حسن ابراهیمی/ حجتالاسلام والمسلمین علی سعیدی، نماینده ولیفقیه در سپاه در جمع کارکنان نیروی هوافضای سپاه به مناسبت هفته عقیدتی ـ سیاسی و گرامیداشت یاد و خاطره علامه شهید مرتضی مطهری حضور یافت و سخنانی را ایراد کرد که در ادامه توجه شما خوانندگان محترم را به مهمترین بخشهای سخنرانی نماینده محترم ولیفقیه در سپاه جلب میکنیم.
الزامات ماندگاری یک مکتب
«در زمان ائمه اطهار(ع) خفقانی حاکم بود که مردم فرهیختهترین، صادقترین، پاکترین و عالمترین انسانها را در حد فرد مسئلهگو هم نمیشناختند. اگر از مکتب حقیقت درست دفاع نشود، آرام آرام به سمت زوال میرود. ماندگاری یک مکتب و اندیشه پاک نیز نیازمند الزاماتی است. خداوند متعال نمیگذارد اسلام از بین برود؛ اما شرایطی پیش میآید که وقتی چهرهای، مانند حضرت امیرالمؤمنین علی(ع) در محراب عبادت شهید میشوند، سؤال پیش میآید که علی(ع) در مسجد چه کار میکرد؟»
چهار گفتمان انحرافی
در منطقه غرب آسیا و ایران طی 150 سال پیش از پیروزی انقلاب اسلامی چهار گفتمان انحرافی پیش آمد: 1ـ گفتمان ناسیونالیستی و ملیگرایی؛ 2ـ گفتمان لیبرالیستی؛ 3ـ گفتمان مارکسیستی و 4ـ تفکر و اندیشه التقاطی.
در زمانی پایههای تفکر دینی قوی نبود و تلفیقی بین لیبرالیسم و اسلام یا تلفیقی بین مارکسیسم و اسلام به وجود آمد. هنر شهید مطهری، آسیبشناسی بود؛ به همین ترتیب، وی این تفکرات را نقد کرد. مهمترین حرکت اباعبداالله الحسین(ع) هم نقد جریان حاکمیت و تخریب پایههای نظام اموی، افشاگری و روشنگری درباره این موضوع بود. حضرت فرمودند: «من برای امر به معروف و نهی از منکر قیام کردم.»
انحرافات پس از انقلاب
پس از انقلاب اسلامی هم دیدگاههای انحرافی وجود دارد؛ عدهای میگویند ما لیبرل مسلمان هستیم یا اینکه عدهای دنبال انقلابزدایی از عاشورا و شیعه هستند. حتی در قم برخی این دیدگاه را حمایت میکنند و برخی از لندن هم حامی این اندیشه هستند.
امروز تحجر سیاسی لیبرال مسلک در نظام تحت پوشش نفاق نمایان شده است. تحجر مذهبی و تحجر سیاسی با هم تلاقی کردند که هدفشان حذف حاکمیت دینی و انقلابی و گفتمان نبوی و علوی است.
در قرآن در سوره اسراء آمده است: «ای پیامبر، اینها تلاش میکنند شما را از آنچه را که ما به تو وحی کردیم، غافل کنند و میگویند اگر این مقدار از حرف ما را گوش کنید، ما با شما خواهیم شد.» این حرفها را الآن آمریکا و دشمنان به ما میزنند که اگر این مقدار از حرف و نظر ما را بپذیرید، ما با شما خواهیم بود. از این آیه برداشت میشود که دشمنان تلاش میکنند در اندیشه پیامبر(ص) و انبیا(ع) نفوذ کنند و این رویداد قابل تکرار در زمان حال حاضر است.
پیام بعدی آیه این است که هرگونه تعامل و دوستی به قیمت عدول از اصول ممنوع است. دوستی با دشمن ملزم به دست برداشتن از اصول است. اگر چنین بشود، در ادامه سوره میگوید: «اگر تو را ثابتقدم نکرده بودیم، نزدیک بود اندکی به اینها نزدیک بشوی، اگر چنین میشد عذاب تو نسبت به مشرکان در دنیا و آخرت دو برابر میشد.» پیام این آیات این است که رهبران الهی باید نفوذناپذیر باشند. این به ولایت فقیه و در ذیل آن به مسئولان نظام، رئیسجمهور، رئیس مجلس، نمایندگان مجلس و رئیس قوه قضائیه هم تسری دارد. این آیه میگوید که رهبران الهی و حاکمان دینی همواره در خطر عقبنشینی از اصول هستند.
در حکومت ولایت فقیه هم که مردمسالاری دینی است ممکن است رهبری روی اصول پافشاری کند؛ اما اگر رئیسجمهور از اصول عدول کند و مردم هوشیار باشند و هشدار و اخطار بدهند، این عقبنشینی صورت نمیگیرد.
چالشهای پس از انقلاب
پس از پیروزی انقلاب اسلامی تا به امروز ما با چالشهای بسیاری روبهرو بودهایم؛ مانند: 1ـ چالش جریان نهضت آزادی در زمان دولت موقت؛ 2ـ جریان جانشین رهبری و سیدمهدی هاشمیمعدوم؛ 3ـ تکنوکراتها و کارگزاران؛ 4ـ اصلاحطلبان سکولار؛ 5ـ انحراف با رویکردهای التقاطی مانند تفکر شبهحجتیه و 6ـ اعتدال با رویکرد تسری اعتدال به همه موضوعات و قربانی کردن این واژه برای مصالح حزبی و باندی. ابعاد همه این چالشها اعتقادی است؛ یعنی این چالشها ناشی از زاویههای اعتقادی با امام راحل و رهبر معظم انقلاب است.
برداشت متفاوت از حاکمیت دینی در این چالشها وجود دارد که ریشه آن اعتقادی است؛ اما لایه دیگر آن گفتمانی، ساختاری و رفتاری است.
دو جریان سیاسی
در حال حاضر، در کشور دو جریان اصلی حضور دارند. یکی اصولگرایان که با مبنا قرار دادن مکتب و دین، به دنبال ولایتمداری و تبعیت از اصول ثابت و نامتغیر هستند و یکی هم جریان اصلاحطلب که متأسفانه با اندیشه دینی زاویه داشته و عمدتاً اندیشه سکولار، تکنوکرات، لیبرال و تفکرات اومانیستی دارند.
تقابلهای اعتقادی و نگرشی
این دو جبهه از جنبههای مختلف با هم تقابل دارند؛ اول از جنبه اعتقادی و نگرشی؛ دوم در سیاست خارجی؛ سوم در حوزه فرهنگ و مسائل ارزشی؛ چهارم در حوزه اقتصادی؛ پنجم تکیه بر اسلام ناب براساس گفتمان نبوی و علوی؛ ششم همسانی ولایتفقیه با امام معصوم(ع) در دو موضوع یکی در رسالت و تبیین، ساختار دادن به اسلام و رهبری بر جامعه و پاسداری از اسلام و دوم نصب الهی است که هم نصب توصیفی و نصب تنسیسی مطرح است. سوم حجیت در حکم است و چهارم در اختیارات است که در اداره حکومت برابر است؛ اما در شئونات حکومت تفاوت دارد و پنجم تبعیت از اوست.
تقابل در نگاه به دیپلماسی
اختلافات اصولگرا و اصلاحطلبان در سیاست خارجی در سه بخش است. اصولگرایان ولایتمدار در سیاست خارجی اعتقاد دارند: اول، راهبرد استحکام درونی و نگاه تاکتیکی به بیرون؛ دوم، تقابل مبنایی با استکبار و نظام سلطه؛ سوم، تعامل و دیپلماسی جامعیتمحور با استقلال و تکیه بر عزت و اقتدار دیپلماسی دینی، جهادی، عقلانی و دیپلماسی بازیگری و بازیگردانی در برابر دیپلماسی بازیخوردگی... .