اجنه و شیاطین در هالیوود

 شهریار بحرانی*/90 درصد بودجه هالیوود صرف فیلم‌های فانتزی و دنیای علمی‌ـ تخیلی می‌شود که این فیلم‌ها به ترسیم فانتزی از عالم دخان و عالم اجنّه اختصاص می‌دهند. از جمله این فیلم‌ها «اودیسه کیهانی» است که در این فیلم به طور ضمنی آفرینش انسان طبق نظریه تکامل داروین بیان می‌شود و همچنین از تأثیر موجودات غیرانسانی و فرازمینی در ارتقای بشر سخن به میان می‌آید. این فیلم را می‌توان خلاصه عقیده هالیوود درباره مبحث آفرینش و آینده انسان دانست.
از دهة 60 میلادی به این سو، فیلم‌های هالیوود به سمت نمایش عالم ماورائی و دخان از دریچه‌های مختلف رفته است. این موجودات به صورت موجودات فضایی (مانند یوتی)، جن‌های آبی رنگ (مانند انیمیشن‌های اسمورف‌ها، مگامایند و علاءالدین و فیلم آواتار و...)، شیاطین، جادوگران و ارواح (مانند فیلم هگزان که نخستین فیلم در این زمینه بود و در زمان ساخت خودش اجازه نشر نیافت و همچنین مجموعه فیلم‌های جن‌گیر، طالع نحس و...)، نشان داده می‌شود.
افزون بر این در فیلم‌های متعددی راه‌های مختلفی برای نشان دادن «راه ورود» به عالم دخان نشان داده شده است. در این میان مرسوم‌ترین راه نشان داده شده در فیلم‌های علمی تخیلی، سوار شدن بر سفینه یا وسیله‌ای است که به فضا می‌رود و در نهایت موجب ارتباط با موجودات فضایی می‌شود (مانند فیلم ارتباط) از جمله راه‌های دیگر ورود به عالم دخان، ورود به زیر زمین (مانند فیلم آلیس در سرزمین عجایب و ماتریکس)، از طریق آینه (آلیس در سرزمین عجایب 2)، ورودی‌هایی که فقط انسان‌هایی با ویژگی خاصّ خونی می‌توانند از آن گذر کنند (مانند فیلم هری‌پاتر و ورود به «ایستگاه کینزکراس» و «کوچه دیاگون» و فیلم پرسی جکسون و ورود او به کوه «المپ» و...) 
در ژانر فیلم‌های ترسناک، با اجنّه و موجودات شیطانی مواجه می‌شویم که در واقع مخاطب را به شدّت می‌ترسانند؛ امّا در همین جاست که «منجی» معرفی می‌شود. در این فیلم‌ها (از جمله جن‌گیر و بچّه رزماری) خداوندی نیست؛ چنانکه تفکّر غالب بر هالیوود که همان اومانیسم است، می‌گوید: «خدا مرده است»! در چنین دنیایی، وقتی که شیطان در انسان‌ها و مردم جهان رخنه می‌کند، مردم بی‌دفاع می‌مانند و خداوند و نیروی معنوی بالاتری از شیطان وجود ندارد که بتواند بر او حاکم شود؛ در نتیجه انسان، مقهور شیاطین معرفی می‌شود و ناچار در برابر حاکمیت آنها.
در فیلم «پسر جهنّمی» به وضوح بیان می‌شود که منجی انسان‌ها، شیاطین هستند و انسان‌ها جز به وسیله آنها نمی‌توانند نجات بیابند. به این ترتیب با فیلم‌های مختلف اعلام می‌کنند که فصل حاکمیت انسان‌ها به پایان رسیده و فصل حاکمیت شیطان است، چنانکه این پیام را به صراحت در فیلم «بچه رزماری» اعلام کردند.
*کارگردان «مریم مقدس» و «ملک سلیمان»؛
 بخشی از سخنرانی 
در نشست مؤسسه موعود