمرکز، بهتر دیده شدن و افزایش تأثیرگذاری آثار ‌این بخش شود؛ چون به طور معمول، هنگام برگزاری جشنواره فیلم فجر در بهمن، توجه همه به فیلم‌های ‌ایرانی جلب می‌شود؛ اتفاق مثبت دیگری که برای بخش بین‌الملل جشنواره فیلم فجر افتاده، این است که حضور فیلم‌های هالیوودی کاهش یافته است. 
اما پرسش این است که چرا با مستقل شدن بخش بین‌الملل و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، باز هم جریان‌سازی و تأثیرگذاری این رویداد ضعیف است؟ آیا قرار است فیلم‌هایی خنثی و بی‌تأثیر نمایش داده شود یا جشنواره فجر از فرصتی که با استقلال بخش بین‌الملل برای خود فراهم کرده، استفاده خواهد کرد و به کارزاری برای جریان‌سازی سینمایی در راستای آرمان‌های اصلی و اصیل خویش دست خواهد زد؟ 
دليل اينكه جایزه‌های اسكار، بفتا و گلدن گلوب و جشنواره‌هایی، چون كن، برلين و ونيز نسبت به رويدادهاي مشابه خود تأثیرگذارتر هستند و افراد بيشتري را از ملل مختلف جهان مفتون خود می‌کنند، تعيين راهبرد و چشم‌اندازي منحصر به خود و استمرار در ‌این اهداف بوده است.
در شرایطی که جشنواره‌های سینمایی غربی براي مقاصد خود، از اصول مدنظرشان هیچ گاه عقب‌نشینی نمی‌کنند؛ اما متأسفانه جشنواره‌هاي ما براي آرمان‌هاي والاي انساني و الهي خود كم‌كار و كم‌تأثير هستند. اين يك واقعيت نامطلوب است كه بخش بين‌الملل جشنواره فيلم فجر، با اينكه در همه دوره‌هايش نمايش‌دهنده آثار قابل توجهي هم بوده، اما در هيچ‌ يك از دوره‌هاي خود نتوانسته است به منزله يك كارزار مؤثر بر سينماي جهان عمل كند.
جشنواره جهانی فیلم فجر منفعل و بدون راهبرد تهاجمي است. اين وضعيت ناخوشايند در شرايطي به وجود آمده كه جايگاه منحصر به فرد كشور ايران در عرصه بين‌المللي قابليت و استعداد بالقوه و ويژه‌اي را پيش روي جشنواره فجر قرار داده است؛ قابلیتی كه منادي سينمايي متفاوت و مخالف با سران ‌هاليوود و اسكار باشد. جشنواره فيلم فجر مي‌تواند و بايد با شاخص‌سازي و فرياد برآوردن عليه سينماي زرسالار و زورگوي حاكم و مسلط بر جهان، فيلم‌سازان مستقل جهان را مجذوب خود کند.
به ویژه ‌اینکه در شرایط کنونی جهان، فضای چندانی براي هنرمندان مستقل و مخالف سلطه وجود ندارد. جشنواره جهانی فیلم فجر مي‌تواند با امكانات و توان خود، مأمني براي فيلمسازان اخلاق‌گرا، آزادي‌خواه، ضد جنگ و مخالف استعمار و سرمايه‌داري شود؛ به گونه‌ای كه هنرمندان آزاده جهان، با انگيزه شركت در اين جشنواره فيلم بسازند و جشنواره فجر ايران، سبب تبليغ و ترويج اين نوع هنرمندان و فيلم‌ها شود.

 شاعر طنزپرداز در 103 سالگی درگذشت
محمد خرمشاهی، یکی از شاعران طنزپرداز معاصر، چهارشنبه 23 فروردین دار فانی را وداع گفت.
خرمشاهی هر چند در بین مردم چندان شناخته شده نبود؛ اما برخی از ابیات او به بخشی از ضرب‌المثل‌های زبان فارسی تبدیل شده بود. عباراتی، چون «در خانه ما رونق اگر نیست صفا هست» و «چوب خدا صدا ندارد» از جمله تعابیری هستند که حاصل ذوق و خلاقیت خرمشاهی است و در گفتار روزمره مردم ایران به کار می‌روند.
این شاعر طنزپرداز در سال 1293 در دوزج خرقان از توابع ساوه به دنیا آمد. از دوران نوجوانی سرودن شعر طنز را آغاز کرد. به گفته خودش، اولین شعر وی، حدود 90 سال پیش در نشریه «حبل‌المتین» در کشور هندوستان چاپ شد. وی با نشریات طنز و فکاهی از جمله «توفیق»، «خورجین» و «گل‌آقا و ملون» همکاری داشت و از سال ۱۳۷۳ به روزنامه کیهان آمد و تا 15 سال، هر روز اشعار طنزش را در ستون شعر طنز میلاد منتشر می‌کرد. خرمشاهی درباره علاقه‌اش به همکاری با کیهان گفته بود: «می‌خواهم فقط در خدمت اسلام و انقلاب باشم و برای مردمی که جان بر کف در برابر جهان‌خواران ایستاده‌اند، شعر بسرایم.»

فیلم‌برداری فیلم «حاتمی‌کیا» در سوریه
ابراهیم حاتمی‌کیا به همراه گروهی از عوامل تولید در سوریه به‌سر می‌برند تا با انتخاب بازیگران سوری، مقدمات تولید فیلم هرچه زودتر فراهم شود.
مدتی است پیش‌تولید تازه‌ترین ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا که درباره شرایط سوریه و فعالیت تکفیری‌هاست، آغاز شده است. انتخاب بازیگران سوری برای فیلم از دیگر کارهای گروه اعزامی به 
سوریه است.
نام فیلم ارتباط مستقیمی با مضمون فیلمنامه دارد و هنوز نام آن از سوی گروه سازنده فاش نشده است. بخش‌های اصلی فیلم در هواپیما می‌گذرد و محمود کلاری مانند اثر قبلی فیلمساز (بادیگارد) عهده‌دار مدیریت فیلم‌برداری این پروژه خواهد بود و محمد خزاعی در مقام تهیه‌کننده در این پروژه با حاتمی‌کیا همکاری می‌کند. بخشی از فیلم‌برداری جدیدترین اثر ابراهیم حاتمی‌کیا در کشور سوریه انجام می‌شود و هادی حجازی‌فر، بازیگر فیلم‌های «ایستاده در غبار» و «ماجرای نیمروز» یکی از نقش‌های فیلم جدید حاتمی‌کیا را عهده‌دار
 است.

10 هزار نوجوان بوشهری
 در جشنواره‌ ضد استعماری
یازدهمین دوره جشنواره دانش‌آموزی فیلم دفاع مقدس به مدت 15 روز در مناطق محروم و سیل‌زده استان بوشهر برگزار شد.
افتتاحیه روز اول این جشنواره با حضور و خیرمقدم آیت‌الله صفایی‌بوشهری، نماینده ولی فقیه و امام جمعه بوشهر انجام شد. در این جشنواره افسانه بایگان، شبنم مقدمی، فاطمه معتمدآریا، بهرام رادان، مهرداد صدیقیان، سیدعلی صالحی، حسین سلیمانی، مالک حدپور‌سراج و بهزاد کریمی، از جمله هنرمندانی بودند که در کنار همسران شهدا و رزمندگان و جانبازان دوران دفاع مقدس حضور یافتند. محور اصلی جشنواره یازدهم دانش‌آموزی فیلم دفاع مقدس، آشنایی کودکان و نوجوانان استان بوشهر با تاریخچه مقابله جهادی و فرهنگی مردم جنوب ایران با استعمار بود؛ به گونه‌ای که حدود 10 هزار دانش‌آموز به این موضوع پرداختند.


نمایش یک فیلم هسته‌ای
 در محافل مردمی
همزمان با روز فناوری هسته‌ای، دور جدید اکران‌های فیلم سینمایی «ترمینال غرب» با روایتی از پرونده هسته‌ای کشورمان آغاز شد.
 این اثر سینمایی همزمان با هفته چهارم فروردین ماه در مراکز فرهنگی مختلف کشور از جمله سینماها، فرهنگ‌سراها و دیگر نقاط از جمله مساجد، حسینیه‌ها و حوزه‌های علمیه اکران خواهد شد.  با توجه به موضوع فیلم سینمایی «ترمینال غرب»، استقبال دانشجویان در دانشگاه‌های مختلف نیز از این فیلم افزایش یافته و پس از اکران‌های متعدد فیلم در دانشگاه‌هایی، از جمله دانشگاه تهران، امیرکبیر، دانشگاه علوم پزشکی تهران، این فیلم در هفته جاری در دانشگاه‌های دیگر شهرهای کشور، از جمله دانشگاه محقق اردبیلی با حضور پدر شهید احمدی‌روشن اکران خواهد شد.

لغو نمایش 
یک مستند انتقادی
اکران دانشگاهی یک فیلم مستند لغو شد.
محسن حاج‌کرمی، تهیه‌‌کننده مستند «فروشنده» گفت: «این فیلم قرار بود در دانشگاه صنعتی شریف به نمایش در بیاید؛ اما با دخالت برخی جریان‌های خارج از فضای دانشگاهی، اکران این مستند لغو شد؛ اتفاقی که در چند سال اخیر برای برخی فیلم‌ها و مستندهای انتقادی دیگر نیز رخ داده
 است.»
 وی درباره هویت جریان‌های لغو‌کننده نمایش مستند «فروشنده» هم اظهار داشت: «مطمئناً آگاه‌سازی مردم درباره مسائل چهار سال اخیر و به ویژه برجام و سیاست خارجی به مذاق برخی خوش نمی‌آید.»

انتقاد ده‌نمکی
 از رفتار دوگانه فرهادی
مسعود ده‌نمکی از رفتار دوگانه فرهادی در رویارویی با مسائل اجتماعی انتقاد کرد.
وی در برنامه «جهان‌آرا» گفت: «خنده‌دار است کسی با پول جریان سرمایه‌داری فیلم بسازد و برای جشنواره‌های خارجی ارسال کند و بعدش برای گورخواب‌ها پیام بفرستد. خنده‌دار است که با پول دختر پادشاه قطر فیلم بسازی و در برابر مسلمان‌کشی و مردم‌کشی سکوت بکنی و در جاهایی که باید به نفع آنها حرف بزنی، پز روشن‌فکری بگیری و در مصاحبه با روزنامه اسرائیلی بگویی که من از دولت‌ها قطع امید کردم و به ملت‌ها فکر می‌کنم.»
وی  افزود: «آقای فرهادی، شما چطور گورخواب‌های مملکت خودت را می‌بینی، اما وقتی پایت را آن‌ طرف می‌گذاری، مسلمان‌کشی و آدم‌کشی زیر چرخ تانک‌ها را نمی‌بینی؟»



همه جا بوی انتخابات است
فکر ما توی انتخابات است
گذر عمر را که باید دید
بر لب جوی انتخابات است
شکر ایزد که میهنم زنده
در تکاپوی انتخابات است
دل من عاشق است، عاشقِ آن
چشم و ابروی انتخابات است
حرفی از غیبت و ز تهمت نیست
چشم‌ها سوی انتخابات است
خوش به حال کسی که در این موج
قایقش روی انتخابات است
محک مردمیّت و اخلاص 
در ترازوی انتخابات است
این همه شور و شوق و یکرنگی!
همه نیروی انتخابات است
به کسی هم اگر که بر بخورد
ناز نازوی انتخابات است
نیست تخریب و جمله خوبی‌ها
توی اردوی انتخابات است
حال هر کس که بد شود، مالِ 
آش آلوی انتخابات است
گل و بلبل‌، روابط همگی 
 در فراسوی انتخابات است
حافظ این همه دموکراسی
برج و باروی انتخابات است
سال‌ها دشمن پی صیدِ 
بچه آهوی انتخابات است
گوش ما بر پیام مرشدمان 
در هیاهوی انتخابات است
سیدمرتضی موسوی


(برای رجبیون)
خوش آن که ماه رجب طالب رضای تو شد
خوش آن که معتکفِ بیت با صفای تو شد
خوش آن که از دل و جان، رو نمود سوی خدا
خوش آن که از سرِ صدق و صفا گدای تو شد
خوش آن که در مَه پُر فیض و پُر بهای رجب
مقیمِ مسجد و محرابِ جان‌فزای تو شد
خوش آن که صدق و صفا زیورش بود همه عمر
خوش آن که همچو علی عبد باحیای تو شد
خوش آن که نیمه ماه رجب، به خانه توست
خوش آن که لایق مهمانی و عطای تو شد
خوش آن که صوم و صلات و عبادتش مقبول
خوش آن که بنده شایسته‌ای برای تو شد
مهدی میثمی


مهدیا!
قراری گذاشته‌ام با قلم، کاغذ و این حافظه که؛
جز از تو ننگاریم
و جز به تو دل نسپریم
می‌خواهم؛
از تراوش قلم
تا تن کاغذ 
و تعلق این خاطر
مو به مو، همه یاد تو باشد
می‌خواهیم هر سه متفق شویم به خواندن تو و عهد ببندیم به دعایت
دعا برای تعجیل در دیدن سیمای سیمینت
باید یک کلام شویم در عشق تو...
***
حالیا؛ واژه‌ها نیز به هم‌پیمانی آمده‌اند
و هر دم به صف می‌نشینند تا در پناه عباراتی نو تو را بخوانند
غوغایی برپاست در زبان واژه‌ها برای جلب نگاهت  و شرری...
اتصال سبزشان، تأویل انتظار است
ای همه خوبی!
بیا و منت بگذار
و چهره از نقاب غیاب برگیر...