بابک توتونچی مدیر اندیشکده‌ مطالعات دکترینال علوم اجتماعی و محیط‌زیست اظهار داشت: مدیریت غیر علمی دولت کنونی در گردشگری باعث شده اکثر گردشگرانی که به ایران می‌آیند برآورد درست و واقعی از جاذبه‌های بالفعل گردشگری کشور نداشته باشند و هنگام بازگشت به کشورشان رضایت کافی از سفرشان به ایران ندارند و همین مسئله باعث شده ضریب تکرار سفر به ایران در این دولت کاهش یابد.
صبح صادق ‌رهنمودهای انتخاباتی فرمانده معظم کل قوا در دانشگاه امام حسین(ع) را تبیین می‌کند
 علی قاسمی/ حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای فرمانده معظم کل قوا در مراسم دانش‌آموختگی دانشجویان افسری و تربیت پاسداری دانشگاه امام حسین(ع) در سخنان بسیار مهمی با اشاره به عوامل اقتدار کشور و ملت ایران، «اهداف کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت» دشمنان نظام اسلامی را تبیین کردند. رهبر معظم انقلاب اسلامی در این مراسم ضمن اشاره به عوامل اقتدار کشور و با تأکید بر اینکه دشمنان همواره نسبت به عوامل اقتداربخش جمهوری اسلامی ایران بغض و کینه داشته‌اند، فرمودند: «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یکی از عوامل اقتدار کشور است که نشانه خشم و ناراحتی از آن، در تبلیغات بین‌المللی و اظهارات سیاسیون استکبار کاملاً آشکار است. موارد بعدی «علم و پیشرفت علمی»، «اقتصاد قوی و مستقل»، «عناصر نظامی فداکار»، «ایمان، حیا و اخلاق جوانان» و همچنین «روحیه جهاد و مقاومت در ملت»، «مجموعه‌های حافظ امنیت» از جمله «نیروهای مسلح» از دیگر عوامل اقتدار هستند.» سخنان پر مغز امام خامنه‌ای به حدی محکم، منطقی و قابل پردازش و تحلیل بود که جا داشت تمام مباحث مطروحه تبیین شود؛ اما در حد مقدورات صفحه تنها چند فراز اساسی آن به اجمال واکاوی می‌شود.

الف‌ـ قدرت نظامی 
خط قرمز نظام
رهبر حکیم انقلاب اسلامی، به «قدرت نظامی» به مثابه یکی از عوامل اقتدار اشاره داشتند و خاطرنشان کردند: «جنجال‌های گسترده‌ای که در مورد توان موشکی جمهوری اسلامی به‌راه انداخته می‌شود، به دلیل خشم و کینه‌ای است که از این عامل اقتدار در دل دارند.» فرمانده کل قوا تأکید کردند: «ما موشک داریم و موشک‌های ما بسیار دقیق است و اهداف مورد نظر را از فاصله هزاران کیلومتری با دقت بالا، هدف قرار می‌دهد و این توانایی را با قدرت حفظ خواهیم کرد و با قدرت هم آن را افزایش خواهیم داد.» جمهوری اسلامی ایران بارها حتی در اوج مذاکرات هسته‌ای اعلام کرده دکترین و راهبردهای دفاعی بازدارنده و امنیت‌ساز خود را مستقل و بدون قدرت‌های مستکبر و بیگانگان طراحی و دنبال می‌کند و اجازه دخالت به احدی در این زمینه را نخواهد داد؛ زیرا مسائل حوزه دفاعی کشور از خطوط قرمز نظام است که در دوره مذاکرات هسته‌ای بعضی‌ها به دنبال برجام‌های بعدی مثل برجام 2 و 3 بودند. مسئولان و فرماندهان در قبال گستاخی‌های آمریکا، به ویژه وزیر امور خارجه وقت ایالات متحده به موقع و قاطعانه واکنش نشان دادند و با اعلام وحدت راهبردی و اراده ملی در ایران اسلامی برای صیانت،‌ تقویت و توسعه ظرفیت‌های دفاعی و موشکی وجود هرگونه شکاف و دوگانگی در این زمینه را از ذهن مقامات آمریکایی پاک کردند؛ اما متأسفانه در ایام انتخابات برخی از نامزدها با پشت سر گذاشتن خطوط قرمز، به نوعی به دنبال دوگانگی جدید هستند. کسانی که این حرف‌ها را می‌زنند، سابقه امنیتی دارند و خوب می‌دانند توان موشکی یکی از شاخص‌های امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران بوده که در آن استفاده از هرگونه اقدام نظامی از سوی مقامات آمریکایی و هم‌پیمانانش را به یک رؤیا تبدیل کرده است.
در سه دهه اخیر همواره ایالات متحده آمریکا، ایران را به اقدام نظامی تهدید کرده و این موضوع ارتباطی به موضوع «دموکرات» یا «جمهوریخواه» ندارد و مقامات «کاخ سفید» در هر حزب و جناحی که بوده‌اند، جمهوری اسلامی ایران را به اقدام نظامی تهدید کرده‌اند؛ اما جمهوری اسلامی ایران به دلیل داشتن توانمندی موشکی، دشمنان را از هرگونه اقدام نظامی بازداشته است. همه به این باور رسیده‌اند که علت این آرامش در ایران سیستم بازدارندگی کشور است که بخش مهمی از این سیستم را سامانه موشکی کشورمان تشکیل می‌دهد. برای دشمن خارجی قابل مذاکره نبودن توان موشکی را جا انداختیم، ولی در داخل برخی‌ها به دلیل جمع‌آوری رأی مردم قدرت موشکی ایران را که جزئی از امنیت ملی جمهوری اسلامی محسوب می‌شود، زیر سؤال می‌برنند.

ب‌ـ مراقبت از ورود
 به گسل‌های قومیتی
اقوام مختلف در طول سالیان دراز با صلح و آرامش در کنار هم در ایران زندگی کرده‌اند؛ شایسته است نامزد ریاست جمهوری در طرح مباحث قومیتی این فضای آرام و مسالمت‌آمیز را به هم نزنند تا فرصت سوءاستفاده برای بداندیشان و بدخواهان ملت ایران فراهم نگردد و آنها از فضای ملتهب به نفع خود بهره‌برداری نکنند. به دلیل اهمیت بالای این موضوع، حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای در بخشی دیگر از سخنان خود در دانشگاه امام حسین(ع) تأکید کردند: «آقایان کاندیداها مراقب باشند «گسل‌های اعتقادی، جغرافیایی، زبانی و قومی» را در کشور تحریک نکنند. دشمن، سال‌های متمادی به دنبال این هدف بوده است؛ اما مردم مؤمن کُرد، مردم غیور آذربایجان، مردم عرب خوزستان، و مردم بلوچستان و ترکمن به عنوان صاحبان انقلاب با مشت به دهان دشمن کوبیدند و در مقابل او با قدرت ایستادند.»
قومیت‌ها، همچون گسل‌هایی هستند که اگر با بی‌خردی و تصمیمات احساسی و قومی، آنها را تحریک کنیم، دهانه این گسل‌ها با بازتر شدن، روزگاری، همه مردمان چه ترک، کرد، لر، فارس و عرب را به درون خود خواهد کشید و چیزی به نام استقلال در عین تمامیت ارضی برای کشور باقی نخواهد ماند. برای درک بهتر عواقب این موضوع، تجربه کشورهایی همچون؛ عراق، سوریه و افغانستان را در برابر خود قرار دهند و متوجه باشند آسیب‌هایی که حکومت‌های کشورهای فوق و مردمان‌شان در سایه جنگ متحمل شده‌اند ناشی از ترکش‌های قومیت‌گرایی و تجزیه مردم به شیعه، سنی، ایزدی، عرب، کرد، دروزی و... است.
پیش از این هم حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای در دیدار با مردم تبریز یک بار دیگر به توطئه دشمنان برای فعال کردن گسل‌های قومیتی اشاره کرده و اظهار داشتند: «دشمن همواره به ایجاد شکاف قومیتی چشم طمع دوخته تا به خیال خود از هر گسلی در کشور استفاده و زلزله ایجاد کند، در حالی‌که هیچ گسلی در کشور وجود ندارد و مردم، یکپارچه و متحد هستند. مردم ایران در جایی که پای اسلام، ایران، استقلال و ایستادگی مقابل دشمن در میان است، با همه وجود ایستاده و با یکدیگر متحد و مجتمع هستند. کشور ما متشکل از زبان‌ها و قومیت‌های مختلف است، این تنوع یک فرصت است. دشمن همیشه چشم دوخته است تا این را، وسیله شکاف قرار دهد. خود قومیت‌های بزرگ ایران و از همه بهتر مردم آذربایجان سینه سپر کردند و ایستاده‌اند در برابر سیاست خباثت‌آلود دشمنان. دشمن چشم دوخته است تا از هر «گسلی» که خیال می‌کند، می‌تواند یک زلزله ایجاد کند، استفاده کند برای منهدم کردن اساس استقلال این کشور. دشمن به خیال خودش می‌گردد «گسل‌ها» را پیدا می‌کند، در حالی که گسلی وجود ندارد. مردم یکپارچه و متحدند.»

ج‌ـ امنیت 
و آرامش انتخابات
توصیه سوم رهبر معظم انقلاب اسلامی به نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری، «حفظ امنیت ملی و آرامش کشور» بود. ایشان با تأکید بر اینکه موضوع امنیت بسیار مهم است، افزودند: «کاندیداها مراقب باشند به خاطر خطای در تشخیص، طراحی نیمه‌کاره دشمن را تکمیل نکنند.» معظم‌له، مسئولان امنیت و آرامش کشور به ویژه قوه قضائیه، نیروی انتظامی و وزارت کشور را به مراقبت و حفظ کامل امنیت توصیه مؤکد کردند و گفتند: «اگر کسی بخواهد در انتخابات برخلاف امنیت کشور اقدامی انجام دهد، قطعاً با واکنش و سیلی سختی مواجه خواهد شد. نظام جمهوری اسلامی در موضع اقتدار است و تاکنون اقتدار خود را در منطقه و در بین کشورهای دنیا حفظ کرده است، بنابراین اگر در این انتخابات، نامزدی اقدامی انجام دهد که اقتدار نظام همچون انتخابات 88 خدشه‌دار شود، باید ضمن اقدامات پیشدستانه برخورد جدی صورت بگیرد.» با اینکه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران با برگزاری انتخابات متعدد در بعد از پیروزی انقلاب با درصد مشارکت بالای مردم، بسیاری از توطئه‌ها را خنثی کرد و تنها در سال 88 حوادث ناگواری رخ داد و پیرو آن اتفاقات حماقتی، در حال حاضر حفظ امنیت و سلامت امری بسیار مهم محسوب می‌شود. پس در این دوره از انتخابات صرف حضور حداکثری کافی نیست، مهم آن است که تا پایان انتخابات در اجرا و اطاعت از قانون کوشا باشیم تا سلامت رأی مردم خدشه‌دار نشود. تنها با پذیرش نتیجه فرد منتخب، امنیت و آرامش به دست می‌آید و در نهایت اقتدار ملی افزایش پیدا می‌کند. برای تحقق این خواسته مهم رهبر معظم انقلاب، وظیفه مجریان و متصدیان انتخابات و نامزدها و کسانی که در دستور کار انتخابات هستند، اجرای مرّ قانون است و هیچ موضوعی بر قانون اولویت ندارد، همه باید به اجرای قانون ملتزم باشند.

د‌ـ ویژگی‌های
 دولت مقتدر
استكبارستيزي و مبارزه با ظلم يكي از آرمان‌هاي اصلي انقلاب اسلامي است. مبارزه با ظلم و ياور مظلوم بودن از جمله آموزه‌هاي ديني است كه به صراحت در نصوص دين آمده است. اسلام نه تنها ظلم را منع مي‌كند؛ بلكه پذيرش ظلم و زير بار ظلم رفتن را محكوم مي‌كند. امام خميني(ره) نيز حمايت از مظلوم و مقابله با ظلم و استعمارستيزي در هر گوشه و نقطه‌اي از جهان را از جمله آرمان‌هاي انقلاب اسلامي برشمرده است. بر همين اساس يكي از ویژگی‌هاي بارز حكومت‌هاي توحيدي فعاليت ويژه ضد استكباري است. تمامي انبيای عظام در تقابل با روحيه برتري‌طلبي حكام جائر از خود واكنش نشان داده و سر تسليم فرود نياورده‌اند. تأکید حضرت امام(ره) بر مبارزه با آمریکا و نظام سلطه سبب شد که اصل ۱۵۲ قانون اساسی به صراحت عنوان دارد: «سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بر پایه نفی هرگونه سلطه خارجی، سلطه‌پذیری، حفظ استقلال همه‌جانبه، دفاع از حقوق مسلمانان، حمایت از نهضت‌های آزادیبخش و اسلامی، عدم تعهد در برابر قدرت‌های سلطه‌گر و روابط صلح‌آمیز متقابل با دولت‌های غیر محارب استوار است.» اما متأسفانه تحریف اندیشه و نگرش‌های حضرت امام که با رحلت ایشان در سال ۶۸ آغاز شده بود با روی کار آمدن دولت اصلاحات وارد مرحله جدیدی شد و تا جایی پیش رفت که یکی از نظریه‌‌پردازان نزدیک به دولت تأکید کرد، باید افکار امام به موزه تاریخ سپرده شود و بارها وابستگان این طیف از لزوم بهبود روابط با آمریکا و مستکبران دنیا سخن به میان آوردند. این جریان طی دو سال اخیر به سرکردگی برخی دیگر از شخصیت‌های باسابقه انقلاب با فرصت مناسبی که به واسطه روی کار آمدن دولت یازدهم فراهم شد، اقدامات خود را برای تغییر باورهای عمومی نسبت به نظام سلطه، وارد مراحل جدی‌تری کرد. حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای پس از برشمردن عوامل اقتدار و تبیین موضوع «دولتِ مقاومت»، گفتند: «امروز جمهوری اسلامی ایران، دولتِ مقاومت است و دولتِ مقاومت یعنی تسلیم زورگویی نشدن و در موضع اقتدار، ایستادن.» ایشان با تأکید بر اینکه دولت مقاومت با عنصر یا سازمان مقاومت در فلان کشور، قابل مقایسه نیست، خاطرنشان کردند: «دولتِ مقاومت دارای سیاست، اقتصاد، نیروهای مسلح، تحرک بین‌المللی و منطقه نفوذ وسیع است.» رهبر حکیم انقلاب با تأکید بر اینکه دولتِ مقاومت همواره از طرف قدرت‌طلبان و نوکران آنها هدف دشمنی قرار دارد، گفتند: «دولتِ مقاومت، نه اهل سلطه‌طلبی و دست‌اندازی به کشورها است و نه اهل قرار گرفتن در موضع دفاعی و انفعالی.»

 ه‌ـ ناکارآمد نشان دادن 
اقتصاد
رهبر حکیم انقلاب در بخش دیگری از سخنانش در دانشگاه امام حسین(ع) یکی دیگر از خروجی‌های اتاق فکر مخالفان نظام را ناکارآمد نشان دادن اقتصاد ایران دانستند و فرمودند: «هدف میان‌مدت آنها مسئله اقتصاد کشور است، مسئله معیشت مردم است. اقتصاد بایستی حرکت نکند، معیشت مردم بایستی لنگ بماند، کار و تولید باید در کشور پایین بماند، بیکاری باید به عنوان یک بلا در کشور عمومیت پیدا کند، مردم بایستی از جمهوری اسلامی و از نظام اسلامی به خاطر مشکلات معیشتی ناامید و مأیوس بشوند.»
در مقابل طراحی دشمن و برای حل این مسئله باید ظرفیت‌های خوبی که در کشور وجود دارد، مبتنی بر ساخت درونی آزادسازی صورت بگیرد و یک دولت کارآمد اهل کار با همت و پشتکار تشکیل گردد تا بتواند با آزادسازی ظرفیت‌ها علاوه بر تولید اشتغال، تغییری هم در معیشت مردم، به ویژه اقشار پایین جامعه که آمار بسیار بالایی را شامل می‌شود به وجود آورد، در غیر این صورت دشمنان به اهداف از پیش تعیین شده خود می‌رسند.

 مصطفی قربانی/ یکی از ترفندهای تبلیغاتی طرفداران دولت، تلاش برای ایجاد دوگانه‌‌ها در حوزه‌های مختلف است. از این قبیل دوگانه‌ها می‌توان به مواردی چون جنگ ـ صلح، انقلابی‌‌گری ـ رفاه و... اشاره کرد. اما در این میان، یکی از دوگانه‌هایی که در روزهای اخیر بر آن متمرکز شده‌اند، دوگانه‌ آرامش ـ آشفتگی و بی‌نظمی است؛ به این معنا که آنها این‌گونه تبلیغ و وانمود می‌کنند که اگر در این دوره روحانی رأی نیاورد،‌ شرایط آشفته‌ دوران احمدی‌نژاد دوباره برمی‌گردد. این خط تبلیغی را می‌توان در سخنان اخیر رئیس‌جمهور،‌ سخنان ناطق نوری در حمایت از روحانی و همچنین مواضع سیدهادی خامنه‌ای در حمایت از آقای روحانی مشاهده کرد. حال، خارج از این‌گونه موضع‌گیری‌ها و تبلیغات، سؤال اساسی این است که آرامش کشور چگونه تأمین می‌شود؟
در پاسخ باید گفت که آرامش دارای ابعاد مختلفی است که تأمین آن در هر یک از ابعاد،‌ راه و روش مناسب خود را دارد:
آرامش در حوزه سیاسی با پایبندی به مواضع انقلابی و خط امام(ره) و رهبری معظم انقلاب، احترام به ارزش‌های مردم انقلابی و دقت در مراعات اصول و عبور نکردن از خطوط قرمز معنا می‌یابد و تلاش برای مشوش کردن فضا و طرح شعارهای خارج از چارچوب که برای رضایت و جلب‌ رأی برخی اقشار زاویه‌دار با آرمان‌های امام(ره) و رهبری طرح می‌شود،‌ به هیچ ‌وجه به حصول و تقویت آرامش در کشور نخواهد انجامید. 
آرامش در حوزه‌ اقتصادی نیز با شکوفایی اقتصادی، رونق تولید ملی، توسعه‌ صادرات و البته اتخاذ سیاست‌های راهبردی در حوزه واردات و نه تمرکز بر واردات اقلام و کالاهای مصرفی، اشتغال‌زایی، تلاش برای رفع محرومیت و زایل کردن چهره‌ فقر از کشور و... حاصل می‌شود.
در حوزه‌ اجتماعی ـ فرهنگی نیز آرامش با تلاش برای فراهم کردن زمینه‌های ازدواج آسان جوانان، مبارزه با آسیب‌های اجتماعی،‌ تقویت پویایی‌های فرهنگی، سرمایه‌گذاری بر روی رشد علمی کشور،‌ تقویت آموزش‌وپرورش و دانشگاه‌های کشور به عنوان دستگاه‌های بنیادین فرهنگی کشور و نه پذیرش و اجرای دستورالعمل‌های خارجی مانند سند 2030 که ابزاری برای نفوذ در ساختارهای فرهنگی کشور است، تلاش برای اجرای اسناد بالادستی در حوزه فرهنگ، مانند سند مهندسی فرهنگی کشور، اجرای سند تحول بنیادین در آموزش‌وپرورش، اسلامی کردن علوم انسانی و دانشگاه‌ها و... حاصل می‌‌شود. 
در همه‌‌ حوزه‌های مذکور باید مراقبت از نفوذ دشمن و دقت در واگذاری امور مهمی چون سیاست‌گذاری و تعیین خط‌مشی کشور به بیگانگان را اضافه کرد؛ زیرا چنانچه دستگاه‌ها و حوزه‌های مختلف جامعه از نفوذ دشمن در امان نباشند، اگر چه ممکن است در کوتاه‌مدت کشور آرامش نسبی داشته باشد، اما به یقین در درازمدت عامل مخلی برای آرامش کشور خواهد بود.
بنابراین، ایجاد آرامش در کشور نه یک شعار، بلکه باید یک راهبرد عملیاتی باشد؛ موضوعی که با گفتار درمانی ‌ حل نخواهد شد. در واقع، آرامش تنها زمانی پایدار و برقرار می‌شود که کارآمدی در حوزه‌های مختلف نمایان شده باشد. از این‌ رو، کسانی که دم از آرامش می‌زنند باید بدانند که اگر خواهان ارتقای درجه‌ آرامش کشور هستند در درجه‌ نخست باید در حوزه‌های مختلف سیاسی،‌ اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی برنامه‌های عملی و کارآمد داشته باشند؛ چرا که تنها با اجرای برنامه‌های دقیق و حساب‌شده و به ثمر رسیدن آنها است که آرامش در کشور پایدار می‌ماند. 
توجه به این نکته هم ضروری است که آرامش مفهومی نسبی است و برای قضاوت درباره آن باید آرامش همه‌ مردم را در نظر داشت. به عبارتی، اقلیتی در کشور وجود دارد که آرامش خود را در ولنگاری فرهنگی، دست کشیدن از شعارها و آرمان‌های انقلاب و مواردی از این دست جست‌وجو می‌کنند که برای قضاوت درباره آرامش کشور، به هیچ‌ وجه نباید خواسته‌ها و دیدگاه‌های این اقلیت ملاک و مبنا قرار گیرد.

 محسن مقصودی/ یگانگی دین و سیاست و اولویت و تقدم دین بر سایر مدعیان اداره جامعه، از اصول انقلاب و نظام جمهوری اسلامی ایران است و به تعبیر حضرت امام(ره)، فلسفه انقلاب  و تشکیل حکومت اسلامی و اداره جامعه بر اساس احکام الهی است و این دقیقاً نقطه مقابل سکولاریسم است و به یقین به همین دلیل است که بسیاری از اندیشمندان مغرب زمین از جمله آنتونی گیدنز (جامعه‌شناس غرب) انقلاب اسلامی را نقطه آغاز شکست سکولاریسم در جهان امروز توصیف کرده‌اند.
ایران یگانه کشوری است که با هدف اجرای احکام الهی و سیطره شریعت و دیانت بر جامعه و تطبیق جامعه با دین تأسیس شده  و قانون اساسی آن نیز بر همین مبنا تنظیم شده و همین امر مبنای بسیار از عداوت‌های بین‌المللی با نظام اسلامی ایران بوده و خواهد بود. آیا منطقی است که کشور و ملت مسلمان ایران دشمنی‌های جهان سکولار را به دلیل تصمیم به اجرای شریعت در جامعه تحمل کند، اما در عمل شاهد اجرای شریعت در جامعه نباشد، آن هم در حوزه‌های تحت تسلط حکومت اسلامی؟  
مدت‌هاست که شاهد بهره‌برداری‌های ابزاری از زنان و دختران در پیام‌های بازرگانی سیمای جمهوری اسلامی ایران هستیم، آن هم در حالی که قوانین و آیین‌نامه‌های موجود، استفاده ابزاری از زنان و کودکان را در پیام‌های بازرگانی ممنوع کرده، اما این امر زشت و غیر شرعی در سیمای جمهوری اسلامی به امری عادی و عرفی بدل شده است و از آنجا که این رویداد به صورتی گام‌به‌گام و تدریجی صورت گرفته، توجه چندانی را به خود جلب نکرده است. پدیده استفاده ابزاری از جنس زن و قربانی کردن اخلاق و عفت عمومی او در پای سرمایه‌داری و سودپرستی یکی از نمادهای شاخص تمدن غرب است و رواج آن در رسانه ملی تنها نظام دینی جهان به معنای تسلیم شدن در برابر این نماد تمدن غرب و کنار گذاشتن تبعیت از دین در این عرصه مهم فرهنگی است. 
بررسی رخنه‌گاه‌های سکولاریسم در نظام جمهوری اسلامی ایران نشان می‌دهد که در دو دهه اخیر، جمعی از معتقدان به این تفکر، با نفوذ به بدنه مدیریتی نظام و با راهبرد حرکت آهسته و پیوسته و بدون جلب  توجه حامیان نظام اسلامی، بخش‌های فرهنگی نظام را به آفت سکولاریسم آلوده‌اند و با کاهش حساسیت‌های مؤمنان به اسلام و نظام حرکت خود برای خالی کردن نظام اسلامی از درون و تبدیل آن به یک پوسته ظاهری و خالی را آغاز کرده و به موفقیت‌هایی نیز دست یافته‌اند. ‌اما نکته‌ای که در این باره باید به آن اشاره داشت نحوه نگرش عموم جامعه به صداوسیما است؛ چرا که در نظر این عده برنامه‌های صداوسیما و هنجارهای حاکم بر آن، اسلامی و مورد تأیید نظام و امری عادی و عرفی  است و عملاً سکولاریسم جاری در این بخش برنامه‌های سیما به جامعه و به ويژه نسل جوان سرایت می‌کند و این موضوع به این علت است که روند سکولار شدن جامعه به صورت تدریجی و گام‌به‌گام صورت گرفته و آن‌طور که باید به چشم نیامده و در منظر بسیاری از مردم عادی و طبیعی جلوه می‌کند و اگر وفاداران به نظام و انقلاب، امروز برای نجات اسلام و نظام از شر این افت مخرب، این فرصت را غنیمت نشمرند، به احتمال زیاد دیگر فدایی در کار نخواهد بود.
یکی دیگر از مسیرهای نفوذ سکولاریسم مساجد و هیئت‌های مذهبی هستند که رهبر معظم انقلاب در این باره نیز هشدارهایی داده‌اند. ایشان فرموده‌اند: «هیئت‌ها نمی‌توانند سكولار باشند؛ هیئت امام حسین سكولار ما نداریم!» (20/8/۱۳۹۲) 
معظم‌له همچنین در فرازی دیگر می‌فرمایند: «بعضی‌ها مسجد را برخلاف آنچه ما حالا عرض کردیم- از مسائل سیاسی می‌خواهند به کلّی برکنار بدارند. [می‌گویند] آقا شما وارد سیاست نشوید، کار خودتان را بکنید. کار خودتان یعنی چه؟ یعنی بیایید همان نمازتان را بخوانید و بروید؛ فقط پیش‌نمازی محض. این همان سکولاریسم است. سکولاریسم به‌معنای بی‌دینی نیست.» (31/5/۱۳۹۵)
با توجه به نفوذ آرام و خاموش سکولاریسم نهادهای انقلابی باید تمرکز بیشتری بر روی ترویج مفاهیم دینی و انقلابی داشته باشند.

  محمدرضا مرادی/  جنگ یمن در دو سال گذشته هزینه‌های زیادی را متوجه کشورهای متجاوز عربستان و امارات کرده است. این دو کشور برای پیروزی در این جنگ متحمل میلیاردها دلار هزینه نظامی شده‌اند؛ اما نه تنها هیچ پیروزی و موفقیتی به دست نیامده؛ بلکه اعتراض‌های مردمی در داخل این دو کشور به شدت افزایش یافته است. از سویی عربستان و امارات در جنوب یمن با یکدیگر منافع متضاد دارند. شکست عربستان در شمال یمن، ریاض را بر آن داشته است تا توافق خود با ابوظبی در زمینه تقسیم یمن به دو بخش را بر هم بزند و رئیس‌جمهور مستعفی یمن را به حذف مسئولان یمنی مورد حمایت امارات مجبور کند. بر اساس این توافق، یمن به دو بخش تقسیم شده و شمال یمن به عربستان و جنوب آن به امارات تعلق می‌گیرد که حضور نیروهای سعودی در شمال و نیروهای اماراتی در جنوب یمن این مسئله را تأیید می‌کند. به دلیل شکست‌های عربستان در شمال یمن و ناکامی آن از سیطره بر شمال، به نظر می‌رسد ریاض چاره‌ای جز این ندارد که زیر قول و توافق خود با ابوظبی بزند. از سویی، رئیس‌جمهور مستعفی و فراری یمن، ماه گذشته استاندار عدن را طی حکمی از سمت خود برکنار کرد که این اقدام عبدربه منصورهادی به افزایش انتقادهای مقامات اماراتی از او منجر شد. همچنین جنجال بین مقامات امارات در زمینه مفید بودن جنگ علیه یمن همچنان ادامه دارد و حتی برخی تلاش کرده‌اند خود را از تصمیم به آغاز جنگ علیه یمن تبرئه کنند. 
اخبار و گزارش‌هایی هم که این روزها از جنوب یمن مخابره می‌شود، حکایت از آن دارد که طرف‌های مورد حمایت عربستان و امارات با یکدیگر درگیر شده‌اند. پایگاه خبری «میدل‌ایست مانیتور» مطلبی منتشر کرد نشان می‌دهد امارات از عربستان خواسته است از حمایت خود از منصور‌هادی دست بردارد؛ در غیر این‌صورت مجبور خواهد شد نیروهایش را از یمن عقب بکشد. همچنین ابوظبی که با ریاض بر سر قدرت در یمن به اختلاف شدید برخورده است، با تسلیح گروه‌های سلفی در حال آماده شدن برای خروج از ائتلاف با عربستان است. عباس‌الزین، نویسنده عرب در گزارشی که در پایگاه خبری یمنی «نبأ» منتشر شد، نوشت: «در سایه منازعه ریاض و ابوظبی بر سر سیطره بر یمن، امارات به ویژه در جبهه جنوبی تلاش می‌کند با حمایت از گروه‌های مسلح سلفی هم‌پیمانش، حضور نظامی‌اش را به ‌طور غیر مستقیم افزایش دهد تا در صورت خروج از ائتلاف به دلیل اختلافاتی که با عربستان دارد، حضورش در یمن تأثیرگذارتر باشد.» در همین زمینه، منیر المحجری نویسنده یمنی در صفحه توئیتر خود نوشت: «یمن با عربستان مرز دارد، نه امارات. از این رو تحقق اهداف عربستان در یمن در مقایسه با امارات در اولویت است. اقدام امارات در تسلیح و تجهیز فوری گردان‌های ابوالعباس نشان می‌دهد به زودی این کشور از ائتلاف خارج خواهد شد.»
اختلافات دو کشور در جنوب یمن از زمانی آغاز شد که عربستان مهره‌های مورد حمایت امارات در یمن را از قدرت دور کرد. این مسئله با توجه به اینکه امارات نیز همانند عربستان هزینه‌های زیادی را در جنگ یمن متقبل شده بود، مورد قبول ابوظبی واقع نشد و اکنون این کشور به دنبال خروج احتمالی از ائتلاف است. افزون بر این، امارات در یمن به دنبال منافع اقتصادی خود به ویژه بنادر و جزایر بسیار حساس است. در صورتی که این کشور بتواند سلفی‌ها و گروه‌های نظامی مورد حمایت خود را بر شهرها و مناطق حساس جنوب یمن مسلط کند، می‌تواند از ائتلاف عربستان خارج شود و به صورت غیر مستقیم نسبت به تحقق اهداف خود اقدام کند. بی‌شک، خروج احتمالی امارات از ائتلاف ضد یمنی سبب خواهد شد آخرین میخ بر تابوت این ائتلاف زده شود؛ چرا که عربستان تاکنون با کمک‌های امارات در برابر انقلابیون دوام آورده است و به یقین تنها شدن ریاض سبب آسیب‌پذیرتر شدن این کشور خواهد شد. حال باید منتظر ماند و اقدامات عربستان برای منصرف کردن امارات در زمینه خروج از ائتلاف ضد یمنی را دید.