صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۳۸۸ - ۱۲:۱۴  ، 
کد خبر : ۱۰۰۴۶۱

رؤیاهای جدید فرانسه در لبنان/حسن هانی زاده*


بصیرت: دیدار اخیر برنار کوشنر وزیر خارجه فرانسه از لبنان و رایزنی وی با سعد الحریری نخست وزیر پیشنهادی لبنان پیرامون ترکیب کابینه آینده این کشور نشان می دهد که فرانسه همچنان رویای تجدید قیمومیت بر لبنان را در سر می پروراند.
مردم لبنان که در ادبیاتی طنزآلود اما تلخ گونه از فرانسه به عنوان «مادر دلسوز» یاد می کنند هرگز خاطرات دوران استعمار فرانسه بر لبنان را فراموش نکرده اند.
دیدار برنار کوشنر از لبنان و تلاش وی برای تأثیرگذاری بر روند شکل گیری کابینه آینده سعد الحریری، دخالت آشکار فرانسه در امور داخلی یک کشور عربی مستقل به شمار می رود.
فرانسه در تلاش است وزارتخانه های کلیدی همچنان در اختیار مسیحیان مارونی قرار گیرد تا در پرتو تشکیل چنین کابینه ای راه را برای تحت تأثیر قرار دادن جریانهای سیاسی لبنان هموار کند.
یکی از هدفهای فرانسه تثبیت جایگاه سیاسی خود در لبنان است تا در آینده بتواند سقف چانه زنی های منطقه ای خود را افزایش دهد.
هدف دیگر فرانسه دور کردن رقیب سنتی خود در خاورمیانه یعنی انگلیس از عرصه شطرنج سیاسی منطقه است، زیرا با وجود همگرایی ظاهری، دو کشور رؤیای بازگشت به دوران «سایکس- پیکو» را در سر می پرورانند.
انگلیس و فرانسه در سال 1916 و در اوج جنگ اول جهانی به موجب طرحی که به معاهده «سایکس- پیکو» معروف شد خاورمیانه را منصفانه! بین خود تقسیم کردند.
در این تقسیم بندی سوریه و لبنان به عنوان منطقه شامات بزرگ نصیب فرانسه شد که این کشور برای تغییر ساختار جمعیتی منطقه مرتکب جنایات زیادی در حق مردم سوریه و لبنان شد.
اما با وجود این تحرکات آیا فرانسه می تواند فضای سیاسی لبنان را به سود خود مصادره کند؟ بی تردید شرایط کنونی لبنان با وجود احزاب سیاسی مستقل و اسلامی و حضور قدرتمندانه حزب ا... در صحنه های سیاسی با اوایل قرن بیستم تفاوت اساسی کرده و کوشنر نخواهد توانست از رهگذر تأثیرگذاری بر چند وزارتخانه لبنان اهداف استعمارگرانه فرانسه را محقق کند.

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات