کد خبر: ۳۶۱۷۶۳
تاریخ انتشار:۱۰ تير ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۰
هفت دستاورد راه‌آهن در حوزه ارتقای ایمنی و پیشگیری از سوانح ریلی در دولت سیزدهم
فعالیت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در دولت سیزدهم با ثبت دستاوردها و رکوردهایی در حوزه ارتقای ایمنی و پیشگیری از سوانح ریلی همراه بود که از جمله آنها ثبت کمترین حوادث ریلی در یک دهه گذشته و ترمز دار شدن بیش از ۹ هزار و ۶۰۰ واگن «شیربسته» قابل ذکر است.

در دولت سیزدهم رکورد ۱۰ ساله کمترین تعداد حوادث ریلی در سال ۱۴۰۲ شکسته شد. در سه سال گذشته شاهد کاهش مستمر سوانح ریلی بوده ایم و از هفته ای ۴.۵ سانحه به هفته ای ۳.۵ سانحه به طور متوسط رسید که کمترین میزان سوانح ریلی در دهه گذشته بود.

این نتیجه با تلاش مضاعف و افزایش دقت عمل کارکنان عملیاتی در مناطق مختلف از یک‌سو و اقدامات مهم زیرساختی از سوی دیگر عملی شده که یکی از اقدامات شاخص انجام شده در این راستا، اصلاح وضعیت ترمز بیش از ۹ هزار و ۶۰۰ واگن باری بود که به اذعان متخصصان امر و همچنین نیروهای عملیاتی، یک اتفاق بزرگ و به تعبیری یک انقلاب در حوزه ایمنی و ناوگان بود.

اینکه بخشی از واگن های شبکه سال‌های طولانی بدون ترمز و به اصطلاح با شیربسته در شبکه ریلی سیر می‌کردند به روال مرسوم تبدیل شده و حتی قوانین سیر و حرکت بر این اساس وضع شده بود و به درستی هم عمل نمی‌شد و به کابوسی برای لکوموتیورانان تبدیل شده بود که در نهایت طرح افزایش ایمنی واگن‌ها با التزام ترمزدار شدن ۹ هزار و ۶۲۳ واگن شیربسته در حال سیر اجرایی شد.

کاهش ۲۲ درصدی حوادث ریلی

برپایه این گزارش، کاهش مستمر سوانح ریلی و کاهش ۲۲ درصدی مجموع کل حوادث ریلی، کاهش ۲۴ درصدی حوادث راه‌آهنی و کاهش ۲۹ درصدی حوادث خروج از خط، اصلاح آیین نامه کیلومتراژ مربوط به نیروهای عملیاتی پس از ۱۰ سال، تجهیز ۱۱۱ لکوموتیو به دوربین نظارت تصویری، رشد ۲۲۵ درصدی تبدیل تقاطعات همسطح به تقاطعات غیرهمسطح، از دیگر اقدامات شاخص انجام شده در طول فعالیت دولت سیزدهم در این حوزه است.

توضیح اینکه آیین نامه کیلومتراژ سال‌ها بر اساس یک مبلغ مشخص و ثابت بود که از سال ۱۴۰۱ با اصلاح آیین‌نامه کیلومتراژ این مبلغ با فرمولی به احکام اشخاص وابسته شد و با افزایش سنواتی به صورت خودکار افزایش می‌یابد که امسال هم پرسنل مشمول کیلومتراژ افزایش سنواتی را در مبلغ کیلومتراژ دریافت کردند.