نماینده ولی‌فقیه در سپاه در جمع کارکنان نیروی هوافضای سپاه
  حسن ابراهیمی/  حجت‌الاسلام والمسلمین علی سعیدی، نماینده ولی‌فقیه در سپاه در جمع کارکنان نیروی هوافضای سپاه به مناسبت هفته عقیدتی ـ سیاسی و گرامیداشت یاد و خاطره علامه شهید مرتضی مطهری حضور یافت و سخنانی را ایراد کرد که در ادامه توجه شما خوانندگان محترم را به مهم‌ترین بخش‌های سخنرانی نماینده محترم ولی‌فقیه در سپاه جلب می‌کنیم.

الزامات ماندگاری یک مکتب
«در زمان ائمه اطهار(ع) خفقانی حاکم بود که مردم فرهیخته‌ترین، صادق‌ترین، پاک‌ترین و عالم‌ترین انسان‌ها را در حد فرد مسئله‌گو هم نمی‌شناختند. اگر از مکتب حقیقت درست دفاع نشود، آرام آرام به سمت زوال می‌رود. ماندگاری یک مکتب و اندیشه پاک نیز نیازمند الزاماتی است. خداوند متعال نمی‌گذارد اسلام از بین برود؛ اما شرایطی پیش می‌آید که وقتی چهره‌ای، مانند حضرت امیرالمؤمنین علی(ع) در محراب عبادت شهید می‌شوند، سؤال پیش می‌آید که علی(ع) در مسجد چه کار می‌کرد؟»

چهار گفتمان انحرافی
در منطقه غرب آسیا و ایران طی 150 سال پیش از پیروزی انقلاب اسلامی چهار گفتمان انحرافی پیش آمد: 1ـ گفتمان ناسیونالیستی و ملی‌گرایی؛ 2ـ گفتمان لیبرالیستی؛ 3ـ گفتمان مارکسیستی و 4ـ تفکر و اندیشه التقاطی.
در زمانی پایه‌های تفکر دینی قوی نبود و تلفیقی بین لیبرالیسم و اسلام یا تلفیقی بین مارکسیسم و اسلام به وجود آمد. هنر شهید مطهری، آسیب‌شناسی بود؛ به همین ترتیب، وی این تفکرات را نقد کرد. مهم‌ترین حرکت اباعبداالله الحسین(ع) هم نقد جریان حاکمیت و تخریب پایه‌های نظام اموی، افشاگری و روشنگری درباره این موضوع بود. حضرت فرمودند: «من برای امر به معروف و نهی از منکر قیام کردم.»

انحرافات پس از انقلاب
پس از انقلاب اسلامی هم دیدگاه‌های انحرافی وجود دارد؛ عده‌ای می‌گویند ما لیبرل مسلمان هستیم یا اینکه عده‌ای دنبال انقلاب‌زدایی از عاشورا و شیعه هستند. حتی در قم برخی این دیدگاه را حمایت می‌کنند و برخی از لندن هم حامی این اندیشه هستند.
امروز تحجر سیاسی لیبرال مسلک در نظام تحت پوشش نفاق نمایان شده است. تحجر مذهبی و تحجر سیاسی با هم تلاقی کردند که هدف‌شان حذف حاکمیت دینی و انقلابی و گفتمان نبوی و علوی است.
در قرآن در سوره اسراء آمده است: «ای پیامبر، اینها تلاش می‌کنند شما را از آنچه را که ما به تو وحی کردیم، غافل کنند و می‌گویند اگر این مقدار از حرف ما را گوش کنید، ما با شما خواهیم شد.» این حرف‌ها را الآن آمریکا و دشمنان به ما می‌زنند که اگر این مقدار از حرف و نظر ما را بپذیرید، ما با شما خواهیم بود. از این آیه برداشت می‌شود که دشمنان تلاش می‌کنند در اندیشه پیامبر(ص) و انبیا(ع) نفوذ کنند و این رویداد قابل تکرار در زمان حال حاضر است.
پیام بعدی آیه این است که هرگونه تعامل و دوستی به قیمت عدول از اصول ممنوع است. دوستی با دشمن ملزم به دست برداشتن از اصول است. اگر چنین بشود، در ادامه سوره می‌گوید: «اگر تو را ثابت‌قدم نکرده بودیم، نزدیک بود اندکی به اینها نزدیک بشوی، اگر چنین می‌شد عذاب تو نسبت به مشرکان در دنیا و آخرت دو برابر می‌شد.» پیام‌ این آیات این است که رهبران الهی باید نفوذناپذیر باشند. این به ولایت فقیه و در ذیل آن به مسئولان نظام، رئیس‌جمهور، رئیس مجلس، نمایندگان مجلس و رئیس قوه قضائیه هم تسری دارد. این آیه می‌گوید که رهبران الهی و حاکمان دینی همواره در خطر عقب‌نشینی از اصول هستند.
در حکومت ولایت فقیه هم که مردم‌سالاری دینی است ممکن است رهبری روی اصول پافشاری کند؛ اما اگر رئیس‌جمهور از اصول عدول کند و مردم هوشیار باشند و هشدار و اخطار بدهند، این عقب‌نشینی صورت نمی‌گیرد.

چالش‌های پس از انقلاب
پس از پیروزی انقلاب اسلامی تا به امروز ما با چالش‌های بسیاری روبه‌رو بوده‌ایم؛ مانند: 1ـ چالش جریان نهضت آزادی در زمان دولت موقت؛ 2ـ جریان جانشین رهبری و سیدمهدی هاشمی‌معدوم؛ 3ـ تکنوکرات‌ها و کارگزاران؛ 4ـ اصلاح‌طلبان سکولار؛ 5ـ انحراف با رویکردهای التقاطی مانند تفکر شبه‌حجتیه و 6ـ اعتدال با رویکرد تسری اعتدال به همه موضوعات و قربانی کردن این واژه برای مصالح حزبی و باندی. ابعاد همه این چالش‌ها اعتقادی است؛ یعنی این چالش‌ها ناشی از زاویه‌های اعتقادی با امام راحل و رهبر معظم انقلاب است.
برداشت متفاوت از حاکمیت دینی در این چالش‌ها وجود دارد که ریشه آن اعتقادی است؛ اما لایه دیگر آن گفتمانی، ساختاری و رفتاری است.

دو جریان سیاسی
در حال حاضر، در کشور دو جریان اصلی حضور دارند. یکی اصولگرایان که با مبنا قرار دادن مکتب و دین، به دنبال ولایتمداری و تبعیت از اصول ثابت و نامتغیر هستند و یکی هم جریان اصلاح‌طلب که متأسفانه با اندیشه دینی زاویه داشته و عمدتاً اندیشه سکولار، تکنوکرات، لیبرال و تفکرات اومانیستی دارند.

تقابل‌های اعتقادی و نگرشی
این دو جبهه از جنبه‌های مختلف با هم تقابل دارند؛ اول از جنبه اعتقادی و نگرشی؛ دوم در سیاست خارجی؛ سوم در حوزه فرهنگ و مسائل ارزشی؛ چهارم در حوزه اقتصادی؛ پنجم تکیه بر اسلام ناب براساس گفتمان نبوی و علوی؛ ششم همسانی ولایت‌فقیه با امام معصوم(ع) در دو موضوع یکی در رسالت و تبیین، ساختار دادن به اسلام و رهبری بر جامعه و پاسداری از اسلام و دوم نصب الهی است که هم نصب توصیفی و نصب تنسیسی مطرح است. سوم حجیت در حکم است و چهارم در اختیارات است که در اداره حکومت برابر است؛ اما در شئونات حکومت تفاوت دارد و پنجم تبعیت از اوست.

تقابل در نگاه به دیپلماسی
اختلافات اصولگرا و اصلاح‌طلبان در سیاست خارجی در سه بخش است. اصولگرایان ولایتمدار در سیاست خارجی اعتقاد دارند: اول، راهبرد استحکام درونی و نگاه تاکتیکی به بیرون؛ دوم، تقابل مبنایی با استکبار و نظام سلطه؛ سوم، تعامل و دیپلماسی جامعیت‌محور با استقلال و تکیه بر عزت و اقتدار دیپلماسی دینی، جهادی، عقلانی و دیپلماسی بازیگری و بازی‌گردانی در برابر دیپلماسی بازی‌خوردگی... .

سردار محمدعلی جعفری در مراسم دانش‌آموختگی دانشجویان افسری و تربیت پاسداری دانشگاه امام حسین(ع) در سخنانی گفت: امروز مردم ما خرسندند که شهرهای موشکی پشتوانه و ضامن امنیت شهرک‌های صنعتی در کشور است. سپاه خود را موظف می‌داند پناهگاه و تکیه‌گاه محرومان و مستضعفان باشد و معتقدیم زدودن فقر و محرومیت از جامعه، همچون نشانه گرفتن حیفا و تل‌آویو، یک هدف اصلی و اساسی است.
  علیرضا جلالیان/عرصه دفاعی برای سپاه پاسداران عرصه نمایان شدن توانمندی‌های نیروهای انقلاب و عرصه نشان دادن یک انقلاب نظامی بود؛ انقلابی که در پی انقلاب عظیم اسلامی رخ داد. این انقلاب نظامی ریشه در یک ماجرا و حماسه به نام دفاع مقدس داشت. ورود سپاه به عرصه دفاع مقدس از روزهای ابتدایی سال 58 رقم خورد؛ زمانی که پاسداران استان خوزستان در مناطق مرزی با عراق با گروهک‌های خلق عرب و بعضاً نظامی‌ها و نیروهای اطلاعات شناسایی عراقی درگیر بودند و بسیاری دیگر از پاسداران کشور در منطقه کردستان تا پای جان در مقابل معاندان نظام ایستاده بودند. 20 شهریور سال 59 این امر شکل جدی به خود گرفت و 31 شهریور 59 بمباران هوایی تهران پایتخت‌نشینان را بیدار کرد. اما وجود فرد خائنی چون بنی‌صدر مانع از آن شد که سپاه آنچنان که توان دارد، وارد عرصه دفاع شود. عزل بنی‌صدر این فضا را بعد از حدود هشت ماه فراهم کرد. در این برهه البته تکلیف مدیریت نیروهای مردمی هم در قالب بسیج تمام و کمال به سپاه واگذار شد. اینجا نقش فردی مانند شهید باقری در راستای ایجاد ساختار و تشکیلات منحصر‌به‌فرد نظامی در سپاه بسیار عیان است. او در واقع شیوه کار را بنیان گذاشت؛ ساختاری مبتنی بر ایمان و اعتقاد، آموزش و سپس تجهیزات. از این برهه به بعد دوران شگفتی‌آفرینی پاسداران در عرضه دفاع مقدس و انجام عملیات‌های پیروزمندانه بود. در همین دوران از مجاهدین عراقی غفلت نشد. با پایان دفاع مقدس جهاد خودکفایی در نیروهای مسلح رقم خورد. 
اما در این عرصه سپاه پیشتاز بود. نحوه عملکرد ناهمتراز سپاه در مقابل تهدیدات و دشمنان و از همه مهم‌تر مدیریت و فرماندهی داهیانه امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) سبب شد تا سپاه پاسداران مبتنی بر نیاز انقلاب، مستقل‌ترین، مقتدرترین و آماده‌ترین نیروی نظامی در منطقه و در سطح نیروهای مسلح جهانی شناخته شود. بر اساس نیاز انقلاب اسلامی در سطح منطقه‌ای و تحولات جهانی باید تأثیرگذار باشد و مبتنی بر نیاز جمهوری اسلامی هر گونه آمادگی دفاعی را در خود ایجاد و تقویت کند.
ایجاد نیروی هوافضا مبتنی بر توان نامتقارن موشکی و پهپادی، ایجاد نیروی دریایی واکنش سریع چریکی به مثابه بزرگ‌ترین واحد نیروهای ویژه دریایی در سطح جهان، استفاده وسیع از نیروهای مردمی در سراسر کشور و ایجاد یک ارتش مردمی عظیم آماده و آموزش‌دیده در قالب گردان‌های امام حسین(ع)، ایجاد انسجام در نهضت‌های مقاومت اسلامی همسو با انقلاب اسلامی در سطح منطقه و جهان و آموزش و همکاری با این گروه‌ها و نیز طراحی و طرح‌ریزی راهبردها و روش‌های نظامی بومی و از سویی خودکفایی در صنایع نظامی، پیشرو بودن در برخی تجهیزات نظامی در سطح جهان و استفاده از روش‌ها و شیوه‌های منحصربه‌فرد و جدید توانسته‌ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را هم‌تراز با خود انقلاب بالا ببرد. امروز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی توانسته در عرصه دفاعی بهترین عملکرد را در سطح تمامی نهادها، دستگاه‌ها و نیروهای انقلاب داشته باشد و این نوید‌دهنده موفقیت‌های روزافزون آینده سپاه نیز خواهد بود. ان‌شاء‌الله

همسر شهید مدافع حرم محمد زهره‌وند
 احسان امیری/  فاطمه دربندی متولد 1373 همسر شهید محمد زهره‌وند است. از شهید زهره‌وند، نخستین شهید مدافع حرم اراک یک دختر به نام «ریحانه» به یادگار مانده که زمان شهادت پدر تنها یک سال و هشت ماه داشت.
همسرش درباره خصوصیات او و سال‌های زندگی مشترک با او می‌گوید: «زمانی که محمد برای خواستگاری به منزل ما آمد، مهم‌ترین موضوعی که روی آن تأکید ویژه‌ای داشت، رعایت حجاب و عفاف فاطمی بود؛ او به من گفت که اصلی‌ترین معیار ازدواج برای‌شان زندگی در کنار زنی است که به حجاب پایبند بوده و اولویت نخست آن باشد. پس از چندین جلسه آشنایی و صحبت با او به نتیجه قطعی برای ازدواج رسیدیم.
نخستین جلسه خواستگاری در رمضان سال 90 برگزار شد. شهریور همان سال به عقد او در آمدم و پس از گذراندن دو ماه از عقد در 23 آبان ماه با او راهی زندگی مشترک شدم.
نزدیک به چهار سال با محمد زیر یک سقف زندگی کردم و اخلاق و رفتار حسنه او برایم بزرگ‌ترین تکیه‌گاه زندگی بود. در سخت‌ترین شرایط زندگی روحیه‌اش را نمی‌باخت و همیشه توکل خود را بر اراده پروردگار می‌بست و توکل را به معنای حقیقی در زندگی‌مان جاری می‌کرد. دو سال گذشت که خداوند به ما هدیه‌ای به نام «ریحانه» بخشید. زمانی که محمد فهمید پدر شده، برق خوشحالی در چشمانش موج می‌زد. پس از مشخص شدن جنسیت فرزندمان از خوشحالی دیگر نمی‌دانست چه کند و هر لحظه حمد و ثنای خدا را به ‌خاطر ریحانه می‌گفت. 
تنها سفارش همسرم برای بزرگ کردن ریحانه‌ام این بود که او را با حجاب تربیت کنم. چند ماهی می‌شد که محمد در صحبت‌هایش از سوریه حرف می‌زد و می‌گفت هر زمان که شرایط اعزام مهیا شود، بی‌شک و بی‌درنگ راهی خواهم شد. به من گفت: «فاطمه! شهادت آرزوی قلبی‌ام است.»
بالاخره آرزوی دیرینه محمد محقق شد و با اعلام خبر اعزام‌ها در یک دوره پنج روزه به تهران اعزام شد و پس از فراگیری آموزش‌های مختلف و ویژه، دوباره به اراک بازگشت. 28 شهریور ماه روزی بود که محمد تمامی حرف‌های خود را در قالب وصیت‌نامه نوشت و در میان مفاتیح گذاشت و از من خواست تا زمانی که مطمئن نشدم به شهادت رسیده، آن را باز نکنم. 16 مهر 94 آخرین صحنه دیدار من و محمد و ریحانه بود. دو ماه از رفتن محمد گذشته بود و من در انتظار مسافرم بودم. فکر شهید شدن محمد تمام ذهنم را درگیر خود کرده بود تا اینکه، فهمیدم همسفر زندگی‌ام با نوشیدن شربت شهادت به دیدار لقاء‌الله شتافته است. محمد پیوند و ارتباط همیشگی و محکمی با پروردگار برقرار کرده و از تمام امتحانات الهی به سربلندی بیرون آمد. موسیقی آرام‌بخش نماز شب خواندنش آرامش ویژه‌ای به خانه‌مان می‌داد.
زمانی که در خانه یا حتی در میهمانی‌ها بودیم، اگر صحبت‌های رهبر معظم انقلاب از تلویزیون پخش می‌شد، محمد با تمام هوش و حواس به صحبت‌های ایشان گوش می‌داد و گاهی در برگه نکاتی را یادداشت می‌کرد. محمد به راستی پیرو و سرباز ولی فقیه بود.»


مؤسسه روایت 27 بعثت با انتشار مجموعه «بیست‌وهفتی‌ها» سعی دارد نسل سوم و چهارم انقلاب را با مسئولان واحد و فرماندهان گردان‌ها و گروهان‌های لشکر 27 محمد رسول‌الله(ص) آشنا کند. این کتاب‌ها به صورت سرگذشت‌نامه داستانی منتشر می‌شود و در آن داستان‌هایی کوتاه از زندگی شهدا از زبان خانواده و هم‌رزمان آنها روایت می‌شود. «مردی بدون ردّ پا» کتابی از مجموعه «بیست‌وهفتی‌ها» است که سرگذشت‌ سردار شهید «مرتضی ابراهیم ولوجردی» فرمانده واحد عقیدتی لشکر 27 محمد رسول‌الله(ص) را بازگو می‌کند. «صاحب، دختری از روستای هنجن»، «خمس اموال پدر»، «روزهای پرالتهاب مبارزه»، «مربی عقیدتی»، «آغاز زندگی مشترک»، «مسئول عقیدتی لشکر 27»، «اردوگاه قلاجه، آخرین ایستگاه»، «قرعه به نام من دیوانه زدند»، «بصیرت سرخ»، «روز وداع یاران» و «وصیت‌نامه»، فصل‌های این کتاب را تشکیل می‌دهند. در قسمتی از کتاب می‌خوانیم: «مادر هم خواب دیده بود. دیده بود که پشت پنجره طبقه بالای خانه یک علم حضرت ابوالفضل(ع) گذاشته‌اند. سرش را از پنجره بیرون آورد و با ناراحتی گفت: ای داد بی‌داد، علم حضرت ابوالفضل(ع) اومده توی خونمون! سرش را از پنجره بیرون کرد و به آنها گفت: شما چرا به من خبر ندادید علم حضرت ابوالفضل(ع) رو آوردید اینجا؟ چند روز بعد که خبر شهادت مرتضی را شنید، برای دیدن جنازه اجازه نمی‌دادند جلو برود. نمی‌خواستند با دیدن شهید حالش خراب‌تر شود؛ اما او اصرار کرد و توانست تن بی‌دست پسرش را ببیند. اصلا انگار به دلش افتاده بود مرتضی را بدون یک دست آورده‌اند. یاد خوابش افتاده بود و مطمئن بود دیدن خواب علم حضرت ابوالفضل(ع) بی‌دلیل نبوده است. همین که دید مرتضی یک دست ندارد آرام شد. دیگر ناراحت پسرش نبود.» «مردی بدون ردّ پا» به اهتمام «لیلا خجسته‌راد» در 160 صفحه مصور نوشته شده و نشر «روایت 27 بعثت» آن را در سه هزار جلد منتشر کرده است.
پس از پایان تحصیلات به اصرار پدرش کارخانه چوب‌بری را تحویل گرفت و به اداره آن پرداخت. او در این زمان تعداد کارگران را افزایش داد و وقتی دلیل این کار را پرسیدند، پاسخ داد: اینها به کار نیاز دارند و خانواده‌های‌شان در ناراحتی‌اند. از آن پس قسمت اعظم درآمد کارخانه را صرف افراد بی‌بضاعت و برگزاری جلسات مذهبی می‌کرد و در همین کارخانه بود که وی هسته اولیه جلسات ضد رژیم را پایه‌ریزی کرد و این آغاز فعالیت‌های مذهبی و تدریس کلاس‌های اعتقادی او در کرمانشاه بود که برای انجام آنها سر از پا نمی‌شناخت.
به نقل از خانواده شهید سیدمحمدسعید جعفری
شهید جعفری در بهمن ماه سال 1331 در شهر کرمانشاه و در خانواده‌ای مذهبی متولد شد. از نبوغ و استعداد بالایی برخوردار بود. بهترین تفریح او رفتن به مسجد بود و علاقه وافری به قرائت قرآن داشت. همزمان با تحصیل در مدرسه به تحصیل علوم دینی و شرکت در جلسات مذهبی همت گماشت. در 17 سالگی ازدواج کرد، در همین سال‌ها نماز شب می‌خواند و تا آخر عمر نیز آن را ترک نکرد. در سخنرانی‌های پرشور به حکومت ستمشاهی حمله می‌کرد. به همین دلیل مورد تعقیب مأموران ساواک قرار گرفت و زندانی و شکنجه شد. با پیروزی انقلاب، اولین هسته‌های انقلابی را برای دفاع و حفاظت از شهر کرمانشاه به وجود آورد. سپس به سمت اولین فرمانده کمیته انقلاب اسلامی برگزیده شد و توانست خدمات شایانی به انقلاب عرضه کند. سرانجام شامگاه چهارم آبان ماه 1359، در شب خجسته عید ولایت(ع) در خط مقدم جبهه جنگ حق علیه باطل، در ارتفاعات قراویز بر اثر انفجار مین به شدت مجروح شد و سحرگاه بعد بر اثر شدت جراحات و در حالت سجده به شهادت رسید.

سردار غیب‌پرور در نشست مسئولان سازمان حفظ آثار سپاه و بسیج
رئیس سازمان بسیج مستضعفین گفت: «اگر امروز فرهنگ جهاد و شهادت احیا نشود، انقلاب اسلامی حیاتی نخواهد داشت. مگر می‌شود کسی رزق حلال خورده باشد و به ساحت مقدس شهدا توهین کند؟»
سردار غلامحسین غیب‌پرور، رئیس سازمان بسیج مستضعفین در نشست مسئولان سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه و بسیج گفت: «شرط حیات یک جسم، خون رساندن به اعضا و جوارح است و انسان بدون خون حیاتی ندارد.»
شرط حیات انقلاب جریان فرهنگ شهداست
غیب‌پرور اظهار داشت: «شرط حیات انقلاب اسلامی این است که فرهنگ شهدا در کالبد انقلاب دائماً در جریان باشد و سازمان حفظ آثار نقش پمپاژ کننده دارد که اگر خوب عمل نکند، بی‌شک دچار مشکل خواهیم شد.»
رئیس سازمان بسیج مستضعفین یادآور شد: «شهدا کاری کردند که در تاریخ ایران بی‌نظیر است؛ هم در مدت جنگ و هم در وسعت جغرافیا؛ هم در نوع جنگ و هم در ایثارگری‌ها، عبادت‌ها، انگیزه‌ها و اطاعت‌پذیری‌ها؛ در واقع به هر جهت و لحاظی که دفاع مقدس را بررسی کنیم، بی‌نظیر است.»
حیات انقلاب و فرهنگ جهاد
وی با بیان اینکه جوانان امروز جنگ را ندیده‌اند، گفت: «اگر امروز فرهنگ جهاد و شهادت احیا نشود، انقلاب اسلامی حیاتی نخواهد داشت. مگر می‌شود کسی رزق حلال خورده باشد و به ساحت مقدس شهدا توهین کند؟»
تبعیت نکردن از روال ثابت
جانشین فرمانده کل سپاه در امور بسیج با بیان اینکه حیات انقلاب اسلامی در گرو ترویج فرهنگ دفاع مقدس است که باید متناسب با زمان و شرایط روز تغییر کند، عنوان کرد: «یادواره شهدا نباید از روال ثابت تبعیت کند؛ پیشنهادم این است که کمیته‌ای برای باز مهندسی کلی و بازبینی محتوایی در یادواره‌ها تشکیل شود؛ این یادواره‌ها باید به گونه‌ای اثرگذار باشد تا بسیاری از منکرات را تعطیل کند.»
رئیس سازمان بسیج مستضعفین با اشاره به اینکه خانواده شهدا باید به طور ویژه‌ای در یادواره‌ها تکریم شوند و بیش از مسئولان به آنان توجه شود، اظهار داشت: «نباید صرفاً شهدا را در دوران دفاع مقدس الگو قرار داد؛ بلکه حیات آنان در خانه و رفتارشان با خانواده و دیگر وجوه شهید را باید معرفی کرد.»
 
شهدا صرفاً اسطوره نیستند
وی با بیان اینکه ما در دین اسلام اسوه‌هایی داریم که نباید شهدا را صرفاً اسطوره معرفی کرد و آنان را چنان دور جلوه داد که گویا دست‌نیافتنی هستند، تصریح کرد: «باید هر چه سریع‌تر به سراغ خانواده شهیدان رفت و آنان را بیش از پیش تکریم کرد.» غیب‌پرور در پایان با بیان اینکه باید برای کتاب خواندن هم فکری کنیم، تأکید کرد: «باید راهکارهای دقیق و ریشه‌ای برای ترویج امر کتاب‌خوانی در جامعه تدوین کنیم.» گفتنی است، در این مراسم ضمن رونمایی از آلبوم تصاویر شهدای مازندران، از مسئولان برتر استانی تقدیر شد.

تازه به نیروی انتظامی منتقل شده بود، شده بود فرمانده انتظامی استان. رفتم بهش تبریک بگم، ولی انگار کمی ناراحت بود. گفتم چی شده؟ گفت هیچی محیط اینجا مثل سپاه نیست تا عادت کنم یه کم طول می‌کشه. من 27 سال توی سپاه، قبلشم دو سال توی جنگ، بسیجی بودم. برام سخته یه محیط نظامی غیر از سپاه رو تحمل کنم. اینجا بیشتر قواعد نظامی حاکمه تا ارتباطات انسانی و عاطفی. گفتم باید این سختی رو تحمل کنی، چون سپاه یکی از وظایفش کادرسازیه. ما باید برای حفظ کشور و انقلاب پیه همه چی رو به تن‌مون بمالیم.
 جمع‌بندی تریبون دوم
در گرماگرم رقابت‌های انتخاباتی به بایدها و نبایدهای مورد نظر در رابطه با نامزدها پرداختیم، در ادامه نظرات شما همراهان گرامی در این‌باره جمع‌بندی خواهد شد.
صداقت/ صداقت در رقابت اولین واکنش شما بود. «احمد محمدی» از آبیک، «ثنافرخی» از قم، «احمد آقامیرزایی» از ابهر، «روح‌الله احمدی» از قم، «علیرضا فیروزی» از خرمدره، «علی پورفتحی» از خرم‌آباد و «امیریان» از کرمانشاه به این موضوع اشاره داشتند.
 رعایت اخلاق انتخاباتی/ اما مهم‌ترین موضوعی که در این میان مطرح شده بود، رعایت اخلاق انتخاباتی در رقابت‌های بود. «وحید سلوکی» و «نجفی» از کرمان، «علی نوری‌امامزاده‌ای» از خوانسار، «محسن پورشمس‌الدین‌مطلق» از سیرجان، «سیدعلی حسینی» از بجنورد، «محمد زارعی‌برآبادی» از خواف، «مصطفی اکبری» از داران، «شمس‌الدین» از رابر، «آیدن ولیزاده» از ارومیه، «حيدر بكاء‌عين‌الدين» از بستان‌آباد، «ژاله حاتم‌پور» از ملارد، «امین طحانان» از پاکدشت، «محمدهادی عرفانی» از باشت، «رضا گودرزی» از بروجرد، «کرماني» از بجنورد، «اکبرپور» از بیرجند، «بلندی» از تهران، «مرضیه احمدی» از داران، «داود کاوسی» از ایذه، «امید منصوربیگی» از ایلام، «مجید سیفی» از دولت‌آباد مرند، «گرامی» از خرم‌آباد، «محمدرضا شعبانی» از هندیجان، ‌‌‌‌‌‌‌»حمیده محمدی» کردعلیوند از خرم‌آباد، «شمس‌الدین‌نژاد» از سیرجان و «مصطفی زیدی» از خرم‌آباد در نظرات‌شان به این موضوع تأکید داشتند.  
ارائه برنامه عملی/ ارائه برنامه‌های عملی و پرهیز از وعده‌های تکراری را «مهدی پورکریم» از سروستان، «آیت رستمی» از جوانرود، «ميثم نصرتي» از ميبد و «نیلوفر اسدی» از آمل مطرح کردند.
پرهیز از تخریب/ گفتن واقعیات و تخریب نکردن یکدیگر موضوعاتی است که «زهره شهریاری» از اهواز، «حامد جعفري» از اهرم و «ظاهر مرادی» از جوانرود به آن اشاره داشتند.
 رعایت منزلت و جایگاه جمهوری اسلامی ایران/ رعایت جایگاه و منزلت جمهوری اسلامی ایران و مصالح کشور و انقلاب، موضوعی بود که «حمید اشرفی» از ارومیه، «محمدمهدی امجدیان» از سنقر، «حسن حسین‌نژاد» از لاهیجان، «مستوفى» از ثلاث باباجانى و «بهروز ریاحی‌بنی» از قشم مطرح کردند.
انصاف/ انصاف کلیدواژه «پیام شمس‌الدینی» از اصفهان و «مقصودی‌فر» از خوانسار بود.
دیگر نظرات/ «طاهر پرویزی» از اردبیل؛ نسبت ندادن دروغ به هم، «خيرالنسا قرباني» از املش؛ روشن کردن مواضع خود نسبت به دشمن،   «سیدموسی میرزاده» از رشت؛ ارائه برنامه کاری چهار ساله، «بیات»؛ باج ندادن به دشمن، «سیدعیسی سیدیان» از کاشان؛ گوش دادن به رهنمودهای رهبری، «اکبر سیاهی» از یامچی؛ بیان نکردن مطالب طبقه‌بندی شده نظام در تریبون عمومی، پرهیز از جنون سیاسی؛ «بهمن مقنی‌زاده» از بجنورد، رعایت منزلت یکدیگر؛ «حسینعلی پورپیرعلی» از نجف‌آباد، اولویت دادن به رفع مشکلات اصلی مردم؛ «غلامرضا شولی» از هندیجان، دادن برنامه و نظرات کارشناسی؛ «عبدالعلی شیرعلی» از هندیجان، افشا نکردن مسائل امنیتی؛ «سلیمی» از جزیره خارگ، پایبندی به قانون؛ «فرامرز الیاسی» از ثلاث باباجانی و شفاف‌سازی؛ «زارعی» از مریوان از جمله دیگر نظرات در این‌باره بود. «احمد پورمحمد»، «اعظم پناهی» از کرمانشاه و «موسی‌الرضا حیدری» از مشهد نیز در این هم‌اندیشی شرکت داشتند. «حجت‌‌الله عبدی» از بروجرد هم معتقد بود که اصولاً مسائل نظامی و موشکی هیچ ربطی به نامزدهای انتخاباتی ندارد. 
برندگان تریبون دوم
آیدن ولیزاده‌ از ارومیه/ حجت‌الله عبدی از بروجرد/ ثنا فرخی از قم
پرسش تریبون سوم
راهکار شما برای جاری کردن دستورهای قرآن در کشور چیست؟