بازنگاهی به فضاسازی‌های رسانه‌ای درباره بودجه ۹۸

 اکبر ابدالی‌محمدی*/  تدوین لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ با تأکید بر شفاف‌سازی، تنظیم عملکردی بودجه، توجه به اشتغال و توسعه عدالت از اواسط آبان ماه به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ و پس از بررسی در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوه و در نهایت در هیئت دولت تصویب شد.
مباحث مرتبط با بودجه سال آینده با سه رویکرد اطمینان از تأمین کالاهای اساسی مردم با ارز دولتی، اصلاح و افزایش حقوق شاغلان و بازنشستگان و حمایت از تولید و اشتغال و تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام با مشارکت مردم و بخش خصوصی است.
با توجه به اعلام و ارسال لایحه بودجه سال 1398 از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی برخی شبهات در اذهان عمومی شکل گرفته است که تلاش می‌کنیم به برخی از آنها پاسخ دهیم.
اولاً، کل بودجه حدود 1700 هزار میلیارد تومان است، از این مقدار فقط 25 درصد در مجلس شورای اسلامی بررسی می‌شود که بودجه عمومی کشور بوده و حدود 478 هزار میلیارد 
تومان است.
در این مدت، فضاسازی‌ها و هیاهوها در فضای مجازی و همچنین اظهارات نامناسب برخی مسئولان امر درباره جزئیات بودجه مشکلاتی را در سطح جامعه به وجود آورده است که متأسفانه رسانه‌های بیگانه نیز در این موضوع کم نگذاشته‌اند؛ از جمله
1ـ تضعیف نقاط قوت نظام جمهوری اسلامی در حوزه‌های فرهنگی و دفاعی؛
2ـ سرگرم کردن مردم به نحوی که مردم مسائل و مشکلات اقتصادی، رفع تحریم‌ها، بی‌ثباتی بازار ارز، هشت ماه معطل ماندن کشور از سوی اروپایی‌ها و... را از یاد ببرند؛
3ـ تغییر فلش ضعف از دولت و مجلس به سمت نهادهایی که در اقتصاد نقش بسزایی ندارند؛ مانند حوزه‌های علمیه، سازمان تبلیغات اسلامی و...؛
4ـ تحت‌الشعاع قرار دادن نقاط تاریک بودجه؛
5ـ به حاشیه رفتن شعار سال مبنی بر حمایت از کالای ایرانی.
حدود 75 درصد بودجه کشور معادل 1270 هزار میلیارد تومان از 1700 هزار میلیارد تومان کل مربوط به بودجه شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و مؤسسات وابسته به دولت است؛ اعم از شرکت ملی نفت، شرکت ملی گاز، توانیر و... که حتی برخی از اینها به مجلس نیز پاسخگو نیستند و طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی آمار و اطلاعات خود را به مجلس ارائه نمی‌دهند؛ از سوی برخی از این شرکت‌ها سال‌هاست که زیان‌ده هستند و با کمک دولت و بیت‌المال مخارج خود را تأمین می‌کنند تا سر پا بمانند.
موضوع دیگری که در هفته‌های اخیر نقل محافل رسانه‌ها بوده، بحث بودجه دفاعی کشور است. دولت در حالی بودجه دفاعی کشور را حدود 52 هزار میلیارد تومان قرار داده که این رقم نسبت به سال گذشته 17 درصد کاهش داشته است. حال اگر این رقم را با نرخ دلار در بازار محاسبه کنیم، حدود ۵/۶ میلیارد دلار اختصاص می‌یابد. اگر بخواهیم این مقدار بودجه را با بودجه دفاعی کشورهای منطقه مقایسه کنیم، به نکات جالب توجهی
 خواهیم رسید.
طبق آمارها بودجه دفاعی کشور ما کمترین مقدار را در بین کشورهای منطقه دارد و در بین کشورهای دنیا در جایگاه ۳۳ است. این در حالی است که منطقه ما مملو از ناآرامی‌ها و ناامنی‌های تروریستی و جنگ‌های نیابتی است و بحمدالله ایران اسلامی با وجود امنیت پایدار به صورت نگین انگشتری در این منطقه می‌درخشد.
از سویی، بودجه دفاعی ما رابطه مستقیمی با اقتصاد کشور دارد؛ چرا که بسیاری از شرکت‌های خرد و کلان در حال فعالیت با بخش‌های دفاعی در حوزه‌های گوناگون، از جمله عمرانی، صنعتی، دفاعی و... هستند.
برای نمونه، چندی پیش که وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، جنگنده کوثر را رونمایی کرد، می‌توان گفت حدود ۴ هزار نفر به صورت مستقیم در این زمینه مشغول به فعالیت بودند؛ در حالی که اگر کشورمان در این زمینه واردکننده بود، شاید چندین برابر باید خرج واردات چنین ادوات و تجهیزات نظامی می‌کرد؛ اما به حول قوه الهی کشور ما در این زمینه خودکفا، تولیدکننده و حتی صادرکننده است.
مورد دیگری که متأسفانه رسانه‌ها به عمد یا از روی ناآگاهی مطرح می‌کنند، اختصاص بیش از حد اعتبارات به حوزه مسائل فرهنگی و دینی است؛ در حالی که کل بودجه تخصیص یافته به این حوزه حدود 1300 میلیارد تومان است که نسبت به کل بودجه حدود ۱/۰ درصد را شامل می‌شود که در مقایسه با بودجه کل، رقم خاصی نیست.
برای نمونه، بودجه‌ای که امسال برای نهاد جامعه‌المصطفی در نظر گرفته شده، حدود 200 میلیارد تومان است که در مقایسه با پارسال 100 میلیارد تومان از آن کاسته شده است. در حالی که اگر عملکرد آن را بررسی کنیم، متوجه می‌شویم بنا به آماری که خود این سازمان ارائه کرده، از ابتدای تشکیل این نهاد تاکنون حدود 50 هزار نفر از 130 ملیت گوناگون از این نهاد فارغ‌التحصیل شده‌اند و همچنین حدود 50 هزار نفر هم مشغول به تحصیل هستند. نکته جالب‌تر اینکه این نهاد توانسته است حدود 50 میلیون نفر را در سراسر جهان شیعه کند، به گونه‌ای که برخی از این افراد توانسته‌اند در کشور‌های‌شان به جایگاه‌های استراتژیک در نظام حکومتی خود دست یابند و به مثابه یک ذخیره، نماینده یا سفیر برای انقلاب اسلامی فعالیت کنند. می‌توان گفت، نهاد جامعه‌المصطفی یک وزارت خارجه در امور دینی و فرهنگی است که اگر دولت بتواند از این ظرفیت استفاده کافی را ببرد، می‌تواند ارتباطات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی گسترده و وسیعی را در این زمینه با کشورهای مقصد شکل دهد؛ در حالی که بودجه اختصاص یافته به وزارت امور خارجه کشورمان هفت برابر نهاد جامعه‌المصطفی است.
*پژوهشگر و عضو انجمن مدرسان اقتصاد مقاومتی کشور

مبتکر اقتصادی بازنشسته در گفت‌وگو با صبح صادق

 اکبر کریمی/ رهاسازی فاضلاب و زباله کشتارگاه‌های دام و طیور در گوشه‌هایی از کشور، آسیب‌های زیست‌محیطی فراوانی بر جای می‌گذارد. تولید بوی نامطبوع، آلودگی روان‌آب‌ها و سفره‌های آبی و از بین رفتن زیست‌بوم گیاهی و جانوری برخی از این آسیب‌های جبران‌ناپذیر است. این در حالی است که با به کارگیری فناوری‌های روز می‌توان همین فاضلاب و زباله‌های کشتارگاهی را فرآوری و بخش بزرگی از نیازهای غذایی و خوراک دام و آبزیان کشور را تأمین کرد.
همه آنچه پس از کشتار حیوانات بر جای می‌ماند و از دید ما به درد نخور و دور ریز است، حتی خون و استخوان حیوان قابلیت فرآوری و تبدیل شدن به خوراک دام را دارد. پوست، پر، سر و دیگر اجزای مرغ نیز این‌گونه است و حتی می‌شود علاوه بر خوراک دام، مواد اولیه بسیاری از کرم‌ها، واکس‌ها و... را از همین زباله‌های کشتارگاهی به دست آورد. زباله و دور ریز کارخانه‌های تولید کنسرو ماهی نیز قابلیت فرآوری و تبدیل شدن به سرمایه را دارند. این جملات بخشی از گفته‌های پاسدار بازنشسته بندرعباسی است که نزدیک به 10 سال تجربه تولید پودر ماهی را در کشور دارد. گزارش این شماره از نشریه به فعالیت این مبتکر اقتصادی پرداخته
 است.

موفقیت‌هایم را
 مرهون تجربیاتم در سپاه می‌دانم
«عبدالله سلمانیان» در طول دوره خدمتش، سابقه به نسبت بالای مدیریتی در شرکت‌های تولید مواد غذایی داشته است. او چند سالی عضو هیئت‌مدیره شرکت مائده و تولیدکننده انواع محصولات غذایی کنسروی بوده و مدتی نیز به عنوان مدیر عامل شرکت تولید کنسرو ماهی خلیج‌فارس فعالیت داشته است. سلمانیان ورودش به حوزه تولید پودر ماهی را مرهون تجربیاتش در مراکز گوناگون تولید مواد غذایی وابسته به سپاه می‌داند.
او همزمان با بازنشستگی در سال 88، به این فعالیت پرداخت و با خرید بخشی از سهام کارخانه‌ای تازه‌تأسیس در چابهار، به همراه سه نفر از شرکایش، شش سالی در این حرفه تجربه کسب کرد، تا اینکه در خرداد 95 «شرکت پودر ماهی صیاد قشم» را به کمک دو نفر از دوستانش راه انداخت. در این شرکت تازه‌تأسیس که کمتر از سه سال از آغاز به کار آن می‌گذرد، ماهی‌های حرام‌گوشت، غیر مأکول و ریز صید شده فرآوری می‌شود. سلمانیان در این زمینه می‌گوید: «ما از ماهی‌های غیر مأکول و حرام‌گوشتی که در تور صیادان می‌افتند، پودر ماهی تولید می‌کنیم که عمدتاً برای پرورش آبزیانی چون ماهی قزل‌آلا و میگو و بعضی دیگر از ماهی‌های پرورشی داخل کشور استفاده می‌شود.»

تولید 1000 تن پودر ماهی  در سال
شرکت «صیاد قشم» در زمینی با مساحت 3100 مترمربع در حاشیه جزیره قشم ساخته شده و دو دفتر فروش در قشم و تهران دارد. در این مجموعه برای 25 نفر اشتغال‌زایی مستقیم شده است. به تناسب میزان صید در جزیره قشم، میزان تولید آن نیز در طول سال متغیر است. سلمانیان در این باره می‌گوید: «در برخی ماه‌های سال صید انجام نمی‌شود و در برخی ماه‌ها صید زیاد است، به همین دلیل میزان تولید ما در هر ماه متغیر است. ظرفیت اسمی کارخانه 3000 تن است، اما اکنون سالیانه حدود 1000 تن پودر ماهی تولید می‌کنیم.»
از اسفند تا پایان خرداد ماه، به دلیل حجم بالای صید در دریا و وجود درصد بالایی از مواد اولیه، این کارخانه اوج فعالیت خود را دارد و دو ماهی از سال نیز به دلیل نبود صید و مواد اولیه تعطیل می‌شود و در این مدت، عملیات تعمیرات و بازسازی دستگاه‌ها انجام می‌شود.
محصول «صیاد قشم» به شرکت‌های تولیدکننده خوراک دام فروخته می‌شود، تا با انجام مرحله‌ای دیگر از فرآوری، این محصول به خوراک آبزیان تبدیل شود. پس از این مرحله، محصول نهایی به مزارع پرورش ماهی یا شرکت‌های پرورش طیور و دام می‌رسد و با این چرخه غذایی تقریباً هیچ بخشی از اعضای آبزیان دور ریخته نمی‌شود. به گفته سلمانیان، مشابه کارخانه «صیاد قشم» شرکت‌هایی در جزیره قشم، جاسک، میناب و دیگر شهرهای جنوبی و شمالی کشور فعالیت 
می‌کنند.
مشکلات تولید
سلمانیان از مشکلات اداری بر سر راه تولید و از ایرادهایی که سازمان‌های دولتی مانند اداره حفاظت از محیط زیست از این کارخانه و بخش‌های تولیدی مشابه می‌گیرند، گله دارد. مواد اولیه این کارخانه‌ها را دور ریز ماهیان دریایی تشکیل می‌دهد و طبیعتاً‌ این مواد و عملیات فرآوری روی آن، بوی نامطبوعی ایجاد می‌کند، ایراد این اداره نیز برای همین موضوع است که این تولیدی‌ها را مجبور به نصب دستگاه‌های بوگیر کرده است؛ دستگاه‌هایی که هزینه‌های کلانی را به کارخانه‌داران تحمیل کرده و به شدت هزینه‌های تولید را در این بخش بالا برده است. این هزینه‌های گزاف، صرفه اقتصادی منطقی ناشی از تولید را در کشور از بین می‌برد و کارخانه‌ها را به تعطیلی 
می‌کشاند.
بنا به گفته سلمانیان، قیمت خارجی پودر ماهی نسبت به داخل اختلاف دو برابری دارد و با وجود اینکه تولیدکننده داخلی محصولش را با نصف قیمت بازار جهانی در داخل عرضه می‌کند، کمک نکردن دولت در کنار ایجاد این نوع موانع اقتصادی، فشار مضاعفی را به تولیدکننده داخلی وارد می‌کند.
درد دل این تولیدکننده کشورمان، نگرانی‌های برخی کارخانه‌داران صنعتی از اجرای معاهده آب و هوایی پاریس را نیز یادآوری می‌کند که در حوزه‌های زیست‌محیطی موانع جدی و هزینه‌های کلانی برای تولید‌کنندگان ایجاد می‌کند. هنوز بسیاری از کشورها به دلیل بالا رفتن هزینه‌های تولیدشان به این معاهده نپیوسته‌اند و حتی کشوری مانند آمریکا نیز سال گذشته میلادی برای حمایت از تولید داخلی خود از آن خارج شد. به نظر می‌رسد برای در امان ماندن بخش‌های تولیدی از تحمیل هزینه‌های مالی بیشتر، مجلس باید دقت بیشتری در مراحل تصویب این معاهده داشته باشد.
برای تهیه گزارش از فعالیت‌های اقتصاد مقاومتی در استان خود با شماره تلفن 09193472981  تماس بگیرید.


 روح‌‌الله صنعتکار/ ضریب جینی یک واحد اندازه‌گیری پراکندگی آماری است که به طور معمول برای سنجش میزان نابرابری در توزیع درآمد یا ثروت در یک جامعه آماری استفاده می‌شود. این ضریب با نسبتی تعریف می‌شود که ارزشی بین صفر و یک دارد.
هر چقدر ضریب جینی نزدیک به عدد صفر باشد، برابری بیشتر در توزیع درآمد را نشان می‌دهد و برعکس هر چقدر ضریب جینی نزدیک به عدد یک باشد، از توزیع نابرابر درآمد خبر می‌دهد. اگر ضریب جینی با عدد صفر مساوی باشد؛ یعنی همه درآمد و ثروت یکسان دارند (برابری مطلق) و اگر با عدد یک مساوی باشد؛ یعنی نابرابری مطلق وجود دارد، به گونه‌ای که ثروت تنها در دست یک نفر است و مابقی هیچ درآمدی ندارند.
با استفاده از ضریب جینی می‌توان تفاوت در کمیت خدمات رفاه اجتماعی و سیاست‌های حقوق و دستمزد را بهتر درک کرد. البته، باید دانست که ضریب جینی گاهی اوقات ممکن است گمراه‌کننده باشد، به ویژه زمانی که می‌خواهیم مقایسه‌های سیاسی بین کشورهای بزرگ و کشورهای کوچک انجام دهیم.
براساس گزارش سازمان برنامه و بودجه کشور، ضریب جینی در سال ۹۶ به 3981/. رسید که نسبت به سال ۹۵ بیش از 5/2 درصد رشد داشت؛ یعنی آنکه شکاف طبقاتی از سال ۹۵ نسبت به ۹۶ حدود 5/2 درصد بیشتر شده است.
مطابق با بند ۱۴ سیاست‌های کلی نظام و تحقق کامل هدفمندسازی یارانه‌ها برای افزایش تولید، اشتغال و بهره‌وری، کاهش شدت انرژی و ارتقای شاخص‌های عدالت اجتماعی و تأکید قانون برنامه ششم توسعه در زمینه کاهش نابرابری و در راستای بهبود توزیع درآمد، سعی شده است کاهش نابرابری، بهبود رفاه اجتماعی و افزایش درآمد از طریق اقدامات اساسی متناسب با آن بهبود و تداوم یابد.
همچنین در ماده ۲۶ قانون برنامه ششم توسعه بر رقابت‌پذیر کردن عدالت بین منطقه‌ای و سرزمینی و تقویت خوداتکایی و افزایش انگیزه در استان‌ها، از طریق افزایش اختیارات استانی در طرح‌های قابل واگذاری تأکید شده است.
در همین زمینه، مطابق ماده ۳ قانون برنامه ششم توسعه در سال پایانی برنامه، ضریب جینی کل کشور باید به عدد 34/0 برسد، در حالی‌که در سال‌های اخیر متأسفانه این ضریب رشد داشته است که این خود نشان از افزایش فاصله طبقاتی دارد و برخلاف عدالت اقتصادی است.
یکی از مهم‌ترین عوامل افزایش ضریب جینی و افزایش تفاوت طبقاتی، نابرابری در دریافتی‌ها شامل دریافتی‌های رسمی و غیر رسمی و نیز اختصاص نیافتن منابع بیشتر یارانه‌ای به اقشار آسیب‌پذیر است. از عوامل دیگر آن افزایش و نوسانات شدید در بازار دارایی‌ها (ارز، سکه، خودرو و مسکن) است که به تغییر در ساختار قیمت‌های نسبی منجر شده و توزیع درآمد را نامتوازن کرده است.
رهبر معظم انقلاب با تأکید بر رعایت شاخصه عدالت فرمودند: «بدون عدالت، پیشرفت مفهومی ندارد و بدون پیشرفت هم عدالت مفهوم درستی پیدا نمی‌کند؛ باید هم پیشرفت باشد و هم عدالت. اگر بخواهید الگو بشوید و این کشور برای کشورهای اسلامی الگو بشود، بایستی گفتمان حقیقی و هدف والایی که همه برای او کار می‌کنند، پیشرفت و عدالت همزمان باشد.»
بنابراین دولت باید به شکلی مدیریت کند که حمایت‌های یارانه‌ای به ویژه در بخش نقدی به سمت نهادهای حمایتی برود و دولت توزیع مستقیم یارانه نقدی برای اقشار پردرآمد را حذف کند، یا کاهش دهد. طرح توزیع سهام عدالت هم ظرفیت خوبی برای کاهش دامنه پرداخت یارانه نقدی دارد و باید از این ظرفیت هم برای ساماندهی یارانه افراد مشمول سهام عدالت استفاده شود و توزیع مناسب‌تر سهام در مقابل مدیریت یارانه نقدی می‌تواند مطرح شود.
همچنین لازم است به سرعت و به طور کامل نوسانات قیمتی مهار شوند و قیمت‌ها پس از جهش‌های اخیر روند نزولی را طی کنند.