صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۳۸۸ - ۱۲:۴۹  ، 
کد خبر : ۱۰۰۲۸۹

برشی از تاریخ انقلاب اسلامی از زبان«سردار احمد متوسلیان» (بخش سوم و پایانى)

سیدمهدى حسینى مقدمه: بخش پایانی گفت وگو با سردار بزرگ اسلام حاج احمد متوسلیان فرمانده سپاه اعزامی به لبنان در سال 1361 اختصاص به فضای رسانه ای و تبلیغی هجوم رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان دارد که تقدیم علاقه مندان می شود.به امید آزادی قدس و بازگشت احمد متوسلیان

*با توجه به تبلیغات مغرضانه صهیونیزم از این جنگ به نظر شما از نظر تبلیغات رسانه های جمعی ما و همچنین دستگاه تبلیغات ما چه وظایفی به عهده دارند؟
**من بی نهایت متأسفم که بگویم رسانه های گروهی ما این طور که واقعیت بوده آن را هرگز به مردم نگفته اند و به مردم ما ارائه نشده که اسرائیل اینجا چه جنایتی را انجام داده و چه کارهایی در آنجا انجام شده. به مردم گفته نشده که اسرائیل تا کجا جلو آمده، به مردم گفته نشده که خطر اسرائیل چی است. قضیه لبنان را اگر پیگیری کنیم مسئله خود لبنان مطرح نیست که الان قضیه لبنان حل شده است. مسئله الآن مسئله سوریه و تهدیدی است که اسرائیل به دمشق دارد. این باید برای مردم گفته شود. اینها در حقیقت می خواهند قضیه اسرائیل بزرگ را اجرا کنند. تهدیدهای آنان بر دمشق است و ما صریحاً می گوییم دمشق زیر آتش دقیق آنها قرار دارد.
آیا باز ما باید ساکت بشویم. آیا باز ما باید صحبت نکنیم. قریب دو سوم از خاک لبنان را اسرائیل اشغال کرده یعنی تمام مراکز مسلمان نشین را اسرائیل گرفته و الآن شرایطی را که می خواهد در لبنان تحمیل کند که فلسطینی ها کلاً سلاح هایشان را تحویل بدهند و با لباس شخصی از بیروت خارج شوند. سوریه به طور کلی از لبنان خارج بشود و به طور کلی تمام نیروهای خارجی از لبنان خارج بشوند که نیروهای ایرانی را نیز شامل می شود و نکته دیگر اینکه تا انتخابات ریاست جمهوری در لبنان قدر مسلم اسرائیل در لبنان خواهد بود و یا اجرای این انتخابات کذایی یک رژیم وابسته به خودش را که در حقیقت اسرائیلی باشد در آنجا روی کار بیاورد، رژیمی به سبک سعد حدادی یا کامیل شمعون.
*برای اینکه بتوانیم خبرهای صحیح را گزارش کنیم باید چکار کرد؟
**پیشنهاد می کنم اولاً اخبار واقعی در منطقه آن طور که هست و واقعیت دارد به مردم گفته شود نه یک کلام کمتر و نه یک کلام بیشتر. یک سری اخبار گفته می شود که خارج از واقعیت و غلو است و یک سری اخبار که واقعیت است و هرگز به مردم گفته نشده است. میزان تلفات خودی و اسرائیل به هیچ وجه گفته نشده و صریحاً باید بگوئیم تلفاتی که به نیروهای اسلام وارد می شود بسیار زیاد است. در بدو شروع جنگ و در طی این مدت حداقل 52 هواپیمای برادران سوری افتاده و بیش از 60 هواپیمای اسرائیل نیز سقوط کرد و حدود بالای 100 تانک از برادران سوری از بین رفت و در حدود 630 تانک اسرائیل نیز منهدم شد و میزان تلفات نیروهای فلسطینی و سوری ده هزار نفر که به همین میزان نیز از اسرائیل به هلاکت رسیده اند. اسرائیل تقریباً دو سوم از کل نیروهایش را در لبنان مصرف کرده، یعنی 6 لشکر زرهی از ده لشکر زرهی اش را در لبنان وارد کرده است.
*در پایان چه پیامی برای مردم دارید و چه مشاهدات قابل ذکری از سفرتان به لبنان برای مردم ما دارید؟
**پیام من به مردم این است که امر امام را در رابطه با اینکه جنگ ایران و عراق به عنوان مسئله اصلی و حیاتی مملکت ما است و باید اول مسئله جنگ ایران و عراق حل بشود و بعد ما با تمام قوا بپردازیم به مسئله اسرائیل و این مسئله باید رعایت بشود و عمق مسئله را درک بکنند و حتی به نظر من توطئه کشتن خالد فقط به خاطر نجات دادن رژیم صدام بود. مردم این را درک بکنند و به فکر این نیفتند که اسرائیل را باید چکار بکنیم. نه، راه جنگ با اسرائیل را باید چکار بکنیم. نه، راه جنگ با اسرائیل از راه زمین است و ما متکی به زمین هستیم نه از راه دیگری. حتماً رفتن به فلسطین باید از طریق عراق انجام گیرد.
مسئله دیگر استقبال عجیبی بود که ما هرگز انتظار نداشتیم. استقبال عجیبی که مردم لبنان و شیعیان از ما کردند بی نهایت برای ما جالب بود و آن حال و شوری که در بدو ورود به برادران دست می داد و به اماکن مقدسه می رفتند و باور نمی کردند که در این اماکن باشند. من برادرانی را می دیدم که به محض ورود به زینبیه حالت عجیبی به آنها دست می داد و بر روی زمین می افتادند و از هوش می رفتند.
*با توجه به اینکه هم نیروهای فلسطینی و هم نیروهای سوری از نظر نظامی با شوروی پیمان های استراتژیک دارند آیا شوروی در رابطه با جنگ اسرائیل به لبنان کمکی کرده است یا خیر؟
**شوروی نه تنها کوچکترین کمکی به این نیروها نکرده، بلکه سکوت کاملی اختیار کرده که به نظر می رسد قبلاً هماهنگی بین آمریکا و شوروی بوده. به طور کلی شوروی عاملی بوده که سوریه و در حد امکان فلسطینی ها را از جنگ باز می داشتند. منتها نه به صورت رسمی، آنها به نیروهای سوری اجازه استفاده از موشک های سام 6 را ندادند. در بدو جنگ اینها یا اجازه به کار بردنش را نمی دادند و یا اینکه آن را در اختیار آنها نمی گذاشتند و این در حالی است که همین شوروی ها اجازه استفاده این سلاح را به عراق علیه ایران دادند.
و اسرائیل اولین کاری که کرد بیست پایگاه موشکی ضد هوایی را منهدم کرد. بدون اینکه اینها بتوانند وارد کار بشوند و من بی نهایت از این بابت متأسفم که در این رابطه محدودیت ها و وابستگی هایی وجود دارد. وقتی که ما با سوری ها در مورد منهدم شدن پایگاه های موشکی شان صحبت کردیم گفتند ما از طریق شوروی اجازه استفاده آن را نداشتیم.
باید رابطه مصر و اسرائیل در این رابطه مشخص بشود که این مصری ها بودند که به اسرائیل اجازه دادند از صحرای سینا به اینجا بیاید و باید گفته بشود که اسرائیل در رابطه با شروع این عملیات بیش از 300 هواپیمایش را در این عملیات وارد کرده. عظمت حمله ای به این ترتیب باید برای مردم مشخص بشود. عظمت توطئه ای که برای نجات صدام شده و همین طور تحلیل های سیاسی به مردم ارائه نمی شود.
پیشنهاد دوم این است که مطبوعات ما تحلیل بکنند، چرا اسرائیل به جنوب لبنان حمله کرد. این مسایل را در چراها قرار بدهند و بعد جوابی مساعد به مردم بدهند تا مسایل تحلیل بشود، پیام امام را تحلیل بکنند. به مردم خوراک بدهند. متأسفانه بی تفاوت و بی تحلیل از پیام امام گذشته اند و همینطور بدون تحلیل از وضعیت سیاسی اسرائیل قبل از حمله اش به جنوب لبنان.
*آیا مقامات سوری یا فلسطینی مسئله خروج اسرائیل و دیگر کشورهای خارجی را قبول کرده اند یا خیر؟
**امر طبیعی است هر موردی که مربوط به اسلام است هرگز تن به این سازش نخواهد داد و از برادرهای سوری باید نهایت قدردانی و تشکر کرد که اولاً تنها نیروهایی که در مقابل اسرائیل به صورت منظم جنگیدند، برادران سوری بودند و تنها و یکه تاز میدان بودند، بدون اینکه هیچ پشتوانه ای داشته باشند و دیگر اینکه تن به این سازش ندادند که از لبنان به این صورت خارج بشوند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات