محمدابراهیم میانجی/ رهبر معظم انقلاب سال 1397 را «سال حمایت از کالای ایرانی» نامگذاری کردند. ایشان در بیاناتشان در نخستین روز سال در حرم رضوی فرمودند: «شعار امسال، هم خطاب به مسئولین است، هم خطاب به مردم است... در حمایت از این کالای ایرانی هم مردم نقش دارند بهعنوان تولیدکننده کالای ایرانی، هم مردم نقش دارند به عنوان مصرفکننده کالای ایرانی؛ هم باید تولید کنند، هم باید مصرف کنند؛ هم باید در تولید تلاش کنند، هم باید در مصرف مراقبت بکنند که کالای ایرانی مصرف کنند و این هم یک وظایفی را بر عهده مردم و بر عهده مسئولان دولت قرار میدهد؛ مخاطب این شعار، هم مردمند، هم مسئولانند.»
معظمله در پیام نوروزی خود نیز فرمودند: «بنده در شعارهای سال، معمولاً مسئولان را مخاطب قرار میدهم، اما امسال، مخاطب، همه آحاد ملت، از جمله مسئولان هستند و همه باید سخت، کار و تلاش کنند.»
آنچه در تحقق شعار سال 97 اهمیت دارد، نحوه حمایت مخاطبان اصلی شعار سال، یعنی «مردم و مسئولان» از کالای ایرانی است. در این نوشتار به تفکیک برخی از مهمترین مصادیق حمایت مردم و مسئولان از کالای ایرانی را برشمرده و در چند شماره به صورت پیوسته تقدیم مخاطبان گرامی میشود.
1ـ نقش مردم
در حمایت از کالای ایرانی
در حمایت از کالای ایرانی نقش مردم از دو جنبه دارای اهمیت فراوان است؛ از یک سو مردم به عنوان تولیدکننده کالای ایرانی در کارخانهها و واحدهای تولیدی مشغول به فعالیتند و از سوی دیگر همین مردم مصرفکننده کالای ایرانی در جامعه هستند. به تعبیر راهبردی رهبر معظم انقلاب، مردم هم باید در تولید تلاش کنند و هم باید خود را به مصرف کالای ایرانی ملزم کنند و این مهم بر نقش محوری آنها در تحقق شعار سال میافزاید. برخی از مصادیق حمایت مردم از کالای ایرانی به شرح زیر است:
1ـ1ـ کار پر تلاش و پر کیفیت در عرصه تولید
نقش مردم در جایگاه تولیدکنندگان کالای ایرانی نقش بسیار مهم و تأثیرگذاری در افزایش کمیت و ارتقای کیفیت تولیدات داخلی است. این اهمیت تا بدانجا است که میتواند رغبت مردم را به خرید و مصرف محصولات داخلی دوچندان کرده، یا آنها را برای استفاده از کالای ایرانی بیرغبت کند. کار محکم و با کیفیت همواره مورد تأکید دین اسلام بوده است، به طوری که در حدیث گوهرباری از پیغمبر اکرم(ص) نقل شده است: «رَحِمَ اللهُ امرَءً عَمِلَ عَمَلاً فَاَتقَنَه»؛ خدا رحمت کند کسی را که کار را محکم (با کیفیت) انجام دهد. (شواهدالتّنزیل، ج ۱، ص ۵)
ضربالمثلی ژاپنی نیز میگوید: «به خاطر ميخي نعلي افتاد، به خاطر نعلي، اسبي افتاد، به خاطر اسبي، سواري افتاد، به خاطر سواري، جنگي شكست خورد، به خاطر شكستي، مملكتي نابود شد و همه اينها به خاطر كسي بود كه ميخ [نعل] را خوب نكوبيده بود.»
«نعلبند» ضربالمثل ژاپنیها، قصه تمام آدمهایی است كه بعضاً بيآنكه خود بدانند و متوجه باشند، کار و فعالیتشان اثري بزرگ دارد. پس مردم در نقش تولیدکننده کالای ایرانی در هر جایگاهی که کار و تلاش میکنند، تأثیرگذار هستند البته شايد در همان لحظه متوجه آن نباشند. اگر ثمره کار شخصِ اثرگذارِ در امر تولید، تولید کالای باکیفیت و بادوام باشد، اثر بلندمدت آن در اقتصاد ملی، دستیابی به بازار مصرف داخلی و پیرامونی خواهد بود که اقبال عمومی را برای مصرف آن کالا به همراه خواهد داشت و این امر نهایت خواسته یک اقتصاد ملی است که خواستار رشد و توسعه اقتصادی میباشد.
رهبر معظم انقلاب اسلامی در پنجم اسفند ماه 1370 در دیدار با مسئولان سازمان تبلیغات اسلامی در بیاناتی راهبردی به این نکته اشاره داشتند و فرمودند: «در جمهوری اسلامی، هر جا که قرار گرفتهاید، همانجا را مرکز دنیا بدانید و آگاه باشید که همه کارها به شما متوجه است.» اگر کارگران، مهندسان، مدیران و... که در مشاغل گوناگون تولیدی و خدماتی فعالیت میکنند این موضوع را مد نظر قرار دهند که کار آنها اثر بزرگ و مهمی دارد، بیشک در عرصه تولید، کارِ پر تلاش و پر کیفیت انجام داده و نسبت به کیفیت تولیدات خود بیتفاوت نخواهند بود و همواره در ارتقای سطح کیفی تولیدات و خدمات خواهند کوشید.
2ـ1ـ تعصب و عرق ملی نسبت به تولیدات داخلی
مردم در حوزه برخورد متعصبانه با کالای ایرانی، هم در نقش تولیدکننده باید نسبت به تولید محصول با کیفیت داخلی تعصب داشته باشند و هم در نقش فروشنده و خریدار.
در نقش تولیدکننده میتوانند با تلاش و کار مضاعف و کیفی، محصولات با کیفیت و با بهرهوری بالا تولید کنند. یکی از عوامل پیشرفت شگفتانگیز تولید ملی و اقتصاد کشور ژاپن، فرهنگ بالای تولید در بین مردم این کشور است. در چند دهه گذشته مردم ژاپن نه تنها برای کسب سود، تولید میکنند؛ بلکه تولید و کار را امری مقدس و ارزشمند میدانند. درواقع، انگیزه نیروی کار ژاپنی برای بهبود کارآیی خود، فراتر از آنکه تحت تأثیر نظام انگیزشی اقتصادی باشد، به صورت درونزا و با انگیزههای شخصی صورت میگیرد. ارزش قائل شدن برای کار و تولید، تلاش مضاعف و نیز تلاش برای ارتقای دانش و مهارت سه ویژگی مهم نیروی کار ژاپنی است که این کشور را یکی از بهترین و کیفیترین تولیدکنندگان کالا به جهان معرفی کرده است.
از سوی دیگر مردم به عنوان مصرفکننده در عرصه حمایت از تولید داخلی باید با تعصب، تولید داخلی را خرید و فروش کنند. اگر قشر فروشنده و تاجر فعال در عرصه اقتصادی کشور با خرید و فروش محصولات تولید داخل نسبت به عرضه محصولات داخلی تعصب داشته باشند و در بازار داخلی و خارجی رقابت تجاری سالم و فعالی را به نفع تولیدات داخلی صورت دهند، حمایت از کالای ایرانی در حوزه عمل نیز تبلور مییابد.
در این زمینه نیز مردم کشور کره جنوبی زبانزد هستند. مردم این کشور حساسیت و تعصب فراوانی نسبت به خرید کالاهای تولید کشور خود دارند؛ به نحوی که به سادگی حاضر نمیشوند کالاهای خارجی مشابه مصرف کنند، حتی اگر آن کالا از کیفیت بسیار بالاتری برخوردار باشد. برای نمونه با وجود اینکه خودروهایی از جمله محصولات تویوتا، مرسدس بنز، بیام دبلیو و... به نسبت خودروهای کرهای از کیفیت بالاتری برخوردارند، اما امثال اینگونه خودروهای خارجی به ندرت در خیابانهای کره جنوبی به چشم میخورند (با وجود اینکه کرهایها به طور متوسط درآمد لازم برای خرید برندهای مشهورتر خودرو را دارند). حتی خودروهای تشریفات که در اغلب کشورهای جهان از نوع مرسدس بنز انتخاب میشوند، در این کشور محصولات هیوندایی و کیاموتورز (بومی کره جنوبی) هستند.
رهبر حکیم انقلاب در این باره میفرمایند: «ما نسبت به اقتصاد ملّیِ خودمان باید تعصّب داشته باشیم؛ مصرف جنس خارجی یکی از عیوب مهمّ ما است؛ ما بایستی تعصّب داشته باشیم نسبت به مصرف داخلی و جنس داخلی و اقتصاد ملّیمان.» و همچنین «با تعصّب دنبال کالای ایرانی بگردید؛ فروشنده، کالای ایرانی بفروشد؛ خریدار، کالای ایرانی بخرد.» (بیانات در حرم رضوی، 1/1/1397)