حسین کارگر/  سیدمرتضی آوینی، زودتر از همه و در همان دهه 60 معضلاتی که دهه‌های بعد گریبان سینمای ایران را گرفت، پیش‌بینی کرده بود. شهید آوینی هم به ظرفیت و فرصت‌هایی که سینما داشت می‌پرداخت، از جمله اینکه نوشته بود: «سينما رسانه‌اي عظيم است كه مي‌تواند منشأ تحول فرهنگي باشد و متأسفانه ما از اين واقعيت غفلت كرده‌ايم.» و همچنين: «ما خود را بي‌نياز از تجربيات غربي‌ها نمي‌دانيم، اما براي اين تجربيات شأني متناسب با آنها قائليم. ما چاره‌اي نداريم جز آنكه سينما را يك بار ديگر در ادب و فرهنگ اسلام معنا كنيم. ما بايد قابليت‌هاي كشف ناشده سينما را در جواب به فرهنگ و تاريخ خويش پيدا كنيم... و چه كسي مي‌تواند ادعا كند كه سينما ديگر قابليت‌هايي ناشناخته ندارد؟» هم اینکه اساسی‌ترین مشکلات رایج در سینمای ایران را هشدار می‌داد: «سينماي ايران گرفتار بحران هويت است و اين بحران به اين دليل ايجاد شده كه سينما از مردم و غايات فرهنگي آنان دور است.» و البته تعریف خود از سینمای مطلوب را هم این‌گونه ارائه کرده بود: «سينماي مبارزه بايد منظر غايي و مقصود نهايي دست‌اندركاران محترم امور سينمايي كشور باشد. اگر امت مسلمان ايران هويت حقيقي خويش را در مبارزه يافته است، سينماي ايران نيز بايد هويت مستقل خويش را در سينماي مبارزه پيدا كند.»
یکی از جریان‌هایی که از دهه 60 سلطه خود را بر سینمای ایران افزایش داد، جریانی بود که به «شبه‌روشنفکری» مشهور شد. بسیاری از مدیران فرهنگی و حتی نیروهای انقلابی، آن دوران نسبت به این جریان تهدیدی احساس نمی‌کردند، اما آوینی با قرن نوزدهمی توصیف کردن این جریان، خطر آن برای سینما‌ـ و به طور کلی، فرهنگ و هنر کشور‌ـ را چنین گوشزد کرد: «سايه منورالفكري قرن نوزدهم بر اذهان بسياري از روشنفكران و هنرمندان ما حجابي ظلماني است كه اجازه نداده تا آنها بتوانند با مردم در سير تكاملي انقلاب اسلامي همراهي كنند. آنها بدون دركي عميق از تاريخ و ضرورت‌هاي آن سعي كرده‌اند كه از قبول تقدير تاريخي انقلاب استنكاف ورزند و لذا چونان كبك كه سر در برف برده است، خود را نسبت به انقلاب اسلامي و آثار تاريخي و جهاني آن به غفلت زده‌اند.» با این نگاه‌، شهید آوینی راه نجات سینما را پرورش نیروهای متعهد می‌‌دانست و معتقد بود: «اگر يك برنامه بلندمدت براي پرورش هنرمندان برنامه‌ساز نداشته باشيم، همين عامل مذكور مي‌تواند ما را تدريجاً به سمت يك خضوع ناخواسته در برابر هنرمندان و متخصصان غيرمتعهد به اسلام براند.»


به گزارش پایگاه خبری اقدس خانم اینا، صبح امروز آزمون استخدامی سبزی‌فروشی اصغرآقا اینا آغاز شد. در این آزمون حدود سی نفر از بانوان با جدیدترین و گاهی غریب‌ترین مدل‌های لباس حضور پیدا کردند. اصغر آقا که پیشتر با شعار حمایت از زنان، توانسته بود عضو شورای محله شود، با این کار به وعده خود جامه عمل گوجه‌ای پوشاند. داوران این آزمون معیار قبولی هر فرد را کامل و جامع بودن اطلاعات افراد در زمینه فواید سبزیجات و میوه‌جاتی مانند توت معجزه‌گر و تعداد پیشنهادهای عملی افراد برای جذب بیشتر مشتری، همچون شیوه پخت تارمایلو پلو عنوان کردند. یکی از شرکت‌کنندگان در پاسخ به پرسش خبرنگار ما که پرسیده بود چرا این شغل را انتخاب کردید، گفته بود: «من قبلاً در آزمون‌های مختلفی برای استخدامی شرکت کرده بودم، من جمله استخدامی کله‌پزی، یکی دو مورد هم شرکت‌های هرمی، اما حالا که اومدم اینجا احساس می‌کنم همون جایی بود که در نظام خلقت برای من در نظر گرفته شده بود. سبزی‌فروشی یک کار لطیف و بسیار زیباست.» اصغر آقا در مصاحبه با خبرنگار ما اظهار داشت: «آراستگی و داشتن روابط عمومی بالا از ابتدایی‌ترین و مهم‌ترین شرایط این استخدامی است که با توجه به اهمیت این دو مورد و با در نظر گرفتن موارد دیگر تا سه ماه به صورت آزمایشی همکاری می‌کنیم، پس از گذراندن این دوره گذار، آنها را به دوستان‌مان برای تبلیغ تربچه کله قرمز معرفی می‌کنیم.»
اصغر آقا در پایان ضمن تشکر از همه شرکت‌کنندگان و آرزوی پیروزی در مراحل گوناگون زندگی برای کسانی که در آین آزمون پذیرفته نشدند و دست به اعتراض نزدند، روحیه قانع بودن بانوان را تحسین کرد و افزود: «در راستای این روحیه بالا، ما دستمزد کمی را هم برای ایشان در نظر گرفتیم.»

نگاهی به برنامه‌های نوروزی سیمای جمهوری اسلامی ایران

 مهدی امیدی/  حتی قبل از آغاز پخش برنامه‌های نوروزی تلویزیون، با یک مرور ساده بر اسامی این برنامه‌ها بیشترین موضوعی که به چشم می‌خورد، نام‌های تکراری بود؛ دورهمی، مردان آهنین، کلاه قرمزی، پایتخت، دیوار به دیوار و... عنوان‌هایی بودند که سال‌های قبل نیز در فهرست برنامه‌های نوروزی سیما دیده می‌شدند. حتی برنامه‌های سال تحویل نیز همچون سال‌های گذشته با حضور سلبریتی‌ها رقم خورد. در دورانی که لازمه فرهنگ، کشف و معرفی الگوهای کارآمد و اصلاح‌گر است، این برنامه‌ها افرادی را برای صحبت با مردم دعوت کردند که اغلب‌شان گرفتار سبک زندگی لاکچری و مصرف‌زدگی و سطحی‌گرایی هستند.
البته استفاده از قالب‌های امتحان پس داده و مطمئن در برنامه‌سازی، به خودی خود هیچ ایرادی ندارد، به شرطی که این قالب‌ها نوسازی و با محتوای به روز و جدید غنی شوند. به خصوص اینکه ایام نوروز به دلیل تعطیلات طولانی مدت، یک مقطع زمانی مهم فرهنگی محسوب می‌شود. صداوسیما و دیگر رسانه‌ها و مراکز فرهنگی با بهره از این زمان، هم می‌توانند بر جامعه تأثیر بهتری بگذارند و هم اینکه مخاطب بیشتری را جذب کنند. اما کارنامه رسانه ملی در این زمینه چگونه بود؟

پایتخت؛ زشت و زیبا 
«پایتخت 5»، با پشتوانه و سابقه غنی فصل‌های قبلی این سریال، باز هم توانست با استقبال گسترده مردم مواجه شود و مخاطب را به تماشای خودش راضی کند. این سریال در سه فصل اول خود توانست فراتر از یک سریال تلویزیونی، به یکی از برنامه‌های فرهنگی محبوب نزد مردم ایران تبدیل شود؛ محبوبیتی که فقط به طنازی شخصیت‌ها و جنبه سرگرم‌کننده آن محدود نیست، بلکه نمایش بی‌پیرایه زندگی واقعی مردم، عامل اصلی نفوذ این مجموعه در دل‌هاست. «پایتخت» از معدود محصولات سینما و تلویزیون ایران در سال‌های اخیر است که توانسته با تمرکز بر یک زیست‌ـ بوم خاص و دستمایه قرار دادن فرهنگ و آداب آن، تصویری عام و ملی از فرهنگ و سبک زندگی نمایش دهد؛ یعنی با اینکه محور داستان در این سریال، گروهی از آدم‌های اهل مازندران با لهجه، رفتار و برخی خصلت‌های اخلاقی مردم این خطه از سرزمین ما هستند و حتی موسیقی آن نیز ملهم از نواهای مازنی است، اما همه ملت ایران فضای جاری بر این سریال را با ذائقه و روحیات خود نزدیک می‌بینند. شخصیت‌هایی چون؛ نقی، هما، ارسطو، بابا پنجعلی، فهیمه، رحمت، بهتاش و... در عین خاص و متفاوت بودن، اما طوری قالب‌گیری و اجرا شده‌اند که باورمان نمی‌شود آنها ساختگی‌اند و تصور می‌کنیم که با آدم‌هایی واقعی مواجه هستیم. پایتخت، با تکیه بر قدرت شخصیت‌هایی که در سه فصل اول قوام یافته بودند، به دل مردم راه یافت. سیروس مقدم، کارگردان مجموعه «پایتخت» در سال 93 و پس از پخش موفقیت‌آمیز سری سوم و به اوج رسیدن محبوبیت این سریال گفته بود که «پایتخت» ادامه نخواهد یافت تا خاطره خوش آن در ذهن مردم تثبیت شود. چون در همه جای دنیا تجربه شده که یک فیلم و سریال، با افزایش فصل‌ها دچار ضعف و نزول می‌شود. با این حال، علاقه فراوان عموم مردم به این سریال از یک سو و نیاز تلویزیون به آثار پرمخاطب از سوی دیگر باعث شدند تا سری چهارم و در پی آن سری پنجم این سریال نیز تولید و پخش شود. هر چند که در روایت و داستان‌پردازی، این سریال کمی افت پیدا کرد، اما به دلیل همان پشتوانه قبلی و همچنین تکیه بر ارزش‌های مذهبی و اخلاقی، این سریال در فصول چهارم و پنجم، همچنان درخشان و تماشایی است. به ویژه اینکه از چند ماه قبل اعلام شده بود که «پایتخت 5» با سرمایه‌گذاری «سازمان اوج» قرار است به مسائل منطقه و داعش نیز بپردازد. این اخبار، اشتیاق مردم برای دیدن یک سریال پرماجرا و در ارتباط با نبردی سخت و دهشتناک را بالاتر برده بود. در حوزه جلوه‌های ویژه و جذابیت‌های بصری، سریال «پایتخت» مثبت ارزیابی می‌شود. صحنه‌های بالن‌سواری و به ویژه گیر افتادن پایتختی‌ها در طوفان و وسط دریا، نسبت به صحنه‌های مشابه در سینما و تلویزیون کیفیت بهتری داشت. همچنین پرداختن به بخشی از وقایع جنگ با داعش در سوریه نیز یک اتفاق مثبت در این سریال بود. اما برخی اشتباهات هم به این سریال آسیب زد. برای نمونه، تبلیغ جاذبه‌های گردشگری ترکیه آن هم به شکلی گلدرشت که توی ذوق می‌زد، در روایت «پایتخت 5» سکته ایجاد کرد. استفاده از صدای یک خواننده ترک هم نوعی کج‌سلیقگی بود، چون با فضای حاکم بر این سریال تناسب نداشت؛ «پایتخت» در همه فصول آن متکی به بازنمایی جلوه‌های فرهنگ بومی و سنتی ایرانی بوده است و قرار گرفتن آهنگ‌های نسبتاً مبتذل ابراهیم تاتلیس، برخلاف مشی دراماتیک این سریال است. حضور عوامل یکی از شبکه‌های ماهواره‌ای بدنام هم ضربه‌ای بزرگ به اعتبار سریال «پایتخت 5» است. یکی دیگر از شاخصه‌های منحصربه‌فرد سری‌های قبلی «پایتخت» جلا دادن به سبک زندگی اسلامی و ایرانی در بستر طنز بود. در این فرم، سبک زندگی مدنظر، زیبا و جذاب به نظر می‌رسید، اما در فصل پنجم این مجموعه کمتر شاهد چنین جلوه‌ای بودیم. 

دورهمی‌های خسته‌کننده
سایر سریال‌هایی که نوروز امسال به نمایش درآمدند، فقط دورهمی چند بازیگر از نسل‌ها و سبک‌های مختلف بودند که به دلیل فقدان داستان و سوژه‌های جدید، با حداقل استقبال و رضایت مردم نیز همراه شدند.
«تعطیلات رؤیایی»، مجموعه نوروزی شبکه دو برخلاف عنوانش، سریالی بسیار عصبی و تلخ بود، طوری که بیشتر لحظات آن را درگیری و دعوا بین آدم‌ها تشکیل داده بود. بدون اینکه هیچ منطق و واقعیتی در این داستان وجود داشته باشد. 
«دیوار به دیوار2» که از شبکه سوم سیما پخش می‌شد نیز هیچ موضوع و دغدغه خاصی نداشت. در طول این سریال فقط شاهد گرد هم آمدن چند خانواده و رد و بدل شدن گفت‌وگوهایی بی‌عمق و معنا بین آنها بودیم. موضوعی که در سریال «هیئت مدیره» نیز جریان داشت. در این سریال که طی ایام نوروز از شبکه پنج به نمایش درآمد، همه اتفاقات درون یک ساختمان رخ می‌داد و کمتر از این محدوده خارج می‌شد. هر چند که برخی از آداب آپارتمان‌نشینی در این سریال آموزش داده می‌شد، اما مشکل این بود که کشش داستانی به قدری پایین بود که از تأثیرگذاری آن می‌کاست.
«کلاه قرمزی» نیز همچنان برنامه‌ای جذاب و دیدنی است که حتی بزرگسالان را هم جذب می‌کند، اما از این ظرفیت برای تأثیرگذاری فرهنگی و تربیتی استفاده چندانی نمی‌شود. «دورهمی» هم که دیگر برنامه پرمخاطب سیما در نوروز امسال بود، به جز برخی لحظات، از محتوای نسبتاً تأمل‌برانگیز روزهای آغاز خود فاصله گرفته است. یکی از اتفاقاتی که در این برنامه در حال تبدیل شدن به یک کلیشه است، تلاش مردم برای جایزه گرفتن حتی به قیمت تحقیر خودشان است. 

 «انسان ۲۵۰ ساله» رکورد زد
کتاب «انسان ۲۵۰ ساله» تاکنون با استقبال خوب مخاطبان فارسی‌زبان و غیر فارسی‌زبان همراه بوده است. این اثر پرمخاطب‌ترین کتاب انتشارات صهبا در سال گذشته معرفی شده است.
 به گزارش باشگاه خبرنگاران پویا، انتشارات صهبا ضمن اعلام پرفروش‌ترین آثار خود در سال 96، از انتشار چاپ هفتاد و سوم کتاب «انسان 250 ساله» خبر داد. این اثر شامل سخنرانی ها و مطالب دست‌نویس رهبر معظم انقلاب درباره زندگی سیاسی ـ‌  مبارزاتی ائمه(ع)، از پیش از انقلاب تا سال 1389 است. عنوان کتاب عیناً برگرفته از کلام منور امام خامنه‌ای است و نوع نگاه ایشان به زندگی سیاسی‌ـ مبارزاتی ائمه(ع) را نشان می‌دهد. 

فروش۵۰۰ هزار دلاری «فیلشاه» در لبنان
تهیه‌کننده انیمیشن سینمایی «فیلشاه» گفت: «این انیمیشن در کشور لبنان بیش از ۵۰۰ هزار دلار فروش داشته است.»
حامد جعفری افزود: «در حال حاضر، انیمیشن سینمایی «فیلشاه» در چند کشور جهان اکران شده است. این انیمیشن وقتی در کشور لبنان اکران شد، در هفته اول اکران خود به صدر جدول باکس آفیس هم رسیده بود و تا به حال بیش از 500 هزار دلار در لبنان فروش داشته است و دومین انیمیشن پرفروش تاریخ سینمای لبنان شده است. در حال مذاکره با چند کشور دیگر برای نمایش انیمیشن سینمایی «فیلشاه» هستیم و امیدوارم بتوانیم اتفاقات خوبی را برای این انیمیشن رقم بزنیم.»

چهره سال هنر معرفی می‌شود
هفته هنر انقلاب با هدف معرفی چهره هنر انقلاب و مرور برخی آثار فرهنگی و هنری مربوط به این مفهوم در یک سال اخیر، همزمان با سالروز شهادت سیدمرتضی آوینی برگزار می‌شود.
آیین افتتاحیه این رویداد عصر روز دوشنبه (20 فروردین) از ساعت 17:30 در تالار سوره حوزه هنری برگزار می‌شود.
هفته هنر انقلاب با برگزاری نمایشگاه‌های عکس و هنرهای تجسمی، کارگاه‌ها و نشست‌های تخصصی، نمایش فیلم و اجرای آثار نمایشی تا 26 فروردین ماه ادامه دارد. گفتنی است، دو رویداد ادبی هفتمین جشنواره بین‌المللی شعر انقلاب و دهمین جشنواره سراسری داستان انقلاب نیز همزمان با هفته هنر انقلاب برگزیدگان خود را معرفی می‌کنند.

پخش دو سریال ایرانی به زبان اسپانیایی
دو سریال «یوسف پیامبر(ع)» و «مریم مقدس(س)» به مناسبت ایام عید پاک مسیحیان شب‌ها از شبکه تلویزیونی ANTV ونزوئلا پخش خواهند شد.
کانال تلویزیونی ANTV ونزوئلا که از کاراکاس، پایتخت این کشور پخش می‌شود، به دلیل استقبال گسترده و تقاضای مخاطبان این شبکه برای پخش فیلم‌ها و سریال‌های ایرانی، دو سریال «مریم مقدس(س)» و «یوسف پیامبر(ع)» را در ایام عید پاک مسیحیان برای مخاطبان خود انتخاب کرده است.
شبکه ANTV ونزوئلا با کوشش رایزن فرهنگی کشورمان در کاراکاس، در طول هفته و عید پاک اقدام به پخش این سریال‌ها با لوگوی شبکه هیسپان تی وی کرده است. 

آغاز سری چهارم «فرمانده»
سری چهارم مستند مسابقه «فرمانده» این بار در سیستان‌وبلوچستان، روی آنتن شبکه افق رفت.
فیلمبرداری سری چهارم این مسابقه نیز در سیستان‌وبلوچستان صورت گرفت و اوایل سال گذشته به اتمام رسید و حالا پس از پشت سر گذاشتن مراحل نهایی تدوین و تولید، در کنداکتور پخش شبکه افق قرار گرفته است.
فصل چهارم مستند مسابقه «فرمانده» به تهیه‌كنندگی حسین افشار و كارگردانی مهدی ماهان، مهدی جبین‌شناس و امین كفاش‌زاده در خانه مستند انقلاب اسلامی تولید شده و نخستین قسمت آن، پنج‌شنبه 16 فروردین ساعت 22 از شبکه افق پخش شد.

زندگی 25 شهید در یک سریال
در سریال «از ام‌الرصاص تا خان طومان» که زندگی 25 شهید عملیات کربلای ۴ و مدافع حرم را روایت می‌کند، اعضای خانواده شهدا ایفای نقش کرده‌اند.
در این مجموعه، زندگی 25 شهید در 50 قسمت به نمایش در می‌آید؛ یعنی هر دو قسمت زندگی یک شهید را روایت می‌کند. ساختار این مجموعه نیز مستند-داستانی است که پخش آن از محرم شروع خواهد شد. 
ویژگی خاص سریال «از ام‌الرصاص تا خان طومان» این است که اعضای خانواده شهدا در نقش خودشان بازی کرده‌اند؛ برای نمونه در بخش مربوط به شهید رجایی‌فر که اول فروردین به نمایش درآمد، فرزند شهید در نقش خودش حضور دارد و برادر شهید نیز نقش شهید را ایفا کرده است.

ن والقلم
آقاجان!
از وقتی قلم را وقف نوشتن برای شما کرده‌ام
برکتش فزونی یافته
و تن لطیف کاغذم
از نام‌تان پر غرور گشته
مولاجان!
به قلم سپرده‌ام که
بر کالبد کاغذ ننشیند جز به نام شما
و در گوش کاغذ زمزمه نکند جز به یاد شما
و از روزی که کاغذ پای حرف‌های این قلم نشست
تنها ذکر خیر شماست...
ای ناب‌ترین واژه هستی!
بی‌اغراق در دریای بسیط واژگان نام‌تان پرمسمّاترین است
سوگند به قلم!
که خیال را جز به نام شما بر قلم جاری نکنم
و بر تن سپید کاغذ جز در وصف شما ننویسم
آقاجان! گل‌واژه همه واژگان!
در بهاری دیگر
در فصل جوانه و شکوفه و شاپرک
هنوز قلم از فراق‌تان می‌نویسد
بهار جان‌ها!
بیا که تو را چشم در راهیم...


داعی و ماه رجب
در ماه رجب «داعی» در داد ندا، برخیز
گر عاشق معشوقی، بر «دامن او آویز»
می‌خواندت آن زیبا، لبیک نمی‌گویی؟
از بس که گران‌خوابی، ای آدمک ناچیز
بگشوده در رحمت، واکرده در احسان
او با تو شده همره، از او تو کنی پرهیز؟
او رشته‌ای افکنده، برگیر و برو بالا
او باده عرفانت، همواره کند لبریز
رو بر طرفش گردان، دردت بکند درمان
بخشنده بخششگر، با خنده شورانگیز
او در دل تاریکی، هر شب به تو اندیشد
هی گوش تو می‌خواند، از خواب گران برخیز
در غفلت و در شهوت، از خویش شدی غافل
ترسم که فرو مانی، در لحظه رستاخیز                  عبدالمجید فرائی
ای بلند آفتاب بی‌شفق
صبح روشن ای ستارۀ فلق
قل أعوذ ُ ای کسی که عاشقی
در پناه دل ز شرّ ماخَلَق
کیست این؟ برادر تو جبرئیل
می‌زند کلون خانه تقّ و تق
سینه‌سینه مژدۀ پیغمبران
خندۀ فرشتگان طبق‌طبق
مصطفی بخوان به نام آفتاب
مصطفی بخوان به نام اهل حق
نون والقلم؛ به مکتب آمدی
نانوشته‌ها ورق ورق ورق
مصطفی بخوان و مصطفی بخوان
مست حق تویی، جهان چه مُستحق
در سکوت چشم‌های منتظر
در قنوت دست‌های بی‌رمق
مصطفی بخوان که خواندنت خوش است
إقرَا باسم ربّک الذی خَلق...                      مهدی جهاندار

(اندر احوالات مدیران دوتابعیتی)
آمد ز بلاد کفر، با تور، مگس
چشم آبی و قدبلند و مو بور، مگس
با اینکه دوتابعیتی هست ولی
خود را همه جا چپانده با زور، مگس
رنگش شده سبز، طرز فکرش لجنی
از بس که علف نموده بلغور، مگس
باید برسد به مخزن بیت‌المال
تا اینکه شود همیشه کیفور، مگس
از برکت اختلاس‌هایش حتی
قصری زده مثل امپراتور، مگس
با این همه وز وزش که در گوش من است
کرده است مرا به فحش مجبور، مگس
با پول عرق ریختن مورچه‌ها
یک عمر، نشسته پای وافور، مگس
انگار علیه‌مان تبانی کرده
با هیتلر و استالین و تیمور، مگس
چون مزه جنس ترک را فهمیده
از لقمه ملی شده معذور، مگس
دور و برمان پر از پلشتی شده، کاش
از کشورمان شود گم و گور، مگس
پیف پاف بیاورید تا دور کنیم
از دور و بر دولت امید مگس
عالیه رجبی، مهدی کبیری