صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۳۸۸ - ۱۲:۲۴  ، 
کد خبر : ۱۰۰۲۷۲
اجلاس رهبران هشت کشور صنعتی در ایتالیا پایان یافت

تظاهرات گسترده ایتالیایی‌ها علیه«G8»


رهبران هشت کشوربزرگ صنعتی جهان موسوم به گروه جی8 با انتشار بیانیه پایانی اجلاس سه روزه خود بر خروج از بحران کنونی جهانی اقتصاد، مقابله با تغییرات اقلیمی، ضرورت توجه به مسایل اجتماعی، تسریع در روند اجلاس جهانی دوحه و مسایلی مربوط به ایران و کره شمالی به کار خود پایان دادند.
رهبران جی8 در بیانیه نهایی خود همچنین بر اهمیت مشارکت قدرت های صنعتی و اقتصادی نوظهور چین، هند، مکزیک، آفریقای جنوبی و برزیل موسوم به گروه جی5 به همراه مصر در تصمیم گیریهای اقتصادی با جی8 تأکید کرده و آن را به رسمیت شناختند. سران هشت کشور بزرگ صنعتی جهان در نخستین اقدام برای همکاری اعضای «جی8، جی5 و مصر» موسوم به گروه جدید جی14 که به تدریج جی8 نیز به جی14 تغییر نام خواهد یافت، تأکید کردند که بازارهای آزاد برای رشد و توسعه در دوران بحران مهم هستند و زمینه برای اصلاحات تجارت جهانی«دوحه» قطر نیز مهیا شده است.
همچنین در این بیانیه آمده است: رهبران گروه جی8 در اجلاس آکوییلا ضمن بررسی بحران جهانی اقتصاد و راه حل های مقابله با بحران با وجود مشاهده علایم ثبات و اعتماد بیشتر بازارهای اقتصادی متعهد به اجرای مصوبه هایی اجلاس های گذشته واشنگتن و لندن نیز شدند.
رهبران این گروه همچنین متعهد به مقابله با پیامدها و ابعاد اجتماعی بحران و توجه به مشکل افراد به عنوان اولویت های نخست و تخصیص 20 میلیارد دلار اعتبار موظف به مبارزه با فقر طی سه سال شدند.
رهبران جی8 در بیانیه پایانی خود در مورد ایجاد شرایط برای جهانی عاری از تسلیحات اتمی نیز به توافق رسیدند و در همین راستا آمریکا با برپایی اجلاسی در بهار سال 2010 در زمینه خنثی سازی تمام مواد هسته ای آسیب پذیر و بازبینی پیمان عدم گسترش سلاح هسته ای اقدام خواهد کرد.
سران کشورهای صنعتی در این بیانیه از اسراییل و رهبران کشورهای عربی منطقه نیزخواستند تا از راه حل موسوم به «دو دولت دو ملت» (فلسطین و اسراییل) حمایت کرده و مذاکرات مستقیم را از سر بگیرند و به وظایف خود که در«نقشه راه» طرح شده است، عمل کنند.
رهبران کشورهای آمریکا، کانادا، انگلیس، فرانسه، ژاپن، آلمان، روسیه و ایتالیا موسوم به گروه جی8 که به همراه سران کشورهای گروه جی5، اتحادیه آفریقا، بان کی مون دبیرکل سازمان ملل و نمایندگان سازمان های بین المللی از چهارشنبه هفته جاری درشهرزلزله زده آکوییلا ایتالیا گردهم آمده بودند روز جمعه پس ازسه روز بحث وگفت وگو به کار سی و پنجمین اجلاس جی8 پایان دادند.
تظاهرات گسترده ایتالیایی ها علیه جی هشت
در عین حال اما هزاران تن ازشهروندان ایتالیایی در رم پایتخت ایتالیا علیه رفتارهای نژادپرستانه، تبعیض نژادی واخراج مهاجران دست به راهپیمایی اعتراض آمیز زدند. هزاران تن از راهپیمایان معترض با حمل پلاکاردها و پارچه نوشته هایی درحمایت از پناهندگان و مهاجران، لایحه امنیتی دولت ایتالیا را نژادپرستانه و تبعیض نژادی دانستند.
تظاهرکنندگان با وجود تدابیرشدید امنیتی اتخاذ شده درشهر رم به سوی محل نشست وزیران کشور و دادگستری هشت کشور بزرگ صنعتی جهان گروه جی 8 حرکت کرده و با تجمع در یکی ازمیادین نزدیک محل برپاپی نشست شعارهایی علیه تبعیض نژادی، رفتارهای نژادپرستانه و نقض حقوق بشر در کشورهای عضوجی 8 از جمله ایتالیا که هم اکنون ریاست دوره ای این گروه را برعهده دارد، سر دادند.
بر پایه این گزارش، این راهپیمایی اعتراض آمیز در حالی در رم پایتخت ایتالیا برگزار شد که بنا به اعلام منابع امینتی ایتالیا حدود هزاران تن از مأموران امنیتی و نیروهای پلیس به منظورحفظ نظم عمومی و مراقبت از نشست وزیران کشور و دادگستری جی 8 از روز گذشته در رم به حالت آماده باش درآمده بودند. تظاهرکنندگان که قصد ورود به محدوده نشست وزیران کشور و دادگستری این گروه را داشتند با ممانعت مأموران پلیس و نیروهای ضد شورش که به طور گسترده درسطح خیابان ها و مراکز مهم شهرحضور داشتند مواجه شدند و از بروز هرگونه ناآرامی جلوگیری شد.
جی هشت؛ باشگاه استعمارگران
از سوی دیگر یک روزنامه آلمانی با تأکید بر بی توجهی هشت کشور صنعتی جهان به خواست قدرتهای نوپای جهانی و پافشاری بر مواضع شخصی خود این گروه را باشگاه استعمارگران نامید. روزنامه «زوددویچه سایتونگ» در تحلیلی به این موضوع پرداخته و نوشت: کشورهایی مانند چین و هند در نشست اخیر جی 8 در ایتالیا هیچ جایگاهی نداشتند؛ غرب بالاخره از اینکه بقیه دنیا را انکار کند پشیمان خواهد شد.
این روزنامه آلمانی در ادامه نوشت: مجمع اقتصاد جهانی عنوانی بود که در سال 1975 رئیس جمهوری وقت فرانسه و صدر اعظم آلمان روی این گروه (جی هشت) نهادند و در این باره با هم تفاهم داشتند که در دیدارهای سالانه قدرتمندترین رهبران اقتصادی جهان با هم در این مجمع به مشورت بپردازند. در سال 1975 در اصل تنها آمریکای شمالی و اروپای غربی از چنین ویژگی برخوردار بودند. چین، هند و برزیل کشورهای در حال توسعه فقیر یا با اقتصاد دولتی کمونیستی بودند که هیچ نقش بزرگی در اقتصاد جهانی ایفا نمی کردند. در ادامه با اشاره به نشست اعضای جی هشت در شهر زلزله زده لاکوئیلای ایتالیا آمده است: با گذشت بیش از سه دهه از آن زمان شرایط امروزه کاملاً تغییر کرده است.
این روزنامه آلمانی در ادامه خاطرنشان کرد که امروزه در حالی کانادا و ایتالیا از اعضای دائمی جی هشت محسوب می شوند که چین اقتصادی یک برابر ونیم تا دو برابر بزرگتر از این کشورها دارد. در این میان برزیل و هند که از نظر اقتصادی بسیار به غرب نزدیک شده اند نیز هیچ جایگاهی در این گروه ندارند. در ادامه آمده است: جی هشت امروزه مانند یک باشگاه استعمارگری تأثیر می گذارد. برخی اعضای این گروه از جمله آلمان پی برده اند که این مجمع با مرکزیت غرب دیگر کارش از پیش نمی رود، اما مسئله این است که کشورهای اروپای غربی و آمریکای شمالی به گونه ای دیگر نسبت به آنچه حرف می زنند عمل می کنند. آنها همواره و همه جا زمانی که یک مشارکت قدرتمندتر چین و دیگر قدرتهای جدید جهانی مطالبه می شود در جا می زنند و محدودیت ایجاد می کنند. این مسئله در صندوق بین المللی پول، بانک جهانی و سازمان ملل مشهود است. زوددویچه سایتونگ همچنین تأکید کرد که این ایجاد محدودیت ها و پافشاری ها بر موضع شخصی، جی هشت را به یک باشگاه استعمارگری تبدیل کرده است.
در ادامه آمده است: البته تا زمانی که هنوز جی هشت این گونه محکم به گذشته گره خورده است، این تغییر امکان پذیر نمی باشد که مسائل جهانی را تنها از راه مشارکت جهانی بتوان حل کرد. در بخش دیگری از این مطلب آمده است: جدیدترین ارزیابی های صندوق بین المللی پول نشان داده است که وزنه های اقتصاد جهانی جابه جا شده است. اقتصاد چین و هند این سالها با وجود بحران مرتباً رشد می کند و سال بعد این رشد سریعتر می شود. این در حالی است که غرب به آرامی در حال تجدید قوای اقتصادی است.در ادامه آمده است: کشور آلمان و دیگر کشورهای غربی با پافشاری بر مواضع خود در برابر قدرتهای جدید جهانی به گونه ای دیگر از اینکه می گویند می خواهند به تقسیم قدرت در سازمانهای بین المللی روی آورند در دنیا تأثیر می گذارند. در پایان این مطلب با تأکید بر اینکه اصلاح سیستم مالی جهانی با انجام مذاکرات در سطح گروه جی بیست تصمیم درستی بود آمده است: تا زمانی که غرب خواست کشورهای قدرتمند دیگر در دنیا را انکار می کند بدتر از این که هست احساس پشیمانی خواهد کرد.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات