احمد خرم، وزیر راه و شهرسازی دولت اصلاحات با بیان اینکه، اصلاح‌طلبان انتقادات خود به روحانی را لای زرورق و پنبه می‌پیچند، گفت: «نباید این‌گونه باشد و دولت باید آستانه تحمل بالایی داشته باشد. انتقاد دارای سه وجه است. به عبارتی، دولت باید «انتقاد از خود» داشته و با مردم صریح و شفاف باشد. مشکلات را با مردم در میان بگذارد و کاستی‌های خود را بیان کند. دومین وجه نقد، «انتقاد از دیگران است» و ما در این موضوع خیلی استاد هستیم و وجه آخر نیز «پذیرش انتقاد از دیگران» است. دولت در این زمینه به شدت ضعف دارد.»


   علی قاسمی/ پس از چند بار استیضاح وزیر راه و شهرسازی در نهایت خودش به دلیل اختلاف نظر در بازآفرینی شهری تصمیم به استعفا گرفت و سکان این وزارتخانه به فردی جدید رسید. آنچه در این فرایند جابه‌جایی بیشتر از تغییر وزیر بازتاب داشت، نحوه موضع‌گیری علیه و له وزیر بود. برخی به دنبال شکایت از عملکرد وی بودند و عده‌ای نامه تقدیر و تشکر نوشتند که در این راستا نامه 167 نفر نماینده خانه ‌ملت که از زحمات و تلاش‌های عباس آخوندی در دوره پنج‌ ساله وزارت راه و شهرسازی تقدیر و تشکر کردند، بازتاب گسترده‌تری داشت. مرسوم است تقدیر در حد و قواره این‌چنینی و با این میزان امضا و تشکرآمیز زمانی انجام می‌شود که وزیر کار فوق‌العاده‌ای انجام داده باشد؛ اما عملکرد وزیر سابق راه به حدی ناخوشایند بود که حتی جریان همسو با وی هم از کارکرد پنج ساله وی ناراضی بود. احمد خرّم، وزیر راه‌ دولت اصلاحات ضمن خسارت دانستن وزارت آخوندی، می‌گوید: «آخوندی وزیر راه و شهرسازی روی گنج طلا نشسته بود؛ اما از ظرفیت‌های موجود برای رونق اقتصاد استفاده نکرد. آقای آخوندی مسکن مهر را نیز به سرانجام نرساند، حدود دو میلیون و 300 هزار واحد مسکن مهر ساخته شده بود که از این میزان حدود یک میلیون واحد باقی مانده بود. دو سال زمان لازم بود که بودجه‌ای تزریق و این وضعیت جمع شود. با این حال وزیر ترجیح داد کار را نیمه‌تمام بگذارد، ضمن اینکه ایشان هیچ طرح جایگزینی برای مسکن مهر ارائه و پیشنهاد نمی‌داد.»
نمایندگان محترم ملت در حالی از وزیر تقدیر و تشکر می‌کنند که کاهش قدرت خرید مسکن ناشی از افت درآمد خانوار، گرانی قیمت مسکن و همچنین توزیع نابرابر درآمدها سبب شد طی سال‌های اخیر توان خرید مسکن در خانوارها به شدت کم شود و در نتیجه جمعیت بیشتری از خانوارهای جدید در این سال‌ها روانه بازار اجاره شوند و حتی از کلان‌شهر‌ها به ناچار به حاشیه شهرها کوچ کنند. این آمار را بین 300 هزار تا 500 هزار نفر اعلام کرده‌اند. روی آوردن مستأجران به شهرهای اطراف تهران با چالش‌هایی نیز همراه است. به نظر کارشناسان اجتماعی، زندگی در شهرهای حاشیه‌ای معمولاً با تهدیدهایی همراه است و سکونت در مناطق حاشیه‌ای تهران می‌تواند بهترین مکان برای رشد آسیب‌های اجتماعی باشد. مضاف بر اینها، تعداد مستأجران در این چند سال به شدت افزایش پیدا کرده است و سهم 5/34 درصدی درآمد ماهیانه خانوار برای اجاره صرف می‌شود و تعداد مستأجران در تهران به بالای 42 درصد رسیده است.
احمد توکلی در جلسه ماهیانه دیده‌بان شفافیت و عدالت در 29 خرداد 97 بیان کرد: «از عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی به دلیل اجرا نکردن قانون راه‌اندازی سامانه ملی املاک و اسکان کشور و نگرفتن مالیات از خانه‌های خالی در این زمینه شکایت کردم.» وی افزود: «بنا به گفته خود مسئولین تاکنون به دلیل اجرا نشدن قانون مذکور، ۳۴۰ میلیارد تومان به بیت‌المال ضرر رسیده است.»
رئیس دولت هم از گرانی بخش مسکن ناراضی بوده و در جلسه رأی اعتماد به وزرا از مردم عذر‌خواهی کرد. آقای روحانی با اشاره به اینکه امروز وزیر راه و شهرسازی بار مسئولیت سنگینی بر دوش دارد، گفت: «به عنوان رئیس‌جمهور خدمت شما عرض می‌کنم و در برابر مردم می‌گویم در زمینه مسکن دولت بدهکار مردم است. ما باید مسئله مسکن را حل کنیم.»
با مروری بر عملکرد آخوندی و انتقادهایی درباره سقوط هواپیما، تصادف‌های سنگین جاده‌ای با تلفات بالا، حادثه‌های ریلی مانند حادثه قطار تبریزـ مشهد، گرانی شدید قیمت مسکن، خرید واگن از خارج بدون لحاظ کردن توان داخلی، بهم خوردن قراردادهای خرید هواپیماهای پسابرجامی، کسری ساخت در بخش مسکن، بی‌توجهی به پروژه‌های نیمه‌تمام به ویژه مسکن مهر، نارضایتی مردم و مسئولان حتی رئيس‌جمهور که دولت را در زمینه مسکن بدهکار مردم می‌داند و خسارت‌بار دانستن دوره وزارت آخوندی از سوی دوستان جریانی وی، این سؤال را مطرح می‌کند که به کدام دلیل منتخبان ملت نامه تشکر‌آمیز از آخوندی به نگارش درآورده‌اند، الله اعلم.


  مهدي سعيدي/  انتخاب شهردار براي پايتخت به يکي از مسائل مهم سياسي کشور تبديل شده است. اهميت اين جايگاه مديريتي با توجه به حدود اختيارات و ميزان اثرگذاري بر حدود يک هشتم جمعيت کشور، موجب شده است جريان‌هاي سياسي براي در اختيار گرفتن اين جايگاه تلاش کنند.
پس از تجربه تلخ شورای شهر اول تهران که به خاطر حضور اصلاح‌طلبان رقم خورده سه دوره متوالی اکثريت کرسي‌هاي شوراي شهر تهران در اختيار اصولگرايان قرار داشت و به نوعي در مديريت شهرداري پايتخت ثبات حاکم بود، ولی از ارديبهشت ماه سال 1396 اصلاح‌طلبان متولي مديريت اين جايگاه پر اهميت شده‌اند و با روي کار آمدن آنان باز هم بي‌ثباتي مديريتي و مناقشات سياسي بر اين جايگاه سايه انداخته است!
پس از انتخاب محمدعلي نجفي برای شهرداری تهران که فرایند آن با مناقشات چند ماهه همراه بود، شاهد کناره‌گيري زودهنگام وي از اين سمت بوديم. انتخاب فرد جايگزين نيز کار آساني نبود و با تنش‌هايي همراه بود که بخشي‌هايي از آن رسانه‌اي شد؛ سرانجام در ارديبهشت ماه ۱۳۹۷، سيدمحمدعلي افشاني به عنوان شهردار برگزيده شد. گزينه‌اي که حيات کاري آن نيز چندان طولاني نبود و حالا زمان رفتن افشاني نيز به دليل محدوديت‌هاي قانوني فرا رسيده و باز هم مسئله انتخاب شهردار چالش آفريده است!
اکنون که 30 گزينه‌ پيشنهادي مطرح شده و قرار است طي فرايندي، يک نفر از آنها انتخاب شود، خوب است به چند ملاحظه توجه شود:
1ـ معيار براي گزينش فردي در اين تراز از اثرگذاري بايد «تعهد» و «کارآمدي» باشد. کلان‌شهر تهران آنقدر با مسائل و مناقشات گوناگون روبه‌رو است که بدون شک حل آن با بهترين و شايسته‌ترين افراد و تيم همراه آن با سختي‌هاي بسياري همراه خواهد بود. حال تصور کنيد فردي درجه دوم در اين جايگاه بنشيند! در اين شرايط معلوم خواهد بود که شهروندان تهران با چه مشکلات عديده‌اي مواجه خواهند شد. شايسته‌سالاري در اين جايگاه به برخورداري از تخصص، تجربه کاري مرتبط، دارا بودن کارنامه مثبت، جواني و انگيزه بالا، روحيه کار جمعي، داشتن برنامه راهبردي براي توسعه شهري و... است که انتظار می‌رود این ویژگی‌ها در گزينه نهايي شوراي شهر جمع باشد.
البته در ميان سي گزينه مطروحه که برخي از آنان انصراف خود را اعلام کرده‌اند، در همان نگاه اول مشخص است که عده‌ای چنین ويژگي‌هایی ندارند و قرار گرفتن اسامي آنان در فهرست سي نفره نگراني‌هايي را در افکار عمومي ايجاد کرده است.
2ـ غلبه رويکرد سياسي‌ـ جناحي بر شايسته‌سالاري بزرگ‌ترين آفتي است که در چهار دهه اخير به مانعي براي کارآمدي مديريت‌هاي کشور بدل شده است. تجربه سياسي‌کاري در حوزه‌هاي گوناگون اعم از دولت و قوه مجريه و معاونان و استانداران و فرمانداران، مجلس شوراي اسلامي و شوراهاي شهر و روستا در طول سال‌هاي اخير آنقدر پرهزينه و رنج‌آور بوده که به نظر مي‌رسد ديگر تکرار آن در چهل سالگي انقلاب قابل قبول نباشد! متأسفانه، همان‌طور که يادآوري شد اصلاح‌طلبان در اين زمينه سابقه خوبي ندارند و عملکرد يک سال و نيم گذشته نيز بر نگراني‌ها افزوده است.
رقابت سياسي درون گفتماني اردوگاه اصلاح‌طلبان در شوراي شهر با محوريت سه حزب کارگزاران، اعتماد ملي و اتحاد ملت، مزيد بر علت شده و فضا را براي سياسي‌کاري و فاصله گرفتن از شايسته‌سالاري هموار کرده است! همين رقابت موجب شده است در حدود يک سال و نيم از عمر شوراي پنجم، شاهد نبود ثبات در مديريت شهري باشيم. به نظر مي‌رسد، تا اين رويکرد منفعت‌طلبانه سياسي کنار گذاشته نشود، نمي‌توان انتظار داشت خروجی تصميم‌گيري‌ها در شوراي شهر تهران کارآمدسازي شهرداري باشد!
با اين حال، بايد خطاب به نمايندگان مردم در شوراي پايتخت يادآوري کرد زمان براي تحول در عملکرد سياسي فرا رسيده است و مردم بيش از اين نمي‌توانند در انتظار ثبات در مديريت شهر تهران باشند. اين انتخاب معياري براي قضاوت هوشمندانه شهروندان در زمینه ميزان کارآمدي تفکر اصلاح‌طلب و عملکرد اصلاح‌طلبان در اداره امور اجرايي کشور خواهد بود!


   حسن خدادی/ جایگاه معنوی و مادی جمهوری اسلامی ایران در معادلات منطقه‌ای و بین‌المللی سبب شده است همواره تهدیدهایی به دو شکل «سخت و نرم» از سوی قدرت‌های بزرگ نسبت به ایران اسلامی اعمال شود. تنها راه ایستادگی در مقابل استکبار جهانی و تهدیدهای آن، طبق بیانات رهبر فرزانه انقلاب، حضرت امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی)، استمرار تفکر «مبارزه و آمادگی دفاعی» در همه زمینه‌هاست. موضوعی که از سال‌ها پیش معظم‌له بر آن بارها تأکید فرموده‌اند: «در مقابل شیوه‌های پیچیده‌ تهاجم دشمنان، پدافند غیرعامل نیز باید کاملاً هوشیار و جدی باشد و به‌ صورت علمی، دقیق، به‌ روز و همه‌جانبه، عمل و با هرگونه نفوذ مقابله کند.»(6/8/۱۳۹۷)
نتایج به دست آمده نشان می‌دهد، تهدیدهای فراروی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران از نظر ماهیت و روش اجرا در حال تغییر بوده و در حوزه‌های «نظامی»، «فناوری‌محور» و «مردم‌محور» متمرکز شده است.    بنابراین شایسته است مسئولان نظام در اجرای تدابیر معظم‌له با نگرشی انقلابی و دین‌محور با بهره‌گیری از راهبردهای کلان بازدارندگی و رویکرد تخصصی، دفاعی و امنیتی، در به‌کارگیری و اجرای اصول پدافند غیر عامل در کشور و نیروهای مسلح اقدام کنند. راهبرد جهان استکبار علیه نظام اسلامی، ایجاد تنش در منطقۀ غرب آسیا، دامن زدن به اختلافات عقیدتی میان شیعه و سنی در کشورهای مسلمان منطقه و تحمیل فشارهای اقتصادی و سیاسی علیه جمهوری اسلامی ایران به منظور مهار و مقابله با نفوذ و گسترش الگوی انقلاب اسلامی ایران در منطقه است. در حال حاضر، تهدیدها از نظر کیفی و کمی دچار تغییر شدند؛ چون مفهوم قدرت نیز در حال تغییر است. رشد فناوری در حوزه‌های ماهواره، فناوری اطلاعات با سامانه‌های عملیاتی‌ـ روانی، عملیات رسانه‌ای و فناوری رایانه‌ای سبب شده است تهدیدها و نظریات سلطه‌جویانه، عرصه‌های نظامی به دیگر حوزه‌های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی متفاوتی را در بر گیرد و از حوزه‌های صرفاً فناوری و... گسترش یابد. این توسعۀ علمی سبب شده است تهدیدها در حوزه‌های متفاوتی شکل بگیرد و توانمندی رقبا و دشمنان را تحت تأثیر قرار دهد. از این رو تهدیدهای حوزه‌های غیر نظامی هم توسعه‌یافته است. رویکرد دشمنان جمهوری اسلامی ایران، هوشمندسازی فناوری‌ها به نفع واپایش آنها در جهت منافع خودشان است. آمریکا و رژیم صهیونیستی به سمت تسلط، خرید و واپایش فناوری‌ها گام برمی‌دارند. بر اساس تعاریف فوق، ما سه‌ گونه تهدید داریم: الف‌ـ تهدیدهای نظامی، ب‌ـ تهدیدهای نوین یا فناورانه‌محور و ج‌ـ تهدیدهای مردم‌محور.
بنابراین، برای در امان ماندن از تهدیدهای دشمنان، تقویت بنیۀ دفاعی از جمله به‌کارگیری پدافند غیر عامل، امری ضروری و جدی است و ‌باید در اولویت باشد؛ موضوعی که رهبر معظم انقلاب بارها در دیدار با مسئولان کشوری، لشکری و دیگر نهادهای دولتی بر آن تأکید کرده‌اند و سیاست‌های کلی نظام را در این زمینه تصویب و ابلاغ فرموده‌اند. یکی از بهترین و ارزان‌ترین روش‌های مبارزه و مقابله با تهدیدها با هر ماهیت و روشی، پدافند غیرعامل و به‌کارگیری اصول و ملاحظات آن برای افزایش بازدارندگی، کاهش آسیب‌پذیری، تداوم فعالیت‌های ضروری، ارتقای پایداری ملی و تسهیل مدیریت بحران در مقابل تهدیدها و اقدامات نظامی دشمن است: «اگر مدیران کشور اهمیت این مسئله را درک نکنند و پدافند غیرعامل به ‌طور شایسته توسعه پیدا نکند، کشور در معرض تهدیدهای بعضاً غیر قابل جبران قرار خواهد گرفت؛ بنابراین مسئولان بخش‌های مختلف کشور-چه بخش‌های نظامی و چه بخش‌های غیر نظامی باید با پدافند غیرعامل همکاری کامل و لازم انجام دهند.»(همان)
در حوزۀ تهدیدهای نظامی، دشمنان با توجه به ارتقای سطح بازدارندگی نظامی جمهوری اسلامی ایران کمتر به این حوزه فکر می‌کنند. دشمنان در زمینۀ تهدیدهای مردم‌محور با رویکردهای جنگ نرم یا جنگ ایده‌ها و باورها، در واقع به فکر چرخش ذهن مردم به سمت اهداف خودشان هستند. در حوزۀ تهدیدهای فناوری دشمنان بیشتر به دنبال تهدیدهای رایانه‌ای، زیستی، شیمیایی و الکترومغناطیس هستند.

ناتوانی آمریکا در تحریم نفت ایران
روش‌های ناکارآمد ایالات متحده در قطع صادرات نفت کشورمان آمریکا را وادار کرده است از ماهواره‌های جاسوسی کمک بگیرد و درصدد است جلوی بخشی از صادرات نفت ایران را پس از آغاز اعمال تحریم‌ها بگیرد. 
به گزارش وال‌استریت ژورنال، نفتکش‌های حامل نفت ایران همواره از چند روش، از جمله تغییر پرچم یا خاموش کردن سیستم‌های ناوبری برای حمل نفت ایران در زمان تحریم‌ها استفاده کرده‌اند. روزنامه فایننشال‌تایمز، از نفتکش‌های ایرانی به نفتکش‌های ارواح (ghost tankers) یاد کرده است که کار نقل و انتقال صدها هزار بشکه نفت را با رادارهای خاموش انجام می‌دهند. همچنین آمریکا و متحد اصلی‌اش در منطقه، یعنی عربستان سعودی در پرکردن نفت ایران در بازار موفق نبوده‌اند. کاهش نسبی عرضه نفت به بازار از سوی ایران یکی از عوامل افزایش قیمت نفت در ماه‌های اخیر بوده، به نحوی که عملاً افزایش قیمت، کاهش عرضه نفت از سوی ایران را در بودجه کشورمان جبران کرده است.
 در همین حال در آستانه اعلام بازگشت تحریم‌ها، آمریکا ناچار شد به هشت کشور معافیت بدهد تا همچنان به خرید نفت از ایران ادامه دهند. این در حالی است که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور و «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا، بارها تأکید کرده‌اند که در آبان فروش نفت ایران را به صفر خواهند رساند. 
جالب این است که در دوره گذشته تحریم‌ها، تنها شش کشور از تحریم نفتی ایران معاف شده بودند که همین موضوع، با انتقاد ترامپ مواجه شد که دولت اوباما باید به طور آنی و ناگهانی همه کشور‌های خریدار نفت ایران را تحریم می‌کرد، اما حالا بلومبرگ خبر داده است که آمریکا برای هشت کشور معافیت‌هایی را صادر 
کرده‌ است.

هشدار نیویورک‌تایمز به آمریکا
نیویورک‌تایمز نوشت: در طول نبرد به اصطلاح با تروریسم، آمریکا تقریباً سازوکارهای مالی جهانی را به یک امپراتوری مخفی تبدیل کرد. ایالات متحده از قدرت دلار و تأثیرش در سازوکارهای مالی مانند سوئیفت برای رصد فعالیت‌های مالی دشمنانش و سازمان‌های تروریستی بهره برده و حتی گاهی کشورهایی مانند کره شمالی را از نظام پرداخت بین‌المللی بیرون 
رانده است.
 این سازوکار به شکل مؤثری بانک‌های خارجی را به عاملان اطلاعاتی آمریکا تبدیل کرد. در ادامه این مطلب آمده است: تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران، شامل نقل و انتقالات مالی نیز می‌شود و در نتیجه آمریکا سوئیفت را تحت فشار خواهد گذاشت تا ارتباط ایران با نظام بانکی بین‌المللی را قطع کند. 
سوئیفت مانند یک اداره پست جهانی برای بانک‌ها عمل می‌کند و یک سازوکار امن پیام‌رسانی برای اغلب بانک‌های جهان به وجود آورده است. بنابراین قطع دسترسی ایران مشکلاتی را برای این کشور در پی خواهد داشت، اما اگر آمریکا این برنامه را پیاده کند، پیامدهای آن متوجه آمریکا نیز خواهد شد.
 این کار موجب تخریب اثرگذاری آمریکا در سازمان‌های مالی بین‌المللی و تضعیف قدرت اثرگذاری آن بر کشورهای متحد و متخاصم می‌شود. جک لیو، وزیر خزانه‌داری آمریکا بین سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷، هشدار داد که اگر آمریکا قدرت مالی خود را همیشگی بداند، ممکن است کشورهای دیگر به فکر جایگزینی دلار و سازوکارهایی مانند سوئیفت بیفتند. هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان نیز به تازگی همین تهدید را مطرح کرده است. او با انتشار یادداشتی در یکی از روزنامه‌های اقتصادی آلمان، پیشنهاد داد که اروپا سازوکار پرداخت مستقل خود به عنوان جایگزین سوئیفت را تأسیس کند.

محسن مهدیان: تا دیروز اصلاح‌طلب‌ها از این دولت اعلام برائت می‌کردند. این روزها خود دولتی‌ها هم از خودشان تبری جسته و جاخالی می‌دهند. رسم اخلاق نیست؛ ولی فارغ از این، باید بایستید و جواب دهید. اگر کاره‌ای نبودید و نیستید، سال‌ها صدارت و وزارت‌تان خلاف شرع مسلم بوده و گناه‌تان مضاعف است. اسحاق جهانگیری: تا این لحظه اجازه برکناری منشی‌ام را هم نداشتم. محمد شریعتمداری: من که دیگر نیستم. هیچ جای دیگر هم مرا به کار نگیرید. سیف، رئیس کل سابق بانک مرکزی: من کاره‌ای نبودم و اگرنه اصلاح می‌کردم. مسعود نیلی، مشاور ارشد رئیس‌جمهور: در نظام تصمیم‌گیری دولت حضور ندارم و اتفاقات اقتصادی امسال ربطی به من ندارد. حسام‌الدین آشنا هم همه مسئولیت‌های دولتی خودش را از پروفایل توئیترش حذف کرد. عباس آخوندی: با این سطح از تفاوت دیدگاه با رئیس‌جمهور، از حیث اخلاقی ادامه کار من درست نیست.
علیرضا پناهیان: آدم تنبل و راحت‌طلب، از معارف اسلامی، قسمت‌های راحت دین را می‌بیند و تئوریزه می‌کند. برای نمونه صلح و سازش‌ـ-مانند صلح امام حسن(ع)‌ـ را می‌بیند و آن را برجسته می‌کند. او از کربلا و رنج‌های مجاهدانه و عزتمندانه، قسمتِ مذاکره‌اش را می‌بیند! این ناشی از فکرش نیست، ناشی از شخصیت اوست.
 محسن رضایی: بزرگ‌ترین بدعتی که در حال روی دادن است، خطر بی‌دولتی است؛ بی‌دولتی نه به معنای نبود دیوان‌سالاری، بلکه به معنای فقدان هماهنگی و تنظیم مناسبات اجتماعی و اقتصادی است. قانون اساسی، وظایف نظارتی نهادهای نظام را روشن کرده است تا بی‌دولتی رخ ندهد. هر چه به این وظایف عمل کنیم، خودکامگی و  فساد مجال بروز نمی‌یابد.
محمد ایمانی:160 نماینده پاسخ بدهند دقیقاً از کدام عملکرد وزیر مستعفی راه و شهرسازی تشکر کردند؟ آنها وکلای مردمی هستند که تورم 83 درصدی مسکن را در همین یک سال گذشته متحمل شدند یا وکیل وزیر مولتی میلیاردر و ویلانشین؟!

 دلسوز حوزه و مراجع
مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در بیانیه‌ای نامه آیت‌الله یزدی خطاب به آیت‌الله شبیری‌زنجانی را در راستای صیانت و حراست از جایگاه والای مرجعیت و دفاع از نظام و ارزش‌های انقلاب اسلامی برشمرده و تأکید کرد: «کسانی که آگاهی به سابقه طولانی روابط علما و گفت‌وگو و مکاتبات آنان دارند، به خوبی می‌دانند که چنین نامه‌نگاری‌ها با ضعف و شدت بیشتر میان اعلام امری مرسوم و معمول بوده است. به راستی همانان که دیروز نقد معصوم(ع) را با بافتن هزار و یک دلیل در بوق کردند، چرا امروز از صدور این نامه خیرخواهانه و نه منتقدانه، خلاف آنچه بودند و گفتند، عمل می‌کنند؟ و تعجب آنکه برخی از دولتیان، دلسوز جایگاه مراجع عظام (دامت برکاتهم) شدند، آیا در طول سالیان اخیر تذکرات مراجع بزرگوار تقلید در امور ملی، بین‌المللی، فرهنگی، معیشتی و حیثیتی را نشنیدند و آنجا از احترام و تکریم مراجع معظم چیزی نگفتند و تمکین نکردند؛ ولی به یکباره دلسوز حوزه و مراجع شدند چه آنکه تعجب از دوستان گرامی است که آیا این‌گونه دخالت‌ها با استقلال حوزه منافات
 ندارد؟»
خوب شد استعفا دادید
شهردار اول به بهانه بیماری پست خود را ترک کرد و حالا از ازدواج مجدد وی و پاسخ همسر دومش اخباری منتشر شده است. در همان ایام موضوعات زیادی درباره استعفای نجفی مطرح شد؛ اما همسر جدید شهردار سابق تهران پس از هشت ماه پرده از حواشی برداشت و گفت: «هر فردی می‌تواند عاشق شود و ازدواج کند، همه انسان‌ها تا زمانی که جان دارند حس دوست داشتن در وجودشان است.» وی با اشاره به نحوه ازدواجش با دکتر نجفی تأکید کرد: «آقای دکتر نجفی از من خیلی محترمانه خواستگاری کردند و من هم پس از مشورت با خانواده به ایشان جواب مثبت دادم، این زندگی سر گرفته است.» بعد از انتشار این خبر فاطمه دانشور، عضو سابق شورای شهر به صحبت‌های همسر دوم نجفی در اینستاگرام واکنش نشان داد و گفت: «آقای دکتر! کار خوبی کردید که استعفا کردید! چون مردی که پای عهد با همسری که یک عمر به پایش نشسته نایستد، پای عهدش با مردم و شهروندان شهرش هرگز 
نمی‌ایستد.»
راهکار حل اختلافات
سهیلا جلودارزاده، فعال اصلاح‌طلب و از نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس طی یادداشتی نوشته است: «من به همه وزیران محترم توصیه می‌کنم نمازشان را اول وقت در مقابل پروردگار بجا بیاورند. مردم ایران سختی زیادی را به خاطر حفظ این نظام تحمل می‌کنند و جا دارد آقایان ان‌شاءالله با نیت خدمت از خودشان بگذرند و به حل مسائل مردم فکر کنند و بدانند که مردم قضاوت می‌کنند. این مسئله سبب می‌شود اختلافات کم شود.» در بخش دیگری از این یادداشت آمده است: «خوب است که اخلاق را سرلوحه امور قرار دهند و خدای یکتا را بپرستند و از پرستش خود، نفس، شیطان، پول و مقام دوری کنند که اگر این‌گونه باشد، اختلافات خود به خود حل
 می‌شود.»
آزمون انتخاب شهردار
این سومین بار است که طی یک سال و اندی کاندیداهای شهرداری تهران صف می‌کشند تا شهردار جدید را تعیین کنند. باز هم بیش از 30 کاندیدا در جریان اصلاحات از گروه‌های سیاسی متفاوت در این فهرست حضور دارند. برخی از افراد اصلاً سابقه اجرایی ندارند؛ اما باز هم در فهرست کاندیداهای اصلاح‌طلبان نام‌شان آمده است. رسانه‌ها و افکار عمومی باز هم این سؤال را از شورای شهری‌ها می‌پرسند که آیا اصلاح‌طلبان در سومین آزمون انتخاب شهردار هم رد می‌شوند؟ در دو آزمون قبلی که این جریان سیاسی نتوانست نمره قبولی بگیرد، همین روند سیاسی‌کاری
 طی شد.