شیرین زارع‌پور/ انتقاد رهبر معظم انقلاب از سند2030 در دیدار با معلمان و امضا و اجرای آن به صورت بی‌سروصدا و گله از شورای عالی انقلاب فرهنگی به دلیل ممانعت نکردن از اجرای این سند، نشان داد که نفوذ، در لایه‌های  فرهنگی و اقتصادی کشور در حال پیشروی است و امضای این سند، سرعت بیشتری به آن بخشیده است. 
پس از آنکه معظم‌له در مهر ماه 94 بحث نفوذ را مطرح کردند، انتظار می‌رفت دستگاه‌های ذی‌ربط توجه و دقت بیشتری در این باره کرده و برای جلوگیری از پیشرفت آن اقدامی انجام دهند؛ اما یکی از راه‌های نفوذ که به نظر می‌رسد فرهنگی است، ولی گستره بیشتری را در برمی‌گیرد در دولت یازدهم، در سایه بی‌توجهی و اهمال شورای عالی انقلاب فرهنگی زیر نظر رئیس‌جمهور و در فضایی که خبرنگاران اجازه ورود به آن جلسه را نداشتند، با حضور وزیر آموزش‌وپرورش، وزیر علوم، بهداشت و معاون امور زنان ریاست‌جمهوری که به تنهایی بخش زیادی از بار نفوذ را به دوش می‌کشد، سندی با عنوان 2030 امضا شد و پس از آن به سرعت کارگروهی تشکیل شده و به عملیاتی کردن این سند پرداختند. اما حضور وزرای ذکر شده تنها برای همراهی نبوده است؛ بلکه این سند برنامه‌های گسترده‌ای در زمینه‌های مختلف دارد که در یادداشت پیش‌رو به آن پرداخته خواهد شد.
در مقدمه این سند آمده است: «رؤسای دولت‌ها، نمایندگان بلندپایه نهادهای تخصصی سازمان ملل متحد و جامعه مدنی در سپتامبر 2015 گرد هم آمدند و در مجمع عمومی ملل متحد دستور کار توسعه پایدار 2030 را تصویب کردند. این دستور کار که جایگزین اهداف توسعه هزاره شد، شامل 17 هدف اصلی و 169 هدف ویژه است که نقشه راه جامعه بین‌المللی را در زمینه توسعه پایدار برای 15 سال آینده ترسیم می‌کند. 
این سند که با مشاوره گسترده کشورهای عضو و شرکا شامل یونیسف، بانک جهانی، صندوق جمعیت ملل متحد و آژانس زنان ملل متحد تنظیم شده و هیئت دولت جمهوری اسلامی ایران نیز مطابق مدارک و تصویب نامه شماره 76403/52913 در صحنه بین‌المللی که در نشست اینچئون کره جنوبی با حضور وزرای آموزش‌وپرورش، توافق‌نامه مسقط و در اجلاس جهانی «آموزش برای همه» تصویب شده است، با شعار اصلی «دگرگون ساختن جهان ما» قصد تغییر در ساختار باورها و ارزش‌ها دارد، همچنین همان‌طور که در 17 هدف اصلی توسعه پایدار آمده است، تقریباً اکثر وزارتخانه‌ها را درگیر کرده و به بهانه پایان دادن به فقر و طرح سلامت و آموزش یکسان برای همه، نفوذ گسترده‌ای را رقم می‌زند.
در ادامه برخی از اصل‌های این سند بررسی می‌شود:

اهداف اصلی توسعه پایدار
 در سند 2030 
در هدف‌های اصلی 1، 2 و3 «1ـ پایان دادن به فقر در همه اشکال آن و در همه جا، 2ـ دستیابی به امنیت غذایی، پایان دادن به گرسنگی و توسعه کشاورزی پایدار و 3ـ تضمین یک زندگی توأم با سلامت و ترویج رفاه برای همه» اولین گام، مرتبط ساختن بخش‌های سلامت و کشاورزی از ریزترین تا درشت‌ترین موضوعات به اهداف توسعه پایدار و به تعریف نظام سلطه است. 
هدف اصلی شماره 4 مربوط به بخش آموزش است، با عنوان «تضمین آموزش با کیفیت، برابر و فراگیر و ترویج فرصت‌های یادگیری مادام‌العمر برای همه» که طبق تعریف تنظیم‌کنندگان سند، آموزش شامل محتوای برابری جنسیتی است و در مبانی موجود غرب، حمایت از اقشار آسیب‌پذیر و ترویج فرصت یادگیری و مادام‌العمر، همجنس‌بازها و افراد معتاد به سکس را هم در برمی‌گیرد.
به این ترتیب آموزش مسائل جنسی از مهدکودک‌ها آغاز شده و پس از ترسیم شکلی که بیشتر شبیه اسکلت انسان است به کودک آموزش داده می‌شود که جاهای جنسی پدر و مادرش را ستاره‌گذاری کند، همچنین در راستای عمل کردن به هدف شماره 4 از سوی آموزش‌وپرورش، آموزش قرآن در مقاطع سنی پیش‌دبستانی و اول، دوم و سوم دبستان ممنوع اعلام می‌شود، به این بهانه که در سند 2030، برای تضمین آموزش با کیفیت، اجازه آموختن بیش از یک زبان را به کودکان نداریم. 
یکی از کتب آموزش جنسی، کتابی است به نام «لک‌لکی در کار نیست»، این کتاب یکی از کتب آموزش جنسی به کودکان طبق سند 2030 است که بسیار وقیحانه‌ روابط جنسی و سکس در آن آموزش داده می‌شود، به طوری‌ که با رسم شکل، نحوه ارتباط و شکل‌گیری فرزند (که البته از آوردن عین مطلب معذوریم) را نشان داده است. در ادامه تنها به بخشی از کتاب که درباره انواع خانواده از نگاه غرب می‌پردازد، بسنده می‌کنیم.
همه انواع خانواده‌ها: تقریباً همه بچه‌ها توسط خانواده بزرگ و دوست داشته می‌شوند و از آنان مراقبت می‌شود، اکثر بچه‌ها درون خانواده‌شان به دنیا می‌آیند، برخی بچه‌ها توسط خانواده‌شان پذیرفته می‌شوند. بعضی خانواده‌ها یک بچه دارند. برخی خانواده‌ها دو یا سه یا چهار یا بچه‌های بیشتری دارند. بعضی مادر دارند، برخی پدر دارند. برخی دو مادر دارند، برخی دو پدر دارند!
این کتاب را که انتشارات رهایی با تألیف روبی هریس نویسنده آمریکایی (که با تخصص نوشتن برای کودکان در حوزه سکس و جنسیتی شناخته می‌شود و کتاب‌هایش در لیست پرچالش‌ترین کتاب‌های قرن 21 است) و ترجمه حسام حسین‌زاده در سال 95 وارد بازار نشر کرده، بارها با اعتراض و شکایت کتابخانه‌های آمریکایی مواجه شده است.

مایکل لیم مدیر طرح تدوین گزارش سیاست علم‌ و فناوری ایران در آنکتاد با ارائه گزارشی از رشد جهشی زیرساخت‌ها و عملکرد علم، فناوری، نوآوری و توسعه سرمایه انسانی ایران گفت: براساس شاخص‌های آماری، ایران یک ظرفیت شگفت‌آور در حوزه نوآوری است و در سال‌های اخیر نتایج سرمایه‌گذاری مستمر و گسترده آن به خوبی در تولید علم، تجاری‌سازی و ایجاد و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان نمایان شده است.


   پوریا بگری/
 مقدمه/ با توجه به نیاز مبرم سرگروه‌ها و مربیان تربیتی حلقات صالحین به خوراک فکری و محتوایی و همچنین تسهیل روند آموزشی و مدیریت حلقه‌های صالحین، طرح سیر مطالعاتی شهید مطهری با هدف تقویت مبانی و اصول فکری شهید مطهری برای سرگروه‌های صالحین در دستور کار قرار گرفته است. این طرح در قالب یک بستر مطالعاتی به منظور بهره محتوایی و افزایش سطح علمی سرگروه‌ها و مربیان صالحین در نظر گرفته شده است.

تاریخچه‌ طرح
طرح سیر مطالعاتی شهید مطهری از ایده‌های ناب در تکمیل آموزش سرگروه‌هاست که استان خوزستان آن را اجرا کرده است. این طرح در یکی از پایگاه‌های مقاومت محلات که از نظر فعالیت‌های حلقات صالحین در حد مطلوبی است، پیاده می‌شود و کتب و آثار مربوط به شهید مطهری و دیگر بزرگان در آن مسجد از نهادهایی همچون اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، تبلیغات اسلامی، حوزه‌های علمیه و... جمع‌آوری می‌شود و در دسترس قرار می‌گیرد. در این طرح از پایگاه‌های بسیج مجاور دعوت به عمل می‌آید که سرگروه‌ها و مربیان آنها برای استفاده از این آثار در ساعات معین به این مسجد مراجعه کنند، با این روش زمینه دیدار سرگروه‌ها و مربیان پایگاه‌های دیگر در کنار هم فراهم می‌شود و زمینه تبادل تجربیات فراهم می‌آید.

فصل اول
الف‌ـ هدف/ ـ افزایش سطح معلومات و بینش سرگروه‌ها و مربیان از طریق مطالعه؛ ـ زمینه تبادل تجربیات با دیگر سرگروه‌ها و پایگاه‌های مجاور؛ ـ استفاده از اصول و مبانی شهید مطهری در سطح حلقات صالحین؛ ـ بصیرت‌افزایی در دوره‌های جوانی به بسیجیان.
ب‌ـ‌ منظورها/ ـ ایجاد سالن مطالعه مخصوص سرگروه‌ها و مربیان صالحین؛ ـ فراهم کردن زمینه دیدار سرگروه‌ها و مربیان پایگاه‌های مجاور به منظور تبادل تجربیات.
تعاریف
سیر مطالعاتی شهید مطهری،‌ با هدف افزایش سطح بینش و آگاهی و بهره‌گیری سرگروه‌ها از مبانی فکری شهید مطهری در حلقات صالحین می‌باشد.
جمعیت هدف
سرگروه‌ها و مربیان حلقات صالحین پایگاه‌های مقاومت بسیج محله.
دستورهای اجرایی
رهبر معظم انقلاب در دیدار مسئولان و استادان طرح مطالعاتی آثار شهید مطهری می‌فرمایند: «من کار را بسیار ذی‌قیمت می‌دانم. اولاً خود شما جوان‌های اهل فضل و تحقیق و دارای ایمان و انگیزه و علاقه‌ وافر و نیروی جوانی این کار را شروع کرده‌اید؛ این خیلی با اهمیت و با ارزش است. از هر جا شروع کرده باشید، ما فکر می‌کنیم آینده‌ خیلی خوبی خواهد داشت. نیروی جوانی و شوق و شور و عشق موجود در جوان‌ها اگر با ایمان عمیق و راسخی همراه شود، می‌تواند منشأ آثار بسیار با ارزشی باشد. بنابراین شما که این کار را شروع کرده‌اید، درخور قدردانی است و یقیناً کار با ارزشی است. توصیه می‌کنم کار را جدی بگیرید و دنبال کنید. مرحوم شهید مطهری مرد بسیار عمیق و با فکر و پُر مغزی بود؛ ایشان از دانش‌های لازم برای این تحقیقات برخوردار بود؛ فلسفه می‌دانست، کلام می‌دانست، فقه می‌دانست، تاریخ می‌دانست. ایشان در هر بحثی وارد می‌شد، زوایای آن را کاوش می‌کرد؛ بنابراین آثار ایشان خیلی با ارزش است. من یک وقت به دوستان طلبه می‌گفتم اگر کسی فقط آثار ایشان را از اول تا آخر با دقت بخواند، کافی است که او را به یک سطح راقی از معارف عمیق اسلامی برساند. شما که اینها را تلخیص کرده‌اید و برنامه‌ریزی شده و شکل داده شده ارائه می‌دهید، خوب و بسیار با ارزش است.»(14/6/1379)

 ابوذر احمدی/ سفیر آمریکا در سازمان ملل به تازگی تأکید کرده است که سفارت این کشور باید از تل‌آویو به قدس منتقل شود. او مدعی شد که قدس پایتخت [دولت جعلی] اسرائیل است. «نیکی هالی» چند روز پیش در گفت‌وگو با شبکه «سی‌بی‌ان» خواستار انتقال سفارت آمریکا به قدس اشغالی شد. 
این در حالی است که «دیوید فریدمن»، سفیر جدید ایالات متحده در فلسطین اشغالی در آغاز ورودش به اراضی اشغالی از «دیوار براق» در مسجد مبارک الاقصی بازدید کرد.
جالب و قابل توجه آنکه به دنبال این اقدامات هدفمند مقامات آمریکایی، نتانیاهو، رئیس دولت جعلی صهیونیستی تأکید می‌کند که سفارت آمریکا باید از تل‌آویو به قدس اشغالی منتقل شود. نتانیاهو در نشست حزب لیکود تصریح کرد که سفارت آمریکا باید به قدس منتقل شود و به دنبال آن دیگر کشورها هم باید سفارتخانه‌های خود را به این شهر منتقل کنند.
این در حالی است که ترامپ در زمان تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری وعده داده بود که اگر پیروز شود، سفارت آمریکا را از تل‌آویو به قدس منتقل خواهد کرد. تحلیلگران مسائل خاورمیانه و به‌ ویژه کارشناسان موضوع فلسطین معتقدند که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور جدید آمریکا موضعی واضح‌تر و جسورانه‌تر را نسبت به موضوع انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس در پیش گرفته است. پیش ‌از وی نیز رؤسای‌جمهور آمریکا از دموکرات گرفته تا جمهوریخواه، عزم خود را برای انتقال سفارت جزم کرده بودند، اما به این وعده‌ها عمل نکردند.
 به نظر می‌رسد اظهارات وی در روند تبلیغات انتخاباتی و پس از پیروزی در انتخابات از جمله در زمینه تعیین سفیر جدید آمریکا در سرزمین‌های اشغالی، یعنی دیوید فردمن تغییر ملموسی در مواضع آمریکا ایجاد کرده و احتمال اجرای این روند برخلاف نظر رؤسای‌جمهوری سابق از جمله بیل کلینتون و جرج بوش را افزایش داده است.
اما آنچه در این میان مهم است اینکه؛ چرا در چنین وضعیتی مسئله انتقال سفارت ایالات متحده آمریکا به قدس اشغالی مطرح است؛ به همین منظور برای آشکار شدن این سناریوی آمریکایی‌ـ صهیونیستی ضروری است چند نکته مهم بررسی و تبیین شود. 
نخست اینکه، آمریکا در حال حاضر سه دفتر متولی خدمات دیپلماتیک در شهر قدس اشغالی دارد که یکی از آنها در قدس غربی و دیگری در قدس شرقی و دفتر سوم در میان قدس شرقی و غربی است، ترامپ می‌تواند سفارت آمریکا را به قدس غربی منتقل کند، یا اینکه یکی از دفاتر موجود را برای سفارت آمریکا تعیین کند؛ لذا آنچه مقامات آمریکایی به عنوان مأموریت اصلی خود در شرایطی فعلی باید انجام دهند، انضمام بیت‌المقدس به سرزمین‌های اشغالی و توصیف آن به عنوان پایتخت متحد رژیم غاصب صهیونیستی
 است.
دوم اینکه، به اعتقاد تحلیلگران آزاداندیش، ترامپ و همکاران صهیونیست او رویکردی دوجانبه را در این زمینه در دستور کار قرار داده‌اند تا موضوع انتقال سفارت آمریکا به قدس را رسانه­‌ای کرده و به صورت همزمان اعلام کنند که دولت فلسطین را به رسمیت می‌شناسد. این اقدام به مثابه راهکاری برای راضی کردن طرف فلسطینی و مهار واکنش‌های عربی و اسلامی صورت می‌گیرد. 
نکته پایانی اینکه، طرف مذاکره‌کننده فلسطینی در تمامی گفت‌وگوهای سازش، بر اعلام حکومت فلسطین به پایتختی قدس تأکید داشته است. عملاً این اقدام، امیدها به محقق شدن راه‌حل دو دولت در سرزمین تاریخی فلسطین را از بین خواهد برد.

فعال خوش‌ذوق مازندرانی در گفت‌وگو با صبح صادق
 اکبر کریمی/  ايران در جایگاه بزرگ‌ترين توليد‌كننده انار، سهم ۴۰ درصدي از این میوه بهشتی را در جهان از آن خود کرده است. این میزان تولید در حالي است كه رقباي خارجي در بازارهاي جهاني صاحب نام و نشان معتبري بوده و نام ايران در این محصول کشاورزی نیز همچنان در حاشيه است. اینکه چرا به میزان توان تولیدمان نتوانسته‌ایم در جهان اعتبار کسب کنیم، به دلایلی چون؛ فرآيند توليد و فاصله داشتن باغداري کشور از روش‌هاي نوين و راندمان نامناسب توليد باغات انار، تجاری‌سازی نکردن باغات کشور با بهره‌گیری از نهال‌های مفید و مرغوب، ارتقا نیافتن سطح آموزش و اطلاع‌رساني صحيح به فعالان، ضعف صنایع تبدیلی کشور و... برمی‌گردد.
حدود دو درصد از انار کشور در استان مازندران تولید می‌شود. سالیانه هزاران تن انواع انار محلی به صورت ارگانیک و بدون نیاز به کود و سم در این منطقه تولید می‌شود و شبه‌جزیره میانکاله در این استان یکی از مناطق بکر و دست نخورده‌ پرورش گونه‌های وحشی این میوه است.
موسی غلام‌زاده‌عسگری جوان خوش‌ذوق مازندرانی است که با هدف پر کردن خلأ صنایع تبدیلی، در شهر نکا اقدام به راه‌اندازی کارگاه مکانیزه تولید پودر دانه و پودر پوست انار کرده است.
او در این زمینه می‌گوید: «ارگانیک بودن میوه انار مازندران و کمترین نیاز آن به کود و سم موجب شده است که بیشتر کشورهای جهان راغب به تهیه فرآورده‌های انار از شمال ایران باشند، ولی متأسفانه به دلیل نبود صنایع تبدیلی، این مهم تاکنون محقق نشده است. نام‌گذاری سال 95 به «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل»، از سوی رهبر معظم انقلاب بهانه‌ای شد تا ایده احداث کارگاه صنایع تبدیلی انار را اجرایی کنیم.»

از فراگیری فعالیت تا راه‌اندازی کارگاه
موسی برای شروع این کار افزون بر یادگیری، برای پیشبرد امور به افراد کاربلد نیاز داشت، به همین دلیل او این فعالیت را با کمک و همراهی اعضای خانواده آغاز کرده است. در ابتدا همه اعضای خانواده دوره‌های تخصصی این رشته را در سازمان فنی و حرفه‌ای استان طی کرده و در حال حاضر علاوه بر مدرک معتبر، تجربه کافی برای تهیه محصولات انار نیز دارند.
موسی می‌گوید: «برای احداث کارگاه و تهیه تجهیزات، بیش از 150 میلیون تومان هزینه کردم که 60 میلیون تومان از این سرمایه را از سازمان بسیج سازندگی تسهیلات گرفتم. با دریافت مجوز از جهاد سازندگی، اداره تعاون و اداره بهداشت، کارگاهی به مساحت 70 متر مربع در حیاط منزل احداث کردم.»
کارگاه آقای غلام‌زاده دقیقاً مطابق با استانداردهای بهداشتی احداث شده و در آن پودر دانه و پوست انار فرآوری می‌شود. بخش‌های مختلف کارگاه شامل: اتاق شست‌وشوی میوه، اتاق دانه‌گیری، اتاق خشک‌کن، انبار، اتاق کارگری و سرویس‌های بهداشتی و دو سردخانه زیر صفر و بالای صفر می‌باشد. کارگاه کوچکی که توانسته است به صورت مستقیم برای هفت نفر شغل ثابت ایجاد کند.

بازاريابي و فروش محصول
اصلی‌ترین و سخت‌ترین بخش کار، بازاريابي و فروش محصول است. امروزه بیش از 120 نوع محصول از انار در جهان تولید می‌شود. محصولاتی مانند رب، سس، آب انار، شربت، مربا، مارمالاد، ژله، نوشابه، بستنی، ترشی، سرکه، لواشک و... در حالی که تا چند سال اخیر این میوه بهشتی در کشور ما کاملاً به صورت خام مصرف می‌شد. 
امروزه با تلاش افرادی چون غلام‌زاده در راه‌‌اندازی صنایع تبدیلی، ایران به جمع کشورهای تولیدکننده محصولات انار پیوسته است و اگر سیاست‌های حمایتی دولت در این عرصه اعمال شود، در آینده نزدیک در کنار تولید محصولات متنوع و با ارزش افزوده قابل توجه، شاهد ارزآوری خوبی در این عرصه برای کشور خواهیم بود. حمایت دولت در این گونه بخش‌های اقتصادی که بستر مناسب در داخل دارند، وابستگی کشور به ارز حاصل از فروش نفت خام را کاهش خواهد داد.
محصولات کارگاه غلام‌زاده برای اولین بار در کشور تولید شده‌اند و بی‌شک هنوز راه زیادی برای شناخته شدن در بازارهای داخلی و خارجی دارند، ولی در همین مدت زمان کوتاه نیز شرکت‌های خارجی پیشنهادهای خوبی برای خرید محصولات این کارگاه به وی داده‌اند. موسی می‌گوید: «حدود یک ماه پس از راه‌اندازی کارگاه، نماینده شرکتی از کره جنوبی برای مذاکره و خرید محصولات ما به ایران آمدند و تا به حال چند مرحله محصولات‌مان را به کشورهایی چون ژاپن، آلمان و... صادر کرده‌ایم.»

طرح افزایش سطح زیر کشت
بر اساس الگوهای مرسوم فعلی، در هر هکتار از باغات انار کشور، حدود 750 درخت انار کشت می‌شود؛ موسی می‌گوید: «طی چند سال اخیر تغییرات مکرر شرایط جوی موجب از بین رفتن باغات مرکبات در استان مازندران شده است. به همین دلیل از سه سال پیش به دنبال پیدا کردن درختی سازگار با آب و هوای استان مازندران بودم.»
وی افزون بر کسب موفقیت در فرآوری انار و راه‌اندازی کارگاه تبدیلی، با مطالعه میدانی و بازدید از باغ‌های متعدد انار در استان‌های مازندران، گلستان و خراسان جنوبی (منطقه کاشمر و بردسکن) و با توجه به وضعیت آب و هوایی استان مازندران، برای اولین بار در کشور به الگوی کشت جدیدی دست یافته است. در الگوی او 1500 نهال انار در واحد هکتار کشت می‌شود. با اجرای این الگو، سطح کشت مزارع انار دو برابر خواهد شد که این امر صرفه اقتصادی بالایی برای باغداران دارد. موسی الگوی خود را از دو سال پیش در 15000 متر مربع از اراضی پدری شروع کرده و امیدوار است در این مسیر نیز افتخار دیگری برای کشورمان رقم بزند.
برای تهیه گزارش از فعالیت‌های اقتصاد مقاومتی در استان خود با شماره تلفن 09193472981 برادر اکبر کریمی تماس بگیرید.

دانسته‌ها و بایسته‌های حقوقی ـ 3۹
 شهریار اقتصاد/  در شماره‌های پیشین درباره اموال منقول به طور مختصر توضیح داده شد، حال درباره اموال غیر منقول طبق قانون و نظریات علمای حقوق تبیین می‌شود: مال غیر منقول آن است که نتوان از محلی به محل دیگر نقل کرد، اعم از اینکه استقرار آن، ذاتی باشد یا به واسطه عمل انسان، به نحوی که نقل آن مستلزم خرابی یا نقص خود مال یا محل آن شود. 
اراضی، ابنیه، آسیا و هر آنچه در بنا منصوب و عرفاً جزء بنا محسوب می‌شود، غیر منقول است؛ همچنین لوله‌ها که برای جریان آب یا مقاصد دیگر در زمین یا بنا کشیده باشند.
آینه، پرده، نقاشی، مجسمه و امثال آنها در صورتی که در بنا یا زمین به کار رفته باشند و نقل آنها موجب نقص یا خرابی خود یا محل آن بشود، غیر منقول هستند. ثمره و حاصل مادام که چیده و درو نشده «است»، غیر منقول است.  اشجار و شاخه‌های آن و نهال و قلمه، مادام که بریده یا کنده نشده «است»، غیر منقول است.
حیوانات و اشیایی که مالک آن را برای عمل زراعت اختصاص داده باشد، از قبیل گاو و گاومیش، ماشین و اسباب و ادوات زراعت و تخم و... و به طور کلی هر مال منقول که برای استفاده در عمل زراعت لازم و مالک آن را به این امر تخصیص داده باشد، از نظر صلاحیت محاکم و توفیق اموال، جزء ملک محسوب می‌شود و در حکم مال غیر منقول است. همچنین، تلمبه و گاو یا حیوان دیگری که برای آبیاری و زراعت یا خانه و باغ اختصاص داده شده است.
حق انتفاع از اشیای غیر منقوله مانند حق عمری و سکنی و همچنین حق ارتقاع نسبت به ملک غیر از قبیل حق العبور، حق المجری و دعاوی راجع به اموال غیر منقوله، از قبیل خلع ید و امثال آن تابع اموال غیر منقول است.
تشخیص نوع مال منقول و غیر منقول در حقوق ما حائز اهمیت فراوان است و آثار زیادی دارد که به برخی از آنها اشاره می‌شود: 
۱ـ خارجی‌ها نمی‌توانند در ایران آزادانه اموال غیر منقول را مالک شوند؛ بلکه به موجب معاهده‌ها اجازه دارند فقط برای سکونت یا شغل و صنعت خود اموال غیر منقول تحصیل و تملک کنند، در حالی که برای اموال منقول چنین محدودیتی وجود ندارد.
۲ـ نقل و انتقال اموال غیر منقول باید با سند رسمی انجام گیرد؛ در حالی که درباره اموال منقول تنظیم سند رسمی اصولاً ضرورت ندارد.
۳ـ به موجب ماده 808 قانون مدنی، استفاده از حق شفعه به اموال غیر منقول اختصاص دارد.
۴ـ قانون آیین دادرسی مدنی از متصرف مال غیر منقول حمایت مخصوص کرده و به او اجازه داده است به استناد همین تصرف خلع ید و رفع مزاحمت کسانی را که به تصرفات وی تجاوز کرده‌اند، بخواهد بدون اینکه مجبور باشد مالکیت خود را در دادگاه اثبات کند.
۵ـ حق ارتفاع مخصوص اموال غیر منقول است.
۶ـ زن از اموال منقول به طور کلی ارث می‌برد؛ ولی در زمینه اموال غیر منقول سهم او بسیار محدود است.
۷ـ مطابق بند 1 ماده دوم قانون تجارت، فقط خرید و فروش اموال منقول از اعمال تجارتی است و کسی که به معاملات اموال غیر منقول مشغول است، هر اندازه که معاملات او مهم و پر درآمد باشد، تاجر محسوب نمی‌شود، مگر اینکه قانون دادوستد غیر منقول را در زمینه ویژه‌ای تجارت بداند. 
منبع: قانون مدنی و دوره مقدماتی حقوق مدنی: اموال و مالکیت از دکتر ناصر کاتوزیان.